Herkkuaamupalat : Chia-brekut

brekut (7 of 10)

*Bloggaaja on kaupallisessa yhteistyössä Foodinin kanssa 

Jatketaanpa lähestyvän viikonlopun kunniaksi hieman herkkuaamupalojen sarjaa, ja tällä kertaa esittelyssä on simppelit aamupalat, jotka voi valmistella jo edellisenä iltana 🙂 Näistä tuota chiatuorepuuroa tehtiin jossakin vaiheessa joka päivä ja nytkin useampana päivänä viikossa. Molemmat aamupalat pohjautuvat chian siemeniin, jotka ovat ihan älyttömän terveellisiä!

Chian siementen terveysvaikutuksia tuntuu olevan noin miljoona, mutta luetellaanpa tähän väliin muutama. Chian siemen on kolesteroliton. Siinä on merkittäviä määriä kuituja, antioksidantteja ja vitamiineja (A, B1, B2, B3) sekä lisäksi mineraaleja kuten kalsiumia, rautaa, sinkkiä jne. Chiassa on myös enemmän Omega 3-öljyä kuin kalassa tai muissa siemenissä. Lisäksi chia-siemenissä on reippaasti kalsiumia, mangaania ja fosforia. Mangaani tekee hyvää luustolle ja auttaa elimistöä hyödyntämään tärkeitä ravintoaineita, kuten biotiinia. Fosfori vuorostaan auttaa syntetisoimaan proteiinia solujen ja kudosten kasvuun.

Chian sisältämät antioksidantit auttavat estämään vapaiden radikaalien aiheuttamia tuhoja elimistössä, eli esimerkiksi ihon ennen aikaista ikääntymistä. On tutkimuksia, joiden mukaan chian siementen kyky hidastaa ruoansulatusta auttaisi verensokerien taaamiseen ja sen vuoksi niitä on tutkittu apukeinoksi kakkostyypin diabetekseen. 

Mikä on kuitenkin käytännössä paras arjen terveysvaikutus? Chioissa on korkea kuitupitoisuus ja niissä on ihan älytön nesteenimeytymisominaisuus, joten aloittamalla päivän chia-aamupalalla takaa itselleen pidemmäksi aikaa täyden olon ja samalla helpottaa esim. painonhallintaa tai ruoansulatusvaivoja.

Virallisten suositusten mukaan chian siemeniä ei suositella syötäväksi ruokalusikallista enempää päivässä. Tähän on kaiken tutkimiseni perusteella syynä se, että chioja ei ole vielä tutkittu ”tarpeeksi” ja ne ovat Eviran mukaan uuselintarvike. Joitakin sivuaineita chia-siemenissä on havaittu, tai niitä tutkitaan parhaillaan. Ne voivat MAHDOLLISESTI aiheuttaa verenpaineen alenemista, turvonnutta oloa, allergiaa tai veren ohenemista runsaan omega-3 määrän vuoksi.

Yritin heti raskaaksi tultuani selvittää chian siementen sopivuutta raskausaikaan. Arvatkaa vaan tietääkö kukaan näistä mitään? Ei. Ja koska näistä ei ole virallista suositusta, suositus on jättää ne syömättä. No enpä taida. Vähensin chia-aamupalojani sen vuoksi, että A-vitamiinia on syytä vältellä raskaana, ja näin loppuraskaudessa olen yrittänyt pitää omegat hieman vähemmässä. Mutta muuten haistatan piutpaut tuolle ajatukselle, että näitä saisi syödä vain ruokalusikallisen tai ei saisi nauttia raskausaikana. Varmuuden vuoksi kieltäminen on niin Sääntö-Suomea, että oikeen ärsyttää.

Toki näitä samoja ohjeitani voi tehdä suositusten mukaisesti n. ruokalusikallisella chian siemeniä vuorokaudessa.

Mikä on kuitenkin tärkeää muistaa, on tuo chian siementen todella vahva nesteenimemisominaisuus. Näitä näkee usein salaateissa ja smoothiebowleissa ja juguissa jne. nätisti ripoteltuna päälle. Niin chioja ei kannattaisi syödä! Chiat imee itseensä 10 kertaa painonsa verran vettä tai nestettä, joten kun niitä napsii menemään kuivana, voipi todella turvottaa ja tehdä pahaakin. Chiat pitäisi aina turvottaa ennen nauttimista, sitten ainakin tietää syömänsä ruokamäärän kunnolla.

brekut (9 of 10)

Chia-tuorepuuro (kahdelle)

Tarvitset: 
Chian siemeniä (2-3 rkl)
Turkkilaista tai kreikkalaista jogurttia
Makusi mukaista makusiirappia, hedelmäsosetta tai keittoa (mä käytän useimmiten mustikkakeittoa tai mangonmakuista makusiirappia)
Kaurahiutaleita tai Sadonkorjuu-puurohiutaleita
Kaksi kannellista purkkia
Hedelmiä tai marjoja tai pähkinöitä koristeluun

brekut (1 of 10)

Mä teen tän aina silmämääräisenä, mutta annan suuntaa-antavia määriä. Suosittelen kyllä kaikkia kokeilemaan hieman eri variaatioita, koska joku tykkää vähän tujummasta ja toiset sitten juoksevammasta puurosta 🙂

Mä sekoitan n. 3-4 dl turkkilaista jogurttia, n. 1 dl mustikkakeittoa, n. 6-7 ruokalusikallista kaurahiutaleita ja n. 3 rkl chiansiemeniä. Mä suosittelen kokeilee tähän vaikka mitä omia juttuja! Persikkasosetta, mangosiirappia, mustikkamehua, vadelmakeittoa, jne. Turkkilaisen jugurtinkin voi vaihtaa kreikkalaiseen tai luonnonjugurttiin ihan vapaasti.

Ohje on hyvin helppo. Sekoita kaikki sekaisin kulhossa ja olet valmis 😀

brekut (2 of 10)

Lappaa tämä sekoitus kahteen kannelliseen purkkiin ja iske jääkaappiin vettymään yön yli. Aamulla puuro näyttää jo turvonneelta (sekä hiutaleet, että chiat turpoaa mukavasti) ja ei tarvitse muuta kuin koristella mielihedelmillä tai -marjoilla ja vaikkapa pähkinöillä. Mä käytin Foodinin parapähkinöitä tähän. Välillä lisään ihan puuron joukkoon pähkinärouhetta, joka vettyy myös yön aikana pehmeämmäksi ja tuo puuroon struktuuria.

Tää on siitä kätevä, että kiireisenä aamuna tää on helppo napata mukaan jääkaapista ja syödä töissä/koulussa/bussissa/missävain! Ja on muuten täyttävää!

brekut (8 of 10)

brekut (10 of 10)

Joku reilu vuosi ollaan syöty näitä jatkuvasti, ja edelleen ihan herkkua!

Hieman kevyempi ja vähemmän täyttävä versio, jossa saa chian siementen hyödyt on chiavanukas-smoothie 🙂

brekut (2 of 3)

Chia-vanukas-smoothie:

Tarvitset: 
Kreikkalaista jugurttia
Chian siemeniä 
Makusi mukaista keittoa tai sosetta / siirappia
Marjoja/hedelmiä/pähkinöitä koristeluun

brekut (6 of 10)

brekut (4 of 10)

brekut (5 of 10)

Sekoita mielesi mukaisesti keittoa (tai siirappia/sosetta) jugurttiin ja lisää joukkoon chian siemeniä. Mä tein tässä vähän isomman annoksen, mutta kahdelle hengelle riittää aika hyvin sellainen 2-3 rkl. Annostele sekoitus kahteen korkeaan lasiin ja laita jääkaappiin yön yli.

Aamulla valmista lempparismoothiesi, ja kaada lasit täyteen. Mä tein tässä tapauksessa herukkasmoothien ja koristelin vanukassmoothiet mansikoilla, vadelmilla ja kookoslastuilla. Paksu pilli lasin pohjalle, ja sillä voi sekoitella tuota samalla. Hauskimman lopputuloksen saat, kun teet erisävyiset vanukkaan ja smoothien! Esim. mangopohjaisen vanukkaan mustikkapohjaisen smoothien. Koska chia-vanukas on aika jämäkkää, jää smoothie päälle ja tulee hauskannäköinen annos herkullista ja terveellistä aamupalaa! 🙂

brekut (3 of 3)
brekut (1 of 3)

Kokeilkaa ihmeessä! Näissä parasta on terveellisyyden ja herkullisuuden lisäksi tosiaan se, että nää voi valmistella paljon etukäteen ja vain koristelun jättää laiskalle aamulle! ♥ Ja näissä on miljoona eri makumahdollisuutta!

Kommentit (18)
  1. Kiitos inspiraatiosta! Tykkään välillä aamuisin syödä chiavanukasta 🙂 Mistä tai mitkä muuten on noi smoothielasit?

    1. Kiitos 🙂 ne on Libbeyn, saa mm. Nougatista ja kai aika monesta muustaki paikasta 🙂

  2. Hyvä, että mainitset tuon valtavan nesteenimemisominaisuuden. Ihan hirvittää kun usein tosiaan näkee chiansiemeniä tarjottavan turvottamatta. Kun ne turpoaa elimistössä se voi oikeasti olla vaarallista, koska ne voivat aiheuttaa suolitukoksen ja varmasti epämiellyttäviä muita oireita. Itse käytän niitä vain valmiina geelinä, joka muuten säilyy melkein kaksi viikkoa tai sitten yön yli turvotettuna tuorepuuroksi. Itse olen kokeillu kaikki superfoodit ja chiat ainoa joka on tullut jäädäkseen. Tuorepuuro myös minun herkku!

    1. Jjjep, tosi hämmentävää, että noita aina kuvataan annoksissa kuivana, mikä luo hyvin väärän mielikuvan niiden käyttötarkoituksesta ja voi aiheuttaa ongelmia :/

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *