Munakas jääkaapin jämistä

IMG_3409.JPG

Apua! Mitä tehdä ruuaksi kun jääkaapissa ei ole sitten yhtään mitään? On järkevintä aloittaa ateriasuunnittelu aina yhdestä pääruoka-aineesta. Itselläni se on lähes poikkeuksetta jokin proteiini, yleensä liha, kala tai kana. Mutta entä jos jääkaapissa ei olekaan mitään pääruoka-ainetta vaan hajanaisia jämiä? No, onneksi on olemassa kananmunat! Loput ateriasta onkin sitten luovuuden varassa…
Tänään valmistin lounaaksi munakkaan. Se on mulle hyvin tyypillinen ratkaisu, jos minkään valtakunnan lihaa ei ole saatavilla sillä sekunnilla (olen fanaattinen proteiinisaantini suhteen).

IMG_3387.JPG

Aloitin kuullottamalla sipulia oliiviöljyssä. Heitin huvikseen sekaan vielä yhden palan pakastepinaattia väriä tuomaan tai mitä vaan, kunhan heitin! Toin sen tuliaisena pakastimentsekkausreissulta kun tarkistin ettei sielläkään ole mitään seitejä tai muuta lihaa. Turha toivo. Marjatkin oli loppu. Voi mua parkaa.

IMG_3392.JPG

Sitten vispasin kolme munaa ja lorauksen maitoa sekaisin kulhossa, maustoin sen suolalla, pippurilla ja rosmariinilla ja kaadoin tasaisesti aseteltujen sipulien päälle. Tämän jälkeen alkaa hauska osuus! Laske lieden lämpö pieneksi ja ala heittelemään munakkaan päälle kaikkea mitä satut löytämään. Samalla munakas hyytyy omia aikojaan.

Itse satuin löytämään paprikaa, fetajuustoa ja kinkkua. Ripottele vielä sormisuolaa päälle, pistä kansi kiinni ja anna kypsyä. Itse tykkään jättää munakkaan pinnan vähän raa’aksi.

IMG_3402.JPG

Kun munakas on saavuttanut halutun kypsyysasteen, heittele kaikkea tuoretta päälle mitä löydät. Rucola olisi ollut supernannaa, mutta tällä kertaa piti tyytyä jäävuorisalaattiin, tomaattiin ja punasipuliin.

IMG_3406.JPG

Liu’uta lautaselle ja taita, voila! Tuoreet ainekset voi toki lisätä vasta lautaselle siirron jälkeen, se on niin ehkä helpompi.

Mitkä on teidän proteiinipitoiset ateriapelastukset ilman lihaa? 

Terkuin Kaisa 🙂

Kommentit (12)
  1. Maistuis varmaan mullekin! Tosi hyvännäköistä söpötööriä!

    ..Tässä on kommenteissakin tainnut nyt tulla kaikk proteiiniasiat, joiden täytyy aina löytyä kotoa: munat, tonnikala, raejuusto ja sitten vielä rahka. Siitäkin saa munien ja psylliumin kanssa sötkötettyä esimerkiksi aika nannoja lettuja! 🙂 Jos ei muuten tule päivän proteiinit täyteen, saatan maustaa rahkan prodejauhokauhallisella. Yleensä kyllä käy niin, että päivän 120 g proteiinitavoite ylittyy helposti, kun joka aterialla tulee haalittua proteiinia lautaselle. Viime viikolla vetäisin yhtenä päivänä vahingossa n. 200 g 😀

  2. Samat sävelet – onneksi kaapista löytyy yleensä aina kananmunia! 🙂 Tosin toinen varma on kans tonnikala – helppo ottaa mukaankin. 🙂 Ps. täällä toinen fanaattinen proteiininkannattaja – ehkä liiankin. 😉

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *