hyvästi selkäkivut, tervetuloa mielenrauha – 5 syytä harrastaa joogaa

Sunday Blondie

Vapaapäivä, also known as joogapäivä!

Normaalisti käyn joogatunneilla Helsingin Kaisaniemessä sijaitsevassa Yoga Nordicissa. Rakastan Yoga Nordicin hot bikram -tunteja, joilla hiki virtaa ja lihakset saavat hittiä, sekä lempeämpiä hot jooga ja yin jooga -tunteja, jotka avaavat kehoa pitkillä venytyksillä. Koska vietän tänään vapaapäivääni kotona, ajattelin vaihteeksi käydä kevyellä lenkillä ja testata sen jälkeen Yogobea tai Yogaiaa, jotka tarjoavat joogatunteja netin välityksellä.

Olisi ehkä liioiteltua sanoa, että jooga on mullistanut elämäni. Se on kuitenkin opettanut minut kuuntelemaan kehoani ja sen tarpeita aivan eri tavoin kuin mitkään muut lajit, ja saanut minut nauttimaan venyttelystä.

Kaikille jooga ei tietenkään ole se oma juttu: toiset nauttivat lajeista, joissa mennään kovaa ja korkealta. Minulle jooga kuitenkin sopii, sillä pidän hiljentymisestä ja keskittymistä vaativasta harjoittelusta. Jooga on tuonut elämäni kokonaisvaltaista hyvinvointia, niin fyysistä kuin psyykkistä. Siksi halusinkin listata syyt, joiden vuoksi kenen tahansa kannattaisi harkita joogaharrastuksen aloittamista!

1. Opit elämään hetkessä.

Joogahuoneessa on pakko keskittyä asanoiden tekemiseen: hengittämiseen, liikeratoihin, venytyksiin. Yhtäkkiä koko muu maailma katoaa ympäriltä: ikkunan takana kolistelevat ratikat unohtuvat, kun keskityn kuuntelemaan kehoani. Missä kohtaa tänään tuntuu jäykkyyttä? Mikä osa kaipaisi erityisesti huomiota? Toisinaan mieleeni saattaa nousta muitakin ajatuksia, esimerkiksi asioita, joita pitäisi hoitaa. Mutta sekin on ok, kunhan ajatukset eivät häiritse itse sarjasta nauttimista ja niistä osaa päästää irti.

2. Opit hengittämään rauhallisemmin.

Arkena omaa hengitystä tulee harvemmin ajateltua. Työterveyslaitoksen mukaan etenkin naiset hengittävät pinnallisesti – itse samaistun väittämään, sillä huomaan usein hengittäväni pinnallisesti. Joogahuoneessa omaan hengitykseen keskittyminen tapahtuu kuin luonnostaan, sillä hengitys ja sen tarkkaileminen on keskeinen osa joogaa. Kun joogaohjaaja kehottaa hengittämään syvään ja rauhallisesti, minä tottelen.

3. Selkäkivut vähenevät.

Etenkin alaselkäni on kiitollinen joogaharrastuksestani. Työskentelen sanomalehdessä, joten vietän päiväni tietokoneella istuen tai seisten. Kahdeksan tunnin työpäivät kostautuvat pahimmillaan alaselkäkipuina, joihin paras lääke on juuri jooga: alaselkään kohdistetut voimakkaat venytykset sekä lonkankoukistajia avaavat liikkeet. Olenkin huomannut, että mikäli en ole ehtinyt jollakin viikolla käydä joogassa, selkäni on kipeämpi.

4. Opit kärsivällisemmäksi.

Etenkin yin joogassa tehtävät venytykset kestävät monesti kolmekin minuuttia. Se ei ehkä kuulosta paljolta, mutta voin kertoa, että kolme minuuttia on pitkä aika, kun teet venytystä, joka tuntuu erityisen kivuliaalta (in a good way). Silloin ei autakaan muu kuin hengittää syvään, tyhjentää mielensä ja uppoutua venytyksen tuomaan tunteeseen. Lopussa seisoo kiitos: rentoutunut, jumiutumista avautunut vartalo.

5. Opit olemaan lempeämpi itseäsi kohtaan.

Kuten missä tahansa harrastuksessa, joogassakin on aina niitä, jotka ovat sinua parempia. Olen käynyt joogassa jo useamman vuoden ajan säännöllisen epäsäännöllisesti, mutta olen yhä huono venymään ääriasentoihin. Siksi olenkin tullut siihen tulokseen, että minun on hyvä näin: minun ei ole pakko venyä yhtään enempää, eikä sillä ole mitään väliä, miltä asanani näyttävät ulkopuolisen silmiin. Tärkeintä on, että saan hyvää oloa siitä, mitä teen. ♡

bloglovin instagram / pinterest

// Today is yoga day! I've been doing yoga for a few years and it has kind of changed my life. Yoga has taught me to listen to my body and made me enjoy stretching. It has really brought a holistic well-being to my life, both mental and physical. So here are five reasons why everybody should do yoga: 1. You'll learn to live in the moment. 2. You'll learn to breathe calmly. 3. You'll get rid off back aches. 4. You'll learn to be patient. 5. You'll learn to be gentle with yourself. ♡

 

Kommentit

Hannnna (Ei varmistettu)

Voisitko neuvoo jotai amatöörille sopivia joogaliikkeitä, joiden harjoittaminen vois auttaa tuohon selkäkipuun? :)

Hanna K
Sunday Blondie

Voi, mulla tuli heti mieleen useampikin hyvä liike! Helpointa lienee kuitenkin, että Googlaat tai etsit YouTubesta videoita hakusanoilla "yoga poses back ache" tms. Etenkin videoilla kerrotaan yleensä tarkemmin, miten mikäkin liikee tulisi tehdä, ja missä sen pitäisi tuntua.

Esimerkiksi tässä Every Day Healthin juttussa oli listattu muutamia liikkeitä, joita itse harjoitan säännöllisesti. :--)

Kannattaa myös ottaa ilmainen testiviikko jollekin nettijoogasivustolle! Silloin pääset harjoittelemaan liikkeitä kotona joogaohjaajan opastuksella. Testasin itse eilen Yogaiaa, joka oli varsin mainio! Yogaiaa saa testata 7 päivää ilmaiseksi. :--)

Hanna K
Sunday Blondie

No hei, kiva, että vinkeistä oli iloa! ♡ Mäkin testasin Yogaiaa ja havaitsin sen hyväksi :--) Luulenkin, että kun olen saanut kulutettua nykyisen joogatuntikorttini loppuun, siirryn nettijoogaan. Toki alan jo itsekin muistaa liikkeitä – ajattelin, että kesällä olisi ihanaa joogata puistossa!

Kommentoi