Pojat ovat pelimiehiä ja tytöt lipunmyyjiä

Kuplia

Kävin jääkiekkopelissä. Ei lisättävää. Paitsi, että kuka (isä)  ostaa tyttärelleen tuollaisen paidan?!?

 

Kommentit

Emilia Pyykkönen
Kuplia

Haluan painottaa, että olen kuullut tuon sanonnan kyllä monesti aikaisemminkin, mutta minusta EDELLEEN sen paitaan painattaminen osoittaa tietynlaisia asenteita tyttöjä (ja naisia kohtaan). Ja varsinkin koska kyseessä on näkyvä urheiluorganisaatio tuollaisten myymistä ei pitäisi missään nimessä hyväksyä. Ja on ihan paskapuhetta, että äijämachoilu-kulttuurissa muka paitojen olisi ajateltu soveltuvan molemmille sukupuolille! Ja se, että tätä blogia pitää niiiiiiin kovasti juhliva seurapiiritoimittaja ei tarkoita sitä, että paitojen myyminen tai edes olemassaolo olisi hyväksyttävää!!!

Vierailija (Ei varmistettu)

Melkoista mielensäpahoittamista ihan "voimisteluvalmentajana" sentään... Kulttuurisesti "toimittaja" itsekin pukenee tyttölapsensa vaaleanpunaiseen pitäen yllä stereotyyppistä käsitystä siitä, että tuo vaaleanpunainen vaate on tarkoitettu tytölle. Sitten valitetaan, kun paidassa on vääränlainen teksti, vaikka "toimittaja" olisi varmaan into piukkuen ostanut tytöllleen pinkin "voimistelija"- tai "cheerleader"-paidan, jos sellainen vain olisi löytynyt, ja pitänyt sen sukupuolisidonnaisuutta merkityksettömänä seikkana. Näköjään ihminen voi valita, mistä loukkaantuu, ja Emilia tuntuu aina valitsevan juuri ne ilmiöt, joita hänen perheessään ei tueta. Melkoista suvaitsevaisuutta sekin...

Vierailija (Ei varmistettu)

Täällä vedetään taas herneet nenään. Päivän naurut saatiin taas näistäkin itkuista :D

Vierailija (Ei varmistettu)

On kyllä ihmisillä murheet...

Vallilan Irma (Ei varmistettu) http://www.menaiset.fi/vallilanirma

Ja ihan hillittömän huvittavaa on se, että näihin keskusteluihin löytyy aina noita kukkahattutätiterroristeja. Hitto, pitäiskö teidän keksiä jotain uusia termejä, jottei mee nyt ihan tylsäksi. Ihmissyöjäfeministi? Tääl ois yks! Puskii!

Pöyristynyt (Ei varmistettu)

Todella törkeää tämä vihjailu että vaaleanpuneinen väri on vain tytöille ja ovet pelkkiä lipunmyyjiä. Mistä kumpuaa tälläinen ennakkoluuloinen asenne, Emilia Pyykkönen?

Minä ainakin voisin ostaa pojalleni tuollaisen, en omaa tuon kaltaisia ennakkoluuloja mitä tälläiset pyykköset edistävät.

Kris (Ei varmistettu)

Tiettyyn sukupuoleen liitetyn värin tunnistaminen ei varmaan oikeasti ole kenenkään mielestä sama asia kuin se, että jompaa kumpaa sukupuolta pidetään lähinnä lipunmyyjämateriaalina? Eihän? Vaaleanpunainen ja vaaleansininen eivät ole sentään missään arvossa toisiinsa nähden. Joskin pelimies termin varsinaisessa merkityksessä ei ole sekään mikään imarteleva titteli.

Emilia Pyykkönen
Kuplia

Edelleen olen täysin varma, että Ilveksessä ei ole asiaa ajateltu näin sukupuolineutraalisti! Tuolla asialla spekuloiminen on ihan pelkkää jeesustelua, jolla pyritään peittämään todellinen kysymys: miksi urheiluorganisaatio pitää tyttöjä lipunmyyyjinä? Ja kyllä, ihan voimisteluvalmentajana, mutta myös pienen tytön äitinä, jolle en muuten ole ostanut ikinä "voimistelija" tai "cheerleader" -paitoja! Ja koska tämä on mun blogi, voin luonnollisesti nostaa tänne esiin sellaisia asioita, jotka mietityttävät. Eikö se ole vähän myös näiden blogien idea??? 

Kristaliina
Puutalobaby

Apua tätä keskustelua. Mä en edes voi sanoa mitään. Sanaton.

Kunnon vanhempi (huom! ei isä tai äiti, vanhempi) (Ei varmistettu)

Saako tiedustella neiti toimittajalta, onko hänellä lapsia? Ja jos on, pukeeko hän heidät sukupuolisia ennakkoluuloja ehkäisevästi harmaaseen potkupukuun riippumatta siitä, onko lapsi tyttö vai poika? Olisi myös erittäin toivottavaa, että kaikki lapset leikkaisivat hiuksensa täsmälleen saman mittaiseksi, ettei vaan pääse syntymään ennakkoluuloja.

Itselläni ainakin on 4 lasta, 3 poikaa ja 1 tyttö, ja he kaikki näyttävät täysin samalta. Itseasiassa en ole nimennytkään heitä, Suomen lain sallimma nimi kun on aina harmillisesti jollain tavalla johonkin sukupuoleen viittaava. Olen kuitenkin numeroinut lapseni numeroin 1-4 ja liimannut jokaisen numeron tämän rintaan tunnistamisen helpottamiseksi.

Nautin myös suuresti siitä ylemmyydentunteesta kun näen kadulla vanhemmat, joiden pikkutyttö näyttää myös pikkutytöltä tai pikkupojasta näkee, että tämä on poika. Eivätkö tällaiset vanhemmat tajua millaista hallaa he tekevät lapsen kehitykselle.

Emilia Pyykkönen
Kuplia

Ymmärrän täysin (ja naistutkimusta lukeneena) tiedän tuon sukupuolineutraalin pukemisen -idean. Mutta koska kyseessä, on kiekko-organisaatio, en edelleenkään usko, että asiaa on siellä ajateltu mitenkään sukupuolineutraalisti, vaan ihan todella stereotyyppisesti. Ajatellaan tilanne: isällä on sekä kaksoset: tyttö ja poika, joille hän ostaa paidat, niin kuin on sanonnan mukaan ajatellut: tytölle lipunmyyjän ja pojalle pelimiehen. Miettikää, mikä eriarvotus siitä tulee sukspuoletn välille jo ennen kuin he ovat täyttäneet vuotta! Tuollainen asenne (oli vitsinä tai ei) osoittaa arvotuksen, joka  tällä isällä sisimmässään on! Te, jotka olette huolestuneet sivistymättömyydestäni sukupuolineutraalien värivalintojen suhteen esittäisin kiinnittämään huomion ennemmin tähän epäkohtaan: Miksi Ilveksen organisaatio on antanut painaa tällaisia paitoja TYTTÖLAPSILLE!!! Mielensäpahoittamisesta: miten naisurheiluun tai tyttöihin kohdistuvia asenteita voidaa ikinä muuttaa, jos tällaisia asioita ei voi nostaa esille, ilman että puhutaan mielensäpahoittamisesta?!? Neiti toimittajalla on kaksi lasta: tyttö ja poika, jotka puen pääasiassa stereotyyppisten oletusten mukaan. Myös nimet ovat annettu stereotyyppisesti, eli niistä tunnistaa, onko kyseessä tyttö vai poika. Tämä ei taas tarkoita sitä, etten ymmärtäisi, mikä arvo sukupuolineutraalilla kasvatuksella voisi olla tasa-arvon suhteen. Jos Ilveksessä on tässä paita-asiassa näin mietitty olen TODELLA OTETTU KIEKKO-ORGANISAATION OSOITTAMASTA EDISTYKSELLISYYDESTÄ!

Vierailija (Ei varmistettu)

Jos kuitenkin ajatellaan että kyseessä on Ilveksen organisaation puoleltakin lähinnä tarttuminen vitsiin, voidaanko rajoittaa heidän oikeuttaa painaa ks. vitsiä paitoihin/potkupukuihin/mihin tahansa vain siksi, että jotkut kokevat sen asettavan taaperoikäiset keskenään eriarvoiseen asemaan? Kysehän on tulkinta-asiasta: minun mielestäni kyseessä on huumori, kirjoittajan mielestä arvokannanotto. Sananvapauden nimissä kuitenkin molemmat lienevät sallittuja, jolloin tuotteisiin voi kukin omissa henkilökohtaisissa hankinnoissaan ottaa kantaa ostopäätöksin. Hieman kapeakatseista ehkä kuitenkin tuomita organisaatio sovinistiseksi, kun ei tarkemmin tunne ajatusmallia tuotteen lanseeraamisen taustalla. Vielä kapeakatseisempaa on olla hyväksymättä se, että tästä(kin) asiasta voi olla montaa mieltä.

Saako siis naiseuden nimissä muiden mielipiteitä aina mollata? (Itsekin naisena kummastelen, jos näin on.)

Nasse-seta (Ei varmistettu) http://www.sm-liiga.fi

Niin kauan kuin miesten urheilussa pyörii huomattavasti enemmän rahaa kuin naisten, niin tässä ei pitäisi olla mitään epäselvää. Noita tuotteita myydään samoille "äijille", jotka tulevat hallille katoon peliä, juomaan bisseä ja tsekkaan tanssijoiden pyllyt. Mutta RAHA on se mikä määrää.

Nasse-seta (Ei varmistettu)

Ja tokihan tuo kommentti noista paitojen väreistä on ihan validi, koska missä "poikien ja tyttöjen värit" määritellään nykypäivänä (vaikka asiayhteys tässä onkin selvä)?

Tamperelainen (Ei varmistettu)

On kyllä todellakin tullut hyvin esiin, miksi Suomi on niin junttilandia taas kerran. Nämä "kukkahattutädit" listaavat ihan hyvin pointteja, miksi sukupuolineutraalisuus olisi ihan jees välillä ja miksi junttihuumori on junttia ja pitäisi kestää kritiikkiä enemmän kuin "Äitis oli"-reaktioita, mutta junttien aivotoiminnan ollessa nollissa, kehittävää keskustelua tuskin tästä saadaan aikaiseksi.

Keneltä se on pois, jos pukee pojat siniseen, koska ajattelee sen olevan poikien väri? Tuskin keltään, mutta kun joillakin "Tytöt on tyttöjä ja pojat ovat poikia"-ihmisillä on se asenne, että kun pojat eivät voi missään nimessä olla tyttöjä tai päinvastoin, ongelmia syntyy (ja sitten ihmetellään miksi Suomen miehillä on niin paljon psyykkisiä ongelmia). Se, että tätä sukupuolijaottuneisuutta korostetaan noissa potkupuvuissa oikein, siitä saa olla näreissään. Tuskin kukaan niin näreissään on, että maailmankatsomus muuttuu kerta rytäkällä, mutta negatiivinen ajatus junttihuumoria viljelevään urheiluseuraan varmasti tuli. Ja se nyt on koko jutun pointti ollut alunalkaeenkin! Ei se, onko kirjoittaja miten sukupuolineutraali itse.

Ja kun tällaiset ongelmat olisivat niin helposti vältettävissä, jos olisi vähän enemmän sosiaalista älykkyyttä yhtään mihinkään siellä markkinoinnissa, mutta kun ei. Sen sijaan suomalaiset käyttäytyvät aina miten netissä pitää käyttäytyä; uhkailla, puhua törkeitä ja vittuilla passiivisaggressiivisesti, että blogin pitäjällä olisi nyt Entistä Pahempi Mieli TM, kun kehtasi nyt noin mennä sanomaan. Ja jokainen juntti, joka tällaisia keskustelukeinoja käyttää, voisi miettiä ihan oman päänsä sisällä, millaista kuvaa antaa itsestään ja millaisia helvetin joukkoraiskaajia kasvattaakaan kotona, kerta tällaista ääliöintiä sallii itseltänsäkin. Äitinnekin oli, että sanoma varmasti meni perille!

Joku sanoi joskus suomalaisen keskustelukulttuurin olevan matopelin tasoa, mutta mielestäni hän yliarvioi asiaa aivan liikaa. Suurin osa näistäkin junttikommentoijista kuuluisi sinne kaappiin kasvamaan kuin tänne nettiin muita pilaamaan.

Tasa-arvo (Ei varmistettu)

Joku väitti että tasa-arvo asioissa on menty konservatiivisempaan päin, itse väittäisin että naisten ja miesten välinen ero alkaa olla jo niin pieni ettei sitä voi enää kovin paljoa parantaa, ainakaan yhtä näkyvästi kuin menneinä vuosikymmeninä. Huom. nykyään väitellään esim. jostain hel*etin Nivea mainoksen tasa-arvoisuudesta ja miten siinä nainen on kilpailun seuraaja eikä kisaaja. Ottakaa järki käteen tuon tasa-arvon kanssa, jokaisesta asiasta ei tarvitse alkaa vääntämään asiaa josta loukkaantua.

Emilia Pyykkönen
Kuplia

Kyse ei ole loukkaantumisesta. Kun kyse on jo näin varhaisessa vaiheessa tyttöihin kohdistuvasta asenteesta, mielestäni asiaa voi vähintään ihmetellä. Ja naureskelen usein miesten junttihuumorille, mutta että tällainen toteamus painatetaaan - siinä mennään liian pitkälle!

Repe (Ei varmistettu)

Heh, mielensäpahoittajat liikkeellä. Ottakaa jo se palkokasvi pois nenukistanne:)...vai että oikein tasa-arvovaltuutettuunkin pitää ottaa yhteys

Vierailija (Ei varmistettu)

Ei voi laittaa pojalle vaaleenpunaista paitaa! Muuten tulee tarhatäti ja selittää ettei pojat saa pitää vaaleenpunaista kun on tyttöjen väri (kuten meidän taaperopojan punaisesta ulkoilutakista sanottiin meille). Tää on tosi törkeää ja tasa-arvovaltuutetun tulisi, todellakin, puuttua asiaan. Muuten vain vahvistaa lätkän tämänhetkistä mainetta väkivaktaisenamachopelinä. Ällöttävää.

Vierailija (Ei varmistettu)

Hyvää settiä täällä vedetään! : ) Mutta ei siinä mitään jatkakaa samaan malliin teillä menee todella lujaa!

Vierailija (Ei varmistettu)

Nyt niitä valoja päälle ja faktat kuntoon! Fanituotemyynti on ulkoistettu, ja jos tämä on jotain naisten alistamista (yhyy) niin kerrottakoon että kyseiset tuotteet ovat nimenomaan _naisten_ tuottamia. :)

Vierailija (Ei varmistettu)

Anteeksi, mutta miksi helvetissä iso osa kommentoijista ei kommentoi blogitekstiä vaan nillittää kirjoittajan ammatista? Onko se nyt sitten niin hirveän väärin olla juorutoimittaja maassa jossa 7 päivää on luetuin aikakauslehti Aku Ankan jälkeen?

Vierailija (Ei varmistettu)

Vierailija 25.2.2013 klo 17:25: Se, että (tai jos, mistä minä tiedän) mukana on ollut naisia, ei ole mikään siunaus. Aika moni nainenkaan ei valitettavasti osaa ajatella näitä asioita syvemmälti, ennen kuin joku ehkä hänelle siitä huomauttaa.

Emilia, laita ihmeessä palautetta Ilvekselle ja kerro, mitä sanoivat. Minua ainakin kiinnostaisi kuulla. Olen myös 99,99-prosenttisen varma, että tamperelaisen äijäkulttuurin ytimessä vaaleanpunainen on tarkoitettu tytöille ja sininen pojille. Ällöttävä muuten tuo kaksimielinen pelimies-termikin pienen pojan päällä.

Repa (Ei varmistettu)

Onko se nyt vaan niin vaikeeta olla vaikka ostamatta tuotteita jotka teitä häiritsee?
http://www.t-paidat.fi/images/610440_suommies.gif Kiukutelkaa vaikka tosta välillä, vai kohdistuuko "väärään" sukupuoleen...?

Vierailija (Ei varmistettu)

Samaa mieltä kuin suurin osa edellisistä kommentoijista: naisia ja tyttöjä väheksyvää, kelpaavat ilmeisesti vain avustaviin tehtäviin! Mutta on musta kyseenalaista myös toi, että pojat ois pelimiehiä - lätkän lisäksi se viittaa myös maineeseen naistenmiehenä. Miksi pitää alottaa jo potkuhousuissa?

Vierailija (Ei varmistettu)

Samaa mieltä kuin suurin osa edellisistä kommentoijista: naisia ja tyttöjä väheksyvää, kelpaavat ilmeisesti vain avustaviin tehtäviin! Mutta on musta kyseenalaista myös toi, että pojat ois pelimiehiä - lätkän lisäksi se viittaa myös maineeseen naistenmiehenä. Miksi pitää alottaa jo potkuhousuissa?

Vierailija (Ei varmistettu)

haistakaa nyt kaikki VITTU.

Vierailija (Ei varmistettu)

Kyllä sitä kaikesta vedetään herne nenään. Mikä ihmisiä nykyään vaivaa.

vieras (Ei varmistettu)

Voisihan tuossa vaaleanpunaisessa paidassa lukea vaikka että Jääkissa niin sellaisen voisi lapselleen ostaa. Lipunmyyjäpaitaa en ostaisi pojalle enkä tytölle, väristä välittämättä.

NansuVierailija (Ei varmistettu)

Niin, miehet pelaa peleissä missä tytöt yleisesti on lipunmyyjiä. Suomessa alkaa kohta olemaan tilanne että sinne jäävät vain tasa-arvovaltuutettu ja muut hihhulit.

Täysin umpijärjetöntä alkaa tästäkin vollottomaan. Täytyy varmaan aloittaa kampanja missä käydään tiiviisti läpi naisten epävakautta sekä fyysistä ja henkistä heikkoutta, niin eiköhän jokainen ala tajuamaan miksi työnjako on järkevää.

Vizitor (Ei varmistettu)

Mielestäni molemmat vauvojen bodypaidat ovat lasta halventavia riippumatta siitä, puetaanko vaaleanpunainen body tytölle vai pojalle tai sininen body pojalle tai tytölle. On erittäin arveluttavaa kutsua viatonta vauvaa "pelimieheksi" ja toisaalta alkuperäisessä vitsissä "lipunmyyjä" tarkoitti melkeinpä samaa kuin "luuseri". Miksi kukaan pukisi tytölleen tai pojalleen kumpaakaan bodypaitaa, paidan väristä riippumatta? Jos rakastaa lastaan, niin häntä ei halua halventaa nololla paidalla.

Vierailija (Ei varmistettu)

Haha, ei voi kuin nauraa teille feministit ja mielensäpahoittajat. Ensiksi teette blogeja sukupuolineutraaliudesta yms. ja sitten vedätte herneen nenään tästä koska vaaleanpunaisessa lukee lipunmyyjä ja sinisessä pelimies, ja näin ollen ajattelette että naisia TAAS syrjitään yms. Ettekö te juuri aja sukupuolineutraalia kasvatusta joissa esim. väreillä ei ole väliä, eli punaista pojalle, sinistä tytölle.

Näin ollen teidän mielensäpahoittaminen em. potkupuvuista on vähintäänkin naurettava, ja toisekseen erittäin pelottavaa kaksinaismoralismia mitä te nyt muutenkin lauotte ympäriinsä. No naisia kun ootte....

Vierailija (Ei varmistettu)

Mielestäni molemmat vauvojen bodypaidat ovat lasta halventavia riippumatta siitä, puetaanko vaaleanpunainen body tytölle vai pojalle tai sininen body pojalle tai tytölle. On erittäin arveluttavaa kutsua viatonta vauvaa "pelimieheksi" ja toisaalta alkuperäisessä vitsissä "lipunmyyjä" tarkoitti melkeinpä samaa kuin "luuseri". Miksi kukaan pukisi tytölleen tai pojalleen kumpaakaan bodypaitaa, paidan väristä riippumatta? Jos rakastaa lastaan, niin häntä ei halua halventaa nololla paidalla.

Vierailija (Ei varmistettu)

No johan on taas suuret ongelmat. Lapsia kuolee päivittäin siihen että ei ole ruokaa ja siihen että ei ole terveydenhuoltoa ja sitten täällä jotku kukkahattutädit itkee tälläsestä. Sairasta sanoisinko. Jos elämä on niin tylsää että kaikesta saa ongelman, suosittelen kanavoimaan sen ylimääräsen mielenpahoitusenergian jonnekkin hyödylliseen!!!

hohhoijaa (Ei varmistettu)

Voisit vaihtaa sivuston ulkoasun siniseks, tai vaikka harmaaks. Hirveen stereotyyppisen pinkki.

Tosi suvaitseva tasa-arvokativisti (Ei varmistettu)

Kyseessä on Sami Hyypiän kommentti lapsensa syntymään josta paidat ovat tehty. Miksi yksikään jalkapalloseura tuskin samaa vitsiä yrittää murjoa? Yksinkertaisesti siksi että Suomalaiset nais-jalkapalloilijat ovat huomattavasti menestyksekkäämpiä kuin miehet.

Mutta koska edustan tätä huumorintajutonta ja mautonta lätkämiestä en voi olla kommentoimatta kommentteja itsekin:

"..Aika monessa sm-liigaseurassa naiset ei kelpaa kuin pyörittämään pyllyä sinne katsomoon niissä pikkuhepeneissä..." - Suurimmassa osassa seuroja pyllyä saa pyörittää katsomon ulkopuolellakin.

"Hei, kuka sanoi, että vaaleanpunainen on tyttöjen väri? Jos minulla olisi poika, ostaisin tuon paidan heti ensimmäisenä ja rölläisin Ilvesfaneja!
Nimim. "Ei, minusta ei tulisi hyvää äitiä" -Empuska minusta sinä olet jo äideistä parhain <3.

"Täällähän tuntuu olevan paljon asiasta loukkaantuneita.
Ihan loistavaa " - Hirmuinen Rölli iski jälleen.

"Tamperelaista junttihuumoria. Käykää nyt joskus sielläpäin niin huomaatte, ettei siitä jurpolasta voi tuon fiksumpaa tullakaan." -Mainosmies osui kommentillaan ylämummoon! Ny rillataan!

"Kirjoittajan kuvaus itsestään:

"on seurapiiritoimittaja, joka käy työkseen juhlimassa." - Ettei olisi tullut juotua vahingossa Tamperelaista kiukkusiideriä? Toisaalta ethän sinä tainnut olla työajalla..

"Oksettava blogi. Jos stereotypia on olemassa, onneksi olkoon sen vahvistamisesta päivittäisellä tasolla." -Koskettavaa taidetta vatsanpohjan tasolla.

"--- joskaan en kyllä omia lapsiani pukis mihinkään ällöttävään muka-hauskaan tekstipaitaan muutenkaan. - Ilves on sarjajumbo ja talous on kuralla. Huono bisnes on myös bisnestä. -Vain todella rohkea kiipeää perse edellä puuhun kädet selän takana.

"Törkeintä tässä on väite siitä, että Ilveksessä olisi pelimiehiä." - Ikävä kyllä markkinointijohtaja ei voi yksin voittaa jääkiekko-otteluita.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lopuksi vielä blogikirjoittajan omia sanoja lainaten:

Emilia Pyykkönen | 25.2.2013 08:54
Joo mun mies valaisi mua aikoinaan, että sanonta on Sami Hyypiän (ilmeisesti) lanseeraama. Mutta että tosiaan paidatkin ihan!

- Varmasti oli melkoinen valaistus :D Yes yes yes yes i know what im doing..

Emilia Pyykkönen | 25.2.2013 08:58
Ja todellakin karkkimaria! Tämä ei loukkaa pelkästään naisena, tai pienen tyttären äitinä vaan myös tyttöjen voimsiteluvalmentajana. Tuo kertoo minusta kyseisen organisaation arvotuksesta. Yhtään en ihmettele, miksi naisten joukkuelajeissa on hankalaa!

- Hankalaa on se että naiset itse eivät seuraa urheilusankareitaan. Täten sponsori- ja lipputulot naisten matseissa jäävät olemattomiksi. Herääkin kysymys miksi painaa lipunmyyjä-paita niin pienelle ammattiryhmälle. Tasa-arvon nimissä Ilves on ottanut marginaaliryhmän huomioon omassa organisaatiossaan. Mikäli et valmenna myös poikien jumppaa taidat itsekin olla hieman seksistinen. Sukupuolieroa kun ei ole. Vielä kun valtaosaa naisia kiinnostaisi itse urheilu.

Emilia Pyykkönen | 25.2.2013 09:19
Voimisteluvalmentajana siis. Maanantai-häsis ja oscarit menossa. Pahoitteluni epäselvä ulosantini.

- Ei mitään pahoiteltavaa. En minäkään jaksaisi parantaa maailmaa koko maanantaita, varsinkin jos on Oscarit! Toivottavasti kukaan ei siellä kuitenkaan pukeudu seksistisesti tai jopa mauttomasti!

Emilia Pyykkönen | 25.2.2013 15:30
Haluan painottaa, että olen kuullut tuon sanonnan kyllä monesti aikaisemminkin, mutta minusta EDELLEEN sen paitaan painattaminen osoittaa tietynlaisia asenteita tyttöjä (ja naisia kohtaan). Ja varsinkin koska kyseessä on näkyvä urheiluorganisaatio tuollaisten myymistä ei pitäisi missään nimessä hyväksyä. Ja on ihan paskapuhetta, että äijämachoilu-kulttuurissa muka paitojen olisi ajateltu soveltuvan molemmille sukupuolille! Ja se, että tätä blogia pitää niiiiiiin kovasti juhliva seurapiiritoimittaja ei tarkoita sitä, että paitojen myyminen tai edes olemassaolo olisi hyväksyttävää!!!

- Tästä tulee vähän paha mieli .. Ensinnäkin koko Ilves-organisaatio naisjääkiekkoilijat mukaan luettuna ovat äijiä! Kaikki rakastavat Sami Hyypiää ja Sami heitä takaisin. On kuitenkin fakta että joistakin lapsista äidit kasvattavat homopuppeleita ja suvaitsevana tasa-arvoaktivistina en voi ymmärtää miksi he eivät saa pitää päällään rakastamaansa pinkkiä. Toteat olevasi "niiiiiiin kovasti juhliva seurapiiritoimittaja" että se on ainoa kuvauksesi itsestäsi tässä blogissa. Palaan tähän vielä, kuka arvaa miksi?

Emilia Pyykkönen | 25.2.2013 15:54
Edelleen olen täysin varma, että Ilveksessä ei ole asiaa ajateltu näin sukupuolineutraalisti! Tuolla asialla spekuloiminen on ihan pelkkää jeesustelua, jolla pyritään peittämään todellinen kysymys: miksi urheiluorganisaatio pitää tyttöjä lipunmyyyjinä? Ja kyllä, ihan voimisteluvalmentajana, mutta myös pienen tytön äitinä, jolle en muuten ole ostanut ikinä "voimistelija" tai "cheerleader" -paitoja! Ja koska tämä on mun blogi, voin luonnollisesti nostaa tänne esiin sellaisia asioita, jotka mietityttävät. Eikö se ole vähän myös näiden blogien idea???

- Mikäli Ilves tippuu SM-liigasta on heidän logollaan varustettu "lipunmyyjä"-paita hieman omaan nilkkaan kolahtava, joka jo itsessään osoittaa hienoa itsekriittisyyttä ja satiiria. "Pelimies" -paita sen sijaan on huomattavasti vaikeampi selittää suurelle yleisölle. Se jakaa seksistisesti ihmiset kahtia. Uusimman tutkimustuloksen mukaan tilastollinen totuus on että miehet (ne letkulla varustetut ihmiset) käyvät useammin Ilveksen matseissa kuin naiset. Näen siis sanan "mies" lopulta kohderyhmälle suunnattuna mainostaktikointina. Pinkki väri sen sijaan ehkä tasa-arvoisesti kohdistettu muille marginaaliryhmille, naisille ja homopuppeleille ja kiinalaisille.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Yksi asia kuitenkin särisee vielä kovemmin korviini kuin itse lipunmyyjä-paita. Se on toistuvat kuvaukset äitiydestäsi, työstäsi ja juhlinnastasi:

"on seurapiiritoimittaja, joka käy työkseen juhlimassa. Joskus työ on vallan kuplivaa, useimmiten aherrusta konttorirottana."

"Tämä ei loukkaa pelkästään naisena, tai pienen tyttären äitinä vaan myös tyttöjen voimsiteluvalmentajana."

"Ja kyllä, ihan voimisteluvalmentajana, mutta myös pienen tytön äitinä, jolle en muuten ole ostanut ikinä "voimistelija" tai "cheerleader" -paitoja."

"Kun kyse on jo näin varhaisessa vaiheessa tyttöihin kohdistuvasta asenteesta, mielestäni asiaa voi vähintään ihmetellä. "

"Ja koska tämä on mun blogi, voin luonnollisesti nostaa tänne esiin sellaisia asioita, jotka mietityttävät. Eikö se ole vähän myös näiden blogien idea???"

Kyllä blogit ovat vakavasti otettavia keskustelu- ja pohdintapaikkoja. Teit mm. päätöksen jättää kyseiseen blogipäivitykseen mahdollisuuden keskusteluun. Haluankin kysyä miten olet yhdistänyt äitiyden, ammattimaisen juhlimisen ja journalismin? Sinun tulee olla hyvin ahkera elämässäsi? Toivon että lapsesi eivät kärsi juhlimisesta, ajanpuutteesta äitinsä kanssa tai muusta sellaisesta. En väitä että olet priorisoinut elämänarvosi väärin mutta minusta blogisi antaa varaa kyseenalaistaa tämä. Ihmettelenkin miksi tätä asiaa ei ole vielä sinulta kysytty. Mikäli olet onnistunut yhdistämään työn ja juhlinnan voisi ajatella että sinulle jää enemmän aikaa lapsillesi. Siinä tapauksessa olet toiminut aika fiksusti! Mikäli taas todella juhlit työksesi antaa se sinusta vähintään kummallisen kuvan äitinä. Tämä lienee olevan ihan asiallinen kysymys? Tulisiko minun, lasteni ja sinun lapsesi myös juhlia ammatikseen?

Emilia Pyykkönen | 25.2.2013 16:19

" Ymmärrän täysin (ja naistutkimusta lukeneena) tiedän tuon sukupuolineutraalin pukemisen -idean. Mutta koska kyseessä, on kiekko-organisaatio, en edelleenkään usko, että asiaa on siellä ajateltu mitenkään sukupuolineutraalisti, vaan ihan todella stereotyyppisesti. Ajatellaan tilanne: isällä on sekä kaksoset: tyttö ja poika, joille hän ostaa paidat, niin kuin on sanonnan mukaan ajatellut: tytölle lipunmyyjän ja pojalle pelimiehen. Miettikää, mikä eriarvotus siitä tulee sukspuoletn välille jo ennen kuin he ovat täyttäneet vuotta! Tuollainen asenne (oli vitsinä tai ei) osoittaa arvotuksen, joka tällä isällä sisimmässään on! Te, jotka olette huolestuneet sivistymättömyydestäni sukupuolineutraalien värivalintojen suhteen esittäisin kiinnittämään huomion ennemmin tähän epäkohtaan: Miksi Ilveksen organisaatio on antanut painaa tällaisia paitoja TYTTÖLAPSILLE!!! Mielensäpahoittamisesta: miten naisurheiluun tai tyttöihin kohdistuvia asenteita voidaa ikinä muuttaa, jos tällaisia asioita ei voi nostaa esille, ilman että puhutaan mielensäpahoittamisesta?!? Neiti toimittajalla on kaksi lasta: tyttö ja poika, jotka puen pääasiassa stereotyyppisten oletusten mukaan. Myös nimet ovat annettu stereotyyppisesti, eli niistä tunnistaa, onko kyseessä tyttö vai poika. Tämä ei taas tarkoita sitä, etten ymmärtäisi, mikä arvo sukupuolineutraalilla kasvatuksella voisi olla tasa-arvon suhteen. Jos Ilveksessä on tässä paita-asiassa näin mietitty olen TODELLA OTETTU KIEKKO-ORGANISAATION OSOITTAMASTA EDISTYKSELLISYYDESTÄ!"

- Kuinkas onkaan mutta minulla on kuin onkin tyttö ja poika. Ja vieläpä kolmas uunissa ja neljäs suunnitteilla. Rakastan heitä hyvin paljon ja omasta mielestäni olen aika tasavertainen. Pitäisikö minun siis huolestua että lapseni päälle laittamani paita tekisi minusta puolueellisen isän? Pelottava ajatus. Kerran laitoin vaippapaketin mukana tulleen bodyn tyttärelleni. Selässä oli iso 10-numero mutta kauhistuksekseni sen edessä luki "libero". Hetken olin asiasta huolissani sillä olin haaveillut tyttärestäni hyökkääjää!
Syytät suvereenisti Ilvestä stereotyyppisestä ajattelusta ja seuraavassa hengenvedossa toteat itse olevasi stereotypinen kasvattaja. Millä tavoin voimme tietää että olet kasvatusmentaalisesti hyvä ja luotettava äiti ja parempi kuin Ilveksen organisaatio?

Emilia Pyykkönen | 25.2.2013 16:55

Kyse ei ole loukkaantumisesta. Kun kyse on jo näin varhaisessa vaiheessa tyttöihin kohdistuvasta asenteesta, mielestäni asiaa voi vähintään ihmetellä. Ja naureskelen usein miesten junttihuumorille, mutta että tällainen toteamus painatetaaan - siinä mennään liian pitkälle!
- Emilian mielestä miesten "junttihuumori" on hauskaa. Vaikkakin tuossa on pieni seksistinen sävy olen asiasta samaa mieltä. Huumorin kautta koetut asiat rikastavat elämää!

Täydellisessä maailmassa emme kuitenkaan erottelisi näin julmasti ketään. Harmaa "pelihenkilö"- paita olisi yhteiskunnan mittarina suuri virstanpylväs. "Lipunostaja" olisi kuluttajan kannalta tasa-arvoisempi. Mikäli kyseessä on ammattiylpeys voisi siinä lukea "Se lapsi joka ilmaiseksi kerää harjoituskiekot jäältä räkäklimppien vierestä" tai jos kyse on huumorista voisi harmaassa paidassa lukea "Urheilussa ei ole sukupuolieroa".

Ville Peltosen keräillessään aivojaan takaisin pelikuntoon voimmekin odottaa koska joku taklaa Kiira Korvelta legot levälleen..

:D

Nimim. Rölli, Sähköhella-Ella ja Robotti Ruttunen samassa paketissa. Ihan Turust ja mä tykkään Tutost.

Kuro (Ei varmistettu)

Kyllä minä niin mieleni pahoitin :(

KR (Ei varmistettu)

Ilves on myös Suomen suurin naisten ja tyttöjen jääkiekkoseura ja 10-kertainen naisten jääkiekkomestari siinä missä monella muulla, esimerkiksi Jokereilla ja HIFK:lla, ei ole naisjääkiekkojaostoa ollenkaan.

Kärpäsestä härkänen jne.

Lissu* (Ei varmistettu)

Minä en loukkaantunut tuosta fanimatskusta laisinkaan. Samapa se mulle.

Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että tässä on asetettu vastakkain pelimies ja lipunmyyjä, ja on itsestään selvää, että niiden välillä on merkitysero, kuten jo vanha "vitsi" kertoo. Sen lisäksi on itsestään selvää, että meidän kulttuurissamme vaalenpunainen viittaa tyttöihin, vaalenasininen poikiin. Tällä on pitkät perinteet eikä se asia ole vielä muuttunut.

Joten, vaikka selittäisi mustan valkoiseksi, on selvää, että tässä elää muka-hauska vitsi, jossa tytöt kelpaa sekundäärisiin hommiin poikien tehdessä oikeita töitä. Sitä ei voi kieltää, vaikka ei mieltään pahoittaisi.

Eikös joku lätkänpelaaja sanonut, että jokaisessa lätkänpelaajassa asuu katujätkä. Tietynlainen sivistyksen puute näkyy näköjään kaikessa, mikä lätkään liittyy. Sananvapaus ei tarkoita, että mitä vaan voi suustaan päästää ilman seurauksia.

Vierailija (Ei varmistettu)

Kannattaisi ehkä hankkia elämä (teidän kaikkien einesäitien)

Vierailija (Ei varmistettu)

Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.

Eihän tuon pitäs loukata ketään, jos siinä ei oo mitään perää..

hehe...trololol

Vierailija (Ei varmistettu)

Uskomatonta!

Nimittäin tämä kommentoinnin taso - niin kuin myös alkuperäinen blogipostaus. Taas on päässyt mielensäpahoittajien armeija irti asennerajan molemmin puolin.

Alkuperäiseen postaukseen ei voi todeta muuta kuin, että Suomessa on asiat olleet aivan liian kauan liian hyvin. Maailmassa kuolee paljon lapsia joka ikinen päivä nälkään, väkivaltaan, tauteihin yms. Erityisesti tyttölapset ovat monessa maailman kolkassa heikoilla, kun heillä ei juuri arvoa ole. Oikeiden ongelmien sijaan täällä närkästytään lätkäseuran fanituotteista.. Tähän ei enää ole mitään lisättävää.

Vierailija (Ei varmistettu)

Täällähän on oikein mielensäpahoittajien suuri joukko koolla, tämä on kyllä nyky-yhteiskunnan suurimpia uhkakuvia. Oletteko koskaan miettineet, miten hyvin teillä menee jos tämä asia on ainoa laatuaan joka saa menettämään yöunet. Onnea!

Vierailija (Ei varmistettu)

Oli hyvä että toit esille tämän asian, etkä todellakaan ole väärässä. Joskus olen miettinyt että mitähän siellä pukukopeissa jo pikkupojille iskostetaan päähän, koska niin konservatiivista, suorastaan taantumuksellista näyttää kiekkokulttuuri olevan tässä maassa. Aiheuttaakohan "hyperäijämäisyydestä" lipsuminen kovinkin herkästi tytöttelyä ja homottelua? Todennäköisesti.

Järki käteen (Ei varmistettu)

Hyvä blogaaja, valitettavasti olet tässä nyt enempiä kiertelemättä väärässä. Jokainen aikuinen ihminen ymmärtää, etteivät lipunmyyjät ole vain naisia. Itseasiassa luulisin että enemmistö sm-liiga pelien lipunmyyjistä, ainakin jäähalleilla, on miehiä. Näinollen on aivan päivän selvää, että nämä vauvojen potkupuvut littyvät täälläkin jo sinulle moneen kertaan selitettyyn, suomalaiseen palloilukulttuuriin liittyvään humoristiseen lausahdukseen.

Nyt kävi siis niin, että Sinä et tiennyt tuosta mainitusta lausahduksesta, jolloin automaattisesti ymmärsit näkemiesi paitojen tekstit väärässä kontekstissa. Nostit siis äläkän asian vierestä, ja nyt Sinulla on selvästi vaikeuksia myöntää virheesi. Kuvittelit löytäneesi hirveän vääryyden, mutta kyseessä olikin vitsi jota et ymmärtänyt. Näin käy helposti kun liikkuu itselleen oudossa ympäristössä, tällöin pitäisikin pitää mielensä rauhallisena eikä intoutua nostamaan asioita esille perehtymättä niihin ensin. Ilveksen organisaatiossa työskentelee sekä miehiä että naisia, eikä paitojen tekstejä varmasti ole suunniteltu perustuen sukupuolirooleihin, vaan suomalaiseen palloilukulttuuriin perehtyneille asiakkaille ne edustavat palloilulegendan lausahdukseen liittyvää huumoria. Ja selvennykseksi vielä, tässä ei naureta sille että naiset nähtäisiin "vain lipunmyyjinä", vaan nimenomaan sille stereotypialle siitä miten isät aina toivoisivat syntyvästä lapsestaan "pelimiestä". Itseasiassa nuo potkupuvut siis VASTUSTAVAT näitä sukupuolirooleihin liittyviä stereotypioita, mutta et ymmärtänyt sitä koska et tiennyt tekstien taustaa ja oikeaa kontekstia.

Osoittaisi Sinulta kypsyyttä myöntää että erehdyit asiassa.

Pelimies (Ei varmistettu)

Hyviä juomapullon täyttäjiä tarvitaan aina!

Vierailija (Ei varmistettu)

Mistäs te nyt oikein tarkalleenottaen ulisette? Muijiahan ne lipunmyyjät aina ovat.

Pages

Kommentoi

You must have Javascript enabled to use this form.