Aloittelijan superfoodit

Mitä tehdä kun superfoodit, ravinnon upgreidaaminen ja paremmin voiminen kiinnostaa, mutta ei tiedä mistä olisi hyvä aloittaa?

Kun perusruokavalio alkaa olla kunnossa, saattaa herätä kiinnostus kokeilla jotain uutta, joka nostaisi energiatasot, jaksamisen ja esteettisen hehkun vieläkin korkeammalle tasolle.

Toisin kuin superfoodeja kritisoivat ajattelevat, en tarkoita ”superfoodeilla” pelkkiä maapallon toiselta puolelta roudattuja jauheita, vaan samaa nimitystä voi mielestäni käyttää ihan yhtä hyvin vaikkapa tyrnistä, lakkakäävästä, mustikasta ja pakurista. Käytännössä superfood tarkoittaa erittäin ravinnetiheää ruokaa, josta keho saa tarvitsemiaan ravinteita sen verran, kun ruuasta on alunperin saatu. Superfoodit eivät ole siis mikään uuden ajan villitys, vaan alkuperäistä ruokaamme. Uudet ”laimennetut” ravinneköyhät ruuat, kuten vaikkapa viljoista valmistetut leivät ja pastat, tulivat ihmisen käyttöön paljon myöhemmin. Tästä syystä superfoodit ovatkin mielestäni oiva lisä nykykriteereillä ”perushyvään ruokavalioon”, tarkoittaa se sitten kullekin mitä hyvänsä.Pari paasaus-lausetta vielä hyvinvoinnista: Luulen, että useimmat ihmisistä eivät tiedä, kuinka hyvin he voisivat voida. Tämä on paradoksi, joka estää meitä myöskään tavoittelemasta parempaa oloa. Emme yksinkertaisesti tiedä paremmasta, sillä emme ole kokeneet miltä tuntuisi elää vaikkapa ilman iltapäiväväsyä, hedaria, outoja kolotuksia pitkin kroppaa tai sumuista ja jumista oloa. Usein alamme nähdä ja toimia kirkkaammin, kun ravintomme, eli fyysisen olemuksemme rakennuspalikat on kunnossa.

Superfoodit aloittelijalle? Noh, on vaikea sanoa absoluuttista totuutta siihen, mistä superfoodeista kannattaa aloittaa, sillä kehomme tarpeet ja ravitsemustilanteemme ovat hyvin yksilölliset. Jotkut tarvitsevat apua kuukautiskiertoasioihin, joillain on raudanpuute, joillain lihakset eivät palaudu ja joillain ei ole seksihaluja. Osa superfoodeista on kuitenkin mielestäni huomattavasti monipuolisempia kuin toiset, ja täten niillä saadaan lätkäistyä monta kärpästä yhdellä iskulla. Sellaisiin superfoodeihin panostaisin aloittelijana (ja ihan vanhana käyttäjänäkin), varsinkin jos en olisi varsinaisesti huomannut terveydessäni mitään ongelmaa, mutta minua kiinnostaisi selvittää voisinko voida yleisesti paremmin? 

Suosin itse Puhdistamon tuotteita. Puhdistamolla on markkinoiden laadukkaimmat, eettisimmät ja parhaimman makuiset superfoodit. Siksi. Olen myös onnekseni saanut Puhdistamon tuossa alkukesästä yhteistyökumppanikseni, ja meidän yhteinen taival onkin ollut yhtä tanssia (about jotain tällaista).

Lukijoilleni Puhdistamo puolestaan tarjoaa -15% alennusta kaikista heidän tuotteistaan koodilla ”rakkaus”! Jep, aiemmin ale oli 10 prossaa, nyt se on noussut! Haha. Hei, uskokaa pois, minä haluan antaa teille aina vain hyviä uutisia! 😉

Tässä postauksessa siis meikäläisen superfood-suositukset aloittelijalle. Eli superfoods for dummies. Superfoodien ABC. Kolmen suora. Kolme kovaa. Okei, saitte varmaan jo kiinni. Nämä ovat itseasiassa myös tuotteita, joilla itse aikoinaan aloitin douppaamisen ja kaiken ylimääräisen rahan sijoittamisen ensisijaisesti ravintoon esim. uusien vaatteiden sijaan. Kyllä ne on ne nuoret naiset ihan sekaisin nykyään.

1. VIHREÄT

Ihanat, maultaan niin upean inhottavat vihreät. <3 Antaa elinvoimaa, laskee kehon tulehdusta, kaunistaa (ihan oikeasti!), lisää energiaa ja jaksamista, tasapainottaa kehon pH:ta, puhdistaa kehoa, nostaa ylös anemian kourista…

Jos minun pitäisi nimetä yksi superfood ylitse muiden, valitsisin ehdottomasti jonkin viherjauheen. Viherjauheella tarkoitan jauheen muodossa olevia viherkasveja, kuten makean veden leviä spirulinaa & chlorellaa, sekä myös maalla kasvavia vehnänorasta, ohranorasta tai nokkosta. Nämä kaikki mainitsemani vihreät löytyvätkin Puhdistamolta yhdestä ja samasta viherjauhe-mixistä: Supervihreästä.

Voit joko aloittaa Supervihreällä ja saada kaikkien vihreiden hyödyt samalla kertaa, tai testata vihreitä yksitellen ja tarkkailla, miten mikäkin vihreä vaikuttaa sinuun ja ehkä tärkeintä: mikä sinun mielestäsi maistuu parhaalta? Jokainen viherkasvi maistuu erilaiselta, ja niiden maut jakavat paljon mielipiteitä. Uskonkin, että meille suunmukaisin vihreä on myös se vihreä, joka sopii kehollemme parhaiten. Itselleni esimerkiksi spirulina on melko helppovetoista, mutta chlorellan nappaan mieluiten jauheen sijasta tabletteina. Vihreiden nauttiminen kannattaa aloittaa maltillisesti, esim. 0,5 tl päivässä, jottei keho käynnistä puhdistusreaktiota.

Vihreiden Kuningas Spirulina:

-Ravinnerikkaimpia ruoka-aineita koko maailmassa.
-Luonnon oma monivitamiini: rautaa, seleeniä, jodia & useita vitamiineja.
-Proteiinia 64 g/100 g!

Puhdistustyöläinen Chlorella:

-Eniten lehtivihreää sisältävä kasvi, joka sisältää huikean määrän proteiinia, magnesiumia, rautaa, B12, ja beetakaroteenia.
-Puhdistava; poistaa myrkkyjä ja raskasmetalleja kehosta. Itse esimerkiksi syödessäni tonnikalaa vedän usein chlorellaa kylkeen. Chlorella tunnetaan myös ”darra-hackina”: Nauti chlorellaa ennen kosteaa iltaa tai kostean illan päätteeksi ja herää ilman darraa. Toimii tutkitusti! 😉

Miten vedän? Villit sekoittavat vihreänsä veteen ja juovat sellaisenaan, mukavuudenhaluisemmat, kuten minä, nautiskelevat ne vihersmoothien seassa ja vielä mukavuudenhaluisemmat tabletteina.

2. MACA

Lisää suorituskykyä & nautintoa treeneihin & sänkyyn!

Toisena superfoodina valitsisin elinvoimaa boostaavan perulaisen juurikasvin, macan. Luonnon viagra sekä oman liukuvoidetehtaan tuotannon buustaaja. Useat naiset saavat macasta helpotusta myös kuukautiskipuihin ja PMS-oireisiin. Miehet raportoivat kovatehoisista treeneistä ja pidätyskyvyn kasvusta.

Puhdistamon Premium Macassa on tasapuolisesti keltaista, punaista ja mustaa macaa. Macojen tärkkelykset on esipilkottu, mikä tekee Premium Macasta tavallista macaa vatsaystävällisemmän. Aloita myös macan käyttö vihreän tapaan maltillisesti.

Miten vedän? Smoothien tai raakasuklaan seassa.

Kuvassa: Macaletut

3. RAAKAKAAKAO

Kolmantena muttei yhtään heikompana raakakaakao. Kuka haluaa juoda, kun kaakaolla on mahdollista vetää kännit? Oletteko koskaan olleet kaakaokännissä? Se on upea euforia, joskin överiksikin sen voi vetää.

Raakakaakaossa on antioksidantteja kymmenkertainen määrä antioksidanttipommina tunnettuun mustikkaan verrattuna. Kaakao sisältää kaikista maailman ruoka-aineista suurimpia pitoisuuksia magnesiumia sekä korkeita pitoisuuksia rautaa, kromia, sinkkiä, rikkiä ja kuparia. Lisäksi se lisää vaikuttaa välittäjäaineisiin aivoissamme lisäten mielihyvää. Moni yhdistääkin raakakaakaon rakkaus & seksi-sektoria buustaavaksi herkuksi. Kaakaota kannattaa myös syödä PMS:n aikaan, sillä sen sisältämä magnesium helpottaa PMS-oireita. Eikä kaakaon tuoma mielihyväkään ole niihin aikoihin pahitteeksi!

Miten vedän? Raakakaakaota voi nautiskella maustamattomana ja ”sataprosenttisena” kaakaonibsien tai kaakaopapujen muodossa, tai lisätä vaikkapa smoothieen tai tuorepuuroon kaakaojauheen muodossa. Tai sitten lempeämmin ja makeammin, eli herkutella joko valmiilla raakasuklaalla, tai valmistaa suklaata itse. Kaakaota löytää siis monessa eri muodossa. Ei muuta kuin maistelemaan sen kaikkia esiintymismuotoja!

Merikuvat: Samuel Glassar

Siinä kolme kovaa. Kommentoi, jos on lisättävää listalle. 😉

Sitten vaan tilailemaan! Tosiaan -15% alekoodi ”rakkaus” on voimassa teille Puhdistamon verkkokaupassa. <3

Kommentit (8)
  1. Jes, kiitos superisti tästä! Pitää heti palkkapäivänä tilata jopa kaikkea kolmea, kärsin meinaan anemiasta ja kovista menkkakivuista joten täytyy kokeilla ja toivoa että vihreistä ja macasta löytyisi apu! (olen meinaan vähän lääkevastainen) Ja kaakao vaikka sitten suklaan muodossa, koska, noh, eihän sitä tarvii edes perustella 😉

  2. Kiitos tästä postauksesta! Ikinä en ole superfoodeja käyttänyt, mutta tämän postauksen innoittamana tilasin heti ties minkälaista purnukkaa 😀 Tosi kiva kun kerroit, miten nuo tuotteet vaikuttavat mihinkin ja että muistaa aloittaa maltilla 🙂

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *