Maustettu vai maustamaton hera palautusjuomana?

Naureskelen vieläkin muistellessani erästä pakkotoiston (kaikki googlehaut vievät jostain syystä ennen pitkää pakkotoistolle…) keskustelua palautusjuomista, missä joukko enemmän tai vähemmän treenaavia miehiä vaihtoi näkemyksiään parhaasta palautusjuomasta. En muista tätä hulvatonta kommenttia aivan sanasta sanaan, mutta jotenkin näin se meni:

”Palautusjuoma on osa treeniä, ei sen kuulukaan maistua hyvältä!! Itse vedän palkkariksi maustamatonta heraa tietenkin. Se vedetään huiviin, oli se hyvää tai ei. On se kumma kun täällä pörrää noita mansikkapirtelöpoikia. Kaiken pitäisi aina vaan olla nami nam hyvää. Ei se rautakaan tuolla asenteella nouse!”

Jep jep, kaikista äijin tyyppihän vetää omaa hikeään pullotettuna palkkariksi. Mitä pahemman makuista, sen paremmat gainssit, sen enemmän saat naisia, ja sen parempi jätkä yksinkertaisesti olet.

IMG_1646

Myönnän, että pukkarissa kädet täristen juodun palkkarin ei tarvitse olla se päivän gourmet-hetki, mutta eipä siitä kai haittaakaan ole, että se samalla maistuu ihan ookoo hyvältä? Yhdyn kyllä siinä mielessä kommenttiin, että maustamaton (tai miksei luonnollisia makuaineita sisältävä) palkkari lienee oikeasti se paras vaihtoehto. Ei ehkä siksi, että se on pahimman makuista, vaan sen takia, että se on puhtainta heraa.

Lisäaineista ja niiden haitallisuudesta voisi keskustella ja väitellä loputtomiin, mutta oma yksinkertainen kanta asiaani on, että mielestäni päivittäisen perusruokavalion ollessa puhdasta ja mahdollisimman lisäaineetonta, silloin tällöin juotu light-kokis tai skyr-rahka tai vaikkapa keinotekoisila makeutusaineilla makeutetun proteiinijauheen nauttiminen ei tapa sinua. Sen takia käytän leivoksissanikin keinotekoisesti makeutettuja ja maustettuja herajauheita ihan hyvillä mielin. Syy, miksi käytän keinotekoisesti makeutettuja, on se, että menin lisäainepelkurina kerran ostamaan stevialla makeutettua Stevia-80 heraa, ja se oli niin huonolaatuista, pistävän stevia makuista ja aivan liian makeaa, että sain iänikuiset traumat. Laadukkaita stevialla makeutettuja heraehdotuksia otetaan kyllä vastaan!

IMG_1644

Tästä päästäänkin siihen, miksi ylipäätään tämän postauksen tein. Jos ja kun treenaa salilla päivittäin, niin eikös palkkarikin silloin ole osa päivittäistä perusruokavaliota? Hahaa, kyllä vain! Ensimmäistä kertaa heräsin ajattelemaan asiaa, kun yksinkertaisesti treenin jälkeen ei tehnyt mieli juoda palkkaria. Se oli liian makeaa! Muun ruokavalion ollessa puhdas, ällömakea palkkari pomppaa silmille, tai tässä tapauksessa makunystyröille. Koitin aluksi tehdä siitä mahdollisimman laimeaa ja litkiä sitä sitten desilitrakaupalla, niin että treenin aikana nautitut 1,5l vettä ja siihen päälle juotu puolen litran palkkari räjäyttivät rakon hetken kuluttua, kun kiduin metrossa matkalla kotiin. Hmm… olisikohan tähän jokin järkevämpi ratkaisu?

Seuraavaan treeniin valmistautuessani päätin heittää sheikkeriin kauhallisen maustamatonta heraproteiinia (Fitnessguru OneBake), joka minulla oli ollut siihen asti käytössä lähinnä suolaisia leivoksia varten. Samalla mieleeni muistui tuo pakkotoiston keskustelun älypää. Samaistuin häneen, ja tunsin itseni erittäin kovaksi jätkäksi. Sitten muistin, että olen tyttö ja kaikenlisäksi vakavastiotettava ruokabloggaaja, joten käyttäydyin sen mukaisesti, ja lisäsin heran sekaan hippusen steviaa, kanelia ja kardemummaa 😉

IMG_1641IMG_1651

Treenin aikana en palkkaria paljon ehtinyt ajatella, mutta kun pukkariin pääsin, niin muistin, että minulla oli edessä jotain odottamatonta – joko jotain äärimmäisen kamalaa, tai peräti uusi hittiresepti. Tässä tapauksessa se oli enemmän tätä jälkimmäistä. Ei itseasiassa ollenkaan paha, aika hyvä oikeastaan! Jokaisella kulautuksella makuun tottui enemmän. Juuri sopivan mieto ja neutraali maku treenin jälkeisiin tunnelmiin. Mitä nyt kardemumman hippuset uiskentelivat suussa tuntuen aivan roskilta.

Tämän jälkeen olen käyttänyt palautusjuomassa pelkkää maustamatonta heraa. Olen jopa jättänyt nuo mausteet pois, sillä mielestäni kylmään veteen sekoitettuna se maistuu oikeastaan ihan kevyt- tai täysmaidolta! Tällä mennään tästä eteenpäin. Ehkä joskus vielä palaan suklaa-banaani-vaahtokarkki-keksitaikina-prodesheikkeihin, mutta nyt ”dieetillä” ruokavalio on muokannut makunystyrät sen verran herkiksi, että maustamaton hera on yhtä herkkua, haha! Dieetin muita sivuvaikutuksia on muuten esim se, että maitorahka maistuu melkein jäätelöltä…

IMG_8812

Vedän yleensä proteiinin heti pukukopissa, jonka jälkeen menen kotiin syömään hiilihydraattia sisältävän palautustaterian, mutta entä te? Mitä te juotte palkkarina? Käytättekö maltoa tai muuta hiilihydraattia, vai pelkkää heraa? OneBake on mielestäni laadukas ja hyvänmakuinen hera, mutta oletteko te kokeilleet muita maustamattomia heroja? Suosituksia?

Pistetäänhän kunnon palkkarikeskustelu käyntiin kommenttiboksiin!

Kommentit (46)
  1. Mä juon maustamatonta proteiinijauhetta veteen sekoitettuna. Tottakai ehkä ekat 5 kertaa maistu kauheelta ja teki mieli oksentaa yhh.. Ja nenästä sai pitää kiinni. Nykyisin se maistuu ihan vedeltä eikä oo yhtään pahaa! 🙂 Kaikkeen vaan tottuu. Eikse oo tutkittukkin, että ihminen tarttee öö.. montahan kertaa, oisko ollu joku 5-10 krt se oli että totuttelee makuun ja sit rupee siitä tykkäämään 😀

    Maustetut proteiinijauheet maistuu aika äklömakeilta mielestäni ja on jonkin verran kalliimpia. Ja pyrin välttämään lisäaineita ja keinotekoisia makeutusaineita.

  2. Ennen käytin palkkarina Fitnessgurun One Wheytä, mutta nykyisin Fitnessgurun One Whey Isolatea. Lempparimakuja on minttusuklaa, ranskalainen vanilja ja maitosuklaa, nam! Onpas muuten aivan ihanaa, kun aamiaismuroihin kaataa maitoon sheikattua onw ehey isolatea… m-m-mmm! 🙂

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *