Meal Prep

IMG_3137

Pistelinkin aikaisemmin Instagramiin kuvia mun maanantaisesta aterioiden valmistelusessiosta aka mealpreppauksesta. Ajattelin että siitähän voisi kirjoittaa pari sanaa lisääkin, joten miksen tekisi siitä pientä postausta nyt kun olen taas geimeissä mukana!

Tiedättekö sen huojentavan tunteen kun tulet nälkäisenä kotiin ja jääkaapissa on tähteitä odottamassa lämmitystä? Tai kun nälkäisenä töissä tai koulussa koluat kassistasi huolella ja rakkaudella pakkaamasi annoksen ja se maistuu sillä hetkellä juuri parhaalta maan päällä? Näitä fiiliksiä mielessä pitäen tein maanantaina ison satsin hyvää ruokaa ja purkitin valmiit annokset lunchboxeihin edessä olevaa viikkoa varten. Aamulla nappaan laukkuun eväät mukaan ja siinä on energiansaanti taattu ja pitkät pennit säästetty.

Mutta missä on meidän ruokahifistelijä? Herkkufanaatikko? Haha, se lähti lomalle. Olen ottanut syrjähyppyä kuntosalista keittiöön jo pidemmän tovin, joten nyt on takaisinmaksun aika. Hei, hei keittiö, nähdään tästä lähtien vain kerran viikossa! No ei nyt sentään, mutta melkeinpä joo. Haluan tällä hetkellä keskittyä täysillä treeneihin, enkä huolehtia mitä syödä seuraavaksi kun nälkä iskee. Ruoka on nyt polttoainetta ja se on mulle täysin fine! Lepopäivinä on sitten aikaa pitää leivontasessioita 😉

IMG_3114IMG_3125Mitä lounasboksiin tungetaan?

Tässä tulee paras kohta: lempiruokaasi tottakai! Eihän se lunchbox muuten päivää pelasta. Oma lemppariproteiininlähde on maustamaton kana ja keitetty kananmuna. Lempihiilariksi voisin nimetä vaikka täysjyväpastan ja bataatin. Kasviksia tottakai myös messiin! Aterian voi vielä kruunata vaikkapa avocadolla, siemenillä tai oliiviöljyllä, jotta hyvien rasvojen saantikin on taattu. Nyt jaksaa!

Kenelle viikon tai muutaman päivän aterioiden valmistaminen kerralla sitten sopii?

Kiireisille, paljon liikkuville, laiskoille tai miksei vaikka oman elämänsä organisointifriikeille, haha. Se auttaa myös pidättäytymään tietyssä ruokavaliossa, jonka on todennut itselleen sopivaksi. Myös kaloreiden/macrojen laskijoille oiva helpotus; punnitse ruuat boksiin ja merkkaa päälle teipillä ruuan numeraaliset ominaisuudet. Sinkuille, tai miksei kiireiselle perheellekin! Fitnesspariskunnalle, jonka mielestä on romanttista viettää yhteinen illallinen vetämällä ravinto talteen suoraan omista rasioista. Aika oiva ratkaisu mealpreppaus on myös niille kohtalonsiskoille ja -veljille, jotka muuttuvat eri ihmisiksi nälkäisinä. Ravinto on oltava aina lähellä.

Pros/cons?

Jos ruoka on sinulle ehdottoman pyhä nautinto, voi saman ruoan syöminen päivästä toiseen tuntua karulta. Voin kuitenkin lohduttaa teitä sillä, että vaikka itse koen olevani nimenomaan ruuasta nauttija, olen kyllä ilolla pastani ja kanani viime päivinä vedellyt. Tosin nykyinen nälkäisyysasteeni ja energiantarpeeni on voinut myös vaikuttaa rasiaruuan herkullisuuteen positiivisella tavalla…

IMG_3132

Tollanen kun kuumottelee kassissa niin lounastaukoa tuskin malttaa odottaa. Aion kyllä ehdottomasti jatkaa tätä laitosruokaharrastusta, on nimittäin sen verran kätevämpää treenaajalle kuin kannella rahkapurkkeja ja banaaneja jotka aukeavat puhkeavat ja halkeavat kassiin tai putoavat maahan tai jäävät kassalle. Nimimerkillä astuin eilen ulko-ovesta ulos, tiputin banaanin maahan, läimäytin oven kiinni ja huomasin oven teloman sisuksiaan ulos tirskuvan banaanin maassa. Toinen kauhutarina liittyy rahkapurkkiin, jonka kävin kiireellä ostamassa salin jälkeen ja juoksin kouluun. Oppitunnilla huomasin jättäneeni sen kassalle. Gainssit kassalla, nice. Sanoin että käyn vessassa ja kipaisin kaupasta uuden rahkan. Ain’t nobody fucking with my protein!

Postauksen opetus: Mealpreppaa tai joudut tekemään ylimääräistä cardiota

Kommentit (59)
  1. Tosi hyvä idea! 🙂 Itsekin voisi alkaa tekemään noin!

    Ja tällanen off topic -kysymys, mutta mikä maapähkinävoi on sun suosikki, tai mitä yleensä ostat?:)

    1. Ronja! Pakko vastata, vaikka kysyitkin Kaisalta 🙂 Mun ehdoton maapähkinävoisuosikki on Meridianin Organic Crunchy. Siinä ei ole mitään muuta kuin luomumaapähkinöitä ja merisuolaa. Löytyy ainakin Punnitse ja säästä -kaupoista.

      Käytän sitä esim. näihin patukoihin: http://badmamaskitchen.blogspot.fi/2013/11/valipalapatukat-maapahkinavoi-banaani.html ja näihin: http://badmamaskitchen.blogspot.fi/2013/09/peanut-butter-cookies-terveellinen.html

      Se on ihan parasta myös Real-leivän päällä sellaisenaan tai raejuuston ja banaanin kanssa.

  2. Moikka! Olisiko mahdollista saada ’reseptit’ osio takaisin, sieltä olisi niin kätevä etsiä haluamansa resepti 🙂

    1. Juu se on tulossa ihan tuotapikaa! 🙂

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *