Hyvinvointineuvojan rehellinen ruokapäiväkirja

Kyselin Instagramissa pari viikkoa sitten kiinnostaako teitä ruokapäiväkirjapostaus ja 97 % vastasi kyllä. Aloinkin heti pääsiäismaanantaina kirjaamaan syömisiäni ylös. Mainitsin kyselyn yhteydessä, etten lupaa ruokapäiväkirjan olevan ylisuperterveellinen, enkä tiedä näyttääkö se edes hyvinvointineuvojan kirjoittamalta, mutta rehellinen se on – sen lupaan 😀

Ohessa vähän normaalia rennompi viikko. En vaihtanut tämän postauksen takia pasta-annosta salaattiin, enkä jättänyt aamuleivistä serranonkinkkua pois (tämän hetken villitys) yms. vaan halusin, että voitte nähdä mitä oikeasti syön. Tykkään itse lukea ruokapäiväkirjoja, niistä saa monesti inspiraatiota ruuanlaittoon sekä hyvän mielen, kun näkee, ettei muutkaan syö joka päivä 100 % terveellisesti. Yliterveelliset ruokapäiväkirjat lähinnä ahdistaa…  (Nostan toki hattua niille, jotka syö oikeesti niin.)

Tässä kohtaa pitää vielä todeta, etten ole vegaani – jos joku niin luuliSyön (lähinnä vaaleaa) lihaa ja jonkin verran (hapan)maitotuotteita, mutta pyrin korvaamaan niistä suuren osan kasvispohjaisilla ainesosilla. Kaupoissa ja ravintoloissa on nykyään niin hyvin vegaanisia vaihtoehtoja, että vieläkin suuremman osan saisin helposti vaihdettua niihin. Täytyisi vaan perehtyä enemmän kasvisresepteihin. En kuitenkaan usko ehdottomuuteen, eikä omalla kohdalla äärimmäiset rajoitteet toimi pidemmän päälle.

Laitan ruokapäiväkirjaan mukaan myös ravintolisät, joita tällä hetkellä käytän. Haluan muistuttaa, että syön ravintolisiä kuuriluontoisesti tarpeen ja vuodenajan, jopa päivän mukaan – muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Ravintolisätarpeet ovat hyvin yksilöllisiä.

Myös päivittäiset urheilut ovat mukana päiväkirjassa.

Juon vettä päivittäin 1,5-2,5 litraa, mutten laita jokaista vesilasia päiväkirjaan, sillä niitä tulisi joka väliin 😀

 

 

Maanantai 2.4

ruokapäiväkirja1.jpg

 
Ennen aamupalaa: Fermix-vatsajuoma, iso lasi vettä
Aamupala klo 10.45: Kaksi Satakauran kaura-siemenleipää serranonkinkulla, kaksi kiiviä ja kahvi soijamaidolla
Välipala klo 13.00:  Kylässä pala mangojäädykettä ja vihreä tee
Päivällinen klo 15.30: Tummaa riisiä, pippurista kanakastiketta, vinegrettesalaatti
Välipala klo 18.00: Kolme kauraohukaista ja kolme pinaattiohukaista puolukkahillolla
+ Ravintolisät: magnesium kurkumalla, kromi
Iltapala klo 20.30: Jaksamisleipä (sipulilla maustettu) mantelivoilla
+Ravintolisät: kalaöljy, tyrnikapseli
 
 
Treenit: Kotitreeni kuminauhalla + venyttely n. 40 min
 
 
 

Tiistai 3.4

ruokapäiväkirja2.jpg

 
Ennen aamupalaa: Mikroveda-shotti, lasi vettä
Aamupala klo 6.30: Kaura-siemenleipä juustolla ja serranonkinkulla, kahvi soijamaidolla
+ Ravintolisät (30 min aamiaisesta): ubikinoni, kverilla, D-vitamiini
Välipala klo 8.00: Ajomatkalla Turkuun kourallinen naturel cashewpähkinöitä, 1/2 litraa vettä
Second breakfast klo 9.30: Ystävän luona paahtoleipä munavoilla, mansikkarahkaa, kahvi maidolla
Välipala klo 12.30: Kampaamossa kahvi kauramaidolla ja kaurakeksejä
+ Ravintolisät: kurkuma- ja inkiväärikapselit
Päivällinen klo 15.30: Turun Stockmannilla pasta carbonara ja iso salaatti
+ Ravintolisät: entsyymi, kalium
Jälkiruoka klo 16.30: Ystävän kanssa M Kitchen & Café -kahvilassa vihreä tee, tyrnikakun pala, detox-vettä
”Välipala” klo 19.30: Vihreä tee, vesi
Iltapala klo 21.00: Kreikkalaista jugurttia marjoilla, banaanilla, psyllium-kuidulla ja agavesiirapilla
+Ravintolisät: magnesium kurkumalla, kromi, 2 Nivelteho-kapselia, tyrnikapseli
 
Treenit: Painavien kassien kanssa kävely pitkin Turkua ja Raisiota (käy todellakin treenistä!)
 
 
 

Keskiviikko 4.4

ruokapäiväkirja3.jpg

 
Ennen aamupalaa klo 9.00: Fermix-vatsajuoma, vesi
Aamupala klo 9.30: Kaksi kaura-siemenleipää juustolla, kahvi soijamaidolla
+ Ravintolisät (30 min aamiaisesta): Protector-juoma, ubikinoni, kverilla, D-vitamiini
Lounas klo 14.00: Nepalilaisessa ravintolassa siskon kanssa Garlic chicken, iso salaatti, mangolassi
”Välipala” klo 15.45: Vihreä tee hunajalla, vesi
Iltapala klo 18.30: Innocent Tropical Protein-smoothie, kaksi porkkanaa, vichyä
+Ravintolisät: magnesium kurkumalla, kalium, 2 Nivelteho-kapselia
Välipala 21.00: Muutama naturel cashewpähkinä
+Ravintolisät: kalaöljy, tyrnikapselit
 
Treenit: Vain hyötyliikunta
 
 
 

Torstai 5.4

ruokapäiväkirja4.jpg

 

Aamupala klo 9.30: Kokojyväkaurapuuro ceyloninkanelilla ja soijalesitiinirakeilla, kahvi soijamaidolla

+Ravintolisät: Protector-juoma, D-vitamiini, C-vitamiinijauhe, Kverilla

Välipala klo 11.45: Kourallinen naturel cashewpähkinöitä
Lounas klo 13.15: Cafe Steinerissa iso kanasalaatti fetalla ja punasipulilla ja yksi moniviljapatongin pala (Porin paras salaattipaikka!)
+Ravintolisät: entsyymi, kalium
”Välipala” klo 17.00: Minea-juoma kurkumiini ja passionhedelmä
Välipala klo 18.00: Kaksi jaksamisleipää mantelivoilla
+Ravintolisät: kromi, magnesium kurkumalla, kurkumatabletti
Iltapala klo 21.00: Kaksi pinaattilettua puolukkahillolla, vesilasi lehtikaalijauhella
+Ravintolisät: kalaöljy, tyrnikapselit 
 
Treenit: Suunniteltu vesijuoksu vaihtui lyhyeen kävelylenkkiin+venyttelyyn (30 min) selän kipeydyttyä aamuisesta fysioterapeutin hieronnasta.
 
 
 

Perjantai 6.4

ruokapäiväkirja5.jpg

 
Ennen aamupalaa: Fermix-vatsajuoma, detox-vesi
Aamupala klo 8.30: Kokojyväkaurapuuro soijalesitiinirakeilla, ceyloninkanelilla, punaherukoilla ja agavesiirapilla sekä kaksi jaksamisleipää mantelivoilla, yksi veriappelsiini ja kahvi soijamaidolla
+Ravintolisät: Protector-juoma, D-vitamiini, ubikinoni, kurkumatabletti, kverilla
Välipala klo 11.00: Ennen treeniä kasvipohjainen aminojuoma ja kaksi Pycnogenol -tablettia (rannikkomännynkuoriuute)
”Välipala” klo 12.30: Treenin jälkeen 1/2 litraa vettä ja 1/2 litraa Hyvää päivää -hedelmäkuitujuomaa
Lounas klo 13.30: Mamman luona tarjolla uunikanaa vihanneksilla, perunamuusia ja salaattia
Välipala klo 17.30: Kaksi kauraleipää juustolla ja salaatilla, Gefilus-jugurttishotti, appelsiinimehu
+Ravintolisät: kalium, magnesium kurkumalla, inkiväärikapseli, 2 Nivelteho-kapselia
Välipala klo 19.00: Kaksi lasia simaa ja berliininmunkki, jonka poikaystävä oli tuonut yllätykseksi
Iltapala klo 20.00: Kourallinen naturel cashewpähkinöitä, vihreä tee, vesilasi lehtikaalijauheella
 
Treenit: Vesijuoksu HIIT-tyylisesti, yksi kierros käsipainojen kanssa  n. 40 min + venyttely illalla n. 10 min
 
 
 

Lauantai 7.4

ruokapäiväkirja6.jpg

 
Aamupala klo 10.00: Kaura-siemenleipä serranonkinkulla ja juustolla, yksi macaron-leivos, kahvi soijamaidolla, Gefilus Ananas-porkkanamehua
Välipala klo 12.30: Ennen ulkoilua kasvipohjainen aminojuoma, muutama cashewpähkinä
Lounas klo 15.00: Lenkin jälkeen kaksi grillimakkaraa ja salaattia
Välipala klo 17.30: Kreikkalainen olut ja n. 50 g sipsiä + dippiä
Iltapala klo 21.00: Nuudelia ja paistettua härkistä
+Ravintolisät: magnesium kurkumalla, kalium, 2 Nivelteho-kapselia
Välipala klo 22.00: Clipperin kaakaota soijamaitoon pakurijauheella
+Ravintolisät: kalaöljy, tyrnikapselit
 
Treenit: Lenkki luontopolulla, n. 1,5 h
 
 
 

Sunnuntai 8.4

ruokapäiväkirja7.jpg

 
Ennen aamupalaa: Detox-vettä
Aamupala klo 10.45: Maidoton chiapuuro banaanisurvoksella ja mustikoilla, kahvi soijamaidolla
Välipala klo 14.00: Jungle Juice Barissa O.C detox-mehu
Lounas klo 15.30: Kylässä tarjolla ulkoilun jälkeen kana-paprikapastaa ja salaattia
Välipala klo 16.30: Kylässä puolikas marjapiirakan pala, vihreä tee, 1/2 litraa vettä saunan jälkeen
”Välipala” klo 18.00: Kindermuna
Illallinen klo 20.45: Kikhernemakaronia ja tulista, tomaattista härkiskastiketta (1/3 kuvan lautasellisesta) ja vesilasi lehtikaalijauheella
+Ravintolisät: magnesium kurkumalla, inkivääritabletti, Vivomixx-maitohappojauhetta vedessä
 
Treenit: Ulkoilu 1/2 h + venyttely
 
 
 

En ole koskaan aiemmin kirjannut näin tarkkaan ylös syömisiäni. Kuvailisin tätä suht terveelliseksi, mutta inhimilliseksi ruokapäiväkirjaksi. Mun mielestä parasta mun syömisessä on ateriarytmi, tasapaino, monipuolisuus ja vedenjuonti. Aina on varaa parantaa ja herkkuja voisi aina jättää pois, mutta ne taas ovat yksi asia, joka tekee elämästä mielekästä. Tällä viikolla ruokailutottumuksia sekoittivat kyläilyt ja tiistain Turun reissu. Reissupäivinä syöminen on yleensä epäsäännöllisempää ja vähän mitä sattuu. Jos kyläillessä tarjotaan lounasta tai leivoksia kahvin/teen kanssa, niin harvoin kieltäydyn.

Viikon randomit (ei kuulu joka viikko ruokavalioon): Tyrnikakun pala, sima, berliininmunkki, grillimakkarat (koko vuoden saldo yleensä n.5 kpl), kindermuna, macaron, marjapiirakka, kreikkalainen olut ja sipsit. Kaksi viimeistä on mun suurinta herkkua, menee noin 2-3 viikon välein enemmän tai vähemmän.

Liikunnan määrä oli tällä viikolla alakanttiin. Normaalisti käyn vesijuoksemassa 2-3 kertaa ja salilla 1-2 kertaa viikossa. Salikorttia ei ole tullut ladattua, ei vaan ole löytynyt fiilistä mennä salille. Aika paljon samoja juttuja saa kotona tehtyä vastuskuminauhalla ja painoilla. Vesijuoksemassa kävin vain kerran ja siitä saan syyttää skolioosia; tulin tiistain reissusta tosi kipeäksi ja paikat turposivat. Selkä yleensä palautuu 2-3 päivää reissuista. 

En yleensä syö viikon aikana niin monesti ulkona, kuin viime viikolla. Kiire, reissaaminen ja stressi vaikuttivat. Tykkään toki käydä kahviloissa ja lounaalla yksin, suorastaan nautin siitä. Se on aina pieni hemmotteluhetki itselle.

Syön intuitiivisesti. En koskaan suunnittele koko viikon ruokia etukäteen, enkä syö kolmea päivää samaa ruokaa. Koskaan ei aamulla herätessä tiedä millainen fiilis juuri sinä päivänä on ja mitä tekee mieli… Syönkö ulkona vai teenkö ruokaa itse? Tiettyjä aineksia kuitenkin löytyy meiltä kotoa lähes aina varmuuden vuoksi, esim. riisiä, nuudelia, salaattivärkit, smoothieainekset, pakastetut wokkivihannekset, härkistä, tonnikalaa, kananmunia, hedelmiä jne. 

 

LUE MYÖS:

Kyllä sun pitäis tietää paremmin, oot sentään hyvinvointineuvoja

 

Miltä tämä ruokapäiväkirja sun mielestä näyttää? Heräsikö ajatuksia, kommentteja, kysymyksiä? Jatkoa ruokapäiväkirjapostauksille? 🙂

Suosittelen muutaman päivän ruokapäiväkirjan pitämistä ihan jokaiselle! Ja nimenomaan rehellistä sellaista. Siitä saa oikeesti niin paljon infoa. Onko ateriarytmi hyvä, syönkö riittävästi/liikaa/liian vähän, painottuuko ruokailu iltaan tai aamuun, juonko tarpeeksi vettä, tuleeko niitä vihreitä syötyä päivittäin… jne.

-Lilies

 

Kommentit (22)
  1. Kiitos rehellisestä postauksesta! Mun mielestä tämä on edelleen tosi terveellinen, vaikka kuvailitkin viikkoa rennommaksi. Mun omat reissupäivän syömiset näyttää paljon pahemmilta… 😀 Ihan mahtavaa, kun kerroit mihin aikaan päivästä käytät mitäkin ravintolisää. Toivon kesäajan ruokapäiväkirjaa myös! 🙂

    1. Kiitos kommentista! Onhan tää suht terveellinen, mutta ei ihan normiviikko 🙂 No olipa hyvä, että tuli nekin laitettua sinne mukaan! Taidan siis kesällä jatkaa ruokailujen seuraamista 🙂

  2. Olihan ihan hauska katsoa mitä muut syö. Sinä juot nesteitä hirvittavan paljon enemmän kuin minä ja aamupalaa en syö ollenkaan. Lounas on minun aamupalani. Välipaloja en myöskään syö…aika erilainen on. Hauska olisi joskus koittaa toisen ihmisen ruokatottumuksia viikon, mut uskon, et siinä tulisi luistettua vähän omiin tapoihin 🙂

    1. Mä tykkään aina lukea muiden ruokapäiväkirjoja! Juu, nesteitä menee (varsinkin sitä vettä) ja keho sitä vaatiikin, kun on totuttanut itsensä tiettyyn määrään. Ruokailutottumukset ja energian tarve on tosi yksilöllisiä 🙂 Olisi tosiaan hauska joskus noudattaa toisen ihmisen ruokavaliota viikon 😀

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *