Wednesday Wellness: Onko superfoodien aikakausi ohi? + ARVONTA

IMG_20170626_215145.jpg

IMG_20170627_123217.jpg

Maca, spirulina, lucuma, goji, acai, carob, reishi, ashwagandha, kaakaonibsit, kookosöljy, MSM ja mitä näitä nyt on. Onkohan vielä henkilöä, joka ei ole kuullut termiä superfood? Epäilen vahvasti, niin paljon niistä on kohuttu. Superfood tarkoittaa suomeksi voimaruokaa, eli ravitsemuksellisesti poikkeuksellisen tiheää ruokaa, joka sisältää paljon vitamiineja, mineraaleja, rasvahappoja ja antioksidantteja. Superfoodeja ovat esim. maapallon ravintorikkaimmat sienet, marjat, siemenet, pähkinät, hedelmät, yrtit, juurikasvit ja levät. HUOM! Superfoodeja ovat myös ruoka-aineet, kuten lohi, kananmuna, parsakaali yms., mutta tässä postauksessa kirjoitan lähinnä superfood-lisäravinteista.

IMG_20170627_213142.jpg

Luin jo kuukausi sitten Iltalehden jutun, jossa alunperin Daily Mail oli haastatellut erästä ravinto- ja hyvinvointiasiantuntijaa. Jutussa kerrotiin mitkä superfoodit ovat tämän asiantuntijan mukaan nousussa ja minkä suosio taas laskussa. Aloin seuraamaan tilannetta tarkemmin töissä (hyvinvointineuvojana terveyskaupassa) ja olen hyvin pitkälti samaa mieltä. Tässä kohtaa mainittakoon, että Iltalehdestä tai -sanomista olen harvoin löytänyt hyvää juttua liittyen hyvinvointiin, mutta tämä superfood-juttu oli tarttumisen arvoinen.

Olen jo muutamien kuukausien aikana huomannut, että tiettyjä superfoodeja kysellään vähemmän. Kookosöljy on yksi kiistellyimmistä ravintolisistä, jonka suosio välillä nousee ja välillä laskee – riippuen onko siitä kirjoitettu hyvää vai pahaa viime aikoina. Nyt sen suosio on (sisäisesti nautittuna) rajusti laskenut. Myöskään pari kolme vuotta sitten huiman suosion saavuttaneet chiasiemenet eivät ole enää niin suosittuja. Ulkomaalaiset supermarjatkaan – kuten acai, goji, inkamarjat tai mulperi – eivät mene enää kaupaksi samalla tavalla kuin ennen ja niitä on myös poistunut valikoimasta. Osittain varmasti vaikuttaa se, että joitain tuotteita ja eriä on vedetty pois myynnistä, sillä ne eivät ole täyttäneet Eviran laatuvaatimuksia tai niistä on löytynyt pieniä määriä haitallisia aineita – ja näistähän tapauksista kirjoitetaan joka paikassa erittäin näkyvästi.

IMG_20170626_215610.jpg

Luulen kuitenkin, että suurin syy ulkomaalaisten superfoodien suosion laskuun on se, että ihmiset ovat entistä kiinnostuneempia lähiruuasta; siitä mitä meiltä täältä Pohjolasta löytyy. Kaikkea ei tarvitse tuoda ulkomailta, sillä Suomen luonto tarjoaa tarpeeksi superfoodia. Metsistä löytyy erilaisia marjoja, joista esimerkiksi mustikka ja tyrni ovat erittäin ravintorikkaita! Myös nokkostapellavansiemeniä  ja hamppua saa Suomesta. Yksi suosituimmista ja terveysvaikutteisimmista kotimaisista superfoodeista on pakurikääpä, joka on noussut laajemmin ihmisten tietoisuuteen. Pakuria löytyy niin uutteena, kapselina, teenä kuin jauheenakin. Se on yksi eniten antioksidantteja sisältävista ruoka-aineista maailmassa. Antioksidantit suojelevat kehoa vapailta radikaaleilta, jotka tuhoavat ihokudosta ja soluja. Pakuria on käytetty stressinhoitoon, parantamaan vastustuskykyä, rauhoittamaan vatsaa, ruuansulatuksen tueksi, kolesterolin alentamiseen, autoimmuunisairauksiin sekä iho-ongelmiin (myös ulkoisesti.) Moni syöpäpotilas käyttää pakuria ja Ruotsissa on meneillään tutkimus pakurin käytöstä syöpäpotilaiden hoidossa (kerrottiin Natura Median koulutuksessa, johon osallistuin keväällä.)

IMG_20170626_221217.jpg

Olen itse sitä mieltä, että maassa maan tavalla. Suomalaisille sopii pohjoiset marjat, sienet ja kasvit. Meidän suolistomme on tottunut metsästäjä-keräilijäruokavalioon sekä pohjoisiin yrtteihin ja osaa käsitellä niitä. Monelle pohjoisamaalaiselle ei sovi sellaiset superfoodit, joita ei täällä luonnostaan kasva esimerkiksi adaptogeenit, kuten maca, ginseng ja ashwagandha tai voimakkaat mausteet ja yrtit. Aasialaiset ihmiset taas ovat käyttäneet niitä vuosisatoja ja heidän kehonsa osaa paremmin käyttää niitä hyödyksi. Tämä on toki hyvin yksilöllistä, minullakin on monta asiakasta, jotka eivät voisi enää elää esimerkiksi ilman macaa ja sen tuomaa lisäenergiaa. Adaptogeenit ovat edelleen melko suosittuja, mutta mielestäni niidenkin kysely on laskussa. Itse olen käyttänyt adaptogeeneista ainoastaan ruusujuurta stressin hoitoon ja lisäenergiaa antamaan. Muistathan, että adaptogeenien käytössä suositellaan pitämään välillä taukoja!

IMG_20170626_221557.jpg

Iltalehden artikkelissa mainitaan myös heraproteiini, jota en ehkä laskisi superfoodiksi, mutta haluan sen mainita siitä huolimatta. Heraproteiini on maitopohjainen, joskin vähälaktoosinen ja hyvin imeytyvä proteiinilisä lähinnä urheilijoille tai muuten aktiivisille ihmisille. Heraproteiinin suosio on selvästi laskenut viimeisen vuoden aikana, eikä ihme – maitopohjainen proteiini aiheuttaa suurelle osalle ihmisiä jonkinlaisia vatsavaivoja; turvotusta, vatsakipua ja ilmavaivoja. Vähälaktoosisuus ei tässä kohtaa pelasta, koska itse maitoproteiini voi myös aiheuttaa ongelmia. Toki markkinoille on tullut luomuheraproteiinia sekä grass fed-heraa, jotka eivät sisällä edes makeutusaineita, mutta ne saattavat silti aiheuttaa oireita. Henkilökohtainen mielipiteeni on, että maito ja heraproteiini eivät kuulu aikuisen ihmisen ruokavalioon (poikkeuksena hapanmaitotuotteet kohtuullisesti käytettynä.) Olen kokeillut heraa, mutta sen aiheuttama epämukava ja tukala olo saivat hylkäämään tuotteen samantien. Nykyään käytän proteiinilisänä vain sali- ja vesijuoksupäivinä (myös kiisteltyä) soijaproteiinia.

Kasviperäiset proteiinilisät ovat olleet nosteessa lähiaikoina ja niitä on tullut myyntiin eri valmistajilta enemmän kuin sieniä sateella. Löytyy soijasta, herneestä, riisistä ja hampusta valmistettuja proteiinijauheita. Näistä erityisesti riisi- ja hamppuproteiini sopivat lähes poikkeuksetta henkilölle, jolla on herkkä vatsa. Pieni varoituksen sana: Kasviproteiinit eivät ole kovinkaan hyvänmakuisia, vaikka niistä löytyy maustettuja versioita. Erityisesti riisiproteiini on aika rankkaa kamaa suoraan sanottuna. Tämä johtuu osittain siitä faktasta, että kasviproteiineihin ei haluta lisätä kourallista e-koodeja ja sokeria (kuten moniin heraproteiinivalmisteisiin), vaan maku saadaan lisäämällä aitovaniljajauhetta (suosittelen aina vaniljan makuista, on neutraalein!), raakaraakaota ja steviaa. Vaatii hieman totuttelua, kun siirtyy kasviprotskuihin. Maun saa aika hyvin peitettyä sekoittamalla protskun smoothieen.

IMG_20170627_121442.jpg

 

Iltalehden jutussa oli lueteltu suosiotaan menettäneiden ravintoaineiden lisäksi suosiotaan nostaneita superfoodeja

Niitä ovat hamppu (josta mainitsinkin jo hamppuproteiinin), kurkuma, herneet ja erikoislatet, joita voi valmistaa esim. matchasta (kokonaisia vihreän teen lehtiä jauheena) tai kurkumasta. Näiden menekki on tosiaan selkeästi kasvanut ja nostaisin erityisesti hampun ja kurkuman jalustalle tässä kohtaa.

Hamppua myydään sekä kuorellisena että kuorittuna siemenenä, rouheena, jauheena ja öljynä. Hamppu sisältää runsaasti laadukkaita rasvahappoja, kuitua, e-vitamiinia, lesitiiniä sekä proteiinia (ja aminohappoja.) Meidän taloudessa poikaystävä käyttää hamppuprotskua ja minä vetelen hamppuöljyä sekä hamppusnackseja tavallisten sipsien tilalla.

IMG_20170626_215759.jpg

 

Kurkuma on uskomaton rohdoskasvi. Tästä voisi tehdä oman postauksen. Inkiväärikasvien sukuun kuuluvaa kullankeltaista kurkumaa ollaan käytetty Kaakkois-Aasiassa lääkekasvina satojen vuosien ajan. Kurkuma on (Inkiväärin lisäksi) niitä ainoita ulkomaalaisia superfoodeja, joita itse käytän. Kurkuman vaikutuksia:

Sisältää yli 20 tulehdusta poistavaa ainetta, joista tärkein on kurkumiini

Luontainen kipulääke, sopii erityisesti nivelongelmaisille

Estää /hidastaa neurologisten sairauksien, esim. Alzheimerin taudin ja dementian puhkeamista

Puhdistaa valtimoita, ehkäisee veritulppia ja vähentää huonon kolesterolin määrää

Auttaa ruuansulatuksessa, sillä lisää sappinesteen eritystä (EI sovi tämän takia, jos kärsit mahahaavasta!)

Lievittää paksusuolentulehduksen oireita

Voi käyttää ummetukseen

Suojelee maksaa

Syöpää vastustava aine

IMG_20170627_223151.jpg

Kurkumaa löytyy jauheena (voi käyttää mausteena, sopii yllättävän moneen ruokaan), mehuna, tablettina, kapselina, lattena ja teenä. Omasta kaapista löytyy nuo kaikki. Eniten käytän kurkumaa tablettina/kapselina* sekä mausteena ruokiin.

IMG_20170627_224245.jpg

Tässä meidän alan ”burana”. Selkäni on leikattu 10 v. sitten ja olen siitä asti joutunut käyttämään erilaisia kipulääkkeitä. Aloitettuani kurkuman käytön, en ole tarvinnut tulehduskipulääkkeitä päivittäin. Enää joudun turvautumaan tulehduskipulääkkeisiin vain, jos olen rasittanut selkää liikaa. Tätä voi suositella hyvällä omallatunnolla asiakkaille.

 

IMG_20170627_212906.jpg

 

Yhteenvetona voi todeta, että ulkomaalaisten superfoodien hohto on hiipumassa (poislukien kurkuman ja inkiväärin) ja kotimaisten superfoodien aikakausi alkamassa – ja tämä on mahtavaa!

 

Oletko lähtenyt superfood-villitykseen mukaan? Käytätkö ulkomaisia vai kotimaisia superfoodeja?

 

 

ARVONTA

Viime sunnuntaina (25.6) päättyi Sudio Sweden-kuulokearvonta, niin laitetaanpa samantien uusi arvonta pystyyn 😀

Tällä postauksella aloitan Wednesday Wellness -postauksien sarjan eli joka keskiviikko luvassa hyvinvointiin liittyvä postaus. Aihepiiri on laaja; postaus voi sisältää lisäravinnevinkkejä, tuotetestauksia, hyvän olon reseptejä, henkistä hyvinvointia, hyvinvointialan uusia trendejä yms. Välillä saattaa tulla pidempiä postauksia (kuten tämä superfood-juttu) ja välillä saatan jakaa vain nopean inspiroivan jutun.

 

Kommentoi tähän postaukseen minkälaisia hyvinvointiin liittyviä juttuja mieluiten lukisit (luontaistuotevinkkejä, tuotetestauksia, vitamiiniohjeita, reseptejä, hyvinvointitrendejä..)

Voittaja saa itselleen (minkäs muunkaan kuin) superfood-paketin, joka sisältää:

IMG_20170626_220806.jpg

Murtolan hamppusnacks-pussin, Bioteekin Cibusine forte -kurkumatabletit* sekä Bioteekin Elinvoima viherjauheen*

(palkinnon arvo n. 48 €)

Osallistumisaikaa maanantaihin 3.7.2017 klo 23.59 asti!

 

*Osa postauksen tuotteista saatu työn kautta (koulutustilaisuuksista/myyntikampanjoiden palkintoina)

 

-Lilies

 

 

FOLLOW:   FACEBOOK   INSTAGRAM   BLOGLOVIN   BLOGILISTA   PINTEREST

Kommentit (56)
  1. Goji-marjoja on mulla nytkin. Chian-siemenet kiinnostaisi. Reseptit ehkä olisi tervetulleita:)

    1. Chia on monikäyttöinen, esim chia-tuorepuuro on aikas hyvää 🙂 Kiitos kommentista : )

  2. Olipa tosi hyvä kirjoitus! Onkohan tota kurkumakapselia käytetty kuukautiskipuihin? Kerran kuussa on tosiaan tarve hirveelle buranamäärälle, ois kiva jos sitä sais jotenki pienemmäksi :/
    Mua kiinnostaa oikeestaan ihan kaikki luontaistuotteet ja tykkää itekin seurata kovasti mitä niiden parissa tapahtuu. Ylläolevien lisäksi ghee taitaa olla nyt myös kovasti nousussa?
    Ihan erityisesti kiinnostaisi lukea kaikesta millä voi luontaisesti lievittää pms-oireita!!

    1. Kiitos kovasti!

      Kyllä, kurkumaa voi kokeilla kuukautiskipuihin ja asiaa on tutkittukin! Myös inkivääri on hyvä 🙂

      Ghee on muuten yksi nousussa oleva tuote ja sitä onkin tullut markkinoille useammalta valmistajalta lähiaikoina.

      Hyvä idea tuo postaus pms-oireita lievittävistä aineista 🙂

       

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *