Hitti, hitimpi, Puluboi

Puluboi

 

Turun Nuoressa Teatterissa ollaan tänä syksynä vakavien aiheiden äärellä, kun Veera Salmen alkuperäisteokseen (Puluboin ja Ponin kirja, Otava 2012) perustuvassa Nina Erjossaaren ohjaamassa ja dramatisoimassa näytelmässä Puluboi lennetään pesästä, luovutaan lapsuuden leikeistä, kuullaan aikuisten riitoja, ollaan ystäviä ja rakastutaan ensitörmäyksellä.

 

Puluboi (Julle Kanttura) on lintujätkä, jonka biologinen kello tikittää ja jonka itsenäistymistarinaa seurataan rinnakkain Ponin eli Main (Iida Arki) tarinan kanssa. Ponin vanhemmat riitelevät, ja äiti (Emilia Sallinen) on hermoloman tarpeessa. Ponin suruksi äiti pakkaa tavaransa ja lähtee etsimään itseään, ja hän jää yksin huolehtimaan isästä (Eero Laine), työttömästä taiteilijasta, jonka tauluja kukaan ei ole koskaan ostanut.

 

Puluboi

 

Kuten monesti aiemminkin, Nuoren Teatterin produktioiden parasta antia on nuorten musikaalimaiset suuren joukon laulu- ja tanssikohtaukset. Puluboin tarttuvasta musiikista vastaa Valtteri Lipasti yhdessä ohjaajan kanssa. Varsinkin ”Sä oot hitti” piristää kerrontaa hienosti. Ryhmästä nousee esiin vaikuttavia yksilösuorituksia, mutta vahvinta sointi on yhdessä, näytelmän ystävyysteeman mukaisesti.

 

Pulumainen kakkahuumori vetoaa yleisöön takuuvarmasti, mutta yhtäläisesti tunteikkaimmissa kohtauksissa onnistutaan luomaan aitoa syvyyttä kerrontaan. Hidastetut kohtaukset ovat hauskoja, ja nuoret näyttelijät taipuvatkin notkeasti niin komiikan kuin syvien tunteiden tulkeiksi. Eikä romantiikkaakaan ole unohdettu. Vaikka R onkin pulujen kirosana, on rakkaus palavaa, kun oikea tipu osuu kohdalle. On onni tavata samassa ajassa.

 

Tarinan juoni on monisäikeinen, ja draaman kaaren seuraaminen vaatiikin tarkkaavaisuutta, joten näytelmän suositusikä 5 vuotta on varmasti perusteltu tarinan sisäistämisen kannalta. Mitään kovin pelottavaa lavalla ei tapahdu missään vaiheessa, joten jälleen kerran näytelmän sopivuus riippuu ihan lapsesta.

 

Jätän peilaamatta näytelmää liikaa alkuperäisteokseen, koska kirja-arviot ovat erikseen. Myöskään sillä ei ole väliä, millä muilla lavoilla tätä tarinaa on ennen tulkittu. En myöskään koe tarpeelliseksi luetella tässä kaikkia niitä teoksia, joita olen henkilökohtaisesti tämän otsikon alla nähnyt nostaakseni omaa kultturellia imagoani. Jätän epäoleellisen ja asiaankuulumattoman taideteosten keskinäisen vertailun jälleen kerran A. Karhulle ja totean, että Turun Nuori Teatteri: Sä oot hitti!

 

 

 

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *