Mitä leipää suosin?

Karppausvillitys ja hiilaripelko on tehnyt leivästä syntiä. Samalla kuitenkin puuroa vedetään kulhokaupalla kuin mitäkin superfoodia. Miksi leipä onkaan saanut niin vaarallisen leiman? Ainiin joo, siksi koska se on niin hyvää että sen mättämistä on vaikeaa lopettaa (ainakin täällä…). Itsekin leipää vältelleenä olen pikkuhiljaa taas alkanut syömään sitä päivittäin. Juju on siinä, että täytyy valita oikeat leivät päivittäiseen käyttöön, ja herkkuleivät sitten harvemmin nautittavaksi. 
Monet ovat kysyneet mitä leipää käytän ja tässä se tulee! Oululaisen Jälkiuunipala. Sisältää pelkkää ruista, ei vehnää eikä lisättyä gluteenia. Joistain leipomoista saa ihanaa leikattavaa ruisleipää, jonka aineksina on vain ruisjauho, vesi ja suola. Valitettavasti en asu lähelläkään sellaisia leipomoita, joten tämä on toistaiseksi ainoa ruisleipä jota pystyn päivittäin ostamaan. Suosittelen lämpimästi! Aluksi vei aikaa tottua jälkiuunimaiseen pureskeltavaan rakenteeseen, mutta nykyään sitä jo ihan kaipaa leivältä.

IMG_3352.jpg

Haluaisin kuitenkin tutustuttaa teidät myös uuteen ihastukseeni! Juhannusruokaostoksilla mukaan tarttui Lidlin paistopisteestä Täysjyväleipä -nimeä kantava limppu. Täyttä varmuutta tämän leivän ”puhtaudesta” mulla ei ole, sillä juhannuksen alla kaupassa päätin ottaa rennosti ja olla katsomatta ainuttakaan ainesosaluetteloa, minkä normaalisti teen aina kaupassa valitessani uutta tuotetta. Netistäkään en tästä leivästä tietoja löytänyt… Saa kommentoida mikäli joku on tsekannut sisällön! Rukiiselta leipä ainakin maistuu, ja rapeassa kuoressa on paljon siemeniä, nam!

IMG_3360.JPG

IMG_3361.JPG

IMG_3362.JPG

IMG_3367.JPG

IMG_3369.JPG

IMG_3372.JPG

IMG_3377.JPG

Laskin muuten huvikseen paljonko tällaisesta ”keskivertovoileivästä” saa proteiinia. Puuron päälle kun on helppo mättää raejuustoa, rahkaa ja maapähkinävoita saadakseen proteiinipitoisen aamiaisen, mutta entä kun pitää pelata vain kinkulla ja juustolla? Ja ottaa huomioon että olisi kivaa maistaa myös se leipä, eikä sentin paksuista kinkkupinoa! Seuraavissa laskelmissa otin huomioon vain leivänpäällisistä saatavan proteiinin, sillä minulla ei ole tiedossa leivän ravintoarvoja.

Per 2 leipää:

4 siivua kinkkua (HK Ylikypsä saunapalvikinkku), 28g = proteiinia 5g

3 siivua juustoa (Polar), 15g = proteiinia 4,65g

Proteiinia yhteensä 9,65g eli n. 10g

Yllätyin siitä, että Polarissa oli enemmän proteiinia per 100g kuin kinkussa! Juustossa oli nimittäin protskua 31g/100g kun kinkussa taas 18g/100g! Jes! Kerrankin hyvä syy syödä juustovoileipiä!
Sanoisin että 10g proteiinia kahdesta leivästä on aika kohtalainen tulos. Peruskuluttajalle sopiva, mutta paljon liikkuvalle ja varsinkin lihaksia treenaavalle se jää aika alhaiseksi. Olisin odottanut enemmän ja toivonutkin! Tosin, tuplatessa siivujen määrät proteiinipitoisuus nousee jo 20 grammaan, mikä alkaa olemaan jo aika jees määrä yhtä ateriaa kohden! 

Ihanaa tiistain jatkoa!

Kommentit (28)
  1. Google rules
    20.10.2014, 06:45

    Lidlin sivuilta löytyy tiedot kaikista. Tämä ketju on vanha, varmastikin sen jälkeen on tietoja päivitetty. Näin se menee:
    Ainesosat: taikinajuuri (vesi, täysjyväruisrouhe, ruisjauho), täysjyväruisrouhe (16,5 %), täysjyvävehnäjauho (14,5 %), vesi, pellavansiemen (5 %), auringonkukansiemen (4 %), ohrahiutale, vehnäjauho, inverttisokerisiirappi, seesaminsiemen (2 %), suola, ruishiutale, hiiva. Suolapitoisuus 1,4 % Voimakassuolainen. Tuotteessa täysjyvää 47 %. Täysjyvää 90 % viljaraaka-aineesta. Käsitelty samoilla välineillä kuin tuotteita, jotka sisältävät maitoa, kananmunaa, soijaa, selleriä ja pähkinää. Laktoositon. Ravintoarvo per 100 g: energiaa 1086 kJ / 259 kcal, proteiinia 8,2 g, hiilihydraatteja 35,7 g, joista laktoosia <0,01 g, rasvaa 7,1 g. Valmistettu Saksassa.

  2. Oululaisen jälkiuuni on vaan nii parasta! Itekkin syön lähes pelkästään sitä.

    http://saltsugarandstyle.blogspot.fi/

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *