Kauniita unia

*Kaupallisessa yhteistyössä Verman

Kirjoittelin taannoin probiooteista arjen käytössä, ja nyt kun reissaaminen ajankohtaistuu meillä taas lähiaikoina, on mielessäni ollut toinen valmiste, josta on arjessa ollut paljon hyötyä. Kun reissasin paljon, en koskaan kokenut mahdottomaksi nukkua lentokoneessa enkä juuri kärsinyt aikaeroväsymyksestäkään. Mulla on ollut jo vuosia apuna Melarest Melatoniini, jota oon käyttänyt niin reissatessa kuin välillä stresaavassa arjessakin. Kaikki varmaan tietää sen ärsyttävän tunteen, kun pitäisi nukkua, mutta uni ei tule millään? Kun on jo niin yliväsynyt, että on ylivireä, eikä saa unta tai kun sisäinen kello on Helsingin ajassa, mutta kroppa onkin jo Perthissä?

Mä suhtaudun hyvin varauksella mihinkään lääkkeisiin ja särkylääkkeisiin. Hammasvaivojeni jälkeinen kodeiinista vieroittautuminen teki vieläkin skeptisemmäksi kaikkia lääkkeitä kohtaan, enkä käytä juuri mitään lääkkeitä, vaikka särkyjä olisi. Pitäisi olla jo aika vahva kipu, jotta sitä rupeaisin pillereillä lääkitsemään. Melarest on kuitenkin eri asia, sillä kyseessä ei ole nukahtamislääke, vaan ravintolisä. Melatoniinihan on luonnollinen hormoni, jota kroppamme tuottaa. Se osallistuu uni-valverytmin säätelyyn ja ihmiskroppa erittää sitä erityisesti pimeässä. Siksi on suositeltavaa nukkua pimeässä tai pyrkiä edes hieman pimentämään ympäristöään kun pitää saada nukutuksia. Välillä tää on aika haastavaa, varsinkin jos yrittää nukkua vaikkapa täpötäydessä kirkkaasti valaistussa lentokoneessa. Kroppa myös tietyllä tapaa rutinoituu tuottamaan melatoniinia tiettyyn aikaan enemmän, jos on säännöllinen unirytmi. Aikaeron takia unirytmin muuttaminen voikin tuntua haastavalta.

Reissatessa mä oon kokenut Melarest Melatoniinin erityisen hyväksi yölennoille ja kohteisiin, missä on enemmän aikaeroa. Suomessa valmistettu Melarest on turvallinen apu reissuissa, ja otan yleensä yhden tabletin n. tuntia ennen kuin haluan nukahtaa koneessa. Sitten vielä unimaski silmille ja tutimaan. Kuten sanottua, Melarest ei ole unilääke, eikä se siis takaa yöunia. Se lisää melatoniinin määrää elimistössä, joka helpottaa nukahtamista. Tämä tarkoittaa myös sitä, että jos kesken unen herää, ei melatoniini tee oloa mitenkään tokkuraiseksi tai väsyneeksi, vaan se korkeintaan auttaa hieman sitä uudelleen nukahtamista. Melarestin vaikutus on vielä nopeampaa, jos sen ottaa melko tyhjään vatsaan.

Mulla ei oo koskaan ollut kummempia aikaero-ongelmia, kun oon käyttänyt melatoniinia ja käytän sitä varmasti jatkossakin. Melarest Melatoniini on täysin turvallinen käyttää, ja sitä voi käyttää niin satunnaiskuurina kuin jatkuvastikin. Reissuissa tätä tulee käytettyä yleensä koko reissun ajan, tai vähintäänkin ekat päivät, jotta kroppa tottuisi uuteen rytmiin. Arjessa taas on välillä sellaisia ajanjaksoja, kun tälle on ollut myös tarvetta.

Mä oon vähän sellainen huono stressinukahtaja. Kun kroppa oikeasti tarttisi hirveästi unta ja on väsynyt, mä meen ylivireään tilaan, jossa nukahtaminen on vaikeaa. Mä saatan alkaa miettimään jotain, stressaamaan ja pelkäämään ihan hirveästi jotain, mille ei ole edes syytä. Oon alkanut laittamaan puhelinta pois ajoissa ennen nukahtamista ja vaikka väritellä ennen nukahtamista. Välillä ei vaan ole aikaa ja mahdollisuutta tällaiselle kevyelle rentoutumiselle ennen nukkumaanmenoa, kun päivä venyy tosi myöhään ja pitäisi oikeasti nukkua. Silloin mä yleensä otan n. puoli tuntia ennen nukkumaanmenoa Melarestin. Se on kuin ravintolisän muodossa oleva tuutulaulu. Uni tulee nopeammin ja helpommin.

Varsinkin vauva-arjessa tää voi olla aika pop. Jos vauva heräilee ympäri vuorokauden ja toisen vanhemmista pitäisi käydä töissä, voi tämä hieman helpottaa sitä. Hormonien heitellessä ei välttämättä tunnu saavan unesta kiinni, ja melatoniini voi auttaa. Meillä kun on tässä menty aika ylikierroksilla ajoittain muuton, vauvan ja koko tämän kiireisen arjen kanssa, niin mieskin on välillä saanut hyötyä melatoniinista. Kun herätys on 6 aikaan aamulla töihin, mutta illalla on mielessä vielä kaikki lattialistoista seinien maalauksiin, voi olo olla aika levoton ja rauhaton, eikä nukahtaminen käy ihan helposti. Oikeastaan kaikkiin tällaisiin elämän vähän rauhattomiin tilanteisiin Melarest on mun mielestä erinomainen apu. Varsinkin jos on sellainen pikkuasioiden stressaaja kuten minä. Esimerkiksi aikanaan hakeutuessani terapeutin tuoliin uupumuksen takia, suositteli hän minulle vahvasti melatoniinia, jotta saisin nukahdettua. (EDIT:// Saamieni kommenttien perusteella väärinymmärrysten välttämiseksi lisään vielä, että itse en ole käyttänyt Melarestia imetysaikana, ja sen käytöstä raskaus- tai imetysaikana tulisi konsultoida lääkäriä. Vauva-aika kuitenkin jatkuu välillä pidempään kuin imetys, moni ei imetä ja perheessä on myös useimmiten toinen, ei-imettävä vanhempi, jolle tämä voi hyvinkin olla hyödyksi.)

Mä oon myös iltavirkku, ja voisin valvoa helposti aamukolmeen tehden kaikkea olennaista, mutta se vaatisi myös siellä aamun puolella pidempään nukkumista. Valitettavasti Danten kanssa se ei vaan yksinkertaisesti enää ole mahdollista, joten on ollut pakko oppia myös hieman pois tästä tavasta ja alkaa käymään yöpuulle jo paljon aiemmin. Tämä on kylläkin nyt tapahtunut aika itsekseen kun elämä on ollut hyvin rauhallista ja on saanut nukahdettua iltaisin helposti. Tämäntyyppisessä oman unirytmin vaihtamisessa melatoniinista on kuitenkin ollut todella paljon apua, ainakin mulle! Esimerkiksi kun on pitänyt oppia heräämään töihin tai kouluun aikaisin ja sitä kautta myös mennä nukkumaan aikaisemmin. (toim.huom. lausetta hieman muokattu epäselvyyden välttämiseksi)

Usein stressaava elämäntilanne on vähän sellainen noidankehä, josta ei pääse ulos, sillä se ruokkii vaan itseään. On stressaantunut, ei saa nukuttua. Ei saa nukuttua, niin on väsynyt. Väsyneenä stressinkäsittely heikentyy entisestään ja sitten stressaa vielä se, ettei nuku tarpeeksi. Noidankehä on valmis ja nukahtaminen muuttuu vielä vaikeammaksi ja vaikeammaksi. Stressaaminen ja väsymys kun vaikuttaa kaikkiin elintoimintoihin, myös siihen kropan omaan melatoniin erittymiseen. Jos me avitamme kroppaamme milloin milläkin vitamiinilla, kun sille on tarvetta, niin ei kannata unohtaa myöskään tätä ”nukahtamisen vitamiinia”.

Melarest Melatoniinin suussa hajoavat tabletit on helppoja käyttää ja nyt niistä on myös makutabletteja, salmiakki-lakritsi ja mansikka makuina. Myös nieltäviä tabletteja löytyy eri pitoisuuksilla, mutta itse suosin noita suussa sulavia. Tuntuu, että ne myös imeytyy nopeammin, mutta tämä nyt on ihan omaa mutu-fiilistäni.

Oletteko te kokeilleet melatoniinia nukahtamisen apuna? Mitä kokemuksia teillä on ja mitä kikkoja olette käyttäneet aikaerosta toipumiseen? 🙂

Kommentit (18)
  1. itse olen käyttänyt jo monta vuotta kun minulla oli varsinkin vuorotyötä tehtäessä todella vaikea muuttaa rytmiä päivässä iltavuorosta aamuvuoroon ja illalla stressasi jo valmiiksi että mahdanko saada unta. Nykyään en enään tee samallaista vuorotyötä mutta olen yleensä ottanut varsinkin vapaapäivien jälkeistä ekaa työpäivää ennen, jotta varmasti saan unta kun nykyään joudun nousemaan todella aikaisin aamulla klo.4.30 ja iltaisin pitäisi mennä jo todella aikaisin nukkumaan. En tiedä onko noilla oikeasti ihan hirveesti oikeasta vaikutusta, mutta oli se placebovaikutus tai ei on ainakin auttanut rentoutumaan iltaisin niin että saa unta 🙂

  2. Oon kokeillut ja alussa toimi hyvin (n 10 vuotta sitten jo) mutta jostain syystä ei enää. Sain lääkäriltä reseptin vahvoihin unilääkkeisiin mutta valitettavasti nekään ei toimi. Syksyn tullen kyllä uni onneksi paranee luonnollisesti kun alkaa pimenemään. On kyllä siis hyviä kokemuksia melatoniinista omalta osalta ja myös
    muilta kuullut vaan hyvää

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *