Kiltti Kauraslice

Jaiks, tää on jo toka postaus, jonka julkaisen uudella koneella, ja ensimmäisellä PC:lläni yli kymmeneen vuoteen. Apua. Oon ihan vähän hukassa tän kanssa vielä, kun en oo ees kunnolla asentanut tätä vielä vaan oon heti hypänny hevosen selkään ja alkanut naputtelemaan. On vaan niin mieletöntä, kun on kosketusnäytöllinen läppäri, niin en oo malttanut odottaa käyttöönottoa. No, oli pientä seikkailua kun ei oo kuvankäsittelyohjelmia tai mitään vielä tässä koneella, mutta jos mä nyt alkavalla viikolla malttaisin ottaa tän kunnolla käyttöön 😀

Sitä ennen mä tulin jakamaan lupaamani ohjeen kaurasliceen. Tässä on itse asiassa taustalla tarina. Viime talvella Aussi-reissussa rakastuimme Carmans Kitchenin Oat Sliceihin ja yritin selvittää saako niitä jostain Suomeen. No ei saa, joten ei muuta ku omaa samantyyppistä ohjetta kehittämään. Muutama kokeilu myöhemmin väitän löytäneeni täydellisen yhdistelmän, joka ainakin meidän perheessä toimii hyvin.

Kaurasliceissa on mun mielestä tärkeintä se, että ne on terveellinen välipala, jossa ei oo piilosokereita tuhoamassa taaperon hampaita. Nää toimii meillä tällä hetkellä hyvänä terveellisenä ja kevyenä välipalana pahimpaan nälkään, retkelle tai vaikka leikkipuistoon, ja on maailman helpoin ja nopein ohje. Ohje on maidoton, vehnäjauhoton ja sokeriton, mutta kauraslicet on silti ihan superhyviä! Sen takia nimessä on sana ”kiltti”, sillä tää on vähän sellainen ”no naughties” -ruoka 🙂 Ja mä oon korvannut näillä nyt aamupuuron, koska en oo kaurapuuro-fani lainkaan, mutta se olis melkein paras aamupala, jolla laittaa päivä käyntiin.

Kauraslicet:

2 pikkupurkkia omenasosetta (n. 250 gr)
0,5-1 omena raastettuna
6 dl kaurahiutaleita
1 dl kookosöljyä
1 tl leivinjauhetta
1 kananmuna
ripaus kanelia
n. 0,4 dl vaahterasiirappia

Oman maun mukaan lisäyksiä, kuten pähkinöitä  jne. Mä käytin kookoshiutaleita ja pekaanipähkinöitä.

Sekoita kaikki ainekset yhteen. Mä yleensä sekoitan ensin haarukalla kaikki noi ”kosteat” aineet ja sit vikaks kuivat ja lastalla tasaiseksi.

Sitten vaan leivinpaperin päälle ja uuniin n. 170-200 asteeseen n. 15-20 minuutiksi, uunista riippuen.

Anna jäähtyä hieman uunista pois tultua ja leikkaa sopiviksi paloiksi. Mä laitan nää jääkaappiin ja siellä säilyvät hyvin muutaman päivän. Sieltä on sitten helppo nappailla pikkunälkään tai välipalaksi 🙂

Me syödään tätä usein ihan sellaisenaan, mutta toimii hyvin esim. jugurtin ja marjojen kanssa granolan sijaan. Ja sellaisena se toimi esimerkiksi eilen erittäin hyvin jälkkärinä, kun en ollut tehnyt erikseen jälkiruokaa kun oli vieraita 🙂

Slicet on suoraan uunista aika pehmeitä ja hajoavat helpohkosti, mutta hieman jäähdyttyään pysyvät paremmin kasassa. Mutta näiden ei ole tarkoitus olla sellaisia keksimäisen kovia, vaan enemmän sellaisia ”chewy” pehmeitä.

Mulla korvaa tää tällä hetkellä aamupalapuuron ja nähtävästi tänään myös iltapalan, koska tein tämän annoksen äsken itselleni, kun en jaksanut sen kummempaa iltapalaa alkaa väsäämään. Lounas oli tänään vasta 15 aikaan, joten ei ole tämän isompi nälkäkään vielä 🙂

 Kannattaa kokeilla, ei mene kuin hetki valmistaa ja on tosi hyvää ja monipuolisesti käy moneen arkihetkeen tämä 🙂  

Kommentit (16)
  1. 0,4dl siirappia, mutta sokeriton? Ohje vaikuttaa hyvältä ja testiin menee, mutta kyllähän tässä pientä lasta ajatellen sitä sokeria on ihan riittävästi 😃

    1. Niin, huonosti sanottu. Vaahterasiirapin voi korvata hunajalla, stevialla tai jättää kokonaan poiskin 🙂 Teen usein Dantelle makeuttamattoman version 🙂 ja tosta tulee n. 16 palaa, eli joka palassa on n. 0,025 dl vaahterasiirappia per annos, eli en näkis tota huolestuttavana määränä. Varsinkin kun ottaa huomioon, että vaahterasiirappi ei ole mitenkään suoraan verrannollinen sokeriin ja siinä on itsesäänkin terveellisiä puolia 🙂

      1. Vaahterasiirapin ja hunajan yms muiden sokerien korvikkeiden terveellisyys on myyntipuhetta.
        ”Vaahterasiirappi vastaa sokeria. Eli yleisesti ottaen nämä eivät ole terveellisempiä, ne sisältävät kaikki samoja sokereita, glukoosia, fruktoosia ja sakkaroosia.”
        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/korvaatko-sokerin-hunajalla-terveyshyotyjen-toivossa-ihan-turhaan/5588674

    2. En minäkään sanoisi siirappia sisältävää ohjetta sokerittomaksi, mutta ihan hyvän kuuloinen ohje. Voikohan kookosrasvaa korvata jollain muulla?

      1. Sen voi jättää vaikka kokonaan pois, se on vaan antamassa makua, eikä välttämätön lainkaan 🙂 Voit myös laittaa hunajaa tai mitä ikinä makeutukseksi 🙂

  2. Nimettömänä
    8.6.2020, 06:42

    Voisko kookosöljyn vaihtaa rypsiöljyyn?

    1. Epäilen että rypsiöljyn kanssa ei toimi niin hyvin. Kookosöljy on viilentyessään kiinteää ja auttaa täten varmasti pitämään jäähtyyneet/jääkaappikylmät palat helpommin koossa. Jos kookosöljyn haluaa korvata, niin uskon että oikea voi ajaisi samaa asiaa. Eli jos rypsiöljyä käyttää, niin paloista ei välttämättä tule niin kiinteitä. Toki kokeilemalla selviää, hyvältä lopputulos varmasti silti maistuu. 🙂

      1. Näin juuri, en rypsiöljyyn lähtisi vaihtamaan, ennemmin johonkin pähkinävoihin tai voihin. Mulla ajatuksena nimenomaan se kookoksen maku noissa, joten en valitettavasti osaa sanoa, millä sen voisi korvata 🙂

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *