#Uraoivallus: Työhyvinvointi

Olen lukenut muiden bloggaajien hyviä  #uraoivallus -postauksia ja mietin, osallistuisinko itsekin kampanjaan. Työelämää koskevat asiat ja muutokset ovat itselle tällä hetkellä ajankohtaisia, joten ajattelin, että mulla voisi olla jotain sanottavaa… Hyvin pian tajusin, että mä olen jo kirjoittanut oman uraoivallus-postaukseni viime elokuussa! Samat asiat pyörivät edelleen mielessä ja olen vakaasti sitä mieltä, että yksi tärkeimmistä asioista työssä ja työelämässä on työhyvinvointi, varsinkin henkinen jaksaminen. Alkuperäinen postaus on siis julkaistu 30.8.2017.

 

 

Työhyvinvointi on asia, josta puhutaan jatkuvasti enemmän, mikä on ehdottoman hyvä juttu. Henkinen hyvinvointi työssä tarkoittaa ennen kaikkea sitä, että työntekijä viihtyy ja voi toteuttaa itseään. Työn tulisi vastata tekijänsä valmiuksia selvitä hommasta. Sekä työnantajalla että -tekijällä on vastuu työhyvinvoinnin ylläpitämisestä sekä edistämisestä – työntekijän tulisi tuoda ilmi selkeät epäkohdat.

Työhyvinvointi on monen tekijän summa. Siihen vaikuttavat mm. työympäristö ja -yhteisö, esimiestoiminta sekä työmäärä. Hyvinvoinnin tulee näkyä työn arjessa, sitä ei pysty parantamaan pelkillä TYKY-päivillä tai muulla vapaa-ajan toiminnalla.

 

blogi_laitakari_1.jpg

 
Hyvinvoivassa työyhteisössä:

  • työolot on järjestetty hyvin, työssä on viihtyisää
  • vuorovaikutus työntekijän ja -antajan välillä on hyvä
  • aikaa ja henkilökuntaa on tarpeeksi työn tekemiseen, työmäärä pidetään aisoissa
  • ollaan avoimia, ongelmistakin voidaan puhua
  • innostetaan ja kannustetaan, ilmapiiri on hyvä
  • annetaan myönteistä palautetta
  • työkaverit tukevat toisiaan
  • informaatio kulkee
  • luotetaan

Hyvinvoiva työntekijä tulee mielellään töihin, on motivoitunut sekä kokee itsensä tarpeelliseksi. On tärkeää, että työntekijä pääsee hyödyntämään osaamistaan ja vahvuuksiaan sekä saa työstään palautetta. Pitäisi pyrkiä siihen, että jokainen työyhteisössä kokee kuuluvansa yhteisöön.

 

img_20170830_130136.jpg

 
Miten pahoinvoiva työntekijä oireilee?

Tämän päivän työelämässä on kovat tehokkuusvaatimukset. Työmäärä saattaa olla liiallinen, eikä työ välttämättä vastaa työntekijän osaamista tai odotuksia. Työ voi alkaa rasittaa niin fyysisesti kuin henkisesti. Stressi voi aiheuttaa monenlaisia oireita; esim. unihäiriöitä, heikentynyttä keskittymiskykyä, hajamielisyyttä, ahdistusta, aloitekyvyttömyyttä, jopa masennusta. Fyysisistä oireista yleisimmät ovat pääkipu, vatsaoireet, erilaiset sydäntuntemukset, selkäsärky ja flunssa-/tulehduskierteet. Nämä ovat psykosomaattisia oireita, joiden voimakkuus ja kirjo vaihtelee hyvin yksilöllisesti. Jopa hiustenlähtö on mahdollista liiallisen kuormituksen seurauksena.

Jos tuntuu, ettei enää jaksa työssä, voi ensimmäinen askel olla keskustelu asiasta luotettavan työkaverin kanssa. Työkaverit voivat olla tukena, jollakin voi jopa mahdollisesti olla samoja tuntemuksia. Ongelmaa ei kuitenkaan voi yleensä ratkaista ottamatta sitä puheeksi työnantajan kanssa. Työnantajan ja -tekijän tulisi yhdessä keskustella miten ongelma voidaan ratkaista tai miettiä miten työstä voisi tehdä vähemmän kuormittavaa. Vaikeassa tapauksessa voi olla hyvä ottaa yhteyttä työterveyshuoltoon tai aikuispsykiatrian vastaanotolle. Joskus ongelma voi olla yksityiselämässä ja se vain heijastuu työelämään – tai sitten ongelmaa on molemmissa. Tällöin voi olla paras vaihtoehto käydä asioita läpi ulkopuolisen kanssa.

Työpaikkakiusaaminen on vakava ja monesti vaiettu asia. Ristiriidat ja väärinymmärrykset työpaikalla ovat normaaleja, mutta työpaikkakiusaamisella tarkoitetaan jatkuvaa ristiriitaa tiettyjen henkilöiden välillä, (seksuaalista) häirintää, alistamista tai huonoa kohtelua. Se voi olla toisen ihmisen vähättelyä, puuttumista ulkonäköön tai naurunalaiseksi saattamista. Työntekijästä saatetaan puhua selän takana pahaa ja häntä kritisoidaan, jopa ilman syytä. Työtä voidaan jakaa liikaa tai liian vähän ja tärkeät asiat jätetään kertomatta.

Huonoa käytöstä ei saa sallia – siihen tulee puuttua välittömästi. Jos tiedät, että työkaverisi on joutunut työpaikkakiusaamisen kohteeksi, yritä puuttua tilanteeseen. Työntekijä itse ei välttämättä osaa tai uskalla puolustautua tai kertoa kenellekään miltä tuntuu. Tällainen tilanne on ahdistava ja nöyryyttävä. Työturvallisuuslaki velvoittaa työnantajaa korjaamaan tilanteen saatuaan tiedon työpaikkakiusaamisesta. Se on silti monesti helpommin sanottu kuin tehty, varsinkin jos kiusaaminen tapahtuu työnantajan toimesta. Jos itse koet olevasi kiusaamisen kohteena (varsinkin esimiehen taholta), kerää rohkeutta ottaa yhteyttä esim. työsuojeluvaltuutettuun, luottamusmieheen tai ammattiliittoosi. Työterveyshuollosta löydät myös apua ja sitä kautta voi saada lähetteen esimerkiksi psykologille. Heillä on vaitiolovelvollisuus; voit keskustella luottamuksella työhösi liittyvistä ongelmista.

 

img_20170830_130332.jpg

 
Jos sinulla on jatkuvasti tunne, että työ rasittaa liikaa tai homma ei vaan yksinkertaisesti suju, on liian kiire ja olet stressaantunut, etkä jaksa hoitaa muita arkisia asioita, mieti, onko kyse selkeästä ongelmasta työpaikalla tai itse työhön liittyen. Voisiko työhyvinvointia edistää tai parantaa? Oletko tauon tarpeessa? Auttaisiko asioiden selvittely jonkun ulkopuolisen kanssa? Onko työ sittenkään sopiva, haluatko jotain muuta?
 
Tämä aihe on minulle tuttu. Olen joutunut kokemaan työpaikkakiusaamista ja olen työskennellyt parissakin paikassa, joissa työhyvinvoinnille ei annettu painoarvoa. Sitä jaksaa jonkin aikaa  liian kauan ennen kuin mitta täyttyy lopullisesti. Silloin vasta tajuaa, että hitto, mulla on oikeus nostaa itseni ja terveyteni yköseksi. Haluaako joku jakaa kokemuksia tästä aiheesta?
 
 
img_20170830_130737.jpg
// When we invest in well-being at work, it benefits everyone. When a working individual feels competent and satisfied in their role, they put more effort in working. A healthy employee feels motivated and important. They should be able to use their skills and strengths at work. If any work-related problems come up, they should be addressed by the employer. Bullying and harrashment of any kind are never acceptable in working environment (or anywhere else.) If you are experiencing this, I recommend contacting occupational health care or a safety representative. Remember to take care of your well-being (at work)!
 

Muista huolehtia jaksamisestasi,

-Lilies

 

Kommentit (9)
  1. Hyvä että postasin uudestaan tämän kampanjan alla, minä en ollut tätä ennen lukenut! Paljon hyvää asiaa.

    1. HUPSISTA tarkoitin että sinä postasit! Minä vain luen.

      1. Haha 😀 Kiva kuulla, kiitos paljon! 

  2. Todella hyviä ja ajatuksia herättäviä pointteja. Ihanan kesäiset kuvat!

    1. Ihana kuulla, kiitos kommentista! Kaipaa niin kesää jo kun muistelee näitä kuvia 🙂 

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *