Ajatuksia arjen talousasioista

Mä en oo koskaan ollu kummonen taloussuunnittelija. Voin kertoa, että muutama ei-niin-mukava yllätys on tullut yrittäjyyden alkuaikoina ja todella pitkään meni niin, että en oikein itsekään tiennyt, paljonko mulla on tuloja vaikka ensi kuussa ja paljonko menoja. Jossakin vaiheessa aloin hieman enemmän pitämään tuota kaikkea silmällä, mutta vähän vasemmalla kädellä olen aina välillä talouttani hoitanut. Jotenkin ihmeen kaupalla olen kuitenkin aina pärjännyt, vaikka pakko sanoa, että kun asiat on sekaisin ja pään sisällä on kaaos, on paljon vaikeampi olla. Ihmettelin mieheni tavattuani, kuinka pedantti hän tietyllä tapaa on. Hänellä on Excel-taulukoita vaikka mihin asioihin, todistukset, tärkeät paperit ja pitkät takuukuitit arkistoitu ja kaikki erinomaisessa järjestyksessä. Pyörittelin päätäni, ihmettelin ja totesin, että en mä vaan osais. Samalla rustailin paperille laskelmia ja jotain kirjaa yritin pitää elämästäni lehtiön sivuilla, joista en saanut enää itsekään selvää seuraavana päivänä.

Näin yrittäjänä ja freelancerina mun tulot ja menot vaihtelee jyrkästi kuukausittain. On toki kiinteitä tuloja ja kiinteitä menoja, mutta iso osa on hyvin irrallisia ja eri lähteistä tulevia tuloja ja yllättäviä tai erisuuruisia menoja. Yrittäjänä elämässäni on ennakkoverot, ALV-maksut, YEL-maksut, kirjanpitokustannukset ja vaikka mitä kaikkea muuta. Freelancerina taas saan laskuttaa yrityksiä ties minne maihin välillä ja pitää kirjaa laskutuksesta. Mulla on toki kirjanpitäjä, mutta joitakin asioita mun on tehtävä itse.

Olenkin viimeisten kuukausien aikana organisoinut elämäni ihan uuteen uskoon, ja syitä siihen on monia. Vauvan tulo on mielestäni yksi asia, joka on kasvattanut henkisesti jo tässä vaiheessa. Äitinä ei voi enää luottaa siihen, että kaikki menee hyvin, vaan on oltava ”suunnitelma”, jonka mukaan mennään. Vauvan rokotukset ja muut on pidettävä ajan tasalla, eikä vaan arpoa, että nyt on ehkä oikea aika mennä. Myös talousasioista on pidettävä eri tavalla huoli. Lisäksi tämän vuoden puolella on tulossa paljon muitakin muutoksia, jotka ovat pakottaneet järjestämään pään lisäksi elämää ja talousasioita oikeasti hyvään järjestykseen. On tullut otettua henkivakuutusta, on tehty rahastosijoitusta jne. Kerron näistä kaikista lisää lähiaikoina, mutta koska viimeksi kerroin tehneeni taloussuunnitelman ja muutama siitä innostuikin kuulemaan lisää, ajattelin, että se voisi olla postauksen aiheena tällä kertaa, tai no lähinnä arjen hallinta ja siihen liittyvät talousasiat.

1. Taloussuunnitelma

Screen Shot 2017-04-04 at 8.44.49

Yksinkertaisuudessaan se näyttää tältä. (En ole mikään kauneimman Excelin osaaja, mutta ajaa asiansa). Olen laittanut välilehtiin kuukaudet, ja jokaisessa on sama pohja. Kyseisen kuukauden kiinteät tulot, lisätulot, kiinteät menot ja lisämenot. Kiinteisiin tuloihin kuuluu sellaiset tulot, jotka eivät muutu summan tai aikataulun puolesta, eli ns. ”luotettavat” tulonlähteet. Lisätuloihin vuorostaan tulee kirjattua ne yllättävät tulot tai tulot, jotka vaihtelee kuukausittain, esim. vaikka kaupalliset yhteistyöt. Hoidan itse laskutuksen, ja seuraan sitä sitten itse. Kun olen lähettänyt laskun, maalaan kyseisen rivin keltaiseksi. Kun lasku on maksettu, maalaan sen vihreäksi.

Näiden alle teen kaavat, jotka laskee yhteensä tulot tältä kuukaudelta, ja näiden kahden yhteissumma nousee tuonne violettiin boksiin.

Menopuolella kirjaan kiinteiksi menoiksi asumiskustannukset, veromaksut, YELit, puhelinlaskun, vakuutukset, kirjanpitokustannukset ja yhteiselle taloustilillemme siirtämäni rahat. Myös vauvan säästöt ja yhteiset säästömme kirjaan kiinteisiin menoihin. Lisämenoja on vuorostaan yllättävät menot, joita niitäkin aina kertyy. Mahdolliset reissut, Suomen sisäiset reissut, sen kuun muut laskut, isommat hankinnat (laukut tms.) jne. Näistä jälleen kaavoitan yhteissumman, joka ilmestyy tuonne menojen puolelle.

Jää-kohtaan olen kaavoittanut niin, että kokonaistuloista vähennetään kokonaismenot. Kun suunnitelma alkaa täyttymään kunkin kuukauden kohdalla, teen sen kuun säästösuunnitelman. Riippuen hieman kuukaudesta, pyrin laittamaan säästöön 20-50 % siitä, mitä jää. En myöskään kirjaa jokaista ostettua kahvia tai vaatekappaletta tms. vaikka jollakin tavalla kutkuttelisi joskus seurata vaikka kokonaisen kuukauden verran kaikki omat menot ihan pienimmistäkin. En usko, että sitä koskaan jaksan tehdä, mutta tällainen kokonaisvaltainen taloudenhallinta tuo kyllä helpotusta elämään, eli voin vain suositella!

Tässähän muuten sekoittuu mun yksityiset ja yrityksen menot, kun vakuutukset ja verot on esim. samassa kategoriassa, mutta se ei haittaa. Tarkemmat laskelmat mulla on olemassa muualla, tämä antaa mulle lähinnä kokonaisvaltaisen käsityksen siitä, millainen taloudellinen tilanne mulla on missäkin kuussa.

2. Pankkitilit

Tällaisen sirkuksen hallinta vaatii aika monta pankkitiliä 😀 Mulla on kahdet verkkopankkitunnukset; omat ja yrityksen. Yrityksen puolella ei ole kuin yksi yritystili, johon mulla on yrityksen kortti.

Henkilökohtaisella puolella mulla onkin sitten hirveä kasa tilejä.

Taloustili, joihin meillä molemmilla on kortit. Siirrämme molemmat tilille saman summan, ja käytämme niitä yhteisiin menoihin, kuten bensoihin ja auton ylläpitoon, Benjin kuluihin, ruokakuluihin, sähkölaskuihin, vakuutuksiin jnejne. Eli siis meidän talouden yhteisiin kuluihin aina netistä autohuoltoon.

Oma käyttötili on Visa Debit Online (vrt. Visa Electron), jolta veloitus tapahtuu siis heti. Mä tykkään näistä ”samantien”tileistä, koska niissä maksut näkyy heti, ja päivittäisiin menoihin sellaiset on musta parhaita. Olkoot kuinka lapsellista joidenkin mielestä, mutta mä tykkään näistä ”heti”-tileistä juuri niiden helppouden vuoksi. Tältä tililtä makselen kaikki ”turhakkeet”, omat hankinnat meikeistä vaatteisiin ja kahvilakäynteihin.

Lainalyhennystili, joka on meidän lainan hoitotili, jolta lähtee lainalyhennyksen lisäksi kuukausittain automaattisesti säästötilille rahaa ja vauvan säästötilille rahaa.

Eikä siinä vielä kaikki! 😀 Lisäksi meillä on yhteinen säästötili, jonne laitetaan säästöjä sitten säästösuunnielman mukaan, sen verran kuin mahdollista. Se on sellainen säästö/puskuritili, jolta saa helposti nostettua mille tahansa tilille rahaa. Suunnitelmalliset säästömme menevät rahastotilille, jolta ei samana päivänä pysty nostamaan rahaa, mutta lisäksi haluamme aina pitää säästötilillä tiettyä vähimmäismäärää, joka on siellä nostettavissa tarpeen tai halun hetkellä.

Ja jottei asia olisi liian helppo, mulla on myös tätä nykyä luottokortti. Tai no, oli mulla aina ennenkin luottokortti, mutta sen luottoraja oli joku ihan piskuinen, enkä käyttänyt sitä juurikaan. Viime vuonna tilasimme miehen kanssa kampanjakokeiluna kultaiset Amexit, joka on siis maksuaikakortti, eikä luottokortti. Sitä on tullut käytettyä reissuissa ja reissutilauksissa, mutta emme ajatelleet jatkaa sitä nyt tuon kokeilukauden jälkeen. Sen sijaan päätimme molemmat ottaa Aktian Platinum-kortit, joissa on Visa ja pankkikorttiominaisuus. Kerron näistä muuten hieman lisää lähiaikoina, nimittäin Aktialla on pari aika siistiä arjen raha-asioihin liittyvää juttua, joista haluan kertoa teille 🙂

Kauhea tili-ja korttiviidakko, mutta todellisuudessa käytän kortteja aika systemaattisesti, niin se on helppoa. Talouskorttia talouden yhteisiin menoihin, omaa korttia kaikkeen ”turhaan” kuten nettishoppailuun ja kahvilla käymisiin, yrityksen korttia yrityksen kuluihin ja luottokorttia vain silloin kun sille on joku hyvä syy tai reissua varatessa.

3. Arkiset taloudenhoitoasiat

Todella simppelisti terminologiaa:

YEL = ”sama” kuin työntekijöiden maksama Tyel, joka menee palkasta suoraan. YEL on n. 23 % (muistaakseni, korjatkaa jos olen väärässä) arvioidusta YEL-työtulosta, joka ei kuitenkaan ole sama asia kuin ansiotulot. Jokainen arvioi oman panoksensa sen mukaan, mitä hänen tekemä työnsä yritystoiminnassaan maksaisi esim. jos sen ostaisi muualta. Tämä on jokaisen oma arvioitu YEL-työtulo, jonka perusteella YELiä sitten maksetaan. 

ALV = ALV-velvollisena, eli kun yrityksen liikevaihto on yli 10 000 vuodessa, on kaikessa toiminnassa käytettävä myös ALVia. Eli kun yritys X maksaa minulle palkkiota, maksaa hän summan X + ALV. ALV on lähtökohtaisesti 24 %. Eli jos vaikka yritys maksaa minulle 100 euroa, kilahtaa yrityksen tilille 124 euroa. Samalla minä maksan kaikesta ALVia. Yritysten laskuttamista asioista ja esim. ostaessani yrityksen tarvikkeita. Jos siis ostan vaikka ko. kuussa toimistotarvikkeita yrityksen tarpeisiin 50 eurolla, on siitä 50 eurosta todennäköisesti n. 10 euroa ALVia. Kuun lopussa kaikista yrityksen saamista ALVeista vähennetään yrityksen maksamat ALVit, ja näiden erotuksen joutuu maksamaan takaisin valtiolle. 

Ennakkovero = Yrittäjänä arvioin vuoden alussa, paljonko tulen tienaamaan yritysken kautta ennakkoveron alaisia ansiotuloja. Tämän mukaan verottaja arvioi ennakkoveroni ko. vuodelle. Ne voi maksaa kuukausittain, joka toinen kuukausi tms. Jos tulot näyttävät muuttuvan vuoden aikana arviosta, voi aina uudelleen tilata uudet ennakkoverolaskelmat. Tämä on siis vähän kuin yrittäjän verokortti. Maksan ennakkoveroja arvioni mukaan, ja jos niitä maksaa liian vähän, tulee jäännösveroja (=mätkyjä) maksettavaksi. Jos taas yliarvioin tuloni vuodelle, saan takaisin palautuksia. Yrittäjänä olen siis itse vastuussa siitä, että arvioin mahdollisimman oikein ansiotuloni vuodelle.

Aloittaessani yrittäjänä 2012 alussa, ensimmäisenä palkkasin kirjanpitäjän. Vaikka periaatteessa tämänkokoisessa yritystoiminnassa pärjäisi ehkä helpostikin itse, en ole vain sen tyyppinen ihminen, että mua kiinnostaisi nämä asiat tarpeeksi. Luotan siis mieluummin ammattilaiseen. Koska kirjanpitäjäni on itse asiassa tilintarkastaja tätä nykyä, hänellä on hyvin vähän kirjanpitoasiakkaita. Vaikka olenkin ollut ihan todella painajaismainen asiakas välillä (aina kaikki myöhässä), on hän ollut niin ihana, että on pitänyt meikäläisen vielä asiakkaanaan. Tosin, yksinkertaisimpia kirjanpitoasioita on siirretty minulle viime aikoina.

Mitä mä siis teen yritykseni kirjanpitoon kuukausittain?

Kerään kaikki yrityksen tositteet ja maksetut laskut yhteen pinoon ja lähetän kirjanpitäjälleni heti kun kalenterikuukausi on päättynyt. Tämä ”heti” on ollut joustava 1 kk – 6 kk käsite aina historiassa, mutta nyt olen parantanut tapani ja esim. maaliskuun asiat vein postiin eilen, eli 3. päivä! Olin aika ylpeä itsestäni 😀 Lisäksi hoidan itse oman laskutukseni. Kirjanpitäjäni on tehnyt listan viitenumeroista ja laskutustiedoista, ja niiden perusteella täyttelen laskutusasiat tiettyyn malliin ja lähetän eteenpäin. Kuun loputtua tulostan kaikki sen kuun laskut yhdessä kuittien kanssa ja lähetän kirjanpitäjälleni.

Hoidan yhteydenpidon YEL-asioissani ja lasken oman YEL-työpanokseni vuosittain, jonka mukaan maksan YELiä neljännesvuosittain. Lasken vuoden alussa ja nykyään myös uudelleen vuoden aikana ansiotulo-arvioni ja tilaan sen mukaan aina ennakkoverot maksettavaksi. Kun saan kirjanpitäjältä kuukausittaisraportin ja ALV-maksutiedot, maksan myös ALVit.

Eli mulla on todella kevennetty kirjanpito, tai siis se osuus jonka itse teen. Laskutan, kerään tositteet talteen, maksan ALVit ja ennakkoverot ja hoidan YELin. Kirjanpitäjäni tekee kaiken muun, ja olen siitä ikuisesti kiitollinen 🙂

Siinäpä on mun olennaisimmat arjen taloudenhoitojärjestelyt. Mulla toki oman lisämausteen aina kaikkeen tuo se, että osan töistäni teen elinkeinoharjoittajana eli toiminimi-yrittäjänä ja osan freelancerina verokortilla. Tämä vaatii omanlaisensa säädön aina. Mielestäni Suomessa yrittäjien mahdollisuudet ja velvollisuudet on hieman nurinkurin siihen nähden, että maahan tarvitaan kipeästi uusia työpaikkoja, joten yrittäjyyttä pitäisi tukea mielestäni ihan eri tavalla. Kuitenkaan en vaihtaisi tätä, sillä vaikka välillä tuntuu saavansa lyhyemmän tikun monissa veroasioissa sun muissa, antaa yrittäjyys paljon vapauksia ja mahdollisuuksia. Tärkeimpinä asioina kai näen

– hyvän ja osaavan kirjanpitäjän, jolla ei mene hermot meikäläisen kaltaisen ääliön kanssa.
– hyvän pankin, jonka kanssa on helppo järjestää tällainen viidakko
– järkevän ja järjestelmällisen taloussuunnittelun, johon itse olen oppinut vasta viime aikoina

Näillä eväillä huomaa, että talousasiat rullailee aika lailla itsekseen, eikä kirjanpito tai muut talousasiat tunnu mitenkään pakkopullalta, mitä pitää suorittaa 🙂

Jos Excel tuntuu pakkopullalta ja ajatuskin tällaisesta hirvittää, niin ymmärrän 😀 Muakin hirvitti! Nyt kun oon saanut itsestäni irti sen, että tästä on tullut jokapäiväistä, niin yllättäen tää onki musta kivaa! Mitä arjen talousasioita teillä on helpottamassa elämää? Jakakaa viisauttanne!

Kommentit (23)
  1. Moi Anna!

    Aivan mahtava postaus. Tällaisia elämän hallinta-postauksia toivon itse lisää. ”Pelottavat” asiat selitetty arkikielellä,tykkään! Ihanaa kevättä teidän perheelle.

    1. Kiva kuulla ja kiitos samoin sinne! 🙂

  2. Oletko harkinnut koskaan yritystiliksi Holvi pankin tiliä? Voisi helpottaa mm tuota laskujen lähettämisrumbaa. Meillä hoituu As Oyn tilinhallinta sitä kautta ja tilitoimistolle annettujen assistenttioikeuksien ansiosta ei tarvinnut yhtään laskua printtailla ja postitella. Kannattaa ehdottomasti tutustua.

    1. En, olen siitä kyllä kuullut 🙂 Meillä on tosi toimiva systeemi mun kirjanpitäjän kanssa, ja tuo ei ole kovin kummoinen vaiva mulle tuo laskujen printtaaminen ja hänelle lähettäminen. Mä myös tykkään pysyä kärryillä ihan arjessa kaikesta, joten on ihan mukavaakin tehdä itse noita juttuja 🙂 Jotenkin tuntuisi paljon työläämmältä vaihtaa systeemiä, varsinkin kun olen erittäin tyytyväinen pankkini palveluun ja kirjanpitäjäni on ihan mahtava! Mutta varmasti monille tosi toimiva myös tuo!
      En vaan jotenkin tykkää tuosta Holvin meiningistä, jossa lähetetään pyytämättä kortti ja ilmoitetaan, että jos sen ottaa käyttöön, niin tadaa, tili. Siskolleni esim. lähetettiin tällai Holvin kortti ja hän oli ihan hämillään, että miten näin voidaan edes tehdä, jos ei ole pankin asiakkaaksi hakeutunut itse. Hämmentävä keissi kaikin puolin ja asetti pienen varovaisuuden tuota kohtaan. Kiva kuulla, että siellä kuitenkin homma toimii 🙂

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *