Proteiini-mutakakku pannulla

Once you go Protein Mud Cake you never go back. Just saying.

IMG_1877

Saako suklaaherkuista syntisintä syödä nyt vaikka joka päivä ja silti väittää pokalla noudattavansa terveellistä ruokavaliota (tai minun tapauksessani kevätdieettiä)? Saako sitä samaista herkkua syödä vaikka ennen treeniä ilman että purjo lentää maveissa? Ja saako sen saman setin syödä vielä treenin päätteeksi, ja väittää täysin kovanaamana sen ruokkivan väsyneitä lihaksia, eikä rasvasoluja? JOOOOOO, nyt sitä saa! Vatsansa ja lihaksensa täyteen MUTAKAKKUA!!!

IMG_1860

Tuskin olen ainoa terveysherkkubloggaaja, joka on A) saanut lukijoiltaan lukuisia toiveita terveellisen mutakakun reseptistä ja B) tästä johtuen yrittänyt kaikkensa kostean ja märän lopputuloksen saamiseksi (nyt puhutaan siis edelleen mutakakusta) – niin uunissa kuin mikrossakin, ja lopulta päätynyt tekemään iisimmän ja varmemman raakamutakakun. Ja lukijat ovat olleet tyytyväisiä. Paitsi pähkinäallergikot, jotka muuten pommittavat kommenttiboksia aina sopivan paikan sattuessa. Olen pahoillani, mutta en voi allergiallenne mitään. Paitsi nyt! Tämä mutakakku on omistettu teille!

Aikaisemmin julkaisemani raakamutakakku on siis ehdottomasti myös kokeilemisen arvoinen, mutta nyt on vähän uudenlaista mutaa tiedossa. Nimittäin kun pähkinät loistavat poissaolollaan, saadaan kakusta vähän kevyempi. Lisäksi tässä reseptissä on käytetty proteiinijauhetta, millä saadaan macrojakauma optimaaliseksi esim. aamiaiselle tai palautusateriaksi. Sori, se ei ollut kaikille hyvä uutinen, tiedän! Seuraavaksi kommenttiboksia pommittavat luultavasti proteiinijauheettomat, mutta hei, ensi resepti on sitten vaikka omistettu teille! 😉

IMG_1849

Kuinka tämän kostean lopputuloksen saavuttaminen tällä kertaa sitten onnistui? No vahingossa tietysti, sillä tavalla kaikki parhaat reseptit syntyvät. Ajatuksenani oli tehdä iso suklaaproteiinipannukakku aamiaiseksi, koska teki mieli suklaata ja oli kamala nälkä aamulenkin jälkeen. Improvisoin reseptin ja heitin homman pannulle. Närpin taikinaa paiston lomassa ja se maistui niin hyvältä, että päätin jättää pannukakun sisältä raa’aksi. Näin syntyi pannulla paistettava proteiinimutakakku.

On tässä reseptissä yksi salainen ainesosakin! Se ei ehkä ole kovin yllättävä, mutta erittäin oleellinen. Täyteläisen suklaan aromin takana on nimittäin raakakaakaojauhe. Toivottavasti käytätte sitä, ettekä esim perus Van Houten-kaakaojauhetta, sillä en voi taata että se maistuu yhtä suklaiselta silloin…

IMG_1856Proteiinipitoinen mutakakku
ateriaksi yhdelle, herkutteluhetkeen useammalle

1 muna
1 valkuainen
1/2 tl leivinjauhetta
1/2 dl kaurajauhoja (tai täysjyvävehnäjauhoja) (voit valmistaa kaurajauhon itse blenderöimällä/sauvasekoittamalla kaurahiutaleita jauhoksi)
3/4 dl suklaan makuista heraa (meitsi käyttää Fitnessgurun!)
puolikas kypsä banaani
2 rkl raakakaakaojauhetta
mahdollisesti pieni ripaus suolaa
pikku ripaus steviaa lisämakeutukseen (tai muuta suosimaasi makeuttajaa, kuten hunajaa)

Paloittele banaani ja laita kaikki ainekset pitkään, isoon mukiin (esim. shakeriin). Sekoita sauvasekoittimella huolella tasaiseksi taikinaksi. Maista, onko makeutukselle tarvetta.

IMG_1779

Laita pieni tilkka öljyä pienelle(!) pannulle ja levitä se tasaisesti. Itse käytin halkaisijaltaan 18cm:n pannua. Jos teet isolla pannulla, suosittelen tuplaamaan annoksen, sillä muuten et saa aikaiseksi sisältä raakaa lopputulosta.

IMG_1803

Kuumenna pannu täydellä teholla kuumaksi ja kaada taikina vasta kunnolla lämmenneelle pannulle. Paista täysillä hetki, mutta pienennä levyn tehoa sen jälkeen.

IMG_1807

Kun pohja alkaa olla sen verran kypsä (tämä tapahtuu melko pian), että saat työnnettyä lastan helposti alle ja pyöriteltyä sitä siellä, flippaa pannukakku välittömästi. Tässä tarvitaan taitoa ja hyvä lasta. Varmista, että lasta on hyvin pannukakun alla, ja tunnustele hajoaisiko se, jos nyt riuhtaisisit. On tärkeää, että pannu on ollut aluksi todella kuuma, jotta leivos on saanut rapean ja kestävän pohjan. Ennen kääntämistä käy läpi koko pannukakku ja varmista ettei se ole mistään kohdasta kiinni pannussa. Mikäli olet luottavaisin mielin, anna mennä. Kylmän rauhallisesti. FLIP!

IMG_1811

Kääntämisen jälkeen nosta pannu pois levyltä ja anna toisen puolen paistua aivan pieni hetki. Mikäli paistoit ensimmäistä puolta kuten kuuluikin, tämä puoli on valmis suunnilleen siinä ajassa kun haet lautasen kaapista. Jos taas kääntäminen oli vaikeaa, kun pannari oli vielä niin löysä, voit antaa tämän puolen paistua vähän enemmän. Joka tapauksessa tämä on se hetki, kun joko pilaat kaiken ja saat tavallista suklaakakkua (hyvää tosin sekin), tai sitten sinulla on hyvät vaistot ja saat juuri oikeaan aikaan nostettua lätyn pois levyltä = saat maailman parasta mutakakkua. Itse jättäisin mielummin liian raa’aksi, kun paistaisin yli. Eli jos epäilet yhtään, nosta pannukakku pois. Se kypsyy kuitenkin vielä hieman seistessään lautasella. Liian raa’aksi kakku ei voi jäädä, koska taikina on niiiiin hyvää.

IMG_1822Eikö onnistunut? Ei se mitään! Harjoitus tekee mestarin. Olet yhtä failausta rikkaampi ja mahdollisuutesi onnistua seuraavalla kerralla ovat moninkertaiset!

Ainiin! Kun olet selviytynyt paistamisoperaatiosta ja sinulla on ruskea lätty lautasella, täytyisi vielä odottaa, että se jäähtyy, sillä parhaimmillaan se on kylmänä. Voi sen toki myös syödä lämpimänä, mutta suosittelen nostamaan sen hetkeksi pakastimeen. Sillä aikaa voit valmistaa ”kermavaahdon” kyytipojaksi. Se syntyy maitorahkasta, kevyt- tai täysmaidosta, sekä steviasta. Loraus maitoa rahkan joukkoon, steviaa makeutukseen ja sekoitus. Paljon kermaisampaa ja pehmeämpää kuin yksikään Valion wannabe pehmeä maitorahka.

IMG_1867

Jos ja kun valmistatte tätä, niin tägätkää Instagramissa tuotoksenne #thegoodmorning. Tulen luultavasti kyttäämään tuon tägin alla olevia kuvia koko tämän ja huomisen päivän, sillä en malta odottaa että näen teidän versionne ja pääsen lukemaan reaktionne! Toivottavasti onnistuu ja tykkäätte tästä yhtä paljon kuin minä.

Ainiin, valitsen lähipäivien aikana tägätyistä IG-mutakakkukuvista parhaat ja julkaisen ne blogissa, nimimerkin kera tietty! 😉

Ei muuta kuin mutahommiin!

Kommentit (94)
  1. paljon tässä protskujen osuus?

  2. Perus Van Houten on nimenomaan raakakaakaojauhetta ja lisäksi lisäaineetonta 😀

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *