Eväitä YO-kirjoituksiin

(Tai minne tahansa suoritustilanteeseen, jossa joutuu istumaan kauan!)

Taas on se aika vuodesta, kun abit lukevat hullun lailla kirjoituks… Tai siis lähinnä miettivät, mitähän evästä sitä pakkaisi mukaan. Niin minä ainakin tein, first things first.

Fakta numero yksi on se, että kannattaa pakata evääksi asioita, jotka maistuvat sinun mielestäsi hyvältä. Mikään ei ole pahempaa kuin eväskateus tilanteessa, jossa pitäisi keskittyä johonkin ihan muuhun kun pussejaan rapistelevien kilpailijoiden herkkuihin. Pidä siis huoli siitä, että olet täysin tyytyväinen eväspakkaukseesi.

IMG_2832

Fakta numero kaksi on oikeastaan vielä tärkeämpi, kuin fakta numero yksi. Sinulla tuskin on aikaa syödä kovin paljon tai ainakaan aikaa kuluttaa ajatuksiasi siihen, olisiko sittenkin pitänyt juoda vielä yksi kuppi kahvia tai laittaa kuitenkin sitä kurkkua leivän väliin. Eväillä ei siis loppujen lopuksi ole niin suurta merkitystä.

Summa summarum; Ota eväitä, joista pidät, mutta joita voi syödä helposti myös kirjoituksen lomassa. Toki tekee hyvää aivoille pitää pientä breikkiä kirjoittamisesta ja evästää kunnolla, mutta valitettavasti usein itse tilanteessa päätyykin ratkaisuun nimeltä jokainen minuutti hyötykäyttöön. Silloin helposti napsittava eväs on pelastus.

20140506-162208.jpg

Ajankäyttö on kylläkin myös aine- ja motivaatiokohtaista. Kielikokeissa on enemmän aikaa kun reaaleissa, ja aine, josta et tiedä kovin paljon, on varmaan nopeammin suoritettu kuin toinen, josta luulet tietäväsi kaiken. Tai siis, korjaan: Tiedät kaiken.

Moni ajattelee varmaan, että kannattaa ottaa evästä, jolla ”jaksaa pitkään”. Eli mahdollisimman terveellistä ja ravitsevaa. Olen samaa mieltä, mutta eri syistä. On hyvä ottaa ravitsevaa ruokaa mukaan, koska se on tietenkin parempi ratkaisu, kuin epäravitseva. Jos kuitenkin sinulla on se jokin ”the herkku”, joka aina vain saa hyvälle tuulelle ja motivoituneeksi, ja herättää sinussa positiivista värähtelyä, niin hitto soikoon ota se Fazerin sininen! Olet luultavasti niin tärinöissä, jännityksissä ja adrenaliinin vallassa, että varsinaista ”väsyä” tai verensokerin heittelyä tulet kokemaan, vaikka roudaisit kokeeseen pussillisen korvapuusteja. Panosta siis ensisijaisesti ruuan herättämiin fiiliksiin.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Minä suosittelen lämpimästi seuraavia eväitä. Nämä maistuvat syntisen hyviltä, buustaavat aivotoimintaa, sekä pitävät sinut virkeänä ja keskittymiskykyisenä:

Raakasuklaa
Pärinät koesalissa. Kirjoitus-flow taattu. Miten olisi vaikka proteiinipitoista suklaata, rauhoittavaa Reishi-suklaata, tai suklaata maapähkinävoitäytteellä?

Kuivatut hedelmät ja marjat
Itselläni oli psykologian YO-kokeessa pussillinen supermakeita kuivattuja mangolastuja. Ne ja niiden imelä maku jäivät jotenkin vahvasti mieleen.

Pähkinät
Pähkinöiden rasva herättelee aivot. Olet samaan aikaan energinen, mutta kylmän viileä.

Proteiinipatukat
Vaikket lihaksia varsinaisesti käytä, suosittelen jonkin proteiinin nauttimista, jottei tule kamala nälkä. Proteiinipatukat, joita itse suosin, löytyvät täältä.

Hedelmät
Nopeaa hiilihydraattia. Aivot rakastavat sokeria. Oman puun omppu tai kypsän pehmeä luomubanaani.

Herkkuleivät
Maapähkinävoilla, banaanilla, hunajalla sekä rusinoilla höystetty ruisleipä makeannälkään ja vaikka avocado-kananmuna-ruisleipä suolaiseksi kaveriksi. Rakkaudella väkerretyissä eväsleivissä on vain sitä jotain… Ja ne maistuvat aina paremmilta kodin ulkopolella!

Jättismoothie shakeriin
Kun smoothien tekee jäisistä marjoista/hedelmistä, se pysyy kylmänä hieman pidempään. Toinen kikka on laittaa valmiin smoothien sekaan kokonaisia jäisiä marjoja, kuten mansikoita. Toimii jääpaloina, mutta ei laimenna juomaa. Lisää smoothien joukkoon paljon hyviä rasvoja, kuten avocadoa, pähkinöitä, chiasiemeniä, kookosöljyä tai MCT-öljyä. Ne saavat aivot skarpiksi. Myös proteiinia on hyvä lisätä vaikkapa jauheena. Minulla on tapana kutsua pelkistä hedelmistä kasviksista tehtyjä kevyitä smoothieita ”nälänherättäjä-smoothieiksi”, koska niiden jälkeen on aina jostain syystä vain enemmän nälkä. Yksi vahva suositus on ainakin tuhti Mars-patukka smoothie, vaikka kyseessä ei varsinainen jättismoothie olekaan.

IMG_2838IMG_4266IMG_3621 2Blogin resepteistä:

Protein Cheese Cake in a box
Tuli jostain syystä mieleen tämä resepti. Varmaan siksi, että se on valmiiksi rasiassa? En tosin tiedä, kuinka säilyy kylmänä.

Proteiinipannukakut
Kyllä, niitä voi napostella käsin kuin tortillalättyjä!

Mustikka– tai omenaproteiinipiirakka toimii aina.

Puoliraaka mutakakku
Muistan ikuisesti, kun eräs lukija kertoi nousseensa sängystä keskellä yötä tekemään tätä mutakakkua seuraavan päivän kirjoituksiin evääksi, vaikka oli koko päivän luullut, ettei ehdi valmistamaan sitä. Uni ei ollut tullut, vaan mutakakku pyöri mielessä. Tapasin kyseisen lukijan tämän syksyn Flowssa!

IMG_7487 (1)

Ei muuta kuin onnea ja menestystä! Pitäkää pää kylmänä. Osaatte kyllä.

Kommentit (26)
  1. Moi!
    Mitä reseptiä käytit tämän postauksen raakasuklaassa? Järisyttävän hyvän näköistä -> pakko kokeilla!! 🙂
    Terkuin, Roosa

  2. Jos tykkää kahvista ni sitä kannattaa ottaa termariin! Mikään ei nakerra niin paljo ku se ku alkaa jo vähän väsyttää se kirjottaminen ja joku lähellä oleva on tajunnu ottaa kahvia mukaan ja se ihana tuoksu tietenki leviää koko saliin ja ite joutuu kärvistelemään ilman. Voin kertoa ettei oo helppo keskittyä asiaan sen jälkeen 😀

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *