Maitotuotteita vai ei?

Mainitsin lomakuulumis-postauksessa vähentäneeni maito- ja viljatuotteita radikaalisti ruokavaliossani. (HUOM! Sanoo mimmi, jonka blogin reseptit ovat pelkkää kaurahiutaletta ja herajauhetta!!!) Maitotuotteet jätin oikeastaan kokonaan pois, viljaa saatoin syödä silloin tällöin ruisleivän tai kaurapuuron muodossa, kun tunsin tarvitsevani ekstrahiilareita. Tein ruokavaliomuutoksen puhtaasti testimielessä, vaikka aavistin kyllä että jotain suhteellisen pysyvää on tulossa. Aivan kuten 15-vuotiaana pidin siskoni kanssa ”lihattoman tammikuun” joka venyikin sitten lihattomaksi vuodeksi. Ai mihin se loppui? No siihen kun haistoin pekonin, joka tirisi pannulla. Seuraavaksi maistoin. Ja siitä se lihanhimo sitten vei mennessään… Oh well, kaikkea pitää kokeilla, sillä koskaan ei voi tietää, josko sitä voisi voida vielä paremmin. Oma ruokavalio on etsimisen arvoinen juttu. Se vaikuttaa paljon kokemaamme onnellisuuteen.

maitotuote

Kaikki lähti oikeastaan siitä, kun heräsin maitorahkan kulutukseeni, joka oli lievästi sanottuna päässyt lähtemään vähän käsistä. Kilo päivässä taisi olla se kaikista pahin tahti. Loppujen lopuksi minun ei edes tehnyt mieli syödä sitä. Koko ajatus rahkan syömisestä tuntui jotenkin etovalta, mutta se oli helppo ja edullinen proteiininlähde, joten lappasin menemään mukisematta. Ihmettelin, miksi ihoni oli niin huonossa kunnossa ja olo oli muutenkin aika tukkoinen. Naama (ja varmaan koko kroppa) oli turvoksissa ja herätessäni aamulla oli vaikea hengittää. Päätin kokeilla, kuinka maitorahkan syömisen lopettaminen kertalaakista vaikuttaisi olooni ja eritoten siihen ihoon.

IMG_1939

Seuraavaksi en jostain syystä kaivannut enää kahviini maitoa, mikä oli aika yllätys, sillä en ole koskaan erityisemmin ollut mustan kahvin ystävä. Pian heraproteiininkin käyttö tuntui jokseenkin huonolta ajatukselta. Olo koheni, kasvot slimmaantuivat takaisin ja olo tuntui todella paljon energisemmältä. Yhtenä iltana löytäessäni proteiinivajareissa typötyhjän jääkaapin perukoilta rahkapurkin, ajattelin että yolo ja annoin periksi. Onneksi annoin. Sain nimittäin niin hirveät vatsakivut ja turvotuksen, että opin etteivät rasvattomat maitotuotteet sovi minulle. Ainakaan tällä hetkellä. Ehkä kokeilen niitä taas joskus, mut juuri nyt voin hyvin ilman niitä.

Tähän väliin täytyy kertoa muutaman vuoden takainen tarina kahvista ja maidosta. Soudimme ystäväni kanssa Kiteellä ollessamme pieneen saareen suunnitelmissamme elää muutama päivä mahdollisimman alkukantaisesti. Meillä ei ollut sen suurempia eväitä mukana, vain virveli ja kahvipaketti (essentials). Vaatteina meillä oli lakanoista kietaistut tarzan-vaipat sekä samaa sarjaa yläosa. Huvin ja urheilun vuoksi otimme myös kasvomaalia mukaan ja koristelimme hiuksemme saarelta löytämillämme kalanruodoilla. Ensimmäisenä aamuna keittäessäni nuotiolla pannukahvia tajusin yhtäkkiä, ettei meillä tietenkään ollut maitoa mukana. Sanoin järkyttyneenä Sannille: ”Meillä ei oo maitoa…” Maailma tuntui kaatuvan siihen pisteeseen. Sitten tapahtui jotain epätodellista, nimittäin vastarannalta kuului lehmän ammunta. Luulin nälissäni ja kahvivajareissa kuulevani harhoja. Katsoimme toisiamme epätodelliset ilmeet kasvoillamme. Voiko tämä olla totta? Soudimme ääntä kohti hakemaan tuoretta raakamaitoa lähes suoraan utareista. Kahvi ehti jäähtyä, mutta palatessamme takaisin se ei ollut koskaan maistunut yhtä hyvältä!

38685_1562891234776_6381223_n

Takaisin aiheeseen. Koska maitotuotteet olivat olleet merkittävin proteiininlähteeni, olin aluksi aika hukassa sen suhteen, mistä repäisen edes oman painoni verran proteiinia grammoina päivässä. Myönnän, että jätettyäni maitotuotteet pois lihakseni surkastuivat pikkuhiljaa ja niitä (varsinkin pakaroita) särki päivittäin. Olo ei ollut jämäkkä ja voimakas, vaan löysä ja heikko. Koska en halua palata maitotuotteiden suurkulutukseen, olen alkanut skarppaamaan tuon proteiininsaannin kanssa ja keskittymään siihen jokaisella aterialla, kun ennen minun piti lähinnä hillitä proteiininsaantiani. No, te kyllä tiedätte, heh. Käytän tällä hetkellä riisiproteiinia palkkarissa, kananmunia aamuisin/illalla, pyrin syömään kahdesti päivässä lihaa tai kalaa, ja lisäksi käytän paljon proteiinipitoisia kasvikunnan tuotteita. Näillä mennään!

Oloni on entiseen verrattuna aika puhdas ja kevyt. Olemme kaikki erilaisia, mutta oikeastaan maito (varsinkaan se kaupan rasvaton) ei sovi ihmiselle nautittavaksi. Jotkut pystyvät sietämään sitä hyvinkin, mutta useammat meistä eivät. Siispä kannattaa kokeilla, mitä maitotuotteiden kuuriluontoinen lopettaminen tai vaikka vähentäminen tekee ololle! Sillähän se oma maitokestävyys selviää. Tällä hetkellä minä haaveilen täysrasvaisesta raakamaidosta. Sitä kuulemma saa ostettua Helsingissä jostain.

IMG_1094

En tykkää ehdottomuudesta, sillä olen fiiliseläjä. Mielestäni ehdoton pitää viimeisimpänä olla ruuan suhteen. Syöminen on rento jokapäiväinen aktiviteetti, jonka tarkoitus olisi antaa meille polttoaineen lisäksi myös hyvä mieli. Eräs maitotuote, jota käytän päivittäin on nimittäin luomuvoi. Syön toki myös juhlissa tai ravintolassa mielitekojen mukaan maitoherkkuja. Pari päivää sitten ostin purkin raejuustoa ja söin sen sellaisenaan (kyllä, sain vatsakivut, mutta tulipahan taas testattua). Saatan myös laittaa smoothieen tai leivonnaisiin heraproteiinia ja joskus on kiva juoda pehmeä maitokahvi, jne. Kun peruskuvio on selvä, voi syödä joustavasti aina silloin, kun tuntuu siltä, että haluaa ottaa mahdolliset seuraamukset vastaan. En sanoisi, että olen maidoton, vaan pikemminkin olevani maitotietoinen ja syöväni mielummin muita tarjolla olevia vaihtoehtoja.

Kommentit (55)
  1. Mun pitäs aknen takia jättää maitotuotteet ja viljat pois. Myös hera pitäs ilmeisesti jättää pois. Onko riisiproteiini hyvä palautumiseen? Entä soijaproteiini tai hamppuproteiini? Myös nopeat hiilarit pitäs jättää pois. Toisin sanoen palkkarini koostuisi vain proteiinista :/ mikä avuksi? Tällä hetkellä olen käyttänyt heraproteiinia banaanin kanssa.

  2. Kaisa, olet mahtava! Ajattele, millainen vaikutus sulla on ensinnäkin mahdollisesti sun lukijakuntaan ja toisekseen suurempaan kontsekstiin, sillä jokaisen tekemät valinnat merkitsevät – jokaisen tulisi uskaltaa ajatella itselleen sopivat ratkaisut ja kokeilla rikkoa tottumuksiaan!

    Oon muutenkin tykännyt blogisi uudistuneesta ilmeestä, kypsemmästä ja ajattelevammasta otteesta asioihin + terveellisen ruokahifistelyn määrästä. 😉 Tää on ihtaa aitoo wellnessiä! Mikä mua etoi (etoo) fitness-blogeissa on juurikin sen sokean kulutuksen määrä – kuin hienoo on saada 80 grammaa prodee ja jättää jälkeensä usea kippo muovia päivässä jälkeensä… Sun asenne ja taito kirjoittaa mahdollistaa ihan varmasti (kuten olen jo aikaisemminkin hehkuttanut), että muutkin ottavat susta mallia tän asian saralla. 🙂 Keep it up!

    Itse minimoin muovin (kuten lähes tulkoon kaiken muunkin) kulutuksen ympäristöeettisistä syistä, eikä maitotuotteitakaan ole tarvinnut yli kolmeen vuoteen eli 16-vuotiaasta saakka (tuskin olisin sitä aikaisemminkaan tarvinnut!). Täysin kasvispohjaisella ruokavaliollani en ole myöskään murehtinut liiaksi proteiinin yms saantia, kun tiedän, mitä syön ja missä muodossa. Nyt olen vuodessa päässyt taas lähemmäksi henkistä tasapainoa omia tarpeitani kuulostelleen ja eettisen ruokavalion/lifestylen kautta. 🙂 Toivoisin vaan, etteivät ihmiset (tai siis ’länsimaiden sivistyneistö’ hmm) jumittuisi eläintuotannon tarjoamiin jalosteisiinsa vaan näkisivät oikeasti pidemmälle ja isomassa mittakaavassa asioita, joihin on vieläpä niin sairaan helppoa vaikuttaa omilla valinnoillaan ja ruokavaliolla…!

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *