6 ainesta hyvään aamuun

Sanovat, että huonolla jalalla noustessa koko päivä on yhtä epäonnistumisten sarjatulta. No, ehkei ihan niin. Huonosta aamusta voi varmasti startata ihan kelpo päivä, mutta hyvästä aamusta tuskin alkaa yksikään huono päivä, eikö?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Olen aina koittanut takoa omaan kallooni sitä, että jokainen aamu alkaa oikeastaan jo edellisestä illasta. Sillä, mitä teemme, syömme, tai ajattelemme iltaisin, on aika suuri vaikutus seuraavan aamun fiiliksiin. Myös nukkumaanmenoajalla voi säädellä aamun energitasoja sekä motivoituneisuutta alkavaan päivään.

Perus nyrkkisääntö on se, ettei liian lähellä nukkumaanmenoa kannata syödä kovin raskaasti, ajatella suurimpia murheita ja stressinaiheita, tai tehdä mitään korkeampia aivotoimintoja vaativia hommia. Jos käy nukkumaan heti syömisen jälkeen, käynnissä oleva ruuansulatus vie kapasiteettia laadukkaalta unelta, ja aamulla täten saattaa herätä väsyneenä ja kiukkuisena. Nälkäisenäkään ei uni tunnetusti tule, joten iltapala kannattaa nauttia pari-kolme tuntia ennen nukahtamista. Kannattaa myös huolehtia, että on ehtinyt syödä kunnolla pitkin päivää, jotta iltapala pysyy kevyenä.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Itse aamuun. Heräät lempeissä tunnelmissa, levänneenä ja valmiina päivän koitoksiin. Mutta ensin relataan vielä hetki ja vietetään mahtava aamu. Tässä meikäläisen vinkit, joita koitan itsekin viljellä arjessani:

1. Herää tarpeeksi aikaisin.
Ainakin, jos sinun täytyy lähteä kouluun tai töihin tai kohti muita päivän askareita. Kiireetön aamu on hyvä aamu ja antaa tilaa uusille ajatuksille, joita hyvin nukutun yön jälkeen saattaa pulpahdella.

2. Urheile parisen kymmentä minuuttia
Jos heti herättyään lähtee raittiiseen ilmaan heiluttelemaan raajojaan ja nostamaan sykettä, päivä saa täysin erilaisen alun, kuin löntystellessään sängystä suoraan aamiaispöytään (missä ei tietenkään ole mitään vikaa, päinvastoin, se on aika ihanaa). Reippailun jälkeen aamiaisen äärelle ei ole koskaan ollut ihanampaa istahtaa, ja päivän ensimmäistä ateriaa osaa arvostaa ihan eri tavalla. Suosittelen kokeilemaan lenkkeilyä/kävelyä ennen aamiaista edes silloin tällöin. Itse olen kyseisen harrastuksen fani, mutta välillä on kausia, jolloin siihen ei yksinkertaisesti kykene. Eikä onneksi tarvitsekaan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA3. Ympäröi itsesi hyvillä viboilla
Olipa aamiainen sitten nautittu rakkaan ihmisen kanssa tai vaikka itsekseen hyvän musiikin soidessa, kannattaa aamuisin satsata tunnelmaan. Valitse lempeimmät sanasi, ystävällisimmät tekosi sekä musiikki, joka saa hymyn huulille. Yksin ollessa rakkauden täyteistä aamua voi viettää somessa: Käy vaikka likettämässä kaikki IG-feedisi uusimmat kuvat läpi. Kun levittää hyvää, saa väistämättä hyvää itsellekin. (Bloggaamisen puolesta vietän päivisin aikaa paljon yksin, ja välillä iskee sosiaalisuuskohtaus sekä rakkaudenlevityspula, ja alan lähettämään ystävilleni irrallisia sydämiä tai kuulumisten kyselyjä. On ihan parasta, että viesteihin saapuu aina vastaus. Nimimerkillä työkaverit olis ihan kivoja.)

4. Ruoki sekä kehoa että mieltä
Varmista, että saat aamiaisesta runsaasti ravinteita. Aamiaisella on hyvä nauttia vähän kaikkia makroravinteita: hiilihydraatteja, proteiineja ja rasvoja. Mikäli yksi osa uupuu, nälkä saattaa yllättää pian (nimimerkillä kaikkea on kokeiltu). Munakkaalla, smoothiella, puurolla tai proteiinipannukakuilla, sekä jollain tuoreella kuten vihanneksilla, hedelmillä tai marjoilla alkaa superpäivä. Äläkä toki unohda kahvia!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA5. Pistä ulkokuoresi vastaamaan sisäistä oloasi
Olipa se valmius sitten suihku, parranajo, hymyn läväytys peilille taikka puolentoistatunnin laittautumisoperaatio. Kun on henkisesti valmis päivään, on kiva siistiä ulkoinen olemus vastaamaan hyvää fiilistä, jotta se välittyy muillekin.

6. Rise and shine!
Olet upea ja taitava ihminen. Tee päivästä sinun näköisesi!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kommentit (20)
  1. M / The Realm of Maria
    26.9.2014, 10:09

    Yleensä vien koiran lenkille aina aamupalalla tönöttämisen jälkeen, mutta pitääpä kokeillakin toisin päin! 🙂 Jos se aamu vaikka lähtisi siitä vähän energisemmin liikkeelle. Ns. onnistuneet aamut on ihan parhaita, näitä vinkkejä oli ihana lukea. Huonot aamut, jolloin aikataulu ei anna periksi edes sitä aamupalaa ja kaikki on hukassa, ovat kyllä hyviä kiristämään fiilistä pitkälle päivään… :l

  2. Kannatan kyllä itsekin tuota pientä ulkona pomppimista ennen aamupalan syöntiä. Kävin taas pitkästä aikaa ennen ruotsin kirjoituksia kirjaimellisesti pomppimassa ja heiluttelemassa raajoja pikku pakkasaamussa kotini vieressä olevalla metsätiellä ja olo oli kyllä erittäin energinen koko kokeen ajan. Nyt olen sen aamun jälkeen taas aloittanut aamureippailun ja olo on niin paljon virkeämpi! Suosittelen kyllä ihan kaikille 🙂

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *