Nappaa vinkit puistotreeniin!

Kaipasin eilen pakopaikkaa vihreään maisemaan, ja uskotteko kun sanon että sinne kirjaimellisesti lopulta pääsinkin! Kun kaivautuu Hakaniemen betonisyövereistä keskustan toiselle puolelle, voi yllätyä kuinka kaunista ympärillä oikein onkaan (absolutely no disrespect for dear Hakaniemi!). En siis varsinaisesti löytänyt itseäni Ukrainan rakkauden tunnelista tai trooppisten vesiputousten ääreltä (paikkoja, joita viime postauksessa sivusin), mutta kyllä tuo keväinen Kaivarikin tuntui asiansa melko hyvin ajavan. Koivuilla on jo pienet sähäkän vihreät lehdet ja kirsikkapuut ja kukat kukkivat. Luonto on niin elossa!

Kävimme hauskan sekalaisella sakilla vetämässä puistotreenit oman kehon painoa ja luonnollista liikkumista hyväksikäyttäen. Kuntosalit ovat niin talvea, mä sanon! Keväällä ja kesällä treenit on mukava viedä ulos. Toki napit korvilla salilla pumppaaminen on myös oma taiteenlajinsa, mutta on kiva käyttää erilaisia tapoja treenata. Vaihtelusta diggaa niin kroppa kuin mielikin!

1175239_10152163483143924_5046428264932779431_n-110258511_10152163483128924_4348341952658325048_n

Alkulämmöt päälle coren aktivaatioharjotteilla. Liskomatelua mahdollisimman lähellä maata tai hippaa lankkuasennossa. You name it we trained it!

Mukana oli myös lapsia, joiden rooli oli mm. roikkua miesten jaloissa, kun he vetivät leukoja. Meille tytöille oli tankoon ja sieltä jalan alle laitettava kuminauha avuksi leukoihin. Jokaiselle löytyi siis sopivaa haastetta treeniin haban koosta riippumatta! Yhtäkään leukaa ei välttämättä tarvitse saada omin avuin, jotta sitä voi treenata. Toinen hyvä helpotus leuanvetoon on nimittäin yhdistetty kyykkytreeni + leuanveto parin kanssa! Suosittelen lähinnä naisille 😉

10174785_10152163483408924_1788304099370872717_n-11465139_10152163483488924_5976775604582981770_n

Tuplalankku! Tornin päälle voisi kivuta vielä kolmas, tai miksei vaikka neljäskin. Haaste: Ojentajapunnerrukset samaan rytmiin! Miehet alimmaisiksi 🙂

10172694_10152163483153924_2673411038330184003_n

Niskaseisontaa ja muuta vapautunutta jalkojen nostelua. Pehmeä ja yllättävän puhdas nurmikko tuntui ihanalta pään alla! Tuli mieleen lapsuus. Muistoksi takaraivolle (ainakin tähän fledaan) jäi neulasia ja muita kivoja luonnon elementtejä kotiin viemisiksi. Nurtsilla voi treenata myös päällä- ja käsilläseisontaa, tai vaikka kaatosiltaa!

Treenien jälkeen jäimme vielä pienemmällä porukalla ilta-aurinkoon tekemään parit aurinkotervehdykset ja meditaatioharjoitukset Jukan (Lifted) johdolla. Olo oli rento mutta virkeä. Rauhallinen mutta skarppi. Huippu lopetus!

10171866_10152163483513924_1893798113481168501_nKuvat: Jarno Härkönen

After all, puistotreenien paras juttu on se, ettei niitä tarvitse ottaa niin vakavasti. Et tarvitse sekuntikelloa, josta tarkkailla settien välistä lepoaikaa. Toistojakaan ei välttämättä tarvitse laskea, vaan kaikkea tekemistä johtaa sen hetkinen fiilis ja luovuus ylipäätään. Ulkotreenien pointti mielestäni on yhdessäolo ja hauskuus, sekä kropan haastaminen eri tavalla kuin vaikkapa siellä kuntosalilla. Vaikka parin tunnin ulkona riehumisen jälkeen miettisit, että menikö tämä nyt treenistä ensinkään, niin kyllä se kummasti seuraavana päivänä lihaksissa tuntuu, mikäli liikkeet olivat sellaisia, mitä et yleensä tee.

Mielestäni meidän pitäisi muutenkin viljellä liikkumisen suhteen enemmän lapsimaista ajattelua. Eivät lapset ajattele ulkona juostessaan että urheillaampa vähän, kulutetaan kaloreita, kauas tässä on jo juostu, onkohan tämä tehokasta vai pitäisikö nostaa sykettä, jne. He vain pitävät hauskaa ja hyödyt seuraavat.

Onko teillä vinkkejä ulkona treenaamiseen? Kirjoittakaa niitä kommenttiboksiin, niin laitetaan hyvät ideat kiertoon!

Kommentit (7)
  1. huippu postaus! välillä tulee lenkin ohessa puistojumppaa tehtyä, mutta pitääkin houkutella kaverit mukaan pomppimaan pihalle! tuo lankku oli mulle iha uus juttu, testiin! 🙂

  2. Ulos voi ottaa kannettavan miniradion, josta riittää isommallekin porukalle fiilistelyä liikkeiden ohella. 🙂

    1. Jep, tää on ihan kingi!! 🙂

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *