Miten kuukautiskierron eri vaiheet vaikuttavat meihin?

Kuukautiskierto-postaussarja saa viiiihdoin toisen osansa! Sori että kesti, olen käynyt keskusteluja PMS:ni kanssa liittyen keskittymiseen ja tekstin syntymiseen. No, toinen osapuoli kylläkin otti ja häipyi juuri sopivasti maanantaina, eli nyt on taas rauha maassa.

Jos et lukenut kuukautiskierto-postaussarjan ensimmäistä osaa, pääset lukemaan sen tästä. Se on aika hyvä intro tälle. Postauksessa pohdittiin sitä, miten vähän me oikeastaan olemme kierrostamme tietoisia, ja kuinka paljon se loppupeleissä vaikuttaa meidän elämäämme. Ja ainakin omasta mielestäni pelottavinta on juuri ne asiat, jotka tiedostamatta vaikuttavat meidän hyvinvointiimme, koska silloin asia ei ole meidän kontrollissa vaan me olemme sen kontrollissa.

Oman kuukautiskierron oikkuilut voi riittävän tiedon ja oman kehon kuuntelun avulla saada hallintaan, tai ainakin niitä voi oppia kuuntelemaan, jolloin elämästä tulee paljon antoisampaa!

KIERRON VAIHEET

Itse olen kiertoasiaa tutkittuani jakanut päässäni kiertoni kahteen päävaiheeseen; aikaan ennen ovulaatiota ja aikaan sen jälkeen. Ne ovat kuin aamu ja ilta. Ensimmäisessä vaiheessa hormoni- ja energiatasot ovat jatkuvassa nousussa, kunnes tapahtuu ovulaatio, jolloin hormonitasot kokevat huippunsa. Ovulaation jälkeinen kausi on taas päinvastainen; tasot ovat jatkuvassa laskussa, jolloin voi tuntea energian vähentyvän päivä päivältä. Ja tämä jakso on juuri sitä aikaa, kun täytyy ottaa käyttöön tietoinen mielenhallinta, ruokavaliomuutokset, muuttaa liikuntamuotoa jne, mutta niistä lisää odotetussa PMS-POSTAUKSESSA, joka julkaistaan seuraavaksi!

Kierron kahtiajako on selkeää mutta melko karkeaa. Siksi on hyvä tietää kiertosi vuodenaikojen koko kirjo. Huom. Kaikkien kierto ei ole 28 päivää, jolloin tämä viikkojaottelu on vain viitteellinen.

VIIKKO 1: KUUKAUTISET – KIERTOSI KEVÄT

Kiertosi alkaa sillä, kun kuukautiset alkavat. Hallelujah, PMS on selätetty! Voit kokea mielen rauhoittuvan ja PMS-oireiden helpottavan jopa jo kahden tunnin kuluttua kuukautisten alkamisesta(!). Hormonitasojen kollektiivinen raju lasku on päättynyt ja nyt ne ovat vain, no, alhaalla ja ikävä kyllä pysyvät siellä vielä hetken. Olet silti tyyni, kehosi viettää kevättä, lumet sulaa ja alta paljastuu ruskea maa. Puro solisee. Kehosi puhdistuu. Kuukautiset ovat vatsakramppeja, alaselän kipuja, päänsärkyjä ja itse vuotoa lukuunottamatta oikein mukavaa aikaa. Mieli on rauhallinen ja pohdiskeleva. Talvi on kasvattanut sinusta selviytyjän ja nyt valoa näkyy jo tunnelin päässä.

Parasta aikaa: hoivata ja huoltaa itseään! Samalla kun kohdunseinämät puhdistuvat, voi itseään hemmotella hoidoilla, hieronnoilla, uusilla kauneustuotteilla ja puhdistavalla ruokavaliolla. Uusi kierto alkaa aina kuukautisista, ja siksi se on hyvä hetki pysähtyä hieman oman kehonsa kanssa ja putsata pöytä. Tervetuloa, uusi nousukausi!

VIIKKO 2: OVULAATIOON VALMISTAUTUMINEN – KIERTOSI KESÄ

Estrogenitasot lähtevät taas nousuun ja kauan kateissa ollut energia ilmestyy takaisin käyttöösi. Kehossasi paistaa keskikesän aurinko. Treeneissä voimatasot nousevat ja kipukynnyksesi, sekä henkisesti että fyysisesti, on matalimmillaan. Vedät enkkoja treeneissä ja unelmasi tuntuvat olevan saavutettavissa. Toisin sanoen: vietät huoletonta kesää. Kaikki kodista parisuhteeseen tuntuu olevan tosi kondiksessa.

Parasta aikaa: Nauttia elämästä, uudesta energiasta ja urheilusta! Ja jos tykkää herkutella, se kannattaa tehdä nyt! Kehoon ei kerry nesteitä eikä hiilarit pöhötä kuten PMS:n aikaan. Päinvastoin, ruoka tuntuu muuntuvan suoraan energiaksi!

VIIKKO 3: OVULAATIO – KIERTOSI SYKSY

Tällä viikolla koet estrogenin, follikkelia stimuloivan hormonin ja luteinisoiva hormonin kohoavan huippuunsa (ovulaatio), sekä niiden laskun alas. Käytännössä se tarkoittaa moodswingejä. On tullut syksy. Alkusyksy on ihanaa, olet kesästä inspiroitunut ja latautunut, eli täynnä uutta energiaa. Ja vielä tarkemmin: seksienergiaa. Hehkut, olet tutkitusti nyt seksikkäimmilläsi ja itsevarmimmillasi. Et mieti kahta kertaa lähetkö puolitutun bileisiin, joihin sait kutsun facessa. Pukeudut huomaamattasi huomiota herättävämmin ja mielesi tekee lähteä shoppailemaan. Ja treffeille. Ja ottaa rohkeita selfieitä. Olet sosiaalisimmillasi. Orgasmit ovat nyt myös vahvimmillaan. Mutta juhlien (ovulaation) jälkeen koittaa darra. Räntäsateet iskevät ja kesä on enää vain muisto festarikuvana seinällä. Milloin syksy muuttui näin ikäväksi? Ovulaation jälkeen kaikki alussa mainitut hormonit lähtevät jyrkkään laskuun, kun taas sinnikkäästi poissa kuvioista pysynyt progesteroni, eli keltarauhashormoni nostaa päätään ja alkaa hiljalleen kohota. Se valmistelee jo seuraavia kuukautisia. Mutta ennen niitä, toivotetaan tervetulleeksi koko yleisön suosikki: PMS!

Parasta aikaa: Kuulostella. Syksy voi olla osalle vielä oikein nautinnollistakin aikaa, kun taas osalle ovulaatio ja sen hormonimuutokset aiheuttavat pahoja mielialanvaihteluita. Energia juuri ennen ovulaatiota, sekä sen aikana kannattaa kuitenkin hyödyntää sosialisoitumiseen. Nyt ladataan kaikki huomio rakkaisiin ihmisiin, sillä tulevasta ei ikinä tiedä…

VIIKKO 4: PMS – KIERTOSI TALVI

Hormonitasot, rinnat, peppu ja suunpielet jatkavat laskuaan. Toivotat tervetulleeksi kaikki PMS:n ihanuudet aina unettomista öistä turvotukseen, keskittymiskyvyttömyyteen, epäsosiaalisuuteen, masennukseen, ahdistukseen, ärtymykseen, hiilarihimoon, jatkuvaan itkemiseen ja kadonneeseen seksuaalisuuteen. On pilkkopimeä talvi ja suurin osa luonnosta, suurin osa sinusta, on kuihtunut lumen alle. Tuntuu ettei kukaan rakasta sinua, etkä sinä rakasta ketään. Mutta muista: Olet hieno, olet upea, olet osaava. Monisävyisen orvokin on vain aika vaikeaa puskea 30 cm:n lumikerroksen läpi loistamaan.

Parasta aikaa: Tiedostaa suurimman osan kehossasi ja mielessäsi tapahtuvista muutoksista johtuvan estrogeenin laskusta. Tämä on ihan ykkösjuttu, jotta pään saa pidettyä jotenkin kasassa. Koita selviytyä päivä kerrallaan. Sosiaalisista tilanteista saa nyt suosiolla jäädä pois, jos ei huvita. Anna mielellesi lepoa, kun siltä tuntuu. Unohda voimatreenit ja siirry hetkeksi aerobisiin. Kävely- tai juoksuenkki ulkoilmassa toimii nyt paremmin. Oireiden helpottamiseksi voit koittaa saada kasviestrogeenia ruuasta, esimerkiksi soijasta, lisätä ruokavalioosi magnesiumia, B6- vitamiinia ja D-vitamiinia, sekä pysyä loitolla kofeiinista, alkoholista ja runsaasta suolankäytöstä. Ja muista: kevät koittaa aina. Joka vuosi, joka kierto.

Seuraavana sarjassa onkin luvassa sitten mega-iso PMS-survival-postaus! Pysykää kuulolla!

Kommentit (13)
  1. Aivan mahtava postaus(sarja)!

  2. Kiva! 🙂

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *