Blogimöröstä, eli piilomainonnasta

Mungolife

Koska välttelen parhaani mukaan esseen kirjoittamista (järjestin mm. huonekalut uudelleen huoneessani, kävin läpi koko omaisuuteni jälleen kerran ja imuroin koko asunnon), niin toki tuli palava tarve kirjoittaa blogiakin. Ja tuijottaa noita koulukirjoja toivoen, että tieto imeytyy päähäni lukematta. Ei oo koskaan ennenkään tapahtunut, mutta ainahan voi toivoa.

Blogeissa viime vuonna paljon esillä ollut asia, piilomainonta, on pyöriny mielessäni tässä parisen viikkoa. Viikko sitten Kuluttaja-asiamies sotki lusikkansa soppaan, ja antoi oman linjauksensa asian tiimoilta. ASML valmisteli jo tätä ennen aiheesta kunnon linjausta, jota me bloggaajat odotimme innolla, ja vaikutimmekin siihen kaikki omalla panoksellamme. Meillä on bloggaajien kesken paljon ryhmiä, joissa keskustelemme sekä epäeettisistä mainostajista, että kaikesta muustakin bloggaamisessa askarruttavassa ja ilahduttavassa.

Kirjoitettuani postauksen kiusaamisesta, tajusin jälkikäteen asian, joka on minusta ollut aivan ihana havaita. Vaikka blogiskenessä on myrskyjä ollut jonkin verran taustalla (joskin suurin osa niistä täysin lukijoiden päästä keksittyjä, itselleni ei esim. vieläkään ole täysin selvää, miksi ja mistä meillä on Iinan kanssa sotaa, kun siitä on jo pari vuotta kai puhuttu aina jossain.. asia joka naurattaa meitä aina), niin tyyntä on ollut horisontissa jo pitkään. Kun monet monet bloggaajat kiittelivät kiusaamistekstiäni meilien tai facebookin välityksellä, niin havahduin ihanien naisten kanssa viestinvaihdossa siihen, että bloggaajien kesken solidaarisuus ei ole koskaan ollut näin korkealla. Jotakuinkin jokainen, joka tästä ammattia itselleen kaipasi, sai siitä itselleen sellaisen. Kukin tahoillaan, eikä mitään turhaa kilpailua enää ole ilmassa pienenkään pilven vertaa. Vuosia tätä olemme kaikki tehneet, nähneet ne kaikki nurjat puolet ja oppineet toisiltamme, toistemme virheistä ja ennen kaikkea kehittyneet bloggaajina toisten bloggaajien vuoksi. Pidän esimerkiksi Hannaa aivan mahtavana esimerkkinä siitä, miten suomalaisessa blogiskenessä ollaan edelläkävijä. Ja samaan aikaan kuin lempeä isosisko meille kaikille muille. Sama pätee Nelliinaan. Nämä naiset ovat aina lohduttaneet, ilahduttaneet ja iloinneet muiden bloggaajien kanssa. Ja esimerkillään varmasti vaikuttaneet siihen, että vaikka lauma vahvalla persoonalla varustettuja akkoja (with all my love ladies :D) pyörittää jotakin alaa keskenään, niin nykytilanne on äärimmäisen Solidaarinen. Isolla S:llä.

Mutta takaisin aiheeseen. Olimmekin varmasti kaikki hiukan pettyneitä, ettei varsinaista ASML:n linjausta koskaan tullut. Me bloggaajat ihan oikeasti odotimme sitä. Jonkinlaista ohjeistusta, johon turvautua syyttelyn lentäessä niskaan. "Kyllä, minä teen oikein, jos et usko, katso täältä" olisi helpottanut kummasti kaikkea kitinää piilomainonnasta. Ja vaikka alkuun puhuinkin solidaarisuudesta bloggaajien välillä, en halua puhua kenenkään muun puolesta, vaan tässä postauksessa ilmaisen vaan ihan omia ajatuksiani.

Kuluttaja-asiamiehen linjaus on.. No, se on. En mene sitä tuomitsemaan. Siitä paistaa tietyllä tapaa ymmärtämättömyys alaa kohtaan. Ala on niin tuore, että varmasti itse kukin ASML:stä, kuluttaja-asiamieheen ja verottajaan on vähän helisemässä tämän kanssa. Kyllä se siitä. Tunnen suurta ylpeyttä itsestäni ja kanssabloggaajistani, jotka olemme käytännössä luoneet Suomeen uuden alan. Joka työllistää naisyrittäjiä paljon. Tapu tapu meille. Takaisin siihen kuluttaja-asiamiehen linjaukseen. Jos joku haluaa lukea palikkatekstiä, olkaa hyvät. Löytyy täältä. Ei mitään maailmanmullistavia keksintöjä, yksi totaalinen aivopieru (löytyy viimeisestä kappaleesta..) ja loppujen lopuksi ei taas auta yhtään ketään, koska lukija ei tuota etsimättä löydä, tai edes ehkä tiedä etsiä. Bloggaajat eivät saaneet tuosta mitään uutta irti ainakaan. Tekstin tarkoitusta en oikein tiedä.

Kuitenkin. Se, mikä minua tässä piilomainonta-ajatuksessa niin kovin kiinnostaa, on se, miten aiheesta on tehty ase. Väline, jolla rankaista bloggaajaa. 

Haluan korostaa, mä en millään tavalla tue piilomainontaa blogeissa. Se ei ole hyväksi kellekään, vaan läpinäkyvyys mainonnassa on tärkeää kaikkien kannalta. Kuitenkin, minusta on todella mielenkiintoista, miksi asia on juuri blogien kohdalla herättänyt näin ison myrskyn. Onkohan tuo kuluttaja-asiamiehen linjaus lähetetty myös toimittajille? Vai ollaanko heille kenties tekemässä omaa linjausta? Vuosikausia myöhässä. Naistenlehdet ovat täynnä mainoksia. Mainossivujen lisäksi kosmetiikka-, kirja ja matka-artikkelit ovat täynnä piilomainontaa. Ainakin jos ne arvottaa samalla tavalla kuin blogipostaukset. Lehdissä on se yksi kaksi sivua lehden loppuvaiheessa, jossa kerrotaan, että artikkelit sisältää tuotesijoittelua. EI muuten kosmetiikkakokeilu-artikkelien kohdalla ole missään kissan kokoisin kirjaimin, että "hei, tämä on maksettu mainos, toimittajat/lehti on saanut tuotteet testiin ilmaiseksi samoilta PR-toimistoilta kuin bloggaajatkin". Eikä matkatoimittajat kirjoittaessaan artikkelia kaupungista X kerro, että heidän matkansa sinne on maksanut yritys Y. Sinänsä minusta mielenkiintoista, ja todella kummallista, että näin päin. Blogit on maksuttomia, kun taas naistenlehdet maksaa lukijalle lukea. Lukija maksaa siitä, että lukee piilomainontaa. Jälleen, jos blogit ja lehdet arvioidaan samassa mittarissa. Mitä ei nähtävästi tapahdu, vaan blogit ovat jotenkin joutuneet asemaan, jossa ne ovat paljon tarkemmassa syynissä.

Sama pätee TV-tuotesijoitteluun. Leffaa / sarjaa katsoessa maininta mahdollisesta tuotesijoittelusta vilahtaa leffan alussa ja mainoskatkojen jälkeen. Jos vilahtaa. Vaikka niitä leffoja rahoitetaan sillä tuotesijoittelulla. Kummallista. Suomi taitaa muutenkin olla ainoa maa, jossa piilomainonnasta on edes lainsäädäntöä. Kanssasiskomme Britanniassa ja muissa maissa tekevät mitä lystäävät kenenkään asiaan puuttumatta ja asiasta nipottamatta.

Mutta miten piilomainonta sitten pitäisi kitkeä blogeista? Tästä voidaan olla eri mieltä, ja mielipiteet on hyvästä. Mutta, mielestäni kaikkien tulisi muistaa, että vaikka ko. laki on luotu kuluttajan suojaksi, sitä ei ole samalla luotu mainostajan tai bloggaajan haitaksi.

Laki sanoo näin: Markkinoinnista on käytävä selkeästi ilmi sen kaupallinen tarkoitus sekä se, kenen lukuun markkinoidaan. (Kuluttajansuojalaki, 2. Luku, 4§) ja ”Mainos on aina voitava tunnistaa mainokseksi, kaupallisia viestejä ei saa piilottaa muuhun viestintään ja mainostaja on markkinoinnissa voitava tunnistaa.” Mitä tämä käytännössä siis tarkoittaa? Postauksissa, joissa bloggaaja hyötyy jotakin mainostaessaan, on ilmoitettava, että kyseessä on mainos. Kuluttaja-asiamiehen linjauksessa on esitetty mm. tapa, jota itse käytän. Merkitsen yhteistyöpostausten loppuun "Postaus on toteutettu yhteistyössä tahon X kanssa, ja sisältää tuotesijoittelua". Tällä lauseella on tuo säädös otettu huomioon ja postaus on sitä myötä lainmukaisesti tehty. Lauseesta käy ilmi, että mainos on mainos ja kenen lukuun mainos on tehty.

Kuluttaja-asiamiehen linjauksessa on paljon vaikeaselkoista palikkatekstiä ja paljon ajatuksia siitä, miten tämän lainsäädöksen käytännössä voi toteuttaa blogissa. Lienee paikallaan muistuttaa, että kuluttaja-asiamies ei ole tuomioistuin tai lain laatija. Kyseessä ei ole sääntö eikä pakote. Ainoastaan linjaus. Sieltä siis sivulausetta tulkiten on turha tulla ylettämään kenellekään mitään vaatimuksia. Vaikka kuluttaja-asiamiehen tarkoituksena on varmasti ollut laatia hyvien menettelytapojen ohje, niin ainoa oikea sanelija tässä asiassa on lakikirja ja Suomen tuomioistuin.

Laki on kuitenkin loppujen lopuksi hyvinkin helppo. Kun kerrot, että postaus on tehty yhteistyönä / mainoksena / sponsoroidusti, ja kerrot yhteistyökumppaniyrityksen, olet lakisääteisen velvoitteesi täyttänyt.

Tästä päästään tähän mielenkiintoiseen ilmiöön, joka piilomainonnan ympärille on muodostunut. Tästä hyvänä esimerkkinä on saamani kommentti tähän postaukseen, joka mielestäni sisältää piilovittuilua (pun intended), mutta saatan toki erehtyä.

"Mulle jäi vähän epäselväksi tässä, että onko linkit mainoslinkkejä kun sitä ei mainita postauksessa. Onko kyseessä ainoastaan niin, että saat rahaa siitä kun laitat kuvia Nelly.comin sivuilta ja mainostat heidän vaatteitaan (mikä oli mainittu postauksessa), vai saatko rahaa myös jos lukijat klikkaavat linkkejä/tilaavat linkkien kautta vaatteita? Näin lukijan näkökulmasta olisi mukava jos kertoisit myös mikäli linkit ovat mainoslinkkejä, nyt asia jäi vähän epäselväksi :) Joskus tuntuu, että blogeja lukiessa mainokset eivät ole kovin selkeitä (esim. juuri sun blogissa oon huomannut tän, siksi palaute), ja silloin jää vähän ikävä maku suuhun kun tuntuu, että bloggari tahtoo piilomainostaa vaikka varmasti tästä ei ole kyse."

Tämä on jännä konsepti, miten osa lukijoista on nyt kääntänyt tän asian niin, että kun piilomainonta on lainvastaista, niin sitten bloggaaja on paha jos ylipäätään mainostaa. Ja jos nyt kerta mainostaa, niin sitten pitäisi kertoa kaikki yksityiskohdat siitä yhteistyöstä. Ei. Se ei tarkoita suinkaan sitä. On jotenkin unohdettu, että piilomainonta on pahasta. Puhdas mainonta ei.

Lukijan näkökulmasta varmasti moni asia olisikin kovin mukavaa, mutta haluaisin muistuttaa tällä postauksella aika tärkeästä asiasta. Suomen Laki on se, joka määrittelee piilomaininnan, ei bloggaaja eikä lukija.

Jos minun postaukseni lopussa on lause "(Postaus toteutettu yhteistyössä Nelly.comin kanssa ja sisältää tuotesijoittelua)" onko minun mainopostaukseni selkeästi ilmoittanut sen kaupallisesta tarkoituksesta? On. Onko siinä tullut ilmi kenen lukuun markkinoidaan? On.

Lain mukaan postaus ei siis sisällä piilomainontaa. Kyseessä ei ole mielipideasia, vaan kylmä fakta. 

Lain tarkoitus ei suinkaan ole se, että joku yksi lukija, joka ei ymmärrä, tai monessa tapauksessa ei selvästikään halua ymmärtää postausta mainokseksi, ei sitä siksi ymmärrä. Lain tarkoitus on se, että yleisellä tasolla tavallinen, asiaan tarkemmin vihkiytymätön henkilö, tunnistaa sen mainokseksi.

Piilomainontaa ei ole se, jos lukija ei saa omasta mielestään tarpeeksi omaa uteliaisuuttaan ruokkivaa tietoa. Piilomainontaa on silloin, kun nämä kaksi yllämainittua edellytystä mainonnan tunnistettavuudesta ei täyty. Lause, jossa kerron postauksen olevan yhteistyöpostaus ja sen sisältävän tuotesijoittelua ja sen olevan X:n kanssa tehty, täyttää nämä ehdot.

Bloggaajalla ei TODELLAKAAN ole minkään lain määräämää velvollisuutta kertoa lukijalle, millainen sopimus on minkäkin yrityksen kanssa. Se on ihan yksityisyydensuojan ja sopimussuojan pariin kuuluva tieto. Minun ei tarvitse kertoa MITÄ saan mainoksesta, KUINKA PALJON, MITEN ja MILLOIN. Minun tulee vain kertoa, että se ON mainos. Minulla ei ole mitään velvoitetta eritellä mitään siitä mainoksesta. Kunhan vaan kerron, että se sellainen on. 

Jotenkin hassusti tässä asiassa on päästy siihen, että osa lukijoista on omaksunut sen ajatuksen, että lain tarkoitus on antaa oikeus kiusata bloggaajaa jatkuvasti vetämällä piilomainonta-kortti. Ei ole. Tarkoitus on luoda raamit, joissa lukija/kuluttaja tietää, lukeeko mielipidettä, johon on mahdollisesti vaikuttanut jokin voittoa tavoitteleva tai tavoittelematonkin yhteisö. Mainonta blogeissa ei ole joku lukijan yksinoikeus, jossa hän on ainoa, jolla pitää olla oikeus johonkin. Myös bloggaajalla ja mainostajalla on oikeus tietynlaisiin oikeuksiin mainonnan parissa, ja niitä oikeuksia ei pitäisi talloa. Minun oikeuteni bloggaajana yksityisasioideni pysymiseen yksityisinä on ihan yhtä tärkeä kuin lukijan oikeus tietää, onko postaus mainos vai ei. Myös mainostajalla on oikeus mainostaa paljastamatta kilpailuoikeuden alaisuuteen kuuluvia tietoja.

Loppukaneettina: Piilomainonta on väärin, enkä itse tue sitä millään lailla, eivätkä kukaan tuntemistani bloggaajista. Mutta myös bloggaajan jatkuva ahdistelu aiheesta on väärin. Lakia ei ole luotu täyttämään tiedonjanoisten lukijoiden uteliaisuutta meidän raha-asioista tai sopimuksista. Toivon, että muutkin bloggaajat muistavat tämän asian ja pitävät kiinni omista oikeuksistaan, loukkaamatta samalla lukijoiden oikeuksia. 

Asiallinen keskustelu aiheesta on äärimmäisen tervetullutta :)

(Kuvat: 1 ja 2.)

Kommentit

KiaJessika (Ei varmistettu) http://kiajessika.blogspot.fi

Oot kirjottanu tosi hyvin tästä aiheesta! Oon aina miettiny, että sulla lukee selvästi tää, eikä musta jää minkäännäköstä epäselvyyttä onko postaus mainos vai ei… En tajuu myöskää miks ihmiset välttää niiden linkkien klikkausta, koska bloggaaja saattaa saada siitä rahaa? Parempihan se on että joku siitä hyötyy, ku se ettei kukaan, niin mä aattelen :)

Heidi (Ei varmistettu)

Musta on aina ollut OK, että blogeissa mainostetaan, ja että bloggaaja kerää niillä rahaa.

Kuitenkin, mulle ei ole OK, eikä ole koskaan ollutkaan (varmaan ehkä voisi tulla, jos selittäisit oman periaatteellisen kantasi tähän?), se tosiasia, että niistä mainoslinkeistä bloggaaja voi kerryttää rahaa monia päiviä/viikkoja/kuukausia. SE on mun mielestä jo hyvin harhaanjohtavaa.
Otetaas esimerkki, että mielipide tulee selväksi:
Bloggaaja laittaa mainoslinkin, jota klikkaamalla pääset kuvassa olevaan tuotteeseen. Lukija klikkaa itsensä tuotteeseen, tilaa tuotteen, bloggaajalle kertyy pieniä roposia ja kaikki on ihan fine. Bloggaaja hyvien tapojen mukaisesti ilmoittaa postauksen sisältävän niitä ja näitä mainoslinkkejä, etc etc. Pointti tuli siis selväksi.
MISSÄÄN VAIHEESSA bloggaaja ei kuitenkaan kertonut, että "klikkaamalla tätä mainoslinkkiä mulle kertyy niitä roposia vielä kuukaudenkin päästä, kun käyt siellä shoppailemassa, vaikka et enää mun mainoslinkin kautta sinne mene." Jos vaikka äitini kertoo, että nettikaupassa X on sellanen ihana vaate, kuin Y, ja mä käyn sen sieltä shoppailemassa, bloggaajalle, jonka mainoslinkistä mä sinne menin ÄITINI suosittelemana, saa niitä senttejä taskuunsa. Eikö se ole yksinkertaisesti väärin? Tässä jälkimmäisessä tapauksessa äitini on tehnyt "työn", ei bloggaaja. Äitini tilille pitäisi kertyä ne sentit ostoksestani ostaessani tuotetta Y, eikä bloggaajalle (siis, jos tämä käytännössä olisi edes mahdollista).

Olet itseasiassa ainut blogi, jonka kautta klikkaan itseni esim. Nellyn sivuille tai ylipäänsä ainut lifestyle-blogi jota seuraan (muuten seuraan sisustusblogeja). Siksi joskus kyselinkin sulta, että kuinka noi sun mainoslinkit toimivat. Olin ehkä vähän pettynyt vastaukseen, koska et itsekään osannut siihen vastata. Se oli harhaanjohtavaa.
Älä luule väärin. En käy säännöllisesti poistamassa evästeitä/sivuhistoriaa/jne siksi, että et saa rahaa käytännössä tekemättä mitään (siis tarkoitan tällä tuota äitini kertoi vaatteesta Y -jutulla). Mutta silti se mietityttää, koska olen periaatteellinen ihminen.

Ottaisitko siis kantaa siihen, että blogin lukijoille ei kerrota mainoslinkkien toimintaperiaatetta?
Tässä ei toimi tuo aikakausilehtivertaus, koska kun lukija ostaa aikakausilehden, lukija ei lehden sivulta linkkaa itseään yhtään mihinkään. Lukija tietää, että artikkeli sisältää tuotesijoittelua, ja juttu ei jää epäselväksi.

Uskoisin siis, että osa lukijoista ei ajattele blogien sisältävän piilomainintaa, vaan osalla on sama "ongelma", kuin mullakin.

Heidi (Ei varmistettu)

No tulipas taas virhe tuohon yhteen kohtaan (hätäkirj kun akku loppumassa läppäristä). Selvennys siis yhteen kohtaan:
"-- Jos vaikka äitini kertoo, että nettikaupassa X on sellanen ihana vaate, kuin Y, ja mä käyn sen sieltä shoppailemassa, bloggaajalle, jonka mainoslinkistä mä sinne menin ÄITINI suosittelemana, saa niitä senttejä taskuunsa."

Siis, että mä käyn siellä nettikaupassa äitini suosittelemana, mutta koska AIKAISEMMIN (esim edellisenä päivänä/edellisenä viikkona) olin nettikauppaan mennyt bloggaajan mainoslinkistä, bloggaaja saa sentit taskuunsa, vaikka äitini oli nähnyt vaivan ja suositellut ostaessani tuotetta Y.

Nyt kyllä nukkumaan :'''D

Anna (Ei varmistettu)

No tässä on kyse siitä, että niin kauan kun surffailet netistä, joku eväste sulle kerääntyy kummiskin. Eli siis jos käyt vaikka millä sivulla, ja siellä on vaikka Nellyn vaate. Esimerkkinä, koska heillä on mainoksia tosi monessa paikassa. Eli vaikka äitisi suositteli tuotetta, niin kun ostat sen, joku taho yleensä saa siitä jonkun korvauksen. Mä itse näen sen niin, että paljon parempi, että sen saa joku pieni yksityisyrittäjä kuin järkyttävän iso mainoslafka tai Google. Ei sille ole mitään muuta perustelua edes kuin se, että mä yleensä yritän aina itse tukea suomalaisia ja pienyrittäjiä. Esim. valitsen Suomessa suomalaisen vihanneksen, että suomalainen maanviljelijä saa rahaa ja se maanviljely Suomessa toimii ja luo työpaikkoja ja saadaan tuoreita vihanneksia. Pitkällä tähtäimellä. Sama on musta tässä. Jos joku taho siitä jotain rahaa anyway käärii, niin miksi mieluummin joku iso yritys, kuin esimerkiksi bloggaaja, joka pyrkii kehittämään lukijoilleen mahdollisimman inspiroivaa mainosta? Ja varsinkin kun ne mainospostaukset pitää huolen siitä, että bloggaaja voi kehittää laadukasta sisältöä muissakin postauksissa. Esim. tulojen kasvaessa voi ostaa paremman kameran ja ottaa parempia kuvia. Tulojen kasvaessa voi lopettaa päätoimisen duunin ja panostaa blogiin enemmän ja paremmin. Eli suomeksi, vaikka sinun ostoksella bloggaaja saakin jotain tuloja, sä tavallaan "maksat" sille bloggaajalle kaikista postauksista, vaikket todellisuudessa edes maksa mitään, onhan tämä sulle ilmaista.

Plus, jos meet jollekin sivulle, jolla on saman merkin mainos sivultani, ennen kuin teet tilauksen, mä en saa siitä mitään. Se siirtyy sitten sille sivulle.

Camilla (Ei varmistettu) http://camillan-live-love-learn.blogspot.fi/

Pidän todella paljon blogistasi ja kirjoitustyylistäsi. Olet myös aina merkinnyt selkeästi, mikäli postaus on tehty yhteistyössä jonkin tahon kanssa. Se, mitä en kuitenkaan ymmärrä on se, miksi ihmeessä vastaat lukijoille toisinaan niin kovin kärkäästi? En nimittäin itse usko, että esim. tuossa kommentissa, jonka otit esimerkiksi, olisi ollut piilovittuilua, vaan yksinkertaisesti asioista tietämätön ihminen. Tällöin voi mielestäni täysin asiallisesti vastata ja kertoa, kuinka homma toimii. En usko, että tuonkaan kommentin kirjoittaja olisi halunnut sinun kertovan esim. palkkatietojasi, kuten olit ilmeisesti luullut. Suomessakin on varmasti monia ihmisiä, joille blogimaailma on täysin vieras eivätkä he tiedä sen toiminnasta hölkäsen pöläystä. Ja varmasti myös näitä ihmisiä saattaa joskus eksyä blogiisi.
Toivottavasti et nyt pitänyt tätä minun kommenttiani asiattomana, olet edelleen yksi suosikkibloggareistani. :)

Anna (Ei varmistettu)

No, ehkä mun vastauksiin vaikuttaa usein myös se kommentoijan historia. Jota te muut ette tietenkään näe :/ Eli kai mä nään usein kommentit niin eri kontekstissa :)

Ansku in Ireland (Ei varmistettu)

hearhear! On sisalukutaidossa vikaa jos ei hokaa etta kyseessa on mainos jos lopussa lukee etta tama on mainos. Jopa mina olen kartalla ja yleensa olen aivan hukassa :)

Tiina (Ei varmistettu)

Mua noi mainokset ei blogeissa haittaa,sillä ainakin lukemissani blogeissa ne on merkitty selkeästi. Se mikä mua lukijana yleisellä tasolla kiinnostaa tässä mainostamisessa on se,että jos lukija käyttää esim. bloggaajalle annettua spesifiä alekoodia,niin onko vaikutus senkin taustalla sama kuin noita tradedoubler-linkkejä klikatessa? Joo,tiedän,että se ei ole millään lailla multa pois jos bloggaaja saa siitä jotain pennosia itselleen,mutta se kiinnostaa silti. Aiheenahan tämä nyt ei välttämättä juuri piilomainontaan liity mutta mainontaan kumminkin.

Anna (Ei varmistettu)

No kuten sanoit itsekin, eihän se sinulta ole pois :) Eikä meillä ole velvoitetta sitä kertoa. Muista en tiedä, mutta se, että joku käyttää mun alekoodia ei tuo mulle rahaa. Tai sitä alekoodin käyttöä ei tarkasteta määrällisesti, eli vaikka käyttäisit sitä viisi kertaa, sen käyttö ei kartuta mun tuloja.

Blondie
Project: Sex

Mä itseasiassa luin ton kommentin silloin kun se tuli, ja silloin taas mietin miten kirjoitettua tekstiä voi havaita niin monella eri tavalla! Mä kun en nähnyt sitä ollenkaan piilovittuilevana, ihan vain täytenä tietämättömyytenä. Mutta helppohan se on täältä sohvalta huudella, kun ei saa itse mitään negatiivisia kommentteja, ja sen takia koko lukutapakin on varmasti aika eri : D

Mä uskon, että suurin osa ihmistä ajattelee lehdet, televisiosarjat ja elokuvat vain joiden "niiden" tekeminä. Ei konkreettisten, elävien, ruokakaupasta tarjousleipää ostavien ihmisten tekeminä. Silloin on helpompi ajatella, että sekin MeNaisten kynsilakkatesti on vain lehteä varten. Vain lukijoita, tilaajia, maksavia asiakkaita varten! Toimittaja ei tietenkään itse pidä lakkoja, vaan lehtijutun tekemisen jälkeen ne heitetään vain johonkin valtavaan Kaupallisen Median Roskalavaan, minne päätyvät kaikki muutkin vaatteet, meikit ja hiustuotteet. Jolloin niistä ei kukaan yksityishenkilö hyödy. Tällöin se (piilo)mainostaminenkin on ihan ookoo, koska kuluttaja saa tuntea olevansa oikea special snowflake, jonka vuoksi niitä lakkoja testaillaan.

Jolloin päästäänkin ongelmaan blogeissa. Blogin kirjoittaja on aina lukijalle selvästi konkreettisempi hahmo. Ihminen. Nainen. Äiti. Naapuri. Silloin se on jopa yksinkertaisimmallekin kuluttajalle selvästi nähtävissä, että tässä tämä kirjoittaja, joka toimittajan tavoin testaa ja raportoi lopputuloksen kynsilakoista, itseasiassa saakin pitää ne blogipostauksen kirjoittamisen jälkeen. Ja sehän ei käy. Koska miksen mäki sit muka saa?
Jopa se yksinkertaisin lukija ymmärtää, että sä olet vain ihminen, ihan kuin kuka tahansa muukin. Jopa se tuohtunut vauva-palstalle kirjoittelija. Et ole suuryritys, ajatuksen tasolla hyvin kaukainen kohde, jonka toiminnasta harva edes haluaa ottaa selvää. Tämän takia se on aina helpompi vetää herneet nenään, ja oikein etsimällä etsiä niitä virheitä. Kun sä olet niinkun mäkin. Vain yksi nainen. Ja sepä se vasta vituttaakin, sillä nainen on naiselle susi.
Mutta kuka nyt kävisi Cosmopolitan-lehden kimppuun?

Uskon, että jos kuluttajat (osaisivat?) tarkastella kaikkia median muotoja täysin objektiivisesti, eivät blogit (tai varsinkaan bloggaajat) saisi niin suurta myrskyä osakseen.

greta (Ei varmistettu)

ISO KIITOS tästä tästä postauksesta! :)

Elise M.

Heippa,
Mielestäni tämä kuluttaja-asiamiehen ohjeistus on kohtuullisen yleispätevä-varovainen pitkälti samassa linjassa JSN:n ja Journalistin ohjeiden/etiikan kanssa (en väitä faktaksi sillä en muista täsmällisiä ohjeita saatika lähteitä, joskin ne ovat ihan julkisessa interwebissä). Kysymys siitä, kuuluuko lehtien toimittajien ilmoittaa onko kyseessä mainonnanomaisesti yhteistyössä tehty juttu esim. tuotteista tai matkoista, on erittäin hyvä. Tietäisikö kukaan? Sen sijaan selkeästi maksetuista mainoksista on oma ohjeistuksensa, joka liippaa tuossakin mainittua: yleensä painetussa mediassa sen tunnistaa sanasta "ilmoitus" tai vastaava.

Piilomainonnasta kuittailu on omasta mielestäni lähinnä epäkypsien kakaroiden vininää siitä, etteivät saakaan kaikkea ilmaiseksi - paitsi no wait, eiväthän blogit tosiaan maksa lukijoille mitään... (Muistaakseni olet - tai joku toinen? - joskus sivunnut aihetta siitä, että lukijoita velvoittamattomat tuottoa blogin pitäjälle tuovat mainokset ovat kohtuullisen oikeutettuja lisätienestiä lukijoille ilmaisen sisällön tuottamisesta. Totta. Kunhan mainokset ovat selkeitä, kuten ovat täällä olleetkin.)

Tähän aiheeseen saisi upotettua vaikka kuinka paljon liirumlaarumia uude(hko)sta blogien myötä syntyneestä viestinnän ja markkinoinnin heikkojäälabyrintti-ilmiöstä sekä sanavapaudesta, mutta jospa tässä tarpeeksi olisi jo tullut jauhettua (ajatuskin leviää liikaa) :D

Anna (Ei varmistettu)

Mun mielestä ilmoitus on jotenkin todella jännä sana mainokselle :D Tai mulle ei tuu siitä mainos millään mieleen. Mutta muuten tasan samaa mieltä kanssasi :)

Reija (Ei varmistettu) http://tuumastataiteeseen.blogspot.fi/

Ihana kuulla bloggaajien kesken vallitsevasta solidaarisuudesta. Oikeastaan se on lähinnä järkevin keino suhtautua kanssasisariin, mutta me ihmiset emme aina toimi niin.. :)

Anna (Ei varmistettu)

Joo, se on ollut tosi ilostuttava huomata :)

ÄnTee (Ei varmistettu)

Mun mielestä toi Kuluttaja-asiamiehen linjaus asiaan oli ihan paikallaan. Siitä käy selvästi ilmi,mitä lakia mainontaan Suomessa sosovelletaan, mainosvälineestä riippumatta.. Itselle on ollu enemmän pohdittavaa siinä, että miks linjausta edes odotettiin. Asia kun on juuri noin yksinkertainen, kun kuvailit.
Bloggaajien joukossa on kai kuitenkin myös useita, jotka eivät varmasti ole perehtyneet lainsäädäntöön sen kummemmin, joten siinä mielessä asian ymmärrän.
Ja toisaalta myös pointin siitä, että maininta on oltava joka postauksessa. Lukijoissa on myös niitä, jotka eivät lue niitä päivittäin ja sama markkinointitieto on tultava silti myös heille..:)
T: ICT- juridiikkanörtti :)

Anna (Ei varmistettu)

No sitä odotettiin ehkä juuri sen takia, että saatais selkeät ohjeet, jotka täräyttää aina valittajille, että "katso, tuossa". Mutta kun toi on palikkatekstisä, niin sen hyöty on aika pieni :/

AdSense (Ei varmistettu)

Huh, otitkohan Anna tuon kommentin nyt vähän liian tosissasi? Mielestäni se oli ihan asiallinen. Ja olen myös itse huomannut samankaltaisia asioita blogiasi lukiessasi. Silmään pistää usein se, kuinka "tässä ihan ajan kuluksi vaan kokosin teille Nellyn sivuilta näitä kollaaseja" ja sitten lopussa onkin teksti, että postaus on toteutettu yhteistyössä Nellyn kanssa. Alussa annat sellasen kuvan, että esittelet vaatteita hyvää hyvyyttäsi, mutta lopussa paljastuu että kyseessä onkin maksettu mainos. Lukijalle tulee helposti vähän huijattu olo tuosta. :( Varsinkin nuoremmat lukijat eivät välttämättä edes ymmärrä kyseessä olevan mainos.

Anna (Ei varmistettu)

Mä kirjoitan tätä blogiani ilmaiseksi. Lukija ei maksa siitä mitään. Miten siis jotkut inspiskollaasit ei ole ihan samalla tapaa "hyvää hyvyyttään" kun kaikki muutkin postaukset. Tosin en ala ees jankkaa sun kanssa, meillä on kovin erilainen näkemys asiaan joka tapauksessa.

Miten si voit sanoo että kirjotat tätä ilmaiseksi, kun kuitenkin seuraavissakommenteissa puhut sun palkka-asioista. Siehän saat tästä blogista korvausta. Hyödyt siitä että ihmiset klikkaavat itsensä sivullesi ja yhteistyökumppaniesi sivuille. Olet periaatteessa yhteistyökumppaniesi markkinointityöntekijä. On olemassa bloggaajia, joiden sivuilta ei löydy ainummaistakaan mainosta, tai yhteistyökumppania. He tekevät blogiaan ilmaiseksi.

Anna (Ei varmistettu)

Tarkoitan sitä, että tämä on lukijoille ilmaista, toisin kuin aikakausilehdet. Kyllä tuolta on selkeästi merkitys luettavissa, ellei (taas) ole tarkoitus ymmärtää väärin. Mä en ole kenenkään työntekijä, enkä edes periaatteessa :D Mä olen yksityisyrittäjä, joka solmii kampanjoita. Mä en ole sanonut tekeväni blogiani ilmaiseksi, mä olen sanonut, että blogi on ilmainen. TEILLE. Joko pitää olla vähän tyhmä, tai sitten ei halua ymmärtää oikein :D

Marjutt (Ei varmistettu) http://elamaaliikunnalla.fitfashion.fi

Hyvä kirjoitus - aamen!

Sonja (Ei varmistettu)

Erittäin hyvä postaus aiheesta! :) itseäni blogien mainospostaukseteivät ole koskaan häirinneet, vain lompakkoni tosin kärsii niistä, mutta muuten asia ei häiritse :D en siis ole koskaan ymmärtänyt tätä ihmeellistä spekulointia tästä aiheesta, kun eivät muidenkaan tienestit kuulu itselleni laisinkaan, kun omianikaan en kuuluttele pitkin kaupunkeja. Mulla ei siis ole mitään tarvetta tietää mitä bloggaajat tienaavat mistäkin mainoksesta vai tienaavatko ollenkaan, sillä se ei vaikuta omaan ostopäätökseen blogin kautta linkkiä painaessani. Omaan ostopäätökseen vaikuttaa vain oma taloustilanteeni ja se tarvitsenko tuotetta vain koska se on niin ihana, ei siis se mitä bloggaaja mahdollisesti hyöytyy päätöksestäni :D
Kiitos blogista omani ja lompakkoni puolesta :)

Siina (Ei varmistettu)

Tosi hyvä kirjoitus! :) Toivottavasti tämä nyt avaa asiaa myös niille lukijoille, joille asia on jotenkin ollut vielä epäselvä.

ttuffi- (Ei varmistettu)

(Y) Peukkua nostan, juuri näin homma toimii!

Nelliina (Ei varmistettu) http://olivia.fi/nelliina

Ihanaa Anna, nyt oli niin rautalangasta väännetty simppeli opastus, joka sietäisi sekä jokaisen bloggaajan, myös lukijan lukea. Ja sisäistää. Kunnolla.

Anna (Ei varmistettu)

No jep!

Sisi (Ei varmistettu)

Tämä blogi mainonta on kyllä varmasti sellainen aihe mikä ottaa aikansa ennen kuin ''tasaantuu'', mutta minusta on hassua, että miten meitä blogin lukijoitakin on niin monenlaisia.
Esim. Tuo Steal my style-postaus. Joku lukija keskittyi sitä lukiessaan nimenomaan tuohon mainontaan, kenties kiinnostumatta postauksen muusta sisällöstä?
Itse kun sitä luin, olin ihan täpinöissäni ja postaus herätti minussa inspiraatiota ja innostusta pukeutumisen suhteen. Minusta se oli hyvä postaus ja siinä mukana ollut mainonta oli onnistunutta ja asiaan kuuluvaa. Ei minua häirinnyt yhtään, että siinä oli linkkejä Nelly.comin sivuille tiettyihin vaatteisiin, pikemminkin olin iloinen, että minulle annettiin mahdollisuus löytää joku vaatekappale mihin postauksen kautta olin tykästynyt.
Jos postauksen keskellä olisi mainos linkki johonkin ihan eri aiheeseen liittyvään niin se olisi voinut häiritä :)

n (Ei varmistettu)

Harvinaisen selkeästi ilmaistu! Ja asiakin on aika simppeli :) Hyvä teksti! Eipä tuohon paljo mitään pitäis olla kenelläkään sanottavana.

Emma (Ei varmistettu)

Ja sitten kun postauksissa lukee mainitsemasi asiat, eli että se on mainos ja sisältää tuotesijoittelua on blogi huono, laatu laskenut ja nykyään täynnä pelkkiä yhteistöitä. Veikkaan että blogit, jotka ovat päässeet siihen pisteeseen että saavat mainistuloja osaavat myös käyttää asemaansa oikein. Tässä maassa on satoja ja taas satoja blogeja missä ei ole mainoksia blogien pienuuden takia - lukijat ovat hyviä sitten ja siirtyvät näihin teksteihin mikäli mainokset ovat ärsyttäviä ja blogi niiden ympärillä surkea. Tästä koko asiasta on tullut ihan liian iso juttu. Kaikki ketkä lukevat blogeja ovat aivan varmasti bonganneet niistä joskus jonkun asian mitä eivät olisi ikinä hoksanneet ilman blogia ja sillä hetkellä mainostus on ok, mutta ei muulloin, ei sillon kun siitä ei itse hyödy tai se ei kiinnosta itseä.
Niin ja sitten on vielä se, että aina se mainoksen ilmoittaminen on väärässä paikassa. Jos se on lopussa, pitäisi sen olla alussa ettei lukisi postausta turhaan ja jos se on alussa jää postaus automaattisesti lukematta, koska minähän en mainoksia lue.
Keskustelu asiasta ei todennäköisesti lopu koskaan, mutta MIKSI IHMEESSÄ EI ihan oikeesti ketä se kiinnostaa :-D kenen elämä kaatuu blogimainontaan ja, nimenomaan julkiseen sellaiseen, parhaassa tapauksessa sieltä löytyy unelmien mekko ylppäreihin - ja muulloin se ei paljoa pitäisi hetkauttaa.

Vilma (Ei varmistettu) http://vilmajasmiina.blogspot.fi/

Tämä mainontakeskustelu vuosien varrella on ollut mielenkiintoista seurattavaa. Omasta mielestäni ongelma selkeästi ratkaistiin, kun bloggaajat siirtyivät "postimies toi"-lausahduksista yhteistyö-merkintöihin. Se on selkeä enkä tosiaankaan ymmärrä, miksi blogaajan olisi syytä määritellä tarkemmin missä suhteessa niitä pennosia tilille tipahtaa. Markkinoijana mielenkiintoista onkin tietää, millä tavalla yhteistyöt kannattaa toteuttaa, jottei se ärsyttäisi vaan jopa hyödyttäisi lukijaa? Koska mm. suomalaisen kateuden lisäksi siitähän tässä pitkälti on kyse. Huonosti toteutettu mainonta lähtökohtaisesti ärsyttää ja keskeyttää, mediasta riippumatta.

On myös syytä muistaa, että tässä on kyse tietystä medialukutaidosta, joka on tärkeä taito monessa muussakin yhteydessä ja jo äidinkielentunneilla opetettiin, miten uutisiakin kannattaa tarkastella kriittisesti. Blogien ja vlogien medialukutaito kehittyy nettinatiivisukupolvella ihan eri automatiikalla kuin sukupolvella, joka vielä muistaa disketit ja modeemin yhdistysäänen.

Anna (Ei varmistettu)

Hyvä pointti, harmi, että asialle ei oikeen bloggaaja voi mitään :D Tai en minä voi kirjoittaa opasta siitä, miten mun blogia kannattaa lukea :D

Anni (Ei varmistettu)

Ei mene jakeluun, että joitain ihmisiä oikeesti jaksaa liikuttaa näin paljon se, että ajankäytöstään saa korvauksen!? Eikö se ala jo olemaan selvää, että tämä bloggaaminen on aika monelle jo työ (ovat yksityisyrittäjiä) ja työstä maksetaan palkkaa. Myös nämä nillittäjät saavat työstään palkkaa. Kuka heidän palkastaan valittaa?!!???!! Niin pitkään kun asiat tehdään oikein ja hyvällä maulla niin fine by me. Oikeesti. Ihmiset get a life. Kiitos ja näkemiin.

Anni (Ei varmistettu)

Kannustusta Kuopiosta.

Olet mielenkiintoinen, ja juuri tämän tyyppiset kantaa ottavat tekstit lisäävät blogisi mielenkiintoisuutta.

Yleisesti en usein jaksa lukea bloggaajien höpötyksiä, mutta usein teksteistäsi löytyy paljon tämän tekstin kaltaista syvyyttä, mikä minua kiinnostaa. Tämä oli ehdottomasti yksi parhaimmista teksteistäsi.

Teit juuri kahvihetkeni. If you know what I mean :D

Ps. Pidän hyvin epäsäännöllisesti yllä omaa blogia, ja olen lukenut blogeja yli seitsemän vuotta. Tämä on ensimmäinen jättämäni kommentti koskaan. Antaa sinulle osviittaa tekstiesi vaikutuksesta.

Anna (Ei varmistettu)

Voi miten ihanaa kuulla, kiitoksia kovasti, että kommentoit! <3

ojalaan (Ei varmistettu)

Mä putosin taas tuolilta kun luin tätä postausta. En sen takia että en ymmärtäisi mistä on kysymys vaan sen takia että eikö ihmisten kateudella ole mitään rajaa? Mun mielestä sun blogista käy kaikki tarvittava selville ja yhteistyökuvioista saa yleensä rahaa jos on tehnyt oikeanlaisen sopparin. Mitä helvettiä se kenellekään kuuluu paljonko sitä rahaa tulee? Ihan sama jos joku toisenlaista palkkatyötä tekevä tulisi tänne kertomaan kk-tulonsa. Antakaa nyt oikeesti jo tämän blogin olla ja nauttikaa kauniista kuvista ja postauksista. Tehkää itse perässä ja ansaitkaa rahaa alalla joka on teille rakas. Lukijat on NIIIIN kateellisia. Olen Anna pahoillani sun puolesta että sun pitää kuluttaa aikaa tällaisiin postauksiin kertoaksesi tekeväsi oikein ja lain mukaan. Hyvä että asia tällä postaukselle nyt selveni ja tämän aiheen voinemme lukijat antaa nyt olla.

Anna (Ei varmistettu)

Joo, ihmisten uteliaisuudella ja kateudella ei kyllä aina ole rajoja. Valitettavasti :/

Todella fiksusti sanottu tosta piilomainonnasta. Piilomainontaan en ole blogeissa huomannut tai varmaan olen mutta en ole tehnyt suurempaa huomiota siihen. Televisiossa näkee todella paljon piilomainontaa, mikä on välillä todella häiritsevää. Katsoin suomen idolsia niin heti ohjelman alussa tuli alas teksti että ohjelma sisältää tuotesijoittelua tai jossain ohjelmassa joku ihminen pitää tietyn firman juomapulloa kädessä juuri oikealla tavalla että logo näkyy telkkarin suuntaan ja sen käden pitää olla siinä samassa asennossa kun se henkilö sitä pulloa pitää kädessään. Hassua.

Viivu (Ei varmistettu)

Ihan hyvä kirjoitus ja varmasti selvensi asioita niille jotka ovat ylipäätään mainonnan lakeihin vihkiytymättömiä. Minua eivät bloggaajien mainokset juurikaan jaksa mietityttää paitsi jos blogin sisältö ei ole mitään muuta kuin mainosta mainoksen perään. Tai jos blogin ulkoasu on sellainen että esim. taustalla/sivupalkeissa pyörii valtava määrä mainoksia jotka hidastavat selailua. Onneks adblockerit on keksitty. ;) Tuohon yhteen kommenttiin jonka olit saanut jota käytit esimerkkinä niin sen kirjoittajalle vinkkinä voisi sanoa (kun tämä harmin taustalla lienee olevan) että jos niin paljon angstaa sitä että bloggaaja saa jotain tuloja siitä kun SINÄ painat mainoslinkkiä niin ainahan sitä voi kirjoittaa vaikka paperilapulle ko. tuotteen nimen ja mennä sitten ihan omatoimisesti vaikkapa Nelly.comiin ja etsiä tuotteen ja sitten klikata sen ostoksiinsa. Ja kukaan ei saa mitään! Jipii! :P Ihmiset ovat kateellisia ja ankeita mutta hei, haters gonna hate. :D

Anna (Ei varmistettu)

Hauskaa on se, että silloinkin joku saa jotain. Todennäköisesti google tai muu iso sivusto, jolla sama ihminen on vieraillut :D Mutta muuten ymmärrän sinua hyvin :)

Tytskä (Ei varmistettu)

Mä oon suoraan sanottuna sitä mieltä että tää kaikki on tän perisuomalaisen kateuden syytä. Joo okei on ihan ok että erillisistä yhteistöistä mainitaan jos on joku isokin kuvio meneillään, mutta se että joka kerta kun kuvaat tavaran, jonka olet saanut jonkun yhteistyön kautta, pitää siihen kirjoittaa että kyllä ilmaiseksi olen tämänkin saanut.

Seuraan suomalaisia blogejakin enemmän kansainvälisiä kauneusblogeja sekä Youtube-kanavia. Näillä naisilla on miljoonia tilaajia ja varmasti sadat yritykset lähettävät heille tuotteita testattavaksi. Koskaan en kuitenkaan ole heidän kommenteissaan nähnyt että hei mistäs oot taas tuonkin tuotteen saanut, et varmaan oo itse ostanut. Mitä esimerkiksi heidän videoiden teosta tulisi kun suosikkituotteita esitellessä sinun pitäisi sanan tarkkaan kertoa että tämän tuotteen sain siltä yritykseltä, tämän taas sieltä toisesta.

Ensin tosiaan luulin että tälläiset jutut on ihan normi maailmalla, mutta nyt olen tajunnut ettei todellakaan ole. Tämä on taas suomalaisten keksintö. Olen kyllä sitä mieltä, että tietyistä asioista kannattaa mainita, esimerkiksi erityisten kampanjoiden ohessa tai Nelly-kollaasien, mutta ei nyt joka hemmetin välissä.

Toki piilomainontaa en tue millään tavalla, mutta olen vahvasti sitä mieltä että bloggaajat saavat paskaa niskaansa ainoastaan sen takia koska jokaisella ilkeällä anonyymilla ja kritisoijalla on seuraava ajatus päässään: "Jos minä en saa ilmaista tavaraa, ei kenenkään muunkaan pitäisi saada."

pihinä (Ei varmistettu)

Hyvä postaus tärkeästä aiheesta. Itse ehkä koen, että blogit ovat ikään kuin maanläheisempiä lukijaan nähden verrattuna naistenlehtiin, siksi piilomainonnan epäily uskalletaan ottaa rohkeammin esiin, kommenttiboksissakin.

Sen verran sanoisin tosta lukijan lähettämästä kommentista, että mulle se näyttäytyy ihan asiallisena kommenttina. En toki voi tietää, onko taustalla saman henkilön lähettämiä aiempia negatiivisia viestejä, mutta erityisen häijyltä ei kommentti vaikuttanut. Reaktiosi sen sijaan vaikutti hieman päällekäyvältä ( esim. Yksi lukija, joka ei ymmärrä). Jatkoa varten, idioottivarmempaa on ehkä vastata ystävällisesti, jos ei ole varma kommentin ilkeydestä. On ihan inhimillistä ettei ymmärrä olevan epäsopivaa kysyä linkkien suhdetta mainostuloihin. (toki erehdyksiä saa sattua bloggareillekin, en kiistä!

Chatte (Ei varmistettu)

Kävin lukemassa sun vastauksen juurikin tuohon sun linkkaamaasi kommenttiin, ja pitää kyl sanoo, et oli turhan hyökkäävä ja epäasiallinen. Mielestäni lukija tiedusteli täysin asiallisesti, että oliko kyseessä affiliate-linkki vai ei (kaikille tämä ei ole itsestäänselvää). Eihän sulla ole velvollisuutta tuloistasi tai sopimuksistasi meille kertoakaan, eikä mielestäni minkäänlaista tarvettakaan. Mutta muutkin bloggaajat merkkaavat mainoslinkkinsä, ja kertovat niistä suoraan (ei tarvitse peliverkkareita tollasen kysymyksen takia repästä..).

JA nytkun asiaan päästiin, niin et säkään aivan lukijan parhaaksi toimi. Tuolla blogien mainontaan liittyvässä linjauksessa lukee, että: "Mainos on voitava tunnistaa mainokseksi heti ensisilmäyksellä ilman tarkempaa tutustumista
siihen.". On toki totta, että kirjoitat, että on kyseessä mainos ja tehty yhteistyössä firman X kanssa. Mutta se lukee aina postauksen lopussa. Hieman tottumattomampi/uusi lukijasi ei siis välttämättä ymmärrä postausta heti mainokseksi, tehdäänhän inspiskollaaseja ilman mainontatarkoituksiakin. Monet muut bloggaajat ilmoittavat jo postauksen alussa, että kyse on mainos, jolloin lukija osaa suhtautua siihen asiaankuuluvalla tavalla.

Anna (Ei varmistettu)

Ei se kyllä millään lailla ole epäasiallinen, hyökkäävä ehkä, mutta on mun mielestä hyökkäävä aihekin bloggajalle.

Aurinkopiirakka

Minustakin olisi parempi, jos yhteistyöstä mainittaisiin jo heti postauksen alussa. Postauksesi ovat sen verran pitkiä (monesti kiva juttu!), jolloin postauksen lopun kurkkaaminen ensimmäiseksi ei ole kaikkein kätevintä. On kuitenkin mukava tietää heti aluksi suositteletko jotain hyvää hyvyyttäsi, koska todella rakastuit johonkin asiaan vai onko taustalla yhteistyö. Toki joskus voi olla kyse molemmistakin :)

Muistaakseni sanoit joskus, ettet halua laittaa yhteistyö-ilmoitusta heti alkuun, koska se ei olisi esteettisesti kaunista. Minusta voisit harkita asiaa uudelleen. Esimerkiksi Pupulandiassa yhteistyöt ovat merkattu lyhyesti ja selkeästi heti postauksen alkuun, eivätkä ne näytä yhtään hullummille. Varmasti sinäkin saisit sen toimimaan.

Loppuun vielä kehuja, kun kerrankin kommentoin. Viime aikoina sinulta on tullut todella mielenkiintoisia postauksia. :)

Anna (Ei varmistettu)

Täytyy katsoa Pupulandian tapa tehdä tuo, minä kun en pidä esteettisesti siitä lauseesta heti otsikon alla :/

Jas (Ei varmistettu)

Jälleen kerran erittäin hyvin kirjoitettu ja informatiivinen blogiteksti! ^^ Juuri tämmöisten tekstien takia aloin lukemaan blogiasi upeiden asujen ohella. Sulla on niin sanotusti "sexy brain", tämmöistä fiksua tekstiä lukee mielellään kaiken muun hömpän ohessa.

Noin yleisesti en oo koskaan ymmärtäny bloggareiden tuloista utelemista kuten esimerkissäsi "olisi ihan kiva tietää saatko klikkauksista rahaa" tyylillä. Yleensä toisten raha- ja palkka-asioista utelu on epäkohteliasta ja ainakaan itsellä ei ole tapana kertoa kamalan julkisesti omista raha-asioista. Miksi siis bloggareiden pitäisi? Jos postaus on tehty lain määrämällä tavalla, minkään muun ei pitäisi lukijan peppua kutittaa. En keksi tuohon uteluun mitään muuta syytä kuin kateuden ja halun kaivaa epäkohtia bloggaajasta. Onhan se nyt niin kamalan väärin jos joku tienaa bloggaamisella vaikkei se olisikaan itseltä pois! -.-

Anna (Ei varmistettu)

Hahahah, kiitoksia :D Olipas hauska ilmaisu :D Joo, mä oon ihan samaa mieltä sun kanssa. Käsittämätön asia :D

anonilli (Ei varmistettu)

"Kanssasiskomme Britanniassa ja muissa maissa tekevät mitä lystäävät kenenkään asiaan puuttumatta ja asiasta nipottamatta."

Itseasiassa Britanniassa on melko tiukka lainsäädäntö tv-sarjojen ja leffojen product placementia koskien, ja se on ollut kokonaan kiellettyä ennen 28.2.2011, eikä se edelleenkään ole sallittua esim. BBC:n ohjelmissa.
(Lähde: http://consumers.ofcom.org.uk/2011/02/product-placement-on-tv/)

Anna (Ei varmistettu)

Joo, mutta se on nimenomaan tv-sarjoja kohtaan, ei bloggaamista :D

Pages

Kommentoi