Tekeekö mieli juoda? Sitä kutsutaan kesäksi!

Puhutaampa vähän eräästä terveysintoilijoiden (ja kaikkien muidenkin ihmisten) mielipiteitä jakavasta juhlintatavasta, ajanvietteestä, harrastuksesta, mistä tahansa: alkoholin juonnista.

Kuinka alkoholiin pitäisi nykypäivänä suhtautua, kun muu ruokavalio on putipuhdas eikä jääkaapista löydy ainuttakaan e-koodia tai piilosokeria? Eikös se ole todella ristiriidassa kaiken muun elämäntyylin kanssa? Eihän darrassa voi treenatakaan!
Kirjoitin joskus aiemmin aiheesta, mutta postaus on tuhottu näinä päivinä. Idea tämän postauksen tekemiseen tuli no, yksinkertaisesti siitä että oma alkoholinkäyttöni on näin kesäaikaan lisääntynyt. Muita tunnustajia?

IMG_4351.JPG

Mennäämpä ensiksi siihen kysymykseen, miksi ihmiset ylipäätänsä juovat. Se rentouttaa, tekee meistä vapaamielisempiä ja sosiaalisempia. Ainakin niin sen kuuluisi tehdä. En halua ottaa postauksessa kantaa nyt tällä kertaa alkoholiongelmiin, väkivaltaisuuksiin tai alkoholin aiheuttamiin sairauksiin, ne tiedetään kyllä. Mutta pääperiaate on se, että alkoholin ansiosta meillä voisi olla tosi kivaa, koska muutumme rennommiksi ja rohkeammiksi.
Tykkään syödä puhtaasti ja terveellisesti hyvistä aineksista tehtyä ruokaa. Tykkään huolehtia proteiininsaannistani, ja treenata kovasti. Tykkään herätä aamulla hyvinvoivana ja lähteä lenkille. Tykkään myös juhlia. Ei sen kummempaa.

Kuten aikaisemmassa postauksessa kirjoitin, mielestäni kenenkään kohtuukäyttäjän ei kannata potea huonoa omatuntoa alkoholin juonnista vain sen takia, että nykyään terveellisyys on in. Mikäli juominen tuottaa iloa, hyvää mieltä ja rentouttaa niin itse en näkisi juurikaan estettä juoda silloin tällöin. Pakko kyllä kertoa että join viime viikolla kolme kertaa. Enkä siis ottanut vain viiniä ruuan kanssa, vaan vedin kolme kertaa kännit. Oli tosi kivaa. Tähänkin voisi kai sanoa että kohtuus kaikessa, myös kohtuudessa. (Tiedoksi uusille lukijoille, en todellakaan yleensä juo usein, tai ainakaan ole juonut kuluneen vuoden aikana. Mahtuu peräti yhden käden sormiin ne kerrat)

IMG_4353.JPG

Postauksen idea ei kuitenkaan ollut kannustaa kaikkia juomaan, vaan lähinnä vaan muistuttaa että hei, me asutaan Suomessa. Kyllä, me syödään ruisleipää ja hiihdetään 20 kilometriä 20 asteen pakkasessa, mutta ei pidä unohtaa että meillä on myös todella vahva alkoholikulttuuri. En sano että se olisi hyvä asia, mutta se on fakta ja se vaikuttaa tottakai jokaisen yksilön elämään. Kyllähän sitä vastaan voi taistella, mutta näin kohtuukäyttäjänä suhtaudun asiaan maalaisjärjellä.

Kaiken tämän analysoinnin ja alkuselosteiden jälkeen menen itse postauksen aiheeseen: Miten juodessa voisi minimoida niitä sen mukana tulevia huonoja puolia? Itse tätä harjoitelleena, olen huomannut että on monta asiaa, mitä juodessa voi tehdä myös toisin, hieman terveellisemmin. Postauksen aihe saattaa olla kyseenalainen, mutta hei, nyt on kesä, mä en oikeastaan edes välitä!

IMG_4360.JPG

Terveysfriikki viihteellä:

Onko täällä siiderin lipittäjiä? Kalja ei maistu kyllä mullekaan. Olettehan huomanneet, että kaupasta saa myös sokeritonta siideriä? Muista lisä- ja makeutusaineista en osaa sen tarkemmin sanoa, täyteenhän se on varmaan niitä pumpattu, mutta mikäli nimenomaan se siidereiden suuri sokerimäärä hirvittää, sokeriton versio voi olla hyvä vaihtoehto. Itse olen viime aikoina juonut Rainbow Light siidereitä, joissa on puolen litran tölkissä 130 kaloria. Normaalissa siiderissä puolen litran tölkki saattaa pitää sisällään jopa 250 kaloria.

Hauska punttimimmejen drinkki-idea on tehdä proteiinisheikki ja lirauttaa vähän likööriä sekaan. Tehtiin lauantaina erään uuden hyvän ystävän kanssa sheikkeriin juoma, johon tuli muistaakseni maitoa, piparminttusuklaaproteiinijauhetta ja piparminttulikööriä. Maistui tosi hyvältä, olis mennyt suoraan palautusjuomasta! Siinä onkin hyvä idea jos lähtee illalla salilta suoraan juhlimaan, hehheh.

Niin, ja jos ilta johtaa baariin, niin mikäs sen parempi treeni onkaan kun tanssia itsensä aivan hikeen! Siihen mennessä juoduista drinkeistä on kertynyt jo sen verran energiaa, että luulis vipattavan tanssijalka itse kullakin.

IMG_4381.JPG

Entä sitten kun baarista (tai mistä tahansa bileistä) lähtee yöllä pois nälkäisenä kuin susi? Monille vaikeudet kontrolloida ruokavaliota voi nimenomaan iskeä humalassa ja nälkäisenä. Oma mielipiteeni on, että monen tunnin juhlinnan jälkeen on hyvä syödä jotain. Poikaystäväni mielestä se on myös avain darrattomaan aamuun, vaikka itse en ole kyllä tätä vaikutusta huomannut. Kuinka sitten selvitä keskustasta kotiin kaikkien niiden mäkkejen ja snägäreiden ohi? Tähänkin heitän nyt oman kokemuksen. Tehtiin juurikin tämän protskulikööri-kaverin kanssa niin, että kotiin mentäessä haaveiltiin lähes koko matka kotona odottavista pakastevihanneksista ja kananmunista. Perillä sitten paisteltiin kananmunaa ja reilusti suolaa päälle. Pakastevihannekset kans tulille, vähän kesoa päälle ja ai että kun maistui ihan taivaalliselta. Kunnon mättöä, siis terveellistä mättöä. Sen jälkeen tajusin, että ei kännissä tee mieli roskaruokaa, sillon tekee vaan mieli mättää! Ja ihan syystä! Syömättömiä tunteja voi olla takana jopa 10. Mikäli roskaruokamätön haluaa korvata jollain terveellisemmällä, kannattaakin tehdä jo valmiiksi jääkaappiin ruoka-annos odottamaan aamuyön nälkäisiä tunteja.

Eräs toinen asia, joka kannattaa tehdä jo ennen kuin lähtee ulos juhlimaan, on varata vesipullo tai vesilasi yöpöydälle. Aamulla kiität itseäsi tästä teosta. Vettä on myös hyvä juoda runsaasti ennen nukkumaanmenoa.

Entä sitten kun herää ja krapula on kauhea? Älä missään nimesä ainakaan treenaa! Itse pidän aina darrassa lepopäivän, vaikka olen kyllä kuullut hulluista, jotka treenaa myös silloin. Ota darrassa iisisti. Mielikuva siitä, että tämän päivän pyhität ”vahingoittuneen” kehosi hoidolle voi auttaa. Toisin kuin joskus luullaan, rasvaisen ruuan syönti ei auta krapulaan, vaan pahentaa sitä lisätessään vatsahappojen eritystä. Krapulassa suositellaan syötäväksi hitaita hiilihydraatteja, joissa on matala glykemiaindeksi, jonkin vähärasvaisen proteiinilähteen kanssa [lähde]. Ruoki siis kehoasi parhaalla mahdollisella tavalla, syö paljon vitamiineja kasviksista ja hedelmistä, täytä hiilihydraattivarastoja täysjyvätuotteilla ja syö runsaasti proteiinia. Ja ehkä tärkeintä: juo paljon vettä.

IMG_4383.JPG

Kuvissa esiintyi uunissa paistettu proteiinipannukakku, jota kokkailin taannoin tytöille jälkkäriksi mansikka-vuohenjuustosalaatin perään. Pannaria vedettiin alas viinin kera.

Ihanaa, aurinkoista alkavaa viikkoa! Ottakaa rennosti ja nauttikaa kesästä, alkoholin kanssa tai ilman 🙂

PS. darrasta puheenollen, mulla on ollut tässä suunnitteilla tehdä jostakin kunnon roskamätöstä terveellinen versio. Instagramissa pistinkin jo kerran kyselyn pystyyn mutta pistetään nyt täällä blogissakin! Mikä on teidän lempparimättö? 

Palataan pian! 

Kommentit (37)
  1. Itse olen löytänyt ihanan uutuuden, nimittäin Kuulas-siiderin! Jossa ei pitäisi olla mitään ylimääräistä, eikä siis sitä lisättyä sokeriakaan. Hintaahan tällä sitten onkin, mutta mieluummin joskus laatusiideri kuin monta pahaa halpista (jos sellaisia nyt varsinaisesti nykyään on). Toisesta makeammasta lempparista Sommersbystä on myös tullut light-versiota, se ei vain ihan vakuuttanut maultaan…

    http://www.saimaanjuomatehdas.fi/product/luomuomena-47-2/

  2. Ite oon huomannu et kannattaa ottaa eväät mukaan jo baariin koska kaverit haluaa kuitenkin mäkkiin 😀 Mitä syöt ennen juomista? Tullu pari kertaa todistettua että tyhjällä vatsalla tai protskuaterialla on turha lähteä mut se vanhakunnon hiilaritankkaus ei myöskään innosta…

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *