Treenaajan unelmien täyttymys: Bikram-jooga!

Kuten monesti mainittu, olen mukana ihanan mieskolmikon, Liftedin, huikean inspiroivassa Life To The Fullest -valmennuksessa, jossa yhtenä hyvinvoinnin osa-alueena ravinnon, liikunnan ja ajattelun lisäksi on kehonhuolto. Se toteutetaan kurssilla Bikram-joogan muodossa. Olen nyt päässyt kokeilemaan Bikramia pari kertaa ja tekisin rikoksen mikäli jättäisin mainitsematta sanallakaan blogissa sen aiheuttamista fiiliksistä (lue:haipista). Tässä kaikki tieto, mitä tarvitsette kiinnostuaksenne kyseisestä lajista! Postauksen lopussa juoksette jo varaamaan tunteja!

Kuva otettu 5.5.2014 klo 9.45 #3

Olen erittäin viitsiväinen ihminen (huom. vein ilmapallon salille vappuna), mutta koska en ihan oikeasti viitsinyt kuljettaa kameraa joogasaliin, enkä ole saanut bookattua kenenkään bikram-mallin kanssa kuvauksia, saatte postauksen kuvituksena nauttia minua ja uutta söpöä treeniasusani! Tennispelaaja-vibaa, eikö? Oikeasti kuvien pointti on lihakset, mutta sen te jo tiesittekin.

Aloitetaan perusjutuista. Ensinnäkin, Bikram-jooga (alkuperäinen hot-jooga) ei ole mietiskelyä, hengittelyä ja venyttelyä ukulelen soidessa, vaan se on kuin oman kehon painolla tehtävä rankka treeni. Saunassa. Eikä mikään vartin pikalöyly vaan 90 minuutin selviytymishaaste. Tärkeintä onkin muistaa nesteytys. Joogapäivänä vettä voi hyvin juoda muutaman litran ennen tuntia, litran joogan aikana, ja vielä monta litraa tunnin päätyttyä. Itselleni oli aluksi vähän vaikea hahmottaa, kuinka paljon vettä oikeasti piti litkiä, ja heräsin ensimmäisen tunnin jälkeisenä yönä pieneen päänsärkyyn. Nyt olen viisaampi!

Bikramin tuomista terveydellisistä hyödyistä voisi varmaan kirjoittaa jonkin kirjan, mutta tässä mainitakseni muutamia:

” -Polttaa rasvaa tehokkaasti
-Säätelee veren kolesterolia
-Lämpö auttaa venymään, aikaansaadaan suurempi joustavuus nivelsiteissä, lihaksissa, jänteissä; helpottaa kroonisia sairauksia ja tapahtuneita loukkaantumisia
-Hiussuonet laajenevat lämmössä hapettaen paremmin solukon, kudokset, lihakset, rauhaset ja elimet ja auttaa poistamaan kuona-aineita
– Pintaverenkierto parantuu
– Aineenvaihdunta nopeutuu ruansulatuskanavissa ja soluissa
Vahvistaa itsehillintää, kontrollia, keskittymistä ja voimistaa päättäväisyyttä haastavassa ympäristössämme.
– Sydän- ja verisuonijärjestelmä saa täydellisen työstön.
– Hikoilu edistää myrkkyjen poistoa ihosta (alkoholi, lääkkeet) -iho on suurin elimemme.
– Niin kuin ruumis kuumeilee poistaakseen tulehduksia, huoneen lämmitetty ilma edistää T-solujen toimintoja ja
voimistaa vastustuskykyä.
– Hermoston toimina paranee ja tiedon kulku niistä aivoihin helpottuu.
– Hormonaalinen tasapaino paranee.
– Hidastaa vanhentumista ”

Lähde: bikramyoga.fi

j 2

Bikram-tunneilla tehdään joka kerta joka puolella maailmaa sama setti (kyllä, uniikkia!), joka sisältää 26 eri asanaa. Syke on korkealla, tunnilla tehtävät asennot ovat ahkeralle treenaajallekin vaativia ja lihasvoimaa pääsee varmasti jokainen käyttämään. Myös ne satakiloiset lihaskimput, jotka tuhahtelevat joogameiningeille. Itseasiassa treenaajat saavat joogasta jopa enemmän irti, kuin sohvalta nousseet joogakumppanit, sillä heidän treenatut lihakset aktivoituvat asanoissa paremmin, jolloin tunnista tulee myös rankempi. Lisäksi esim. salitreeniin tottuneet lihakset saavat aivan uudenlaista ärsykettä ja täten omaan treeniin saa kehityksen kannalta kivaa vaihtelua. Ja toki myös psyykkistä vaihtelua. Sitä varsinkin!

Täytyy nimittäin sanoa, että pystyn vetämään aikamoisia treenejä ja tehdä aina ”vielä yhden toiston” (no, te tiedätte kyllä treenityylini ja venyneet salireissut), ja siksi oli niin jännää huomata, kuinka ensimmäisellä Bikram-tunnilla sain itseni kiinni ajattelemasta ”en jaksaisi enää, milloin tämä loppuu!” Tuo ajatus oli oikeasti aika vieras, ja oli elämyksellistä käydä niin reippaasti omilla rajoillaan ja kokea miltä tuntuu, kun voimat yksinkertaisesti loppuvat ilman mitään lisäpainoja, eikä vatsallaan maatessaan saa nostettua jalkojaan paria senttiä enempää ilmaan. Wow! Tunnin loppuvaiheilla voimat alkavat olla niin vähissä, ettei tulisi mieleenkään ajatella miltä näyttää tai kuulostaa, onko asanat suorassa ja jalat ojossa, sillä kaikki energia menee hengittämiseen, silmien auki pitämiseen, sekä opettajan ohjeiden kuuntelemiseen. Fyysisen selviytymisen kanssa tullaan nimittäin niin avuttomaan pisteeseen, että tuntuu kuin opettajan puhe olisi ainoa merkittävä asia maailmassa. Se on mielettömän upea ja opettavainen tunne.

Kuva otettu 5.5.2014 klo 9.37 #2

Alkutunnista fiilis on vielä suhteellisen virkeä. Ensimmäiset asanat voivat ärsyttää ja tuntua hieman kankeilta, sillä keho koittaa vielä totutella lämpöön, mutta heti kun hiki alkaa virtaamaan kunnolla ja salin lattia täytyy lätäköistä, jooga muuttuu aika miellyttäväksi. Kuumuuden kanssa tulee sinuiksi – tosin vain hetkeksi, sillä loppua kohden keho alkaa ilmoittaa että nyt riitti. Sitä ei kuitenkaan pidä kuunnella, vaan rutistaa entistä kovempaa, jotta saadaan kerättyä kaikki bikramin hyödyt. Naps, naps ja naps. Lisää elämää ja liikkuvuutta kiitos.

Ainakin itselläni heti Bikram-tunnin jälkeen olo on aika väsynyt, mutta kunhan yöunet saa nukuttua, niin akut latautuvat ja seuraavaan päivään herää kuin uudestisyntyneenä. Energiaa tuntuu riittävän vaikka muille jaettavaksi! Kävin eilen illalla Bikramissa, ja heräsin yöllä 3:45 vessaan. En saanut enää unta, joten aloin tekemään työjuttuja ja salin auetessa kuuden jälkeen hyökkäsin jalkatreenin kimppuun. Päivä on lähtenyt käyntiin erinomaisesti, ei valittamista!

Seuraavaksi haluan kokeilla aamupäivän Bikram-tuntia ja katsoa kuinka se vaikuttaa päivän energioihin, eli voimaantuuko tunnin jälkeisestä tilapäisestä väsymyksestä. Bikramista ei varsinaisesti voi saada kunnollista kuvaa pelkän kahden tunnin perusteella, mutta olen erittäin kiinnostunut oppimaan lisää tästä lajista! Postauksessakin kerron vain ensirakkauden huumassa muodostettuja mielipiteitä. Ehkä joku päivä kirjoitan asiantuntevamman postauksen, kun tunteja on takana enemmän 🙂

Kuva otettu 5.5.2014 klo 9.42

Innostuitteko? No sitähän minäkin! Bikramia voi Helsingissä harjoittaa esimerkiksi täällä. Siellä joogaa opettaa mm. Liftedin Taneli ja saattaapa tunneilla törmätä minuunkin!

Vinkki! Viekää treffikumppaninne joogaan. Opitte toisistanne varmasti enemmän kuin kahvittelemalla, jolloin on helppo vetää showta. Bikram erottelee jyvät akanoista 😉

Kommentit (25)
  1. Kirjotat muuten älyttömän hyvin! Sun kuvailut antaa niin todentuntusen kuvan tilanteesta, että tuntuu kun olis itsekin mukana. 😀

    1. Kiitos! Mahtavaa kuulla 🙂

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *