Paahdettu kotitekoinen granola

Yks tän vuoden tavoitteita on ollut aktivoituminen mun Instagramissa ja myös blogissa vähän arkisempien juttujen ja sisältöjen kanssa. Kuten esimerkiksi jakamalla nopeita arkisia ruokaohjeita blogissa ja muutenkin erilaisia arjen suosituksia.

Tässä niistä yksi, eli mun tänhetkinen luottoaamupala (ja iltapala yleensä :D). Mä en oo koskaan välittänyt kaurapuurosta sen kummemmin, vaikka syön sitä aina välillä ja tiedän sen olevan hyvä ja terveellinen aamupala. Ja näin imetysaikana kaura on kaveri, koska kaura on kuulemma hyväksi maidontuotannolle, joten kun kaurapuuro aamupalana alkoi tökkimään, kokeilin uutta granola-sekoitusta kotona. Ja voi pojat mä jäin tähän koukkuun!

TARVITSET: 

Kaurahiutaleita (ite käytän isokauraa)
Foodin luomumanteleita (paljon parempia kuin mitkään muut mantelit)
Kurpitsansiemeniä
Kuivattuja aprikooseja
Kuivattuja karpaloita
Pistaaseja
Kookosöljyä
Kanelia

Mä paloittelen manteleita hieman ihan vaan veitsellä, mutta ne saa jäädä paikoitellen kokonaisiksi ja isoiksi. Pistaaseja tuon aina ulkomailta sellaisina ”sliverseina”, mutta saman asian ajaa varmasti se, että vähän mursaa pistaaseja. Sekoitan keskenään kauran, pähkinät ja kurpitsansiemenet ja sekoitan joukkoon reippaahkosti kookosöljyä ja hieman kanelia. Sitten koko komeus pellille ja uuniin 175 asteeseen. ÄLÄ LAITA TÄSSÄ VAIHEESSA JOUKKOON KUIVATTUJA HEDELMIÄ! (Nimim. kerran ajatuksissani sekoitin joukkoon karpalot ja aprikoosit ja laitoin uuniin. Sit käytinki iloisesti hetken jos toisen siihen, että poimin ne joukosta pois, koska ne oli ihan purukelvottomia :D) Anna pähkinä-kaura-sekoituksen paahtua uunissa 15-25 minuuttia, välillä sekoitellen sitä. Mä tykkään uunissa tehdä granolan näin, koska se maistuu ihanan paahdetulle silloin!

Sillä aikaa kun sekoitus on uunissa, paloittele kuivatut aprikoosit. Kun pähkinäsekoitus on vähän ruskistunut uunissa, sekoita sen joukkoon karpalot ja aprikoosit ja purkita käyttöön.

   

Mä syön tän joka päivä kreikkalaisen jugun ja sokerittoman mustikkakeiton kanssa, mutta tää nyt toimii melkeen minkä tahansa kanssa ja tästä voi tehdä vaikka granola-patukoita matkaevääksi. Mä teen yleensä kerralla isomman satsin tätä, mut tollanen kuvan iso purkki kestää käytössä ehkä pari viikkoa 😀 Oon ihan koukussa tähän ja tää on pelastanut mun huonon aamupalan syönnin nyt ihan täysin! Tätä voi muokata omien makujen mukaiseksi ja lisätä joukkoon mantelin sijaan esimerkiksi hasselpähkinää ja pistaasien sijaan esim. pinjansiemeniä tai auringonkukansiemeniä tai vaikka mitä. Kookosöljy ja kaneli on musta ihan must ja kaura toimii pohjalla erittäin hyvin. Kaikki muu on jokaisen oman mielikuvituksen varassa 🙂

Mitä suosikki-makukomboja teillä on granolassa? (Jos tekisi ensi viikolla jonkun uuden sekoituksen :D) 

Kommentit (6)
  1. Melissaniina
    29.1.2020, 14:18

    Appelsiininkuori, kaneli ja karpalo!

  2. Pitäis pitkästä aika tehdä itsekin! Mun granolat on aika makeita ja kauraisia. Mistään kaneleista ja sellaisista en välitä.

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *