Joulukuun juoksut viikolla 52 ja koko liikuntavuosi 2022 pakettiin ūüéĀ

Vuosi vaihtui iloisissa tunnelmissa mummolan pirtiss√§ hyv√§ss√§ seurassa ūüéČ. Vuoden viimeisen viikon viimeinen p√§iv√§ on t√§m√§ uuden vuoden ensimm√§inen p√§iv√§. Vuoden viimeiseen viikkoon siis lasketaan viel√§ t√§m√§ sunnuntai, jolloin viikon liikuntam√§√§r√§ on 8 tuntia 34 minuuttia, kilometrej√§ kokonaisuudessaan 68.7, joista juoksua 67.3 kilometri√§. T√§ll√§ vuoden viimeisell√§ viikolla olen siis l√§hinn√§ juossut, maanantaina k√§vin salilla ja keskiviikkona istuimme autossa Kajaanista Muonioon – keskiviikko oli siis viikon lepop√§iv√§ liikunnasta, vaikka muuten aika rankka p√§iv√§ olikin. Toisinaan paikallaan pysyminen on huomattavan paljon rankempaa kuin liikkuminen. Loppuvuoden olemme nauttineet Lapin lempeydest√§, s√§√§ on ollut varsin leuto, vaikka olenkin ehtinyt palelluttaa posket viimassa. Koko joulukuussa ¬†liikuntaan k√§ytin aikaa 32:27 ja kilometrej√§ kokonaisuudessaan kertyi ¬†236.6 kilometri√§, joista juoksua oli 211.2 kilometri√§.

Mutta sitten siihen varsinaiseen pakettiin ūüéĀ. Vuosi 2022 on takana ja millainen vuosi se on ollutkaan! Maailman tapahtumat ovat olleet poikkeukselliset, omassa el√§m√§ss√§ on tapahtunut jos jonkinmoista, kuitenkin el√§m√§ on ollut monella tapaa √§√§rimm√§isen hyv√§√§ ja suurella kiitollisuudella paketoin t√§m√§nkin vuoden menneisyyteen.¬†Vuosi on ollut aivan oivallinen juoksuvuosi. Olen t√§n√§ vuonna juossut eniten ikin√§ yhden vuoden aikana. Vuoden kokonaiskilometrit ovat 2820.1 kilometri√§. Vuoden aikana osallistuin vain kahteen kilpailuun, molemmat polkujuoksukisoja, toukokuussa hilpasin Kuusamossa Karhunkierroksen 83 kilometri√§ ja hein√§kuussa Hetta-Pallaksen 66 kilometri√§. N√§ist√§ molemmista l√∂ytyy kisarapsa blogista, Rukan reissu t√§√§lt√§ ja Yll√§s-Pallaksen tunnelmat t√§√§lt√§.

Juoksuun sis√§ltyy siis kaikki juoksu, joista mittariin olen kirjannut juoksut p√§√§asiallisesti vain juoksuna, vaihtoehtoja olisi ollut useampiakin eri juoksu”lajien” muodossa. Polkujuoksukisat olen kirjannut polkujuoksuna erikseen, muuten polulla juoksutkin ovat olleet vain juoksua. Erikseen olen mittariin laittanut juoksumattojuoksun, mutta sit√§ ei ole juurikaan ¬† vuoteen karttunut, hieman reilu nelj√§ ja puoli tuntia ja 45.8 kilometri√§. Vuoden aikana olen keskim√§√§rin juossut vuoden jokaisena viikkona noin 54 kilometri√§, noin ilmoitettuna se tuntuu yll√§tt√§v√§n paljolta. En ole k√§rsinyt t√§n√§ ¬†vuonna oikeastaan juuri ollenkaan rasitusvammoista, tai vaivat ovat olleet niin peni√§ etteiv√§t ole est√§neet juoksua. Helmikuussa sairastin pienen flunssan, jolloin taukoa liikunnasta tuli muutama p√§iv√§, toukokuussa taukoa liikuntaa tuli my√∂s muutama p√§iv√§ kisan j√§lkeen, samoin hein√§kuussa. Marras-joulukuun vaihteessa sairastin flunssan, jolloin liikuntaan tuli vuoden pisin tauko, kokonainen viikko.

Kun harjoitusraporttiin laitetaan kaikki lajit, vuoden kokonaisliikuntamääräksi tulee tunteina varsin kohtuulliset 485 tuntia, yksittäisiä harjoituksia vuoteen on tullut 519. Tänä vuonna kotiharjoittelua ja liikkuvuustreeniä on tullut edellistä vuotta vähemmän ja se näkyy sekä harjoitusten määrässä että pienempänä kokonaisharjoittelun tuntimääränä.

Muuta treeniä kuin juoksua vuoteen on kertynyt tunteina noin 161 tuntia. Muu liikunta on ollut kävelyä, pyöräilyä, salitreeniä, kotijumppaa, liikkuvuustreeniä ja venyttelyä, pienesti luistelua, hiihtoa ja kiipeilyä. Näistä muista treeneistä kestävyystreeniä eniten on tullut kävelystä, vartti vajaa 50 tuntia ja 272.7 kilometriä ja pyöräilyä vain reilu 25 tuntia, kilometreissä 585.1. Niin sanottua voimatreeniä (sali- ja kotitreenit) on tunteina kertynyt 47:30 tuntia. Muu ulkoliikunta (noin 30 tuntia) on ollut pitkälti kolausta tai ruohonleikkuuta, hyvin rauhallisen sykkeen peruskestävyyttä. Alapuolella olevassa ympyrädiagrammissa polkujuoksu on jaoteltu erikseen, polkujuoksuksi olen siis kirjannut pääasiassa poluilla tapahtuneet kisat, muuten en ole erityisesti eritellyt juoksuja, kaikki muu juoksu on ollut juoksua, tapahtui se poluilla, asfaltilla tai metsäteillä. Kaikenkaikkiaan juoksu on siis kattanut 66 prosenttia kaikesta mitatusta liikunnasta. 

Suurin määrä treenistä on ollut pk2-alueen treeniä, siinä suhteessa sykepyramidi on tänä vuonna hieman vääristynyt. En ole jaksanut vahtia sykkeitä niin tarkasti ja silloin oma sykkeeni lähtee helposti nousuun juuri tuolle pk2-alueelle. Toisaalta, en ole useampaan vuoteen käynyt mittauttamassa sykealueiden kynnysarvoja, joten aivan liian tarkkaan tuota pyramidia ei ole edes syytä arvioida. Suunnitelmissa on käydä tämän uuden vuoden alkupuolella mittauttamassa laktaatit ja sykealueiden kynnysarvot, katsotaan sitten, millaiselle tasolle sykealueet asettuvat, miten se tulee vaikuttamaan harjoitussykkeisiin.

Vuosi on ollut ehj√§ ja kokonainen harjoituskokonaisuus – t√§st√§ on hyv√§ ponnistaa tulevan vuoden suunnitelmiin. T√§m√§n alkaneen vuoden yksi kokonaistavoite on saada kehitetty√§ hieman vauhtiominaisuuksia, miten se tulee onnistumaan ja miten sit√§ tavoitetta koti l√§hden pyrkim√§√§n, siit√§ my√∂hemmin lis√§√§ ūüėä.

Oikein huikeaa uutta vuotta toivotellen,

– Maijaliisa

Saat kätevästi tiedon uudesta postauksesta seuraamalla blogini Facebook-sivua ja Instagram-tiliä sekä ottamalla blogini seurantaan Blogit.fi tai Follow my blog with Bloglovin.


blogit-150x60.png

hyvinvointi liikunta terveys oma-elama
Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *