Meditointi – näin merkittävästi se on vaikuttanut elämääni

Meditation is the secret of all growth in spiritual life and knowledge. – James Allen

Alle parikymppisenä olin todella huono keskittymään ja rauhoittumaan. Jo pelkkä ajatuskin yksin hiljaisuudessa olemisesta omien ahdistavien ajatusteni kanssa sai minut melkeinpä hykertelemään levottomana tuolillani. Noihin aikoihin, siis noin kymmenen vuotta sitten, menin joogaan hurahtaneen ystäväni houkuttelemana ensimmäistä kertaa ohjatulle joogatunnille. Tykkäsin tuolloin tekemisen meiningistä ja mielestäni jooga oli jotenkin niin kovin tylsää ja ehkä vähän outoakin. Hyvä ettei jokaisen hiljaisen hetken kohdalla naiivi pokkaani lähes pettänyt kuunnellessani kokeneempien joogien hassunkuuloisia hengitysmetodeja.

Hauska muistella noita aikoja, nimittäin toista se on nykyään. Tänä päivänä edelleenkin pelkkä ajatus yksin hiljaisuudessa olemisesta saa minut hykertelemään tuolillani, mutta nyt pelkästään vain innostuksesta – joogasta ja meditoinnista on tullut säännöllisten harjoitusten myötä osa minua ja arkeani, tuoden merkittäviä muutoksia ihan koko elämääni.

Siis mikä ihmeen meediojuttu tää nyt on?

Mitä meditointi on?

Meditaatio on hiljentymistä. Mielen tyhjentämistä ajatuksista. Ihmisen luonnollisessa, aidossa, ilon ja rauhan tilassa olemista. Meditointi toteutetaan olemalla keskittyneesti nykyhetkessä, esimerkiksi jonkin toiminnan tai muun menetelmän avulla. Meditoinnilla on paljon myönteisiä, hyvivointia ja terveyttä edistäviä vaikutuksia. Kerron tuonnempana, miten se on minuun itseeni vaikuttanut.

Perus meditaatiossa rauhoitutaan ja hiljennytään esimerkiksi keskittymällä omaan sisään- ja uloshengitykseen. Tämän tarkoituksena on mielen ja ajatusten hiljentäminen, syvä rentoutuminen sekä sisäisen, sen oikean aidon minän kohtaaminen. Meditointi voi aluksi tuntua haastavalta, mutta helpottuu säännöllisen harjoittelun myötä. 

Meditointia on helppo lähestyä ja ottaa se osaksi arkielämää harjoittaen sitä aluksi esimerkiksi mindfulnessin, eli tietoisen läsnäolon avulla. Jooga, kävely, uiminen tai vaikka ihan tiskaaminen ovat hyviä aktiviteetteja tähän: keskity ainoastaan siihen, mitä teet, miltä kehossasi tuntuu, onko askeleesi kevyt vai raskas, miltä tiskivesi käsissäsi tuntuu jne. Tietoisesta läsnäolosta on nimittäin hyötyä meditoinnissa.

Syvämeditaatio sopii hiukan kokeneemmalle meditoijalle ja siinä mieltä harjoitetaan tietyllä menetelmällä tai tekniikalla, kuten jonkun tietyn mantran toistamisella. Päämääränä siirtyä syvään, meditatiiviseen tilaan. Syvämeditaation myönteiset vaikutukset ovat  tuntuvampia ja pitkäkestoisempia.

“Meditation is like a gym in which you develop the powerful mental muscles of calm and insight.” –  Ajahn Brahm

Näin säännöllinen meditointi on vaikuttanut minuun 

  • Elämästäni on tullut stressittömämpää, myötätuntoisempaa ja puhtaasti onnellisempaa – meditointi on ollut apuna ja työkaluna tietoisuuteni kasvamiseen ja sen myötä kaikki elämän osa-alueet ovat ”helpottuneet”. Pelko, viha ja häpeä ovat väistyneet  hallitsemasta ja tilalle on tullut iloa, rauhaa ja rakkautta.
  • Se on opettanut ottamaan 100% vastuun omista mielentiloistani, en reagoi ulkoisiin ärsykkeisiin kuten ennen, eli ympäristöni ei esimerkiksi vaikuta olenko onnellinen vai en. Kaikki lähtee itsestäni.
  • Itsetuntemus on kasvanut valtavasti.
  • Olen kärsivällisempi. En enää kiihdy nollasta sataan hetkessä ja hermostu lainkaan niin helposti kuin ennen.
  • Olen stressittömämpi, koska olen oppinut elämään hetkessä – en kanna kaunaa menneisyydestäni tai stressaa tulevasta, koska tiedostan, että ainut mitä on olemassa, on vain tämä nykyinen hetki.
  • Keskittymiskykyni on parantunut.
  • Se on opettanut myötätuntoa itseäni kohtaan eli myös myötätuntoa muita, ihan kaikkia ja kaikenlaisia asioita, kohtaan.
  • Minusta on tullut herkempi ja empaattisempi eli tunne-elämäni on rikastunut.
  • Ajatus kulkee selkeämmin ja tehokkaammin.
  • Listaa voisi jatkaa loputtomiin, mutta nämä tuli nyt mieleen.

Kuinka päästä alkuun – aloittelijan meditointiharjoitus

Aloittaessasi meditaatioihetkeäsi, rauhoitu omaan tilaan. Voi olla suotavaa ilmoittaa myös perheenjäsenille hetkestäsi, niin kukaan ei häiritse sinua kesken harjoituksesi ja saat siitä maksimaalisen hyödyn irti. Minimoi kaikki ärsytykset ja tee olostasi mahdollisimman miellyttävä. Istu tai makaa mukavasti, himmennä valaistusta ja laita rauhallista musiikkia (Spotifyssä ja YouTubessa on paljon ihania meditation -soittolistoja). Voit toki olla hiljaisuudessakin, jos se tuntuu paremmalta. 

Itse harjoitus on näinkin yksinkertainen: 

  • Laita silmät kiinni, hengitä rauhallisesti ja ole hiljaa paikallasi noin 5 minuuttia (arvioi aika mielummin sen sijaan, että laittaisit kellon soimaan –  äkillinen herätys zen-tilasta ei tunnu mukavalta!).  Tee tämä joka päivä yhden viikon ajan. Seuraavalla viikolla pidennä aikaa muutamalla minuutilla, sitä seuraavalla taas muutamalla minuutilla.
  • Harjoituksen aikana: pyri keskittymään rauhalliseen hengitykseesi. Sisään, ulos. Sisään, ulos. Jos ajatus karkailee muualle, tiedosta ja hyväksy ajatuksesi, mutta palauta keskittymisesi sitten takaisin hengitykseesi. 
  • Voit viedä keskittymisen kehoosi: miltä siinä tuntuu? Minkälainen fiilis sinulla tänään on? Oletko ahdistunut tai stressaantunut? Ja palaa sen jälkeen taas takaisin hengityksesi pariin.
  • Kun harjoitus on loppu, hymyile ja kiitä harjoituksesta. Tee tämä jokaisen meditointiharjoituksen päätteeksi.

Meditointi on suotavaa erityisesti aamuisin, sillä se  antaa hyvän aloituksen päivälle ja silloin mielikin on vielä hiljaisempi ajatuksista. Mieli voi alkuun olla vastahakoinen muutokselle ja on ihan normaalia, jos tulee fiilis, ettei tässä ole järkeä/tämä on liian helppoa/vaikeaa/tylsää/typerää. Kaikista näistä tuntemuksista huolimatta suosittelen sitoutumaan tähän vähintään kuukauden ajaksi. Tekeminen on viikko viikolta antoisampaa ja myönteiset vaikutukset tulevat esiin vasta säännöllisen harjoituksen myötä. 

Mikäli harjoitus tuntuisikin ensimmäisen viikon aikana ”liian helpolta”, älä silti vielä pidennä sen kestoa, vaan tarkastele mielummin minuuttien laatua – koita keskittyä ja syventyä hengitykseesi sekä hetkessä olemiseen vieläkin huolellisemmin. Pitkäjänteisyys ja kärsivällisyys on siis syytä muistaa tässäkin.

Tai vaikka et juuri nyt olisikaan vakuuttunut meditoinnista, suosittelen siltikin, että kokeilet ennakkoluulottomasti tätä aloittelijan meditointiharjoitusta vähintään yhden kuukauden ajan. Ilahtuisin, jos tulisit kertomaan minulle sen jälkeen, huomasitko itsessäsi tai elämässäsi jotain muutoksia, edes pieniä. <3

Mukavia meditointihetkiä!
-Lotta

Lue myös: Ihanat aamurutiinit 

Seuraa Instagamissa: @lottamarju

Kommentit (4)
  1. Tulipa sopivaan saumaan tää postaus! Olen meditoinut youtubessa olevien harjoitusten (n. 20 min.) avulla nyt kohtuu säännöllisesti about kuukauden, ja eron todellakin huomaa etenkin siinä, miten paljon syvemmälle rentoutumisen tilaan nyt harjoituksen aikana pääsen. Ihan uskomaton ero! Melkeen pelottaa, miten ”eri maailmaan” on mahdollista päästä omalla kotisohvalla 😀
    Oon kuitenkin miettinyt, että haluaisin kokeilla myös itsenäisempää meditaatiota, eli nyt voisin kokeilla tätä sun suosittelemaa tapaa. Luulen, että noi videot mistä oon aloittanut, onkin jo hieman meditoineille, vaikka aloitin itse suoraan niistä.
    Olisi kiva kuulla, meditoitko sä aina ilman ohjausta vain itse mietiskellen, vai ootko siirtynyt ohjattuihin harjoituksiin/myös erilaisiin tapoihin myöhemmin?

    1. Kiitos kommentista <3 Mä meditoin pääsääntöisesti itsenäisesti, pääsen melko helposti mun ”omaan tilaan”. Välillä tulee kyllä fiilis, että haluan vaan olla “matkustajana” ja rentoutua, ja silloin teen sen ohjatusti.

      Ne vaikuttaa muhun hiukan eri tavalla, teenkö itsenäisesti vai ohjatusti. Jos haluan henkilökohtaisemman meditaation niin teen sen aina itsenäisesti. 🙂

      Ihania meditaatiohetkiä sulle <3

      -Lotta

  2. Todellakin aijon kokeilla😍✨ kiitos vinkeistä💛

    1. Mahtavaa! Voimaannuttavia meditointihetkiä <3

      -Lotta

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *

Instagram did not return a 200.