raskaus ja ruoka

Raskaana ollessa tulee syödä monipuolisesti ja terveellisesti. Vauva masussasi ei voi itse valita ruokaansa. Hiilihydraatit, proteiinit, rasva, mineraalit, vitamiinit ja vesi ovat tärkeitä ravintoaineta. 

”kielletyt” ruoat raskauden aikana

LIHA:

  • Tartarpihvi sekä raaka jauhelihataikina. Hyihyihyi, ei tulis mieleenkään. Joskus oon saanu jossain jauhelihapihvin joka oli sisältä jäänyt ihan pikkusen raa’aksi ja ylös tuli kaikki mitä olin sitä ennen suuhuni laittanut. Tuon jälkeen kammosin jauhelihapihvejä jonkin aikaa.
  • Maksa, maksaruoat. Ei tee tiukkaa, en ole maksaruokien suuri ystävä. En edes näin äkkiseltään muista koska viimeksi olisin jotain maksaruokaa syönyt.
  • Maksamakkaraa ja -pasteijaa raskauden aikana enintään 200 g viikossa. No eipä tule noitakaan syötyä.I

KALA JA ÄYRIÄISET:

  • Hauki. Noh.. kesällä tuli hiukan maistettua mökillä. 
  • Itämeren isot silakat (yli 17 cm) tai lohi. – Voi syödä 1-2 kertaa kuukaudessa. =Kyllä on tullut äitin tekemää suolakalaa (nami:p) syötyä. Kesällä ehkä vähän usemmiin kun 1-2 kertaa kuukaudessa.
  • Sisävesien iso ahven, kuha ja made: runsas, yksipuolinen käyttö ei suositeltavaa. =Joo no ahvenesta tykkään, mutta ei oo tullu ees maistettua nyt raskauden aikana. Yleensä kyllä kesäsin on syöty, nyt kukaan ei mökillä saanut kalassa ahvenia.
  • Tyhjiöpakatut graavisuolatut ja kylmäsavustetut kalavalmisteet, mäti ja pateet. Käyttöä ei suositella kuumentamattomana. =No ei tuu muutenkaan syötyä!

INKIVÄÄRI

Sitä vielä suositeltiin pahoinvoinnin torjumiseen, mutta nykyään käyttöä olisi raskauden aikana vältettävä. =Ei oo tullu käytettyä.

MAITO JA JUUSTO

Pastöroimaton maito ja siitä valmistetut juustot ja pehmeät juustot (esim. home- ja tuorejuustot). =No suomessa maito pastöroidaan lakisääteisesti ja homejuustoa ei minun kurkusta saa alas millään.

KOFEIINIPITOISET JUOMAT

Kofeiinin saantia on hyvä rajoittaa. 300 mg:aan/päivä, joka vastaa 3 kuppia kahvia. Myös muiden runsaasti kofeiinia sisältävien juomien käyttöä tulisi välttää, kuten kola- ja energiajuomat. =Kahvia juon päivisin silloin tällöin, en läheskään joka päivä. Kolajuomia juon joskus, kuitenkin aika harvoin. Energiajuomia en ole juonut lainkaan raskauden aikana.

Yrttiteet. =En ole juonut.

VALMISRUOAT JA PAKASTEVALMISTEET

Kuumennettava ennen käyttöä. Listeriabakteeri tuhoutuu yli 70 asteen kuumennuksessa. =Lähinnä noita pakastevalmisteita (esim. ranskalaiset, patongit jne.) ja nehän kuumennetaan siinä jossain 200 asteessa, että onhan ainakin bakteerit tuhottu ennen syöntiä.

MUUTA

  • Korvasienten syöntiä ei suositella. =En ole syönyt.
  • Merilevävalmisteita ei suositella. =HYI
  • Lakritsi ja salmiakki, kerta-annos alle 50 g/päivä. Ei kuitenkaan suositella säännöllistä käyttöä. =Nami salmiakkia, mmm. Sillöin tällöin syön, mutta en paljoa.
  • Suolan käytön vähentämistä suositellaan.
  • Noniin joku sano mulle, että kannattaa välttää raakoja kasviksia raskausaikana, koska jotkut maaperän bakteerin voi aiheuttaa infektioita. Hei haloo, kunnon huuhtelu riittää kotimaisissa tuotteissa ja sit tietty hedelmien ja vihannesten kuoriminen jos mahdollista. 

Ja maalaisjärkeä kannattaa aina käyttää kaikessa. Joillekkin, esimerkiksi alhaisesta verenpaineesta kärsiville, suositellaan salmiakkia. Neuvolasta saa lisäohjeita!!

Se kuuluisa ”syö kahden edestä” sanonta…

Vaikka raskaana ollessa syödään kahta ihmistä varten, se ei tarkoita, että pitäisi syödä kaksinkertainen määrä. Se tarkoittaa, että pitää syödä tuplasti terveellisemmin. Todellisuudessa raskausaikana tarvitsee vain 200-300 ylimääräistä kaloria päivässä. Sen saa esimerkiksi yhdestä voileivästä, lasista maitoa ja omenasta. 

 

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *