Banaani; kypsänä vai raakana?

Preferaatko banaanisi niin kypsänä kuin mahdollista, vihertävän raakana vai kenties puhtaan keltaisena? Omasta mielestäni banaani on parhaimmillaan ruskeapilkullisena, pehmeänä, makeana. Nam. Lapsena halusin syödä banaanini ehdottomasti niin vihreänä kun vain mahdollista. Heti kun banaani oli saavuttanut sataprosenttisen keltaisen kuoren, se oli minulle syömäkelvoton. Tai no, ainakin sen herkullisuus oli poissa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Makuasioista ei kai voi kiistellä, mutta ravintoarvoista kyllä. Tiesittekö, että banaanin kuoren väri kertoo maun lisäksi myös jotain sen ravitsevuudesta? Nimittäin mitä kypsempi banaani on, sitä enemmän siinä on antioksidantteja ja sen helpompi se on vatsan sulattaa. Erityisen kiinnostavaa on, että vain kypsät banaanit näyttävät tuottavan ainetta, joka taistelee syöpää vastaan. Kaiken tämän tiedon perusteella kypsät banaanit ovat oikeaa superruokaa, mutta tuomitsemmeko vihertävät lapsoset liian pikaisesti?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kuten tiedetään, raa’at vihreät banaanit ovat kitkerämpiä eivätkä läheskään niin makeita kuin todella kypsät banaanit. Tämä johtuu siitä, että raaoissa banaaneissa hiilihydraatti on vielä tärkkelystä. Tärkkelyksen muuttuessa sokereiksi banaani luonnollisesti muuttuu makeammaksi. Syödessämme raa’an banaanin sen sisältämä tärkkelys ei nosta verensokeria niin salamannopeasti kuin kypsän banaanin sokeri, mikä tekee raaoista banaaneista paremman vaihtoehdon esimerkiksi 2-tyypin diabeteksesta kärsiville, tai muuten vain sokeripiikkejä vältteleville. (lähde)

Onneksi hedelmistä puhuttaessa kyse on kuitenkin luonnollisesta sokerista. Söi banaaninsa sitten kypsänä tai raakana, se on joka tapauksessa parempi vaihtoehto kuin vaikkapa karkki. Banaani kuin banaani sisältää nimittäin huomattavan määrän kuituja, C-vitamiinia, kaliumia ja mangaania. (lähde)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mutta mitä tehdä, kun hedelmäkorin banaaniterttu on jo peittynyt ruskeilla pilkuilla, eikä banaaneja saa mitenkään käytettyä ennen kuin on liian myöhäistä? Banaanien kypsymisprosessin voi seisauttaa muutamaksi päiväksi laittamalla ne jääkaappiin. Päinvastoin vihertävän banaanitertun kypsyttämistä voi nopeuttaa laittamalla sen suljettuun pussiin tai kääriä astiapyyhkeeseen ja säilyttää nyyttiä huoneenlämmössä.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Banaanin syömiseen ja säilömiseen liittyy kuitenkin vielä yksi eräs todella herkullinen kikka, nimittäin sen jäädyttäminen. Kuoret pois, bansku viipaleiksi, viipaleet rasiaan ja rasia pakastimeen. Huh, turvassa ollaan. Tämä on ideaalinen toimintatapa todella makeille, ruskeapilkullisille banaaneille, jotka lentäisivät parin päivän sisällä biojätteeseen. Banaania voi myös jäädyttää, vaikkei se erityisesti pelastamisen tarpeessa olisikaan, sillä jäinen banaani nyt vaan maistuu melkeinpä jäätelöltä!

Henkilökohtainen lempparibanaaniherkkuni on jäädytetty banaanimaapähkinävoipurilainen. Siinä n. sentin paksuiset banaanisiivut kätkevät väliinsä kunnon nokareen maapähkinävoita. Purilaiset pakastimeen reiluksi tunniksi ja ne ovat valmiita nautittavaksi! Anna herkun hitaasti sulaa suussa. Nauti kahvin kera vaikkapa buustina ennen treeniä!

Kommentit (34)
  1. heh, olipa hauskaa törmätä sun piparkakkureseptiin menaiset-lehdessä 😀

  2. Harmi, että olen allerginen banaanille! Banaanijugurttia kyllä pystyn syömään, mutta se ei taida olla samanlainen superfood kuin banaani luonnollisessa tilassaan 🙂

    1. Joo, valitettavasti ainakin Valion banaanijogurtissa on enemmän puhdasta pöytäsokeria (8%) kuin banaania (6%). Että siinäpä ne banaanin terveyshyödyt oikeastaan kariutuvat, harmi kyllä.

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *