Syö itsesi seitsemään ällään!

Hei mussut,

täällä pieni stressitipu. Viimeeksi kun otin blogissa kirjoitukset puheeksi oli vielä elokuu ja kaikki oli hyvin. Aikaa kirjoituksiin tuntui olevan rutosti ja kesäkin oli vasta loppunut. Nyt syksy hurjastelee kamalaa vauhtia eteenpäin ja ensimmäiseen tärkeään päivään eli psykan koepäivään on jäljellä enää 12 päivää. 11 niistä voi siis vielä käyttää opiskeluun.

Oon lukenut oppikirjoja, katsonut dokumentteja, analysoinut omaa elämääni ja ongelmiani ja silti tuntuu että vielä voisi opiskella vähän enemmän. Outoa on huomata myös se, etten ole koko lukion aikana ottanut YHTÄÄN stressiä koulusta. Koeviikot on saattanut mennä ohi huomaamatta, kirjoja avaamatta, kotona vaan hengaillen kahvikupin ja läppärin äärellä, ja nyt löydän itseni stressaamasta? Ei ole kyllä mun tapaistani yhtään, mutta toisaalta tähän samaan syssyyn osuu eräs toinen suuri stressaava tekijä elämässäni, joten stressin pskologiaa hyödyntäen olen siis kohdannut tilanteen, jossa voimavarani ovat riittämättömät vaatimuksiin nähden. Tai vielä tarkemmin: arvioin ne riittämättömiksi. Juu-u, mun elämän teemat kyllä todella paistaa postauksista läpi…

Mutta. En tullut tänne pelkästään valittelemaan ja stressiperseilemään. Olen todella pahoillani siitä, että nyt lähiviikkoina blogin aiheet ei kovin laajalle ylety, sillä täydellisen postauksen tekeminen tällaiseen aikaan tuntuu hieman kohtuuttomalta vaatimukselta. Ahkera opiskelu ei kuitenkaan estä minua bloggaamasta! Tännehän kirjoitellaan elämän sen hetken ajankohtaisia asioita. Siispä tulin nyt esittelemään teille mun stressinapostelut. Lukuhetkien pelastajat. Mielihyvähormonien aktivoijat. Ladies and gentlemen (mostly ladies since I have very few male readers): FOOD FOR THE BRAIN:

IMG_6723

IMG_6725

Peanutbutter&Jelly sandwich, also known as PBJ. Paahdettua täysjyväleipää, Meridianin maapähkinävoita ja itsetehtyä mansikkahilloa! Kaikkea sitä keksii kun himoitsee hyvää… Sulatin pakasteesta mansikoita ja siivilöin niistä ylimääräisen mehun pois painelemalla ja litistämällä niitä siivilässä (mehu tietty talteen!). Murskasin muutaman steviatabletin sekaan, ja lisäsin lusikallisen chia-siemeniä. Jääkaappiin tunniksi tekeytymään ja nam, hillo on valmista! Makeutta voi säädellä stevian määrällä. Mainitsinkin jo edellisessä postauksessa, että käytän Canderel Green Steviapuriste-tabletteja. Tosi kätsyjä!

Ja koska olen ajatellut kaiken viimeisen päälle tämä leipä ei ole vain aivan taivaallisen tajunnan räjäyttävän makean ja suolaisen yhdistelmä, vaan myös aivojen ruokaa! Maapähkinävoin pehmeä rasva hellii aivoja, samoin kuin täysjyväleipä (ruisleipä tietty vielä parempi!). Aivot tarvitsee hiilihydraatteja! Itse huomaan hiilihydraattivajeen suoraan keskittymis- ja ymmärtämisvaikeuksina. Hiilarivarastot täynnä jaksaa opiskella. Marjat ovat myös tunnetusti aivoille hyväksi, mm. antioksidanttiensa takia, mikä auttaa vähentämään stressiä aivoissa. Kun hillon valmistaa itse, voi varmistua siitä että hillo todella sisältää marjaa, eikä pääosin sokeria.

Tällä leivällä on mulle myös tunnemuisto. Söimme näitä poikaystäväni kanssa Lontoolaisessa hostellissa joka aamu aamupalaksi viime Lontoonreissulla 🙂

IMG_6720

IMG_6719

Ja sitten suolaisen kimppuun! Mun täytyy tunnustaa jotain. Halloumi-juusto on todellinen heikko kohta. Voisin vetää sitä 200g yhdeltä istumalta. Paistettu halloumi ajaa siis tässä tapauksessa sen henkisen ja emotionaalisen tyydytyksen, kun taas avokado pehmeineen rasvoineen kipittää aivoja kiillottamaan. WIN-WIN! Avokadon olen muussanut, maustanut sormisuolalla, pippurilla ja pizzamausteella. Täydellinen combo!

IMG_6730

Ja sitten päästään siihen opiskelun ytimeen. Tumma suklaa! Yli 70%:n kaakaopitoisuuden omaava tumma suklaa sisältää flavonoideja, jotka parantavat verenkiertoa aivoissa. Tummalla suklaalla on myös todettu olevan piristäviä vaikutuksia, puhumattakaan sen korkeasta polyfenolipitoisuudesta, mikä lisää serotoniinin eritystä aivoissa, mikä taas puolestaan nostaa mielialaa! Siinä päivän tietoisku, kirjoitanhan myös terveystiedon, hehheh…

Tässä siis tämän päivän lukuherkkuja. Poikkeaa hieman mun päivittäisestä ruokavaliosta, mutta näin kirjoitusten alla se sallittakoon! Oon kovasti miettinyt myös lähiaikoina, että mitä evästä otan mukaan kun se h-hetki koittaa. Yhdestä asiasta olen tullut täysin varmaksi; sen on oltava jotain superhyvää, ettei huomioni ainakaan kiinnity kadehtimaan ja himoitsemaan muiden herkkuja. (Tässä puhutaan jo kovemman luokan suorituksen maksimoinnista. Kaikki ulkoiset ärsykkeet on suljettava. Kyllä, olen lukenut liikaa psykologiaa viime aikoina.)

Kuinka te voitte? Onko muilla abeilla suklaan/hiilareiden/herkkujen kulutus lisääntynyt?

PS. ravitsemustieteilijät&muut asiantuntijat, ei tarvitse ottaa liian vakavasti 😉 Tämä postaus oli tehty vain herkkuhiiren näkökulmasta joka koittaa keksiä terveydellistä näkökulmaa kaikkeen!

Kommentit (40)
  1. Hei nam miullekki!!

  2. Täällä myös yksi järkyttävän stressin partaalla oleva! Toivon jopa läheisieni puolesta että syksyn kirjotukset olisi ohi, enkä varmasti ole ainoa abi joka kiukuttelee, hermoilee ja unohtelee.
    Itsekin kirjoitan psykan ensi maanantaina (APUA!!!!) ja mietein mistä oot noita dokumentteja katsonut?

    Meidän lukiossa psykan opettaja oli ihana ja antoi monta esseen aihetta joihin on saanut vastailla ja lähetellä hänen tarkistettavaksi. Tosta on ollut kyllä suuri apu lukemissa ja on saanut palautetta omista teksteistä jne.

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *