Älä unohda D-vitamiinia!

Minnean muruja

Olen vähän huoleton vitamiinien suhteen. Arjen pyörityksessä ja aamujen kaaoksessa vitamiinien muistaminen ei ole ollut kovin korkealla prioriteettilistallani. Kaapista kyllä löytyy vitamiinia jos jonkinlaista, mutta omasta itsestä huolehtiminen on (monena aamuna) jäänyt tärkeämpien asioiden kiilatessa edelle. 

Pojalle aamupalaa, vaatteet ja vitamiinit. Sitten pikainen päiväkotilaukun pakkaus ja kaiken oleellisen tsekkaus. Onko vaihtovaatteet ja kurakamppeet, ja pitikö muistaa viedä joku lippulappu..se yksi kurarukkanen on aina hukassa! On suoranainen ihme, että ylipäänsä muistan ottaa omat tavarani mukaan aamulla! Paitsi muutama juttu unohtuu usein - omat välipalahedelmät töihin ja omat vitamiinit. Ne ovat siellä listan pohjimmaisena huulipunan kanssa. Ne hoidetaan, jos muistetaan ja ehditään.

Vitamiinit ovat hyvä muistuts siitä, että omasta hyvinvoinnista huolehtimisella on merkitystä omaan jaksamiseen. Myönnän, että kiireessä ei tule tehtyä niitä parhaita valintoja oman hyvinvointinsa eteen, eikä se väsymyksen karkoittaminen suklaapatukallakaan auta tilannetta. Sain Hyvinvoinnin Tavaratalosta testiin kotimaisen Arctic Puren kasviperäistä d3-vitamiinia sekä Tuplasinkkiä.

D-vitamiinia suositellaan käytettäväksi ympäri vuoden, mutta erityisesti näin pimeänä aikana sen merkitys korostuu. D-vitamiinin tärkein tehtävä on auttaa kalsiumia imeytymään ja kiinnittymään luustoon. D-vitamiinin puutoksella on yhteyksiä myös osteoporoosiin. Vitamiinilla on todettu olevan paljon positiivisia vaikutuksia myös sydämentoimintaan ja mielialaan. Joidenkin tutkimusten mukaan D-vitamiini voi suojata myös useaa syöpää vastaan. Terveysvaikutukset ovat niin vaikuttavat, että ne laittavat ajattelemaan. Ehkä voisin suunnitella aamuni vielä paremmin, jotta vitamiinit ehtisivät myös omaan suuhuni arkirutiineissa.

Suomessa valmistettu Arctic Pure Kasviperäinen D3-vitamiini 50 mikrog ei sisällä laktoosia, hiivaa, gluteenia, sokeria, soijaa, suolaa eikä makeutusaineita.Se sopii siksi myös vegaaneille. 

Tänä syksynä olen myös oppinut sinkin tärkeyden. En ole syönyt sinkkiä päivittäin, vaan flunssan uhatessa iskeä, olen ottanut sinkin käyttöön. Ja yllätyksekseni voi sanoa, että se toimii! Tietenkään en voi tietää, olenko onnistunut nitistämään tämän syksyn flunssat sinkin vai jonkin muun ansiosta, mutta ehdottomasti pidän sinkin mielessä tulevaisuudessakin. 

Netistä löysin tutkimustietoa siitä, että sinkin käyttäminen vuorokauden kuluessa flunssaoireiden aluettua, voi todellakin auttaa flunssan keston lyhentämisessä. Arctic Puren Tuplasinkki on nyt ollut minulla aseenani taistelussa flunssaa vastaan. Toivotaan, että se auttaa :) Vielä, kun ehtisi levätä ja saisi ruokavalionkin parempaan kuntoon! No, askel kerrallaan.

Hyvinvoinnin tavaratalolla on tänään huimia Black Friday alennuksia! Nämä vitamiinit sekä paljon luonnonkosmetiikkaa jopa puoleen hintaan! Nyt kannattaa siis napata tarvittavat tuotteet hyvällä alella. Bongasin alesta myös viime aikojen luonnonkosmetiikkasuosikkejani MOSSAa ja Madaraa!

Mitä vitamiineja sulla on käytössä? Oletko kokenut niillä olevan terveysvaikutuksia?

Iloa perjantaihisi, on se sitten musta tai ei ;)

 

*Tuotteet saatu bloginäkyvyyttä vastaan

*sisältää mainoslinkkejä

 

 

 

Kommentit

D-vitamiinia purkista (Ei varmistettu)

Tämä on oikeasti tärkeää! Täällä pimeässä pohjoisessa suurin osa väestä kärsii puutostilasta. Nekin, jotka ottavat D-vitamiinia lisäravinteena, ottavat usein liian pieniä annoksia (ei se 5 mikrogrammaa päivässä auta mitään).

Katsokaa vaikka terveysvaikutuksia:
https://www.tervemies.com/lisaravinteet/d-vitamiini/

Tuo terveysvaikutusten lista on VARMASTI pidempi kuin mitä tuossakaan listataan.

D-vitamiinin riittävä saanti on KANSANTERVEYDELLE tärkeää! :))

Minnea
Minnean muruja

Kiitos kommentistasi!

Olet kyllä oikeassa, että vitamiineilla on varmasti myös enemmän terveysvaikutuksia kuin mitä edes tiedämmekään. Ja ikävä kyllä vitamiinien tärkeyden huomaa usein vasta sitten, kun on kipeä :/

Kommentoi