MATKASUUNNITELMIA JA MAJOITUKSET KROATIASSA

Mungolife

Me oltiin tosiaan heinäkuun aikana Kroatiassa kymmenisen päivää ja matkan suunnittelu vei vähän aikaa, mutta koska olimme hyvin tyytyväisiä, ajattelin jakaa muutaman vinkin teidänkin kanssa, mitä tulee reitteihin ja majoituspaikkoihin. Me tosiaan lennettiin Dubrovnikiin, josta otettiin auto ja palattiin kotiin sitten Splitistä. Matkassa oli mieheni ja poikani lisäksi äitini ja anoppini, jotka halusimme viedä kesälomalle. Kymmenen päivän aikana me käytiin niin Dubrovnikissa kuin Splitissä, mutta myös Montenegron puolella Kotorissa ja Kroatian puolella lisäksi Cavtatissa, Trogirissa ja Krkassa.

Kirjoittelen kustakin paikasta hieman lisää muissa postauksissa ja tässä ajatuksenani on hieman perkaa tuota itse matkustamista ja majoittumista. Halusimme ehdottomasti nähdä Kotorin kun niin lähellä olimme, ja kun rupesimme tutkimaan majoituksia, päätimme ensin majoittua Cavtatiin. Cavtat on 25 minuutin ajomatkan päässä Dubrovnikista, ja oikeastaan Dubrovnikin lentokenttä on käytännössä Cavtatissa. Vähän niinku Helsinki-Vantaa ei ole varsinaisesti Helsingissä.  Me valittiin koko reissulle Airbnbt jo senkin takia, että kun meitä oli neljä + lapsi, tuli se paljon halvemmaksi ja kätevämmäksi. Joka paikkaan sai vauvansängyn ja tarvittaessa saimme syöttötuolinkin. Oli helppoa kun oli iso jääkaappi ja keittiöt, ja sinänsä matkanteko oli kaikin puolin helpompaa. Me ollaan kahdestaan reissatessa useimmiten oltu hotelleissa, vaikka jossain paikoissa ollaan toki oltu Airbnb-majoituksissa, koska monissa paikoissa sellaisissa on parempi valikoima, esimerkiksi juurikin Kroatiassa.

Oon tehnyt aika tarkkaa tutkimustyötä majoituksista ja luotan hyvin vahvasti muiden arvosteluihin (jätän sellaiset myös itse) ja lisäksi tykkään jos majoittaja on ns. Supermajoittaja. Meidän kaikki majoitusvalinnat oli ihan täydellisiä meille ja voin niitä kaikille suositella.

CAVTAT & DUBROVNIK:

Me oltiin ekat 5 yötä Cavtatin (tai tarkemmin Zvekovican) majoituksessa, joskin otimme siihen väliin vierailun Kotorissa. Majoitus oli sen verran edullinen, että muutaman kympin säästön takia emme jaksaneet ottaa tuota majoitusta osissa, vaan otimme sen koko viidelle päivälle ja siitä sitten kävimme vuorokauden mittaisen retken Kotorissa. Olisimme toki voineet mennä Kotoriin ekaksi tai vikaksi, mutta saavuimme Cavtatiin vasta illalla, eikä heti haluttu lähteä ajamaan. "Dubrovnikin osuutemme" lopussa emme taas halunneet mennä, koska Kotoriin kuitenkin oli matkaa 2-3 tuntia ja jos olisimme menneet koko matkan  Splitiin Kotorista, olisi matkaa kertynyt yhteensä yli kuusi tuntia rajanylityksineen. Oli paljon helpompi lapsen kanssa mennä pari tuntia Kotoriin, nauttia Kotorista, olla yön yli siellä ja sitten tulla takaisin Cavtatiin, josta jatkaa myöhemmin vielä Splitiin.

Ensimmäisen päivän vietimme Dubrovnikia kierrelen, toisena päivänä lähdimme Kotoriin, palasimme kolmantena ja ehdimme vielä viettää yhden kokonaisen päivän Cavtatissa ja yhden päivän Dubrovnikissa ennen kuin jatkoimme matkaamme Splitiin päin.

Cavtatin majoitus oli ihan huippu! Ihana perhe vuokraamassa taloa, joskin pakko sanoa, että kuvat ja tekstit luo hieman erilaisen kuvan. Majoituksena ei ole koko talo, vaan asunto tuolla talon sisällä, mutta siis kaksi makkaria, terassi, kaksi kylppäriä, keittiö ja olkkari oli meidän asunto siis. Kroatiassa ylipäätään parkkimahdollisuudet ja tiet on aika hankalia ja kapeita, ja ensimmäisenä iltana olin ihan hajalla, kun piti laittaa manuaaliauto parkkiruutuun tässä majoituksessa. Jyrkässä ja kapeassa mäessä piti mahtua kääntymään pieneen ruutuun. No, loppujen lopuksi tämä oli majoitustemme toisiksi helpoin parkki :D Saimme omistajilta lähtölahjaksi grappaa ja ties mitä kaikkea ja perheen äiti oli aivan ihana tyyppi! Kaikki toimi erinomaisesti ja tykkäsimme kovasti olla tuolla.

KOTOR:

Tää oli meidän majoituspaikoista lempparein! Jovica oli ihana asunto, joka oli ihan veden äärellä ja näköala oli mieletön! Me kun ajelimme tuonne, niin katselin sitä vuoristotietä hieman eteenpäin ja näytin yhtä aluetta ihastellen ja sanoin ääneen, että tässä jossain kun saisi asua, niin olisi varmaan aika onnellinen elämä. Ja heti perään bongasin, että jahas, tämähän on meidän majoitus tuossa suoraan edessä :D

Majoituksessa pääsi suoraan uimaan veteen ja näköala oli suorastaan taianomainen. Asunto oli tosi siisti, parkkipaikka oli vastapäätä tietä kerrankin kunnon parkkipaikalla ja vieressä oli ravintola. Dobrotan alueella sijaitsevasta kämpästä ajeli Kotorin keskustaan n. 15 minuuttia ja alue oli todella kaunis. Istuimme iltaa tuijotellen tuota maisemaa ja nauttien hiljaisuudesta ja rauhallisuudesta. Olisin mielelläni viettänyt tuossa majoituksessa vaikka viikon. Tämän omistajalla oli ehkä heikoin englanninkielen taito, mutta saimme kaiken hyvin ratkottua eikä kyllä oikein kukaan meistä halunnut lähteä poiskaan. Jättikokoisia hortensioita ja viinirypäleitä oli kaikkialla ja koko piha oli vaan aivan ihanan rauhallinen.

Kotorissa vietimme vain vuorokauden, mutta ihastuimme kyllä ja haluamme varmasti joskus vielä reissata Kotoriin ja Budvaan. Cavtatista matka kesti n. 2,5 h rajapysähdyksineen, joissa ei kyllä kauaa mennyt kumpaakaan suuntaan. Lähdettiin molempina päivinä just ennen Danten päikkäreitä ja tyyppi nukkui molemmat matkat kokonaan, eli meni tosi kivuttomasti :) Montenegro oli kuitenkin jollain tapaa hyvin erilainen kuin Kroatia, ja itse asiassa venäläisten määrä Kotorissa yllätti. Mulle ei oo vieläkään selvinnyt miksi siellä oli niin paljon venäläisiä verrattuna esim. Kroatiaan, ja itse asiassa kieli on lähempänä venäjää kuin kroatia, joten kääntelin siellä päätä ja ihmettelin kun melkein ymmärsin, mutten kuitenkaan ymmärtänyt :D

Kotorista suuntasimme takaisin Cavtatiin ja pakko sanoa, että suosittelen lämpimästi kyllä Cavtatia majoitusalueena. Helppo ja nopea mennä Dubrovnikiin, mutta itse Cavtat oli ihanan idyllinen ja rauhallinen pieni kroatialainen kaupunki, jollaiset aina viehättävät mua.

DUBROVNIK-SPLIT:

Mä rakastan tuota Dubrovnikin ja Makarskan Rivieran aluetta ja voisin pysähdellä joka kylässä ja kaupungissa. Matkallahan joutuu ylittämään Bosnia & Herzegovinann rajan, sillä B&H yltää ihan rannikkoon asti ja siitä onkin tosi kätevää käydä ajelemassa Mostariin ihmettelemään tuota kaunista kaupunkia. Me valittiin tällä kertaa toisin, sillä ollaan oltu jo Mostarissa eikä haluttu turhia ajokilsoja Danten kanssa. Niinpä mentiin suoraan Dubrovnikista Splitiin. Tosin, pysähdyttiin matkalla Tucepissa, josta tykkään ihan hulluna jostain syystä. Ekalla Kroatian matkallani pysähdyin sinne (ostamaan vettä) ja ihastuin paikkaan ja oon nyt joka Kroatian reissulla käynyt siellä. Siitä on reilu tunti Splitiin ja se oli just sopivasti matkalla. Reilu pari tuntia ajeltuamme D alkoi heräilemään ja suuntasimme syömään, rannalle ja hieman vaan pyörimään Tucepissa ennen kuin jatkoimme matkaamme.

SPLIT:

Majoituimme kahdessa paikassa ollessamme Splitissä. Toinen oli hieman etelään, toisesta taas helppo yhteys lentokentälle. Tää oli itse asiassa vähän alkuun tilanteen pakottama kun halusimme tiettyyn kämppään, joka oli kuitenkin varattu viimeisen yön, jonka olisimme tarvinneet. Niinpä olimme kolme yötä yhdessä ja kaksi yötä toisessa.

Ensimmäisenä majoituimme hieman Splitin ulkopuolelle Jeseniceen. Kyseessä oli Roza Blue -asunto, joka oli aivan mielettömällä näköalalla myöskin! Suoraan asunnon edustalla oli yksityinen ranta ja asunto itsessään oli aivan ihana! Splitiin pääsi 22 minuutissa autolla. Ainoa miinus kämpässä oli se, että sinne ajettiin suoraan aika aktiiviselta isommalta tieltä, ja se oli, kuten Kroatiassa usein, kapea ja jyrkkä ylämäki. Ei siinä ylös mennessä, mutta sieltä alas tuleminen ja tielle liittyminen... No, onneksi mies ajoi, eikä se kuulemma niin paha ollut :D Asuntoon kuului paljon kaikkia rantaleluja ja esimerkiksi ulkosuihku rannalta tulon jälkeen. Omistajat oli ihania tyyppejä ja me tykkäsimme tästäKIN kämpästä todella. Sijainti oli meistä mitä mahtavin, sillä pitkän päivän päätteeksi ei tarvinnut ajaa Splitiin asti, vaan jäimme hieman sen eteläpuolelle rauhallisempaan pieneen paikkaan.

Nämä yllä olevat kuvat ovat tosiaan Roza Bluesta. Tämän jälkeen viimeiset kaksi yötämme vietimme Klis-nimisellä alueella hieman Splitin pohjoispuolella House Miklicassa. Tää oli tosi hyvällä sijainnilla, koska Splitin lentokentälle meni n. 15-20 min, eikä tarvinnut ajaa Splitin läpi, eikä ollut mitään ruuhkariskejä. Tästä pääsi myös tosi helposti niin Trogiriin kuin Krkaan, jotka oli molemmat meidän vierailulistalla. Toisin kuin toinen Splitin majoituksemme, tämä oli "vuoristossa" eikä rannalla, mutta tästä olikin myös upeat näköalat ja kämppänä tää oli ehdottomasti kaikista upein! Täälläkin olisi viihtynyt helposti vaikka viikon. Omistajat ovat ihanat siskokset, jotka oli tosi avuliaita. Myös tähän piti vähän kikkailla auton kanssa kapeaa yksisuuntaista katua, mutta vaikka nämä mainitsenkin koko ajan, niin en kokenut turvattomuutta missään vaiheessa matkaa. Jos kuitenkin reissuun lähtee kokematon kuski, niin tää kannattaa huomioida. Varsinkin jos on tottunut automaattiin, sillä Kroatiassa järkevimmän hintaiset vuokra-autot on kaikki manuaaleja. Nimim. stögäsin noin sata kertaa reissun aikana :D

Multa kyseltiin näistä majoituksista ihan sikana kun oltiin reissussa ja ajattelin, että jos joku tässä suuntaa vielä Kroatiaan tai ensi vuonna lähtee tuonna mun Euroopan suosikkikohteeseen, niin tässä pientä esimerkkilistaa majoituksista ja miten voi viettää kymmenen päivää jaettuna aika moneen nähtävään paikkaan. Meistä tää ei tuntunut yhtään liian kiirehtivältä, ja aikataulu meni jotakuinkin näin:

Tiistai: Iltalennolla saapuminen Dubrovnikiin

Keskiviikko: Päivä Dubrovnikissa

Torstai: Kotoriin (2,5 h matka)

Perjantai: Kotorista Cavtatiin (2,5 h matka), iltapäivä ja ilta Cavtatissa

Lauantai: Dubrovnik

Sunnuntai: Aamupäivä Dubrovnikissa, ajomatka kohti Splitiä, pysähdys Tucepissa (2,5-3 h Tucepiin, siitä vielä n. tunti Splitiin)

Maanantai: Split-päivä

Tiistai: Split-päivä

Keskiviikko: Trogir-päivä (Noin 30 min Splitistä)

Torstai: Krka ja ilta Splitissä

Perjantai: Aamulennolla kotiin (Klisistä matkaa n. 20 min)

Mä en nyt muista ihan eurolleen, mutta mulla on sellainen mielikuva, että koko poppoon majoitukset näin, oli n. 800-850 euroa, hinta olisi toki ollut hieman vähemmän kahdelle hengelle. Autovuokra 10 päiväksi oli täysvakuutuksineen muistaakseni 250 euroa, mutta me tarvittiin vähän isompi auto, että mahtui 4 aikuista, lapsen isohko turvaistuin ja neljän hengen matkalaukut ja matkarattaat. Meillä oli Renault Megane farkku, ja se riitti yllättävänkin hyvin, vaikka mua vähän jännitti etukäteen, mahdutaanko miten mukavasti. Isomman kokoluokan SUV oli vuorostaan jo melkein 500 euroa kalliimpi, joten otettiin riski. Meillä mahtui takaloossiin Kaksi Samsoniten isointa matkalaukkua, yksi iso matkalaukku ja kolme käsimatkatavara-matkalaukkua + YoYo-matkarattaat. Matkalaukkujen kanssa koko köörillä ei tosin jouduttu ihan hirveesti olemaan autossa, mutta kyllä tonne kummasti vaan mahtu myös kaikenlaista sälää, kuten esim. paikalla ostettu potta ja vähän rantaleluja, jotka jätettiin tosin sinne viimeiseen asuntoon heidän lapsille. Lennot ostettii aika hyvää hintaan, joskin edullisemminkin saa. Mieheni lensi meitä päivää myöhemmin perille, ja hänen lippunsa oli hieman kalliimpi, mutta kaiken kaikkiaanlentomme taisivat olla 1200 euroa koko porukalta. Neljän aikuisen ja yhden lapsen reissu kustansi siis n. 2300 euroa sisältäen majoitukset, lennot ja auton ja siihen päälle toki ruokailut yms. Tämä siis suuntaa-antavaksi, jos joku pohtii kustannuksia reissuun :)

Kaiken kaikkiaan, ihana matka! Palaan siihen pian kohdekaupunkien tiimoilta :)

Kommentit

Lilsi (Ei varmistettu)

Kotor ️ Oltiin siellä viime elokuussa itse asiassa näihin aikoihin ja rakastuttiin molemmat kaupunkiin ja ylipäätään Montenegroon. Kävimme myös päiväreissun Budvassa, mutta se ei ollut yhtään kummankaan mieleen. Reissun vika ilta vietettiin Dubrovnikissa ja sekään ei enää sykähdyttänyt Kotorin jälkeen :D Pakko joskus palata takaisin Kotoriin meidän pienen matkatuliaisen kanssa, joka tuhisee tuossa vieressä omassa sängyssään pupu kainalossa ️

Juno_ (Ei varmistettu)

Kotor ja Montenegron rannikko ihastuttivat minutkin viime vuoden reissullamme joten en yhtään ihmettele jos tykästyitte! Taidettiin muuten yöpyäkin tuolla samalla Dobrotan alueella, kun nimi kuulostaa niin tutulta. Venäläisten määrään en muista itse kiinnittäneeni huomiota, mutta Kotorissa pysähtyy aika paljon risteilylaivoja ja ihan kuin olisin jostain lukenutkin, että nuo entiset Jugoslavian maat olisivat jotenkin nouseva matkakohde juurikin Venäjällä.

Neppi (Ei varmistettu)

Näyttääpä ihanalta teidän reissu!
Olemme itsekin kohta menossa Kroatiaan ja ajateltiin vuokrata auto.
Mistä kautta vuokrasitte auton? Vuokrasitte ilmeisesti etukäteen eikä lentokentältä? Pystytkö antamaan jotain vinkkejä mitä kannattaa ottaa huomioon vakuutuksissa? Kiitos!

MungoAnna
Mungolife

Kiitoksia :) Me ollaan vuokrattu viime aikoina auto lähes aina Rentalcars.comin kautta. On toiminut hyvin, löytänyt helposti aukiolevan ja halvimman vuokraamon ja saanut vertailtua, plus sieltä saa aika foksut vakuutukset :)
Mä suosittelen varaamaan etukäteen, koska siinä pääsee aika hyvin sitten vertailemaan :)
Mä otan aina täysvakuutetun ja täysin katetun, mikä on sinänsä hauskaa, koska mähän en oo kertaakaan joutunut mihinkään ongelmiin, eli oon maksanut tässä satoja euroja "turhaan". Mutta en koe että se on turhaan, sillä saan mielenrauhan ja mun on helpompi nauttia matkasta, kun mä tiedän, että ei oo mitään ongelmia tulossa tai että pitäisi koko ajan sydän sykkyrällä varoa kaikkea :)

Shadow (Ei varmistettu)

Otettiinko teidän luottokortilta jotain varauksia tähän autovuokraan? Italiassa ei olla ikinä uskallettu vuokrata kun kuullu että siellä varataan tuhansia kun auton vuokraa... Mietin et mites Kroatiassa.

Scarlett'O (Ei varmistettu)

Heippa Anna! Haluaisin antaa palautetta tästä Lilyn blogipohjasta. Tämä ei ehkä ole oikea postaus siihen, mutta se on viimeisin joten ajattelin ettei haittaa :) Luen itse blogiasi 12" Macbookilta, ja tuo teksti on mielestäni hieman vaikeasti luettavaa. Se on melko pientä ja kappaleet leveitä kun melkein koko sivu käytössä. Lisänsä varmaan tekee fontin ja sen väri. En tiedä skaalautuuko teksti isommilla ruuduilla isommaksi, tai voitko tehdä asialle mitään mutta ajattelin että tästä voisi silti olla hyötyä :)

MungoAnna
Mungolife

Kiitos palautteesta, ne on tosi tärkeitä, koko ajan yritetään saada tätä mukavimmaksi mahdolliseksi lukea kaikille. Tässä on nyt jännittävää se, että mulla on itselläni MacBook12" ja kaikki näyttää hyvältä. Hmmm? Millä nettiselaimella luet? Ja mitä tarkoitat fontilla ja värillä? Mustahan tuo väri on, eikö se ole jotenkin hyvin luettavissa? Voisitko hieman täsmentää, niin tutkitaan? :)

Scarlett'O (Ei varmistettu)

Luen tätä Safarilla, ja mun silmiin toi fontti vaan on jotenkin pieni ja kova, sekä teksti on leveämmällä, tehden siitä itelleni vaikealukuista. Lilyllä jos vaikka vertaa Nuden blogiin, siellä teksti on kapeammin, ja se tekee siitä helmpommin luettavaa. Ymmärrän että tässä on syynsä siihen, miksi tämä pohja on sinulle valittu, ja saatan hyvin olla ainut ketä tämä häiritsee. Ei kuitenkaan niin paljoa että jättäisin lukematta, olet kuitenkin lempparibloggaajani :)

Heippa Anna! Huomasin muutokset fontissa, nyt ainakin minusta on huomattavasti mukavampi lukea :)

Heidick (Ei varmistettu)

Ihan mahtava kattaus! Kiitos paljon. Jossain vaiheessa elämääni haluan matkustaa Kroatiaan, mutta oon hieman arka matkustelemaan, joten tää postaus oli tosi hyvä :)
Yllättävää, että autovuokra oli noinkin edullinen.

Pauliina.O (Ei varmistettu)

Olisikohan ennen syyskuun puoliväliä kerinnyt tulla lisää matkavinkkejä? Ollaan lähdössä Split+Dubrovnik yhdistelmälle, ja kaikki vinkit reiteisiä, rannoista, nähtävyyksistä ja ravintoloista ois tosi jees! Meiltä lähtee huhtikuinen ekalle matkalle, ja on kyllä jännittävää, vaikka sun reissukokemuksista saakin mielenrauhaa ja tsemppiä! :)

EmmaM (Ei varmistettu)

Tää postaus oli tosi mielenkiintoinen, vaikka ei reissua olekaan nyt suunnitteilla. Ja teiän reissu ja etenkin autonvuokra kuulosti tosi edulliselta! Itse viime vuonna Italiassa reissatessa stressasin autolla ajamista juurikin sen takia, kun oltiin siskon kanssa säästetty ja otettu vain minimivakuutukset europecarin kautta. Siellä vakuutukset olis tuonut puolet auton vuokraan lisää, niin jätettiin ne pois.

Kommentoi

You must have Javascript enabled to use this form.