Snickers goes healthy

Onko täällä Snickers-patukan ystäviä? Joku lukija joskus heitti että olisi huippua saada vähän terveellisempi resepti tuohon pähkinäiseen suklaapatukkaan ja täältä se nyt sitten tulee! Ilman sitä suklaata tosin. Hyvät naiset ja herrat esittelen teille: mun blogin ensimmäinen ”karkki”!

blogger-image--111777544.jpg
blogger-image-1684540741.jpg
Patukan muotoon en mitenkään saanut noita muotoiltua, sen verran könttistä taikina oli. Siksi kutsuisin näitä ennemminkin Snickerspalloiksi! Innoittajana reseptiin toimi sokerittomat ja lisäaineettomat TalkMuru-talkkunamurot, joita ostin taannoin testin vuoksi. Lisää muroista ja arvioni niistä voit lukea tästä postauksesta.

blogger-image-781119473.jpg
blogger-image--436155944.jpg
Vanhat lukijani ovat tässä vaiheessa varmasti jo aivan innosta piukeana, mutta mun täytyy vähän pilata teidän iloa, sori. Mitään superterveellisiä näistä ei tullut sillä jouduin käyttämään hunajaa saadakseni tahmaisen lopputuloksen. Toki hunajan tilalla voi käyttää vaikkapa vähän stydimpää sokeritonta siirappia, kuten Meridianin taatelisiirappia. Sen verran eroaa blogin muista resepteistä, että tätä en suosittele vetämään sellaisenaan lounaaksi, kuten esimerkiksi suurta suosiota saavuttanut benkkujenkku-jäde, jonka ravintoarvot löytyvät muuten nykyään kalorilaskurin sivuilta! 
blogger-image--339088870.jpg

Snickerspallerot

2dl TalkMuru-muroja
2 rkl kaurahiutaleita2-3 rkl rusinoita (voi skipata jos ei diggaa)
hyppysellinen suolaa

2 rkl hunajaa (tai saman koostumuksen omaavaa sokeritonta siirappia)
2 rkl aitoa 100% maapähkinävoita (itse käytän Meridianin luomuvoita)
1 rkl vaniljaheraa (itse käytän stevialla makeutettua Stevia80 heraa)

Yhdistä murot, kaurahiutaleet, rusinat ja suola kulhossa ja sekoita. Mittaa maapähkinävoi ja hunaja mikronkestävään kulhoon/kuppiin ja mikrota parikymmentä sekuntia. Sekoita, ja mikrota tarvittaessa vielä lisää. Seoksen kuuluisi olla suht. valuvaa, mutta hunaja ei saisi alkaa kiehumaan. Lisää vaniljahera lämpimään maapähkinähunajaseokseen ja sekoita seoksesta tasaista. Toimi ripeästi ettei seos ehdi jäähtyä ja jähmettyä. Varmista kuitenkin ettei se ole liian kuumaa, sillä joudut kohta työntämään kätesi sinne. Kaada töhnä kuivien aineiden päälle ja ala möyhiä! Kun ”taikina” on hyvin sekaisin, ala muovailemaan palloja pusertamalla sopivan kokosia könttejä yhteen tiiviiksi palloksi. Voit kastaa käsiäsi kylmässä vedessä, jotta taikina ei tartu käsiin niin pahasti. Mikäli yhtenäisten könttejen muodostaminen on vaikeaa, lisää hiukan hunajaa. Nosta valmiit karkit jääkaappiin vähintään puoleksi tunniksi ennen nauttimista. Säilytä jääkaapissa.

Homemade Snickers Candy
2 dl (~1 cup) sugarfree cereal2 tbsp oats2-3 tbsp raisinsPinch of salt
2 tbsp honey2 tbsp peanut butter1 tbsp Vanilla Whey

Start by combining the cereal, oats, raisins and the salt in a bowl. In another bowl, mix together the honey and the pb. Microwave them for 20 seconds and stir. Then microwave again if needed. It should be warm and easy to stir, though the honey shouldn’t boil too much. Stir again and pour the mixture on your dry ingredients. Mix it all together with your hands. When it’s sticky all over start making little balls by pushing the ”dough” together with your hands. If it’s not sticky enough, add some more honey. Place the balls on a plate and refridgerate for at least 30 minutes. Enjoy! 😉
blogger-image--435769490.jpg
Maku oli hämmentävän lähellä Snickers-patukkaa! Mieleeni tosin juolahti että nuo pallerothan olisi voinut vielä dipata sulassa tummassa suklaassa ennen jääkaappiin nostamista. Kommentoikaa jos joku kokeili!

Karkkeja voi napostella sellaisenaan tai murskata muroksi ja syödä maidon kanssa. Tänä aamuna leikkasin palloja pienemmiksi paloiksi ja söin maitorahkan, banaanin ja mansikoiden kanssa, nam! 

Kivaa viikonloppua!

Kommentit (23)
  1. Heippa!

    Resepti kuulostaa tosi houkuttelevalta ja ajattelinkin juuri kokeilla sitä! 🙂 Osaatko sanoa kuinka kauan valmiit snickersit säilyvät jääkaapissa?

  2. Hei, siulla on ihanan rempseä tapa kirjoittaa ja unohduin lukeman postauksiasi lähes tunniksi, vaikka suurin osa resepteistäsi ei sovikkaan minun ruokavaliooni. Postausten perusteella päättelin kumminkin, että ollaan aika samanlaisia, mitä tulee ruokaan ja herkkuihin. Hmm näitä palleroita tulen kyllä kokeilemaan, tosin vegaanisena ilman hunajaa. 🙂

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *