Pähkinäkoulussa

nutisal koulu (1 of 5)

Oon kiinnostunut aika lailla kaikesta, ja usein blogin kautta tarjoutuu siistejä mahdollisuuksia oppia ja kokea. Kuopioon muutettuamme oon päässyt tosi vähän osallistumaan mihinkään PR-tilaisuuksiin ja -tapahtumiin. Kuopio sinänsä ei ehkä rajoita niinkään, vaan se, että olen päivätöissä, eikä päiväretket Helsinkiin oikein onnistu. Yksi tällainen kutsu, jonka jouduin hylkäämään, oli Nutisalin pähkinäkoulu. Harmitti, sillä olen ihan pähkinäfani, ja tapahtuma kuulosti kivalle. Nutisalin eräs työntekijä kuitenkin tarjoutui vetämään mulle pähkinäkoulun Skypessä kun mulla olisi aikaa, miten siistiä!

Suomessahan pähkinät ei vielä ole ihan niin iso juttu kuin joissakin maissa, joten vetoan tässä mun pienessä oravapiirteessä ihan täysin niihin venäläisiin geeneihin. Meillä on kotikotona syöty AINA pähkinöitä, ja yksi lapsuusajan tarinoistanikin liittyy pähkinöihin. Olin melko vaativa lapsi, koska touhusin koko ajan ja olin todella levoton. Äitini oli 23-vuotias minut saadessaan ja omien sanojensa mukaan hänellä ”ei ollut mitään hajua miten mun kanssa ollaan”. Välillä kuulemma teki mitä vain saadakseen mut rauhoittumaan hetkeksi. Yksi mielipuuhistani oli pähkinöiden avaaminen pähkinänsärkijällä. Kaksivuotiaana saatoin istua tunninkin paikallani ja rauhassa, jos eteeni tuotiin saksanpähkinöitä ja pähkinänsärkijä. Kaivoin niitä aivojen mallisia pähkinöitä sieltä pieni pala kerrallaan tehtävääni keskittyen. Kerran särjin pähkinöitä niin keskittyneesti, että minä nukahdin niiden pähkinöiden päälle. Äitini herättäessä minut, oli kasvoihin painunut juovia pähkinänkuorista, joiden päälle olin nukahtanut 😀

Mä oon syönyt pähkinöitä siis todella nuoresta, ja rrrrrrakastan narskutella pähkinöitä. Auringonkukansiemenet on meidän perheen pahe, ja tykätään istuskella pöydän ääressä niitä nakerrellessa toistemme kanssa juoruillen.

Vaikka syön pähkinöitä tosi paljon, tiesin niistä aika rajallisesti. Tiesin makumieltymykseni ja sen, että pähkinöissä on paljon hyviä rasvoja. Nämä tiedot oli varsin rajallisia, niin olikin mahtavaa saada kunnon tietopaketti Nutisalilta! Ajattelin jakaa hieman pähkinäkoulua myös teille 🙂

nutisal koulu (2 of 5)

Ensinnäkin, asia jonka kaikki varmaan jo tietävätkin: Kaikki pähkinät ovat omalla tavallaan hyviä, sillä ne sisältävät luonnostaan monia hyödyllisiä ravintoaineita, kuten kuituja, vitamiineja ja kivennäisaineita. Kun ihmiset kuulevat sanan rasva, yleinen reaktio on varmasti negatiivinen? Pähkinöiden sisältämä rasva on kuitenkin hyvää, tyydyttymätöntä, pehmeää kasvirasvaa, joka sisältää runsaasti omega 3-rasvahappoja.

Mitkä on sitten parhaita pähkinöitä? 

Vaikea suoraan vastata, mutta kaikki ovat selkeästi erilaisia.

Maapähkinä sisältää pähkinöistä eniten proteiinia, ja siinä on runsaasti kuitua. Se on hyvä E- ja B-vitamiinien lähde. Oikeastaan maapähkinä ei ole pähkinä, vaan palkokasvi ja se kasvaa maan alla, mutta se luokitellaan kuitenkin pähkinäksi 🙂 Maapähkinä on myös yksi suomalaisten eniten käyttämiä pähkinöitä.

Manteli lienee kaikille tuttu. Jos ei muuta, niin joulupuurosta. Sekään ei oikeastaan ole pähkinä vaan kivihedelmä 😀 Lähi-Idästä kotoisin olevaa mantelia kasvatetaan nykypäivänä USAssa ja Euroopassa, ja se sisältää kaikista pähkinöistä eniten kalsiumia. Manteliahan käytetään jauheena leivonnaisissa melko paljon ja lisäksi mantelimaito on ihan superhyvää!

nutisal koulu (4 of 5)

Parapähkinä, eli brasilianpähkinä on toinen suosikkipähkinöistäni! Parapähkinä kasvaa hieman kookoksen näköisessä kodassa, joka on parapuun hedelmä. Se on todella rasvapitoinen, ja sitä kannattaa säilyttää pakastimessa tai jääkaapissa. Tää oli mulle ihan uusi ja melko hyödyllinen tieto, sillä korkean rasvapitoisuutensa vuoksi parapähkinä härskiintyy (en kestä miten hauska termi :D) helposti. Parapähkinä sisältää pähkinöistä eniten seleeniä, joka on voimakas antioksidantti, joka ehkäise mm. tulehdussairauksia ja lisää elimistön vastustuskykyä. Seleeni avittaa myös silmien, ihon ja hiusten hyvinvointia, joten parapähkinä pitää jatkossakin paikkansa mun TOP3-pähkinöissä 🙂

Ehdoton pähkinäsuosikkini on kuitenkin macadamia-pähkinä. Australiassa alkanut rakkaus on melko kallis, nimittäin macadamia on pähkinöistä rasvaisin ja kallein 😀 Korkeaa rasvapitoisuutta (omega 7) tasapainottaa se, että siinä on pähkinöistä vähiten hiilareita, mutta niin, halpa macadamia ei ole. Macadamia-puu tuottaa ensimmäisen satonsa vasta seitsemän vuoden jälkeen, ja macadamian hinnassa näkyy pienet satomäärät ja monimutkainen valmistusprosessi, sillä pähkinän tiputtua puusta, se imuroidaan ja sitä pitää kuivattaa kolme viikkoa, ennen kuin pähkinä irtoaa kuorestaan! 😀 Macadamia on siis pähkinöiden ahh-niin-herkullinen uppiniskainen diiva 😀 Me käytetään macadamia-öljyä muuten lihan paistamiseen, ja se on ihan paras siihen!

nutisal koulu (3 of 5)

Pekaanipähkinä on mieheni suosikki, ja itsekin tykkään siitä valtavasti. Pekaanipähkinä sisältää yli kymmentä eri vitamiinia ja kivennäisainetta, joten se on myös huipputerveellinen pähkinä. Pienenä en ymmärtänyt pekaanipähkinöiden ja saksanpähkinöiden eroa, mutta nykyään tykkään pekaanipähkinästä enemmän. Se on jotenkin rasvaisemman makuinen kuin saksanpähkinä.

Saksanpähkinä vuorostaan on tutkimusten mukaan pähkinöistä terveellisimpiä! Saksanpähkinää käytetään paljon myös öljynä ja saksanpähkinäpuita kasvaa itse asiassa jopa meillä Suomessa! Tosin kelien takia pähkinät niissä eivät menesty Suomesssa. Karamellisoidut saksanpähkinät on ehkäpä parasta tässä maailmassa 😀

Vieläkö ootte messissä? Vielä ois muutama 🙂 

Pistaasipähkinä, tuo isäni suurin suosikki, joiden ääni on mulle jotenki niin kotoisa 😀 Naps, naps, naps. Jos iskä kattoo leffaa kotona, se yleensä mutustaa pistaaseja. Pistaaseissa on pähkinöistä eniten kaliumia ja niitä valitessa kannattaa muistaa, että mitä vihreämpi pähkinä, sitä herkullisempi se on!

Hasselpähkinä on parhaimmillaan suklaan joukossa, mutta sitä kannattaa napostella enemmänkin! Se sisältää pähkinöistä eniten kuitua ja sen uskotaan parantavan kaljuuntumista. Hasselpähkinää käytetään pähkinöistä eniten kosmetiikkateollisuudessa ja suklaissa. Hitto alko tekee mieli hasselpähkinäsuklaata 😀

Cashewpähkinä on Suomen suosituin pähkinä. Cashew kylläkin on oikeasti siemen ja kasvaa ihan paprikan näköisen cashew-omenan kärjessä. Koominen kasvi, kiinnostuneet voi googlailla kuvan moisesta. Cashewn valmistus on myöskin aikamoinen, sillä ennen kuin pähkinän voi syödä, se pitää kuumentaa ja jokainen pähkinä pitää kuoria käsin. Cashewt sisältävät proteiinia, hiilareita ja tyydyttymättömiä rasvahappojea, mutta niiden suuri kivennäisainepitoisuus tekee niistä erityisen terveellisiä. Sinkkiä aineenvaihdunnalle, magnesiumia hermoston toimintaan ja rautaa jelppimään vastustuskykyä ja kyykyttämään väsymystä.

nutisal koulu (5 of 5)

Mun lemppareita on parapähkinä, macadamia ja pekaanipähkinä. Mitkä on teidän suosikkeja? 

Mä oon aina säilyttänyt pähkinöitä kuiva-ainekaapissa. Se onkin ihan suhteellisen sopiva säilytyspaikka, kunhan pähkinät ovat ilmatiiviissä paketissa ikkunattomassa paikassa. Pähkinöiden korkea rasvapitoisuus luo tarpeen viileässä säilyttämiselle, eikä pähkinöille tee hyvää valo tai ilma.

Kuinka paljon näitä sitten voi syöpötellä? 

Järkevä päivittäinen pähkinäannos on pieni kourallinen, noin 30 grammaa. Ehhhhh. Mitä jos menee kevyesti iso pussi? 😀 Tarkkaa suositusannosta ei oikeen voi antaa, koska kaikilla on erilainen energiakulutus. Kuitenkin suolaamattomia pähkinöitä suositellaan kohtuullinen määrä joka päiväksi! Noin keskimääräisesti pähkinöissä on 500 kilokaloria per 100 grammaa pähkinöitä. Eli ihan hirveenä niitä ei kannata vetää, jos ei liiku paljon 🙂

Palaan aiheeseen vielä erään herkullisen pähkinä-juusto-kakku -reseptillä (ei juustokakku, vaan kakku juustosta :D) ja koska sain Nutisalilta kasan pähkinöitä maisteltavaksi ja teille arvottavaksi, palaamme asiaan niidenkin osalta. En ole vielä ihan kaikkia ehtinyt maistamaan, mutta selvä suosikki tähän mennessä on löytynyt 😀

* Kiitos Nutisalille kaupallisesta yhteistyöstä ja pähkinäkoulusta

Kommentit (35)
  1. Tämäpä olikin mielenkiintoinen ja sopivan napakka tiivistelmä pähkinöistä 🙂 Taidankin taas käydä kaupoilla ja tehdä kunnon pähkinä-hedelmä – mixin 🙂

  2. Maapähkinä on mun ehdoton suosikki! Niitä voin vetää vaikka kuinka paljon. Tosin niiden kuoret on vähän ikäviä. Seuraava lemppari on sit ehkä cashew.
    Havaijilla ollessani kävimme tehtaalla tutustumassa tuohon macademioiden vaatimaan prosessiin. Itse en syty niille sellaisenaan, mutta voi luoja miten hyvää oli suklaa, jossa oli seassa niitä. Ja joo rupesi ihan sikana tekeen mieli sitä Fazerin suklaata, jossa on kokonaisia pähkinöitä 😀

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *