Juhannuksen turvotuksesta eroon!

Maanantai iskee kuin puukolla silmään! No ei nyt sentään.

Juhlapyhät on ohi ja jotain rotia elämään olisi kai saatava. Moni varmaan nautti juhannuksena alkoholia, jonka seuraukset alkavat jo pikkuhiljaa tasaantua. Arki on täällä. (Pidin edellisessä postauksessa vielä elämänmyönteisen asenteen ja juhlafiiliksen yllä, sillä mielestäni juhannukseen luetaan koko viikonloppu!)

En tiedä teistä mutta mulle saattaa helposti jäädä herkutteluvaihe päälle. Kun siihen kerran tottuu, vanha ruokavalio ei tunnukaan enää niin houkuttelevalta. Itselläni se toimii myös toisin päin. Kun on oikein hyvä treeniputki takana ja rasvan oikein tuntee tirisevän pois lanteilta ja porkkanakin on juuri alkanut maistua karkilta niin iskee joku kamala järkytys kuten JOULU tai SERKUN YLPPÄRIT. Juuri kun herkkujen vetäminen olisi viimeisimpänä mielessä!

Tämä juhannus ei kyllä saanut noin negatiivista vastaanottoa. Olen nimittäin muutenkin näin kesällä vähän höllännyt varsinkin treenejen suhteen, johtuen siitä etten ole juuri viettänyt aikaa kotikaupungissa, missä salini sijaitsee.

No mutta tämän postauksen ideana oli antaa vinkkejä jottei juhannusvaihe jäisi päälle, ja syksyllä vältyttäisiin väentungoksesta saleilla.


tumblr_mljyig7tuq1rlzvmho1_500.jpg

tumblr_mg5wghHe1W1r6k85ho1_1280.jpg

Turvotuksesta eroon ja takaisin terveellisten valintojen pariin

1. Juo runsaasti vettä
Uskalsimpas laittaa tämän ykköseksi! Hetken mietin, mutta tämä on oikeasti ihan ehdoton. Vesi auttaa turvotuksen laskemisessa ja saa töhnät kehossa liikkelle! Mikäli juhannuksena tuli syötyä suolaista ruokaa paljon, kehosi huutaa vettä tällä hetkellä. Niin ja kun on tuo hellekin. Säännöllinen vesitankkaus pitää myös loitolla janon, joka saatetaan sekoittaa usein pikkunälkään.

tumblr_mlljz0dOVE1ruv1wno1_1280.jpg
tumblr_mmpjnrwsSJ1s631nvo1_1280.jpg

2. Liiku
Vaikka kuinka retuperällä olisin ruokavalioni suhteen, kunnon hikitreeni auttaa kyllä aina! Kun keho asetetaan äärirajoilleen ja lihakset väsytetään, se alkaa pyytää sinulta kunnon ruokaa. Oikeaa, hyvää, terveellistä ruokaa. Näin mieliteot saattaa jäädä vähemmälle ja muistat taas miksi syöt: saadaksesi energiaa, et miellyttääksesi makunystyröitäsi. (tää on mulle välillä paha paikka tajuta)



tumblr_mnjudoeSwV1s6y3d1o6_500.jpg

3. Aloita iisisti
Herkutteluviikonlopun jälkeen paljas maitorahka voi olla kielen päällä melkoinen shokki, kun taas parhaimpina kausina sitä vetää naamaan kuin kermaa konsanaan. Totuta itsesi taas luonnon makuihin vähän kerrallaan. Lisää vaikkapa hunajaa tai tumman suklaan palasia aamupuuroon. Nauti päiväkahvin kanssa jäädytettyä banaania ja maapähkinävoita. Kun pikkuhiljaa muistuttelet itsellesi kuinka hyvältä terveellinen ruoka maistuikaan, ei juhannusherkkuja tule ikävä. Mikäli viime treenistä on jonkin verran aikaa, alota silläkin saralla iisimmin.

tumblr_mnjudoeSwV1s6y3d1o7_500.jpg

4. Ajattele positiivisestiKaikista pahinta mitä voit tällä hetkellä tehdä on tuntea syyllisyyttä! Työnnä pois kaikki negatiiviset ajatukset ja suuntaa voimavarasi tulevaan, sillä se on ainoa asia johon voit vaikuttaa. Yksi viikonloppu sinne tänne ei tee kenenkään kropassa minkäänlaista muutosta, ellet sitten anna sen tuhota motivaatiotasi. 
tumblr_mnm8nwaS601s8ug3uo1_500.jpg

5. Keksi omia herkkuja tai leivoTekeekö mieli koko ajan kaikkea hyvää? Keksi omia terveellisiä herkkuja tai leivo jotain terveellistä. Postauksen kuvista löydät inspiraatiota! Myös blogia selatessasi löydät reseptejä terveelliseen herkutteluun. Miten olisi vaikkapa kesäisen marjaisat pannarit? Muista myös, että marjat ja hedelmät ovat luonnon karkkeja ja niitä voi syödä huoletta.

tumblr_mnm9g2y2n81s8ug3uo1_500.jpg

6. YOLO!
Onko kesällä tärkeämpää stressata ja katua, vai nauttia ja antaa asioiden mennä omalla painollaan?

tumblr_mnm97yHouf1s8ug3uo1_500.jpg
tumblr_mnmat8nAnM1s8ug3uo1_500.jpg
kuvat tumblr.com

Take care!x

ps. Kiitos paljon postausideoista edellisen postauksen kommenteissa, lähden näillä näppäimillä toteuttelemaan niitä! 🙂 Ja uudet ideat ovat toki myös tervetulleita!

pps. Siis mä keksin niin hyvän otsikon aluksi, mutta en millään viittinyt laittaa sitä… Voin kuitenkin paljastaa sen teille näin lopputeksteissä, sen verran hauska juttu oli. Otsikko oli: Pistikö Jussi paksuksi?

hehheh…

Kommentit (15)
  1. Pistikö Jussi paksuksi? D:D:D:D:D:D:D:D::D:DD::D:DDDD paras juttu, haha!

    Ja kiitos paljon hyvistä vinkeistä! Mä olin tammi-toukokuun kokonaan herkkulakossa ja oli ”pakko” kehitellä terveellisiä herkkuja. Herkkulakko loppui: oli omat ylppärit, synttärit, pari viikkoa reissailua ja päälle vielä juhannus – ei oo ruokavalio pysynyt ihan raiteillaan! Toisaalta totean vaan että YOLO, koska arki alkaa taas pikkuhiljaa töiden merkeissä ja on aika jättää taas grillimätöt vähemmälle. Mun mielestä juhlapäivinä (joulu, juhannus) on ihan ookoo syödä asiaankuuluvasti, koska enemmän se vaikuttaa paljonko ja miten syö arkena. Totta on kuitenkin myös tuo, että se herkutteluvaihe jää tosi helposti päälle, joten parempi ottaa itseä niskasta kiinni ja tsempata! 😀

    Kiitos vielä tästä ihanasta blogista ja hyvää kesää 🙂

    1. Kaisa Minni
      25.6.2013, 20:00

      Moikka! Haha, osui ja uppos mun läppä sieläkin! 😀 Toi on kyllä totta, elämäntilanne vaikuttaa ihan hirmusesti syömisiin, vaikka sitä tahdonlujuutta löytyiskin… Samaa mieltä oon kanssasi!

      Kiitos paljon, jatka toki seurailua 😉 Hyvää kesää myös sulle!

  2. Sulla on aivan ihana blogi, kiitos siitä! 🙂 Tykkään tosi paljon sun herkullisista resepteistä ja motivoivasta asenteesta! Viime postauksesta oli kiva lukea että säkin otat välillä rennosti ja syöt normaaleja herkkujakin, syömishäiriöt kun ovat nykyään niin yleisiä.
    Mutta se miks päätin kommentoida, oli just tää postaus ja se miten hyvään saumaan tää tuli! Juhannus meni vielä ihan kohtuudella, mut mulle tapahtui just toi sun mainitsema ”terveellinen ruoka maistuu tylsältä”. Eilen tuli vielä vedettyä herkkuöverit, vaikka oikeasti en edes erityisemmin pidä sellaisesta ruoasta. Mutta kiitos sun, sain taas lisämotivaatiota jatkaa terveellisellä linjalla. Ja tuo neuvo ettei pidä jäädä murehtimaan edellisiä virheitä, oli ihan paras! Mulla ainakin ongelmana on joskus ollut sellainen, et kierre vaan jatkuu kun masennun tyylin ”kaikki on jo pilattu” ja paha olohan sit jatkuu vaan. Nyt teen toisin enkä syyllistä itseäni ja kevennän vaann ruokavaliota ja juon paljon vettä että turvotus poistuu. Kiitos vielä kerran sulle! 🙂

    1. Kaisa Minni
      25.6.2013, 10:21

      Huh! Huippua kuulla hei! Bloggaajana tällaiset kommentit tuntuu ikään kuin ”palkan maksulta”, kun saa palautetta että teksti on osunut ja uponnut 🙂 Kiitos sinulle ihanasta kommentista! Ja juu, tuo ”kaikki on pilalla” kuulostaa kyllä todella tutulta täälläkin suunnalla! Oon kova katastrofoimaan parien övereiden jälkeen… Mutta oppinut olen että sillon kuuluu vaan ottaa itseään niskasta kiinni, sillä sureminen ei auta mitään. Tsemppiä hirveesti sulle, toivottavasti pääset taas takaisin hyvien rutiinien pariin!! Ja hyvää kesää!

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *