Terveydentila tällä hetkellä

 

Kesäkuu oli Scoliosis Awareness Month ja siitä tulikin mieleen näin viimeisenä päivänä, etten  ole hetkeen kirjoitellut syvällisemmin terveysasioista. Olen blogissa maininnut, että jouduin lopettamaan juuri aloittamani työn huhtikuussa, pääasiassa fyysisen (mutta myös psyykkisen) oireilun takia. Mikäli olet uusi lukija, niin on varmaan paikallaan kertoa, että sairastan skolioosia (rintaranka jäykistetty v. 2003), fibromyalgiaa sekä ahdistuneisuushäiriötä. Olen kirjoitellut terveydestä melko paljon blogissa, aiheen postauksen löytyvät täältä.

 

Mitä terveydessä on tapahtunut työn lopettamisen jälkeen?

Olen voinut vaihtelevasti. Työn lopettaminen helpotti selän oireilua samantien. Seisomatyössä selkääni kohdistui vääränlaista kuormitusta, vaikka kyseisessä työpaikassa ergonomia olikin otettu huomioon poikkeuksellisen hyvin. Yksi pahimmista oireista oli oikean käden puutuminen, voimattomuus ja pistely. Tämä on ilmeisesti hermoperäistä. Käsi oireilee edelleen tietyissä tilanteissa, kuten autoa ajaessa, painavahkoa tavaraa nostaessa tai kantaessa, nukkuessa (tietyt nukkuma-asennot) sekä kirjoittaessa. Staattiset työasennot aiheuttavat eniten oireita.

Toinen paha oire seisomatyössä oli selkärangan leikatun alueen kipu ja selän oikean puolen voimakas turvotus. Myös polvi- ja niskaongelmat vaivasivat. Nämä oireet ilmoittavat vieläkin itsestään tietyissä tilanteissa. Olen melko hyvin oppinut välttämään toimia ja asentoja, jotka pahentavat oireita. Aina kuormittavia asioita ei tosin voi välttää, kuten pitkiä ajomatkoja, ruokakaupassa käyntiä tai siivousta. Olen henkisesti varautunut tulevaan kipuun ja oireiluun näiden toimien seuraksena.

Minun on välillä todella vaikea erottaa mitkä oireet johtuvat skolioosista sekä leikkauksen jälkitilasta ja mitkä johtuvat fibromyalgiasta. Tiedän että uupumus, voimattomuus ja oudot kivut johtuvat fibrosta. Sen kanssa on välillä huonoja ja välillä hyviä kausia. Stressi pahentaa fibron oireita selvästi.

 

Tutkimukset ja jatkotoimenpiteet

Kävin Satasairaalassa fysiatrian erikoislääkärillä toukokuussa. Hän tutki laajasti ja totesi, ettei selässä varsinaisesti ole leikattavaa. Selästä otettiin röntgenkuva jo aiemmin ja siinä näkyi, että    skolioosileikkauksessa asennetut titaanit olivat paikoillaan. Hoitolinja olisi siis konservatiivinen. Aloitan elokuussa kivunhallintaryhmässä ja minulle määrättiin uusi, kipukynnystä nostava lääkitys, jonka pitäisi myös auttaa nukkumaan paremmin. Kyseistä lääkettä käytetään myös fibromyalgian oireiden lievittämisessä.

Olen käynyt jo vuosia samalla fysioterapeutilla. Vaikka fysioterapia on pääosin passiivista eli hierontaa, mobilisointia ja faskiakäsittelyä, koen sen olevan ehdottoman tärkeä toimintakykyni kannalta. Olen pääsääntöisesti käynyt yksityisessä fysioterapiassa aina itse maksaen. Aikanaan sain käynteihin vammaistukea vuoden ajan ja olen joskus saanut joitakin käyntejä myös täydentävänä toimeentulotukena. Lääkärit ovat vuosien aikana kirjoitelleet SV3 -lähetteitä fysioterapiaan. Tällöin Kela korvaa fysioterapiakäynneistä pienen osan,mutta korvattava osuus on pienentynyt jatkuvasti. On minulle halvempaa käydä silloin tällöin pelkästään hieronnassa, sillä se on edullisempaa tuntihinnaltaan kuin fysioterapia.

Kävin parin kuukauden ajan ilmaiseksi fysioterapiaopiskelijalla hieronnassa. Viimeinen käynti oli ennen juhannusta. Parhaimmillaan käyntejä oli kaksi viikossa. Selkä ja jalat olivat hyvässä kunnossa, kun pääsi käymään usein hieronnassa. Opiskelija oli erittäin pätevä, vaikea uskoa, että hän on vielä opiskelija! Ilmaiset hierontakäynnit olivat ihan älyttömän suuri taloudellinen säästö.

 

 

Tässä postauksessa kerroin, että hain Kelasta vaativan tason lääkinnällistä fysio- sekä psykoterapiaa. Minulla olisi työn lopettamisen jälkeen ollut hyvä ajankohta kuntouttaa itseäni sekä fyysisesti että psyykkisesti. Kela kuitenkin hylkäsi molemmat kuntoutukset. Otin yhteyttä kuntoutusohjaajaan fysioterapeuttini suosituksesta.

Hän auttoi minua tekemään uuden hakemuksen kuntoutuspsykoterapiasta Kelaan. Nyt hakemus on laajempi ja minulla on uusi, kattavampi lääkärinlausunto liitteenä. Käsittelyaika on varmasti pitkä kesällä, mutta toivon kovasti, että terapia myönnetään. Tällöin pääsisin jatkamaan kesken jäänyttä terapiahoitoa vanhan psykoterapeuttini kanssa viimeistään syksyllä. Minulla on paljon käsittelemättömiä asioita ja traumoja lapsuudesta sekä aikuisiältä. Olemme myös puhuneet paljon kroonisen sairauden eli skolioosin kanssa elämisestä sekä aloittaneet araknofobiani siedätyshoitoa.

Fysioterapiaa en hakenut uudestaa Kelasta. Kriteerit vaativan tason lääkinnälliseen fysioterapiaan ovat kuulemma niin tiukat, ettei minulla todennäköisesti olisi mahdollista sitä saada. Kela on kuulemani mukaan hylännyt hakemuksia jopa mm. pyörätuolissa olevilta henkilöiltä sekä pitkälle edistynyttä MS-tautia sairastavilta.

Kuntoutusohjaaja kuitenkin kertoi, että minulla voisi olla mahdollisuus saada Porin kaupungilta maksusitoumus yksityiseen fysioterapiaan (samaan paikkaan, jossa olen käynyt vuosia.) Tämä vaatisi muutaman arviokäynnin kaupungin fysioterapeutilla, jonka jälkeen hänen lausuntonsa menee käsiteltäväksi lääkinnälliseen työryhmään, joka päättää maksusitoumuksesta.

 

 

Olen nyt käynyt 3 kertaa arvioivalla fysioterapeutilla. Käynnit ovat olleet hyvin erilaisia, mutta hyödyllisiä verrattuna muihin fysioterapiakokemuksiini. Tällä kyseisellä fyssarilla on psyko-fyysinen koulutus. Hän siis huomioi ihmisen kokonaisuutena. Psyykkiset asiat kuormittavat hermostoa ja hän yrittää saada hermostoani pois ylivireystilasta. Hän on mm. käsitellyt palleaani, joka on ilmeisesti vuosia ollut aivan krampissa.

En muuten tiennyt, että pallea on laaja, purjeen muotoinen lihas, joka erottaa keuhkot ja sisäelimet toisistaan. Olin pitkään luullut, että se on n. nyrkin kokoinen pallo ylävatsan kohdilla. Erityisesti naisilla pallea menee helposti kramppiin, kun vedetään aina mahaa sisään. Myös murheet vaikuttavat pallean käyttäytymiseen. Hengitysharjoitukset sekä pallean käsittely rentouttavat sen ja vapauttavat hengityksen. Olen selvästi huomannut, että minun on helpompi hengittää, kun palleaa on hierottu rennommaksi ja olen tehnyt kotona hengitysharjoituksia!

 

Ammatillinen kuntoutus

Alkusyksystä olisi tarkoitus alkaa pohtia ammatillisen kuntoutuksen asioita. Sitä varten otan yhteyttä taas uuteen henkilöön. Syksyyn mennessä olen toivottavasti saanut jo tiedon fysio- sekä psykoterapiasta. Tarkoitus olisi selvittää erilaisten ammattilaisten voimin, mikä olisi sellainen työ, jota pystyisin tekemään näiden terveysrajoitteiden kanssa ja vaatiiko se esim. lisää koulutusta (todennäköisesti.) Työkokeilut ja opiskelu kuntoutuksena ovat mahdollisia jatkotoimenpiteitä syksyllä. Minulla on jo hieman ajatusta mitä haluaisin tehdä, mutta ongelma on se, ettei minulla välttämättä ole todellista kuvaa siitä, mitä työ on arjessa. Työkokeilun avulla näkisin, millaista on työn arki.

Terveysongelmat ovat käyneet viime aikoina mielen päälle. Työn lopettaminen omasta aloitteesta (ja työterveyslääkärin suosituksesta) oli kova pala. Kuukauden ajan olin ihan maassa, ajattelin, ettei minusta ole mihinkään tällä selällä. Ajatus siitä, että skolioosi hallitsee elämääni, otti taas vallan. Nyt tilanne on hieman parempi, kun vointi on ollut melko hyvä. Olen pystynyt lenkkeilemään ja fyssariopiskelija teki minulle uuden kotijumppaohjelman, joka sisältää mielestäni hyödyllisiä täsmäliikkeitä. Porin maauimala on jo auennut kesäkuun alussa, mutten ole vielä kertaakaan käynyt siellä. Olen harrastanut vesijuoksua 9 vuotta. Se on parasta liikuntaa selälleni. Pitäisi ottaa tavaksi käydä pari kertaa viikossa maauimalassa.

 

Kävelin eräänä päivänä Kirjurinluodon Hanhipuistossa, ihanat pionit olivat täydessä kukinnassa <3

 

Vaikka terveysongelmat ovat mielessä päivittäin, vaikuttavat välillä sosiaaliseen elämään ja aiheuttavat omalta osaltaan myös taloudellisia huolia, en halua antaa niille valtaa. Pyrin keskittymään hyviin asioihin ja ajattelemaan positiivisesti.

Blogin sähköpostiin tulee välillä viestiä skolioosista ja muista terveysasioista. Saa jatkossakin ottaa yhteyttä, mikäli kaipaa juttuseuraa tai vertaistukea: lilieslife@outlook.com

-Lilli

 

FOLLOW:  FACEBOOK / INSTAGRAM / BLOGLOVIN

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *