Kuulumme box turner -kuluttajiin

Opin yksi päivä hauskan uuden määritelmän meidän sukupolvellemme: Box turnerit. Olemme sukupolvea, jotka menevät kauppaan, kääntävät tuotteen tuoteselosteen esille ja alkavat lukea sitä. Kuluttajina haluamme tietää, mitä tuote sisältää.

En ole ihan varma, kuuluuko termiin myös tietynlainen tiedostavuus kuluttajana, mutta uskoisin näin: Haluamme tietää, millaisissa oloissa tuote on tehty ja mitkä sen vaikutukset tähän maailmaan ovat.

Jatkan vielä tästä Juha Pantzarin haastattelusta Helsingin Sanomissa. Jutun lopussa hän puhui siitä, miten tällä hetkellä korona saa aikaan sen, että meidän identiteettimme kuluttajina horjuu. Pantzar sanoo:

Olemme sitä, mitä kulutamme: ostoksemme määrittävät ja määrittyvät sen mukaan, mihin porukkaan kuulumme, kenen kanssa vietämme aikamme ja keitä esitämme ulospäin olevamme.

Lomautusten, työttömyyden, kulutusluottojen ja velkojen aikana meillä ei todellakaan ole varaa enää kaikkeen mitä haluaisimme – vaikka viimeiset kymmenen vuotta meille on uskoteltu nimenomaan tällaista. Tässä kapitalistisessa yhteiskunnassamme kuluttaminen on suuri osa identiteettiämme. Kyse on isosta rakenteesta, ei yksittäisen ihmisen yksittäisistä päätöksistä.

Yhteiskunta toimii niin, että käytämme rahaa. Miltei jokaisessa rahan transaktiossa (tyyliin lapsille maksettavaa kuukausirahaa lukuun ottamatta) maksetaan veroja välistä, ja näillä veroilla yhteiskunta pyörii. Kun rahan transaktiot loppuvat, yhteiskunta ei enää pyöri samalla tavalla, vaan siitä seuraa suuria vaikeuksia.

Minua kiinnostaa miettiä, olisiko jotain muuta keinoa pyörittää yhteiskuntaa kuin kuluttaminen. En ole keksinyt vielä, mutta luen tällä hetkellä kahta kiinnostavaa opusta aiheesta. (Toinen on Sitran ja Demoksen Hyvinvoinnin seuraava erä, toinen taas sellainen kuin Talouskasvun jälkeen.)

Mutta niin kauan, kun toista systeemiä ei ole, menemme tällä. Ja sanoisinkin, että box turnerit ovat nyt ajankohtaisempia kuin koskaan: Meillä on hyvin rajallinen määrä rahaa käytettävissä, meidän pitää oikeasti miettiä, mihin me sen käytämme. Haastattelussa Pantzar kysyy, kannattaako rahansa luovuttaa nyt amerikkalaisille suuryrityksille (vaikkapa suoratoistopalvelut) vai paikallisille pienyrittäjille. Nämä eivät ole helppoja kysymyksiä. Tällä hetkellä Netflix ja CMore tekevät minut iltaisin onnelliseksi, kun pääsen pakenemaan ihan muihin maailmoihin. Toisaalta samalla rahalla voisi tukea vaikkapa paikallista kahvilaa.

No, tähän mennessä olen valinnut molemmat. Ja tästäkin Pantzar sanoo hyvin: ne keillä on vielä rahaa eikä hirveästi velkaa, ei kannata nyt laittaa kulutusta täysin katkolle, sillä se vain syventää lamaa. Totta kai pitää ensisijaisesti miettiä oma rahatilanteensa ennen kuin lähtee ostelemaan lahjakortteja milloin kenellekin pienyrittäjälle.

Jos oma taloustilanne sallii, niin tällä hetkellä on tärkeää olla oman elämänsä box turner. Miettiä, mihin rahansa laittaa ja millaisia vaikutuksia sillä on ympäröivälle yhteiskunnalle.

(Hah, kuulostinpa ylevältä. No, joskus pitää vähän yrittää kuulostaa!)

Lue myös:

Mikä ei ole turhaa paskaa

Korona köyhdyttää ihmisen nopeasti

Kommentit (3)
  1. Eikö kaikki teekään näin? o_o Olen aidosti hämmentynyt.

    1. Ei ajattele
      6.4.2020, 21:20

      Jos kaikki ostaisivat tarpeeseen ja miettisivät, miten tuotteet vaikuttavat ihmisiin ja maapalloon, niin olisiko meillä pikamuotia, hirveissä oloissa tuotettua lihaa, mieletön määrä suhteellisen turhaa elektroniikkaa ja niin edelleen ja niin edelleen. Ei tästä nyt kauhean hämmentynyt voi olla.

  2. Myös tämä aika ja käsillä oleva tieto tekee sen. Havahduin tähän, kun olin käyttänyt pari tuntia googlaten uusia rukkasia muksulle. En usko hetkeäkään, että vanhempani olisivat tätä tehneet, sillon ostettiin ne rukkaset, jotka läheisessä maxi-makasiinissa olivat just sillä hetkellä tarjolla. Ostoksien käytetty aika ja pohdinta oli huomattavasti lyhyempää.

    Laatikoiden kääntely on myös osa nykyajan pyrkimystä yksilöllisyyteen. Se sitten tahdotaan tehdä sillä kauramaito-, jauheliha-,rukkasvalinnalla. Jokainen valinta on jonkinlainen viesti sinusta ja sinun aatteista tai aatteettomuudesta ja viesti välittyy nyt vähintäänkin sinne markkinointiosastolle.

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *