Suklaa-aprikoosimuffinsit

Asia mitä rakastan jauhottomassa leipomisessa vähäisten hiilareiden lisäksi on leivonnaisten mehukas koostumus. Jauhoja (esim vehnä) käyttäessä on aina se vaara että lopputuloksesta tulee kuiva. Ja mikäli vehnäleipomuksia säilöö jääkaapissa, ne kannattaa käyttää yleensä mikron kautta ennen syömistä, jotta ne hieman pehmenee, toisin kuin vehnättömät herkut senkun paranee päivä päivältä jääkaapissa säilöttynä ja maistuu parhaalta viileänä.

Tän reseptin jälkeen mulla heräs ajatus omasta e-kirjasta, minkä tulen vielä jonain päivänä toteuttamaan! Ehkä kesällä on aikaa sille. Näiden muffinssejen ohje on kuitenkin vielä vapaasti käytössä 😉
IMG_6387.JPG

Silkkiset suklaa-aprikoosimuffinit8 muffinia

200g pakastekukkakaalia20g vaniljan makuista heraproteiinijauhetta (tai minkä tahansa muun makuista)1tl leivinjauhetta6 rkl sokeroimatonta kaakaojauhetta4 kananmunan valkuaista5 rkl makeutusainetta (esim karppisokeri, steviasokeri tai stevia. Mikäli käytät puhdasta steviaa, vähennä määrää reippaasti)4rkl muussattua banaania (80g)8 kuivattua sokeroimatonta aprikoosia
Laita uuni kuumenemaan 225 asteeseen. Ota kukkakaali edellisenä päivänä jääkaappiin sulamaan. Voit myös sulattaa kukkakaalin mikrossa, mutta varo ettei se kuumene. Sekoita sauvasekoittimella kukkakaali niin tasaiseksi pyreeksi, ettei siellä ole ainuttakaan möykkyä. Lisää kaikki muut aineet paitsi aprikoosit ja sekoita vielä sauvasekoittimella tasaiseksi taikinaksi. Annostele taikina kahdeksaan muffinsivuokaan ja painele jokaiseen yksi pieniksi paloiksi pilkottu aprikoosi. Paista n.10 minuuttia (EDIT: toisen kerran kokeillessani reseptiä, paistoaika olikin puolet pidempi eli 20 minuuttia (?) Käytin kylläkin aprikoosejen tilalla tummaa suklaata. Joka tapauksessa älä luota sokkona tuohon paistoaikaan vaan tsekkaile tilannetta). Muffinsit ovat valmiita kun ne ovat hieman kohonneet ja sylkevät sisusta ulos tulivuoren tapaan, mutta ovat kuitenkin reunoilta kiinteät.

IMG_6388.JPG
IMG_6394.JPG

Näiden muffinssejen vahvuus on ehdottomasti koostumus. Ohjeessa mainittu kukkakaali tekee niistä kosteita antaa muffinsseille silkkisen pehmeän tekstuurin. Muffinssi siis kirjaimellisesti sulaa suuhun. Itseasiassa koostumus on aika lähellä suklaamoussea! Ja kuten alussa mainitsin, parhaalta nää ehdottomasti maistuu kylmänä päivän tai parin päästä. 94 kcal/muffinsi.

Mielelläni kuulen kommentteja mikäli kokeilitte! 🙂

love, kaisa

Kommentit (23)
  1. Mieli tekisi tehdä näitä muffinseja mutta jäin pohtimaan tuota heraproteiinia. Mulla on laktoosin kanssa ongelma ja käytän siksi soijaproteiinia, oon huomannu että se ei sekoitu yhtä hyvin kuin hera ja mietinkin nyt että toimiikohan tämä resepti soijaproteiinilla ollenkaan? Muutenkin kysyisin, oletko kokeillut soijaproteiinia muissa resepteissä, ja jos olet, toimiiko se yhtähyvin vai kannattaisiko unohtaa koko soija? makuhan soijassa on omanlaisensa ja vähän jauhomainen väkisinkin, mutta en ole löytänyt muutakaan vaihtoehtoa proteiinijauhoista itselleni… typerä laktoosi!
    kiitos1

  2. hei kaisa!
    ostin stevian puristetabletteja, kuinka monta itse laittaisit tähän? onko se niinkun yks tabletti per ruokalusikka vai miten 🙂

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *