Herkkuaamupalat : Gluteeniton siemenleipä

siemenleipa (12 of 13)

* Bloggaaja on kaupallisessa yhteistyössä Foodinin kanssa 

Mä oon herkkuleipä-narkki. Meillä on Tallinnassa miehen kanssa suosikkirafla, jossa ollaan käyty pari vuotta aina Tallinnassa ollessamme (Pegasus) ja ohjataan sinne aina kaikki tututkin. Ravintolassa on sairaan hyvät ruoat, mutta ennen kaikkea niiden leipä on oikeesti varmaan maustettu heroiinilla, koska se on sairaan koukuttavaa ja hyvää! Rakastan aina rafloissa kaikkia herkullisia leipiä, joissa on paljon siemeniä, pähkinöitä ja hedelmiä. Se Pegasuksen leipä on ihan omaa luokkaansa, mutta kyllä täällä Kuopiossakin saa ihan hyvää leipää aikaiseksi, jos vähän yrittää. Totuus on siis se, että ostan aina Pegasuksesta kolme limppua himaan, isken ne siivuiksi ja pakkaseen ja sitten leivänpaahtimen kautta nautin niistä vielä viikkoja Tallinnan reissujen jälkeen. Nyt kun on pari kuukautta edellisestä reissustamme kulunut, on leipä loppu pakkasesta ja pakko kehittää omia vaihtiksia, kun Tallinnaan ei ennen kesää ole asiaa.

Herkkuaamupalojen postaussarjassa aattelinkin jakaa nyt superterveellisen, herkullisen ja gluteenittoman (itse asiassa kaikin puolin jauhottoman) luomuleipäohjeen! 🙂 Tää ei ehkä itsessään täytä ajatusta superherkusta, ellei joku oo samanlainen leipäfani kuin minä, mutta voin kertoa, että toimii kyllä niin aamupaloissa kuin välipaloissa kuin ruoan sivussakin! Ja tää on oikeesti todella helppo tehdä!

siemenleipa (1 of 13)

Tarvitset:
5 luomukananmunaa
2 dl luomu oliiviöljyä
n. 150 gr kurpitsansiemeniä
n. 70 gr auringonkukansiemeniä
n. 70 gr chia-siemeniä
n. 30 gr pellavansiemeniä (voi jättää kokonaan pois, ellei kaapista satu löytymään)
n. 100 gr seesaminsiemeniä
n. 100-150 gr pähkinöitä (mä käytin saksanpähkinöitä, pekaaneja ja manteleita)
fiiliksen mukaan kuivattuja hedelmiä (mulla meni ehkä 15-20 aprikoosia ja neljä viikunaa, tähän voi käyttää kaikkea aina karpaloista lähtien)
1-2 teelusikallista suolaa

Välineet: 
Leipävuoka
Kulho
Lusikka
Blenderi (valinnainen)

siemenleipa (2 of 13)

1. Uuni päälle 170 asteeseen valmiiksi ja leivän kimppuun! Ensin rikotaan kananmunat kulhoon.

siemenleipa (3 of 13)

2. 2 dl oliiviöljyä joukkoon ja sekoita.

siemenleipa (4 of 13)

3. Kaikki muut ainekset joukkoon. Mä lisään ensin seesaminsiemenet, chiansiemenet ja pellavansiemenet (pellavansiemeniä ei suositella raskausaikana, mutta pieninä määrinä leivässä tai näkkäreissä ne on kuulemma OK) ja sitten noi isommat pähkinät. Teen yleensä niin, että käytän n. 2/3 pähkinöistä ja kurpitsansiemenistä tässä vaiheessa. Eli lisään ne joukkoon siis nyt, mutta jätän n. 1/3 vielä odottamaan.

(Jos et omista blenderiä, suosittelen, että silppuat hieman pähkinöitä ja kurpitsansiemeniä, niin leivästä tulee hieman tiiviimpi)

siemenleipa (5 of 13)

4. Tuolta se näyttää kun kaikki siemenet ja 2/3 pähkinöistä on joukossa. Sitten koko homma blenderiin. Blenderi ei ole missään nimessä pakollinen. Itse tykkään vaan käyttää blenderissä, koska se pilkkoo nuo pähkinät ja siemenet pienemmäksi ja näin ollen taikinan tiiviimmäksi. Heitän blenderiin vielä n. 0,5 dl vettä.

siemenleipa (6 of 13)

Ja tännäköisenä se tulee sieltä blenderistä.

siemenleipa (7 of 13)

5. Lisään loput pähkinät ja kuivatut hedelmät. Mä rakastan kun leivässä on ”sattumia”, tai siis kunnon hedelmäpaloja ja pähkinäpaloja. Leikatessa ne tod. näk kuitenkin pienenee vielä. Jos kuitenki inhottaa isot palat leivissä, niin nää kannattaa silputa pienemmäksi. Näitä voi lisätä ihan mielensä mukaan, mä tykkään, että leivässä on paljon hedelmäpaloja, joten meillä on niitä reippaammin aina. Sitten vain koko homma sekaisin kunnolla!

siemenleipa (8 of 13)

6. Vuoka voidellaan oliiviöljyllä ja taikina lusikoidaan joukkoon. Mä heittelin vielä kurpitsansiemeniä hieman pinnalle päälle.

Sitten vuoka uuniin, ja tunnin verran saa olla siellä 170 asteen lämmössä.

siemenleipa (9 of 13)

Ja voilá! Anna hieman jäähtyä ja kippaa se pois vuoasta.

siemenleipa (10 of 13)

siemenleipa (11 of 13)

Leipä säilyy aika hyvin, tosin me ei olla koskaan tota syöty yli neljää päivää, eli en osaa tarkkaan sanoa. Se menee aika vauhdilla tässä taloudessa!

Pari huomiota:

  • jos haluat tästä hieman makeamman / maistuvamman vielä, lisää joukkoon muutama ruokalusikallinen hunajaa tai kookosnektaria! Se auttaa leipää pysymään kasassa (tosin toi blendaus tekee siitä kyllä oikein sopivan) ja hieman makeuttaa leipää vielä. Mä tein ihan perus ”suolaisen” version tällä kertaa, mutta toimii kyllä hyvin hunajalla/kookosnektarilla tuo!
  • jos tykkäät, että leivässä on hieman suolaisuutta, laita reippaammin suolaa. Tässä ei juuri suola maistu, mutta se johtuu siitä, että mä rakastan pehmittää voita mikrossa sen 10 sekuntia, ja iskeä joukkoon ruohosipulia ja kunnon kidesuolaa. Slurps! (sinne menee se terveellisyys ;D)

Sellasta tällä kertaa viikonlopun aamiaisehdotukseksi, kokeilkaa ihmeessä! Tässäkin parasta on se, että leivän voi tehdä jo vaikka torstaina tai perjantaina ja tarjoilla viikonloppuaamuna! Sen voi paahtaa kevyesti paahtimessa tai lämmittää mikrossa, jos haluaa sellaisen todellisen lämmin leipä -aamupalaelämyksen 😉

Kommentit (14)
  1. Wow, tää menee kyllä kokeiluun. Kiitos ohjeesta!

    1. Suosittelen ja varsinkin hunajaversion kokeilua 🙂

  2. Oi, kuulostaapa hyvältä ohjeelta, tätä on pakko kokeilla, etenkin kun kaikkia pähkinöitä ja siemeniä pääsee aina kertymään kaappeihin. Ja ehkä voisi viedä palan gluteenittomasti syövälle siskollekin 🙂 Viime syksynä kävin maistamassa tuota Pegasuksen leipää, ja voi pojat, että oli hyvää!

    1. Siis se on niiiiin hyvää!! Ja kokeile ihmeessä 🙂

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *