Posti, you suck

Mungolife

Kaiken sokerihuuruisen ja hyväntuulisen joulunvieton jälkeen on hieman purettava ajatuksiani Postista. Koska nyt ärsyttää, ja todella paljon. Ja ehkä tässä on muutama tiedonmurunen, joka on jollekin hyvä tietää. Keskareiden (jotka haluaisin tällä hetkellä esittää erääseen tiettyyn suuntaan) sijaan kuvituksena talvisia kuvia tältä viikolta.

Tapahtui nelisen viikkoa sitten

Mies tilasi minulle yllätykseksi Ruohonjuuresta English Tea Shopin joulukalenterin. Lempäälän osoitteeseemme omalla nimellään ja valiten lähikauppamme pakettiautomaatin saapumispaikaksi. Saapumisilmoitus-tekstarin tullessa oli aika jännittävää se, että kalenteri oli Kuopion Cittarissa pakettiautomaatissa. Mies yritti asiaa selvitellä, ja selvisi, että hänellä on Netpostissa ollut voimassa omana lähetyspisteenä Kuopio. Joku jäännös Kuopiossa asumisen ajalta. Samaan aikaan miehellä on kuitenkin vuoden voimassa oleva osoitteenmuutos tänne Lempäälään ja hän tosiaan oli tehnyt valinnan tänne Lempäälään noutopaikaksi. Tavallaan siis oma moka, kun ei ole muistanut tuota siirtää, mutta kaikki muu posti, myös pakettiautomaattiposti on tullut perille ihan Lempäälään tästä huolimatta. Kun sitten asia selvisi, yritti mies tiedustella Postilta, josko he voisivat uudelleen ohjata paketin tänne lähikauppaamme. Juu ei voi. Lähettäjän pitää ilmoittaa uudelleenlähetys Postille. 

Miten ihmeessä pitäisi Ruohonjuurien ja Stockmannien kokoisille paikoille saada esitettyä tarve siirtää posti jonnekin muualle? Tai ulkolaisille nettikaupoille? Eikö olisi helpompi, että saaja voisi tarvittaessa siirtää lähetyksen sinne, missä asuu? Ihan naurettavaa tällainen säätö. No, joulukalenterin kanssa meni onneksi niin, että miehen entinen työkaveri oli juuri tulossa tännepäin ja haki paketin sitten Postista ja toi mukanaan tänne Tampereelle. Muuten se olisi palautunut Ruohonjuurelle, eli ihan todella typerä systeemi. Äärimmäisen harvoin suuttuva mieheni kiehui raivosta koska kaiken typerän säädön lisäksi Postin asiakaspalvelu oli äärimmäisen epäystävällistä.

Tapahtui jokin aika sitten 

Lähetin Mungokirppis-ostajalle paketin, mutta ostaja oli vielä reissussa. Vanhaan systeemin tottuneena ostaja oli olettanut, että paketti olisi kaksi viikkoa postissa, joten hän ehtisi sen reissunsa jälkeen hakea. Yllätys oli aika ikävä, kun Posti toimitti paketin takaisin 7 vrkn kuluttua, minä jouduin maksamaan 9,90 € sen lunastamisesta Postista ja maksamaan uudelleen postikulut. Kaiken kaikkiaan koko hommaan menikin sitten 24 €. Todella hienoa. Posti on siis lyhentänyt säilytysajan viikon mittaiseksi ja paketin palautuessa sen lunastus Postista tosiaan kustantaa kympin. Aikamoinen ylläri. Ottaen vielä huomioon sen, että käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että maanantaina Postiin saapunut lähetys lähetetään pois seuraavan viikon maanantaina. Harmi vaan, että saapumisilmoitus lähetetään asiakkaalle silloin ma, jolloin se on perillä ti tai ke. Eli periaatteessa aikaa hakea paketti voi olla vaikka ke-su, jos saapumisilmoitus ei eksy postissa. Kts. jäljempänä.

Tapahtui viime viikolla

Eräs PR-toimisto postitti mulle ja eräälle tamperelaiselle bloggaajalle paketit Helsingistä. Leikitään, että Anna Pastakille oli lähetyskoodi 001 ja Bloggaajalle X lähetyskoodi 002. Lähettäjän kuitissa ne on juuri näin. Pastakille 001 ja X:lle 002.

Pyysin seurantakoodia pakettiin entisestä oppineena (kts. jäljempänä) ja huomasin, että pakettini on Tampereella Sokoksella. Aika jännä, kun yleensä ne tulee tohon lähikauppaan. No ei siinä, oli asiaa Sokokselle onneksi muutenkin. Hieman hämmentyneinä katsoimme siinä postityöntekijän kanssa, että paketissa on nimi X.X. eikä suinkaan mun nimi. Huom, mä kuitenkin sain sen paketin sieltä Postista. Ilman valtakirjaa tai mitään saapumisilmoitusta, vaan ihan vaan seurantakoodilla ja aivan erinimisenä ihmisenä. Vähän jännä, ei valanut suurta uskoa lähetysten turvallisuuteen. No ei siinä, ajattelin, että ehkä mennyt laatikot sekaisin ja avasin paketin. Joo ei ollut mun paketti se. Mulle tuli sitten tuohon Lempäälään vielä samana iltana paketti omalla nimelläni, mutta eri seurantakoodilla. Onneksi tunnemme kaikki toisemme ja saimme asian keskenämme sovittua ja bloggaaja X saa pakettinsa minulta. Ei se tosin hänelle jouluksi ehtinyt. Että sillä lailla. Edelleen on mysteeri, miten asiassa on voitu sekoilla näin pahasti Postin toimesta ja mitä ihmettä siinä on käynyt. Nimittäin kuitissa on Anna Pastak seuratntakoodi 001, mutta paketissa on seurantakoodi 001 ja ihan eri nimi. Posti only knows.

Tapahtui pari päivää sitten 

Ollaan lähdössä kolmeksi viikoksi lomalle. Mun duunien puolesta mä saan aika paljon paketteja, joten käyn Postissa kyllä pari kertaa viikossa. Ihan vähintään. Kyselin siis lähiPostista, että voisiko sinne laittaa ylös, että tällä sukunimellä tulevat paketit pidettäis pidempään säilössä, kun nykyisin tuo 7 vrkn säilytysaika ei oikein riitä mihinkään. Ei voi. Huom, tässä välissä lienee paikallaan kertoa, että Matkahuollon kanssa riitti puhelu lähipisteeseen, missä iloisen mukava asiakaspalvelija kysyi vaan, että milloinkas ootte takaisin ja voivat sitten soitella jahka ollaan takaisin, ja sopia hyvä toimitusaika tai voi noutaa aukioloaikojen puitteissa. Kesti minuutin ja homma hoidossa. S-Marketin työntekijät siinä Postin pisteellä totesivat, että pitää soittaa Postiin ja ilmoittaa sinne tällainen järjestely ja sieltä tulisi heille sitten järjestelmään tieto, että he voivat pitää paketteja kauemmin. Että eivät voi saajan suostumuksella sitä pelkästään tehdä. Soitin Postiin, jonotin 17 minuuttia asiakaspalveluun, jonne esitin asiani. "En mä kyllä oo koskaan kuullut tällaisesta mahdollisuudesta, en mä oikeen tiedä, miten tällainen..." Ehh. Mitäpä jos selvittäisit? "Ei meillä taida tuollaista mahdollisuutta olla". Kun mä jonotan 17 minuuttia asiaani sen mukaan, mitä Postin asiamiehet S-Marketissa ovat ohjeistaneet, mä haluan hieman vakuuttavamman vastauksen kuin "ei taida olla".

Pyysin saada puhua jonkun asiasta paremmin perillä olevan kanssa ja Postista lupasivat soitella takaisin. Tunnin päästä sama aivan pihalla oleva tyyppi soitti takaisin ja totesi, että ei tällainen ole mahdollista, vaan lähettäjän pitää ilmoittaa postille, että pakettia pitää säilyttää pidempään. "No mitä jos minä en tiedä, kuka mulle lähettää jotain, kun osa mun paketeista tulee mulle täysin yllättäen eri yrityksiltä ja näytelähettämöiltä? Tai miten kuvittelet asian hoituvan esim. brittiläisen nettikaupan kanssa?" Vastaukseksi sain hiljaista nikottelua ja "niiin no, lähettäjän pitäisi tämä ilmoittaa". Voi hyvä Luoja. Jätin Danten kummisedälle valtakirjan ja ilmoitin, että ilmoittelen jos tulee joku paketti, mikä pitää noutaa Postista ennen kuin mies palaa reissustamme, jos hän viittisi sen hakea, kun asuu tässä melko lähellä. Mielestäni on vaan käsittämätöntä, että saajana/tuotteen tilaajana joudun pyytämään ystävää hätiin, enkä voi itse ilmoittaa Postiin, että hei, mä haen nää parin viikon päästä sitten. Saa nähdä montako pakettia menee ohi tän loman aikana ja montako kertaa joudun pyytämään ystävältä palvelusta.

ja sitten, jo valmiiksi ollessani vihainen Postille kaikesta tästä säädöstä...

Tapahtui tänään

Tsekkasin Postin viimeksi eilen ja tänään asioille lähtiessä katsoin nopsasti postilaatikon. Jahas, saapumisilmoitus. Nappasin kirjeen mukaani ja painelin asioille. Viimeisenä Postiin. Avasin kirjeen vasta Postin jonossa, ja sitten hyytyi hymy. Jaaha. Tänään (28.12.) saapuneessa saapumisilmoituksessa oli ilmoitettu, että paketti lähetetään takaisin 26.12. Postin lähettämä paperi-ilmoitus on lähetetty 19.12., mutta oli meillä 28.12. Ja paketti lähetetty takaisin siis oletettavasti eilen, koska käsittääkseni Postin pitäisi olla kiinni Tapaninpäivänä.

Sellaista. Eniten ehkä tyrmistytti myyjän vastaus, kun kysyin siinä äärimmäisen ärsyyntyneenä, että mihinhän mä voisin valittaa asiasta. Nooo, kyllä siitä kannattaa valittaa Postille, vaikka ei se mitään auta. No mulla nyt on vähän parempaakin tekemistä kuin tehdä valitus, joka ei kanna mihinkään.

Millä h%&#€in perusteella Posti on kokenut hyväksi ideaksi lyhentää säilytysaika 7 vrk:ksi, jos he eivät edes sen viikon aikana saa toimitettua yhtä paperista saapumisilmoitusta perille? En itse asiassa tiedä, mitä missasin. Lähettäjänä oli eräs yhteistyökumppani, joka oletettavasti lähetti Dantelle joululahjan. Seurantakoodista päätellen paketti on jo takaisin heillä itsellään ja noudettu. Yllättävää, että Posti on vauhdikas ainoastaan palauttaessaan jotakin noutamatonta lähetystä, mutta ai niin, hehän tienaavat siitä melkein kympin.

Asuessamme Kuopiossa n. 20 % mun paperisista saapumisilmoituksista ei koskaan tullu perille. Pyydän aina lähettäjältä seurantakoodia, mutta bloggaajana en usein edes tiedä, mikä paketti meille on tulossa ja mistä. Vaikea pyytää seurantakoodia yllätyksistä.

Tapahtuu seuraavaksi

Heti palattuani lomalta Mungoshopin ääreen taidankin vaihtaa postitusmuodon Ärräpaketiksi ja Matkahuolloksi, sillä suoraan sanottuna Posti on kiilannut viime viikkoina mua eniten ärsyttäväksi yritykseksi Suomessa. Olen jo pitkään valinnut noutopaikaksi Ärrän ja K-Marketin (eli Postnordin ja Matkahuollon) jos vaan mahdollista, ja jatkossakin tulen välttelemään Postia vieläkin enemmän. On ihan naurettavaa, että valtiollinen postijärjestelmä on noin huono. Jokainen asia on tehty mahdollisimman hankalaksi ja rahankiilto silmissä. Ällöttävää.

Postille terveisiä. Tervetuloa pian 2018-vuoteen. Nykyään aika paljon tulee paketteja eri yrityksiltä, ja voipi olla vähän vaikeaa saada lähettäjään yhteys, jotta paketti saataisiin perille tai pidennettyä säilytysaikaa. Nykyään kun on tällainen jännä asia kuin in-ter-net (uus juttu, vaikea sisäistää kasarille juurtuneella infrastruktuurilla) ja se mahdollistaa nettishoppailun, niin voi olla, että ihan hirveän helppo tämä teidän lähtökohtanne ei asiakkaille ole. Asiakkaalle helppous ja luotettavuus lienee aika tärkeitä asioita, joten olisi ehkä hieman petrattavaa. On nimittäin aika ällistyttävää vaatia asiakasta olemaan yhteyksissä johonkin yritykseen Jenkeissä, jotta saisi pidettyä pakettinsa Postissa esim. viikon loman ajan. Voin vaan kuvitella miten hankalaa on saada esim. joku joku amerikkalainen nettikauppa kontaktoimaan Suomen Postia (ja jonottamaan 17 minuuttia asiakaspalveluun :D) ilmoittaakseen, että heidän lähetystä voipi muuten pitää Lempäälän Ässällä hieman pidempään :D

Kyllä. Ärsyttää.

Kommentit

H (Ei varmistettu)

Täysin aiheellista ärtymystä! Etkä todellakaan ole ainoa.. itsekin suosin muita vaihtoehtoja aina kun se vaan on mahdollista! Hei mikäs ihana kaulaliina-asia noissa kuvissa vilahtaa?!

Karli (Ei varmistettu)

Voisi olla hyvä vetää hieman henkeä ennen tällaista kirjoitusta. Tarkoitukseni ei ole puolustella puolin eikä toisin, mutta eivät nämä kaikki tapaukset kyllä Postin piikkiin mene. On asiakkaan itsensä vastuulla varmistaa toimitusosoite, ja tuosta säilytysajan lyhentymisestä on sen verran hyvin tiedotettu, ettei sen pitäisi tulla enää yllätyksenä. Mielestäni on myös ihan ymmärrettävää, ettei säilytysaikoihin aleta tehedä poikkeuksia, muutenhan siellä olisi kohta jokainen Pirjo ja Pekka pyytämässä erityiskohtelua. Kasvavassa pakettivirrassa loppuu tilat - siksi sitä kiertoa siellä yritetään nopeuttaa. Se nyt ei tietysti ole oikein, että ilmoitukset tulevat myöhässä tai ovat sekaisin. Postin sovellus puhelimeen voisi auttaa tuohon ilmoitusasiaan, sinne pitäisi rekisteröityä tulevat lähetykset?

Itsellänikin on ikäviä kokemuksia, mutta tuntuu, että nykyään Posti tuomitaan automaattisesti kaikesta ja välillä ihan oikeasti täysin syyttä.

Minna (Ei varmistettu)

Samaa mieltä Karlin kanssa. Posti on aiheuttanut meillekin harmia ja hukannut kirjeitä, mutta osa kirjoittamistasi asioista ei todellakaan ole Postin syytä.

Anna (Ei varmistettu)

Niissä joissa asia ei teknisesti ole postin syytä, vika onkin systeemissä joka ei palvele ketään kunnolla, liian pienessä työvoimassa, epäorganisoidussa järjestelmässä, jossa yksi aspalvelija sanoo yhtä ja toinen toista. Missä yhdellä paikkakunnalla sääntö on yksi ja toisaalla toinen.

Esim. 7 päivän säilytysaika ei ehkä ole Postin "vika", mutta on se todella harmillinen asiakkaalle. Ja se, että virhetapauksissa tai erityistapauksissa ei voi saajana oikaista asiaa, vaan pitää lähettäjän oikoa asia. Maailmassa, jossa nettitilauksia on paljon ja on melko mahdotonta saada ulkolainen yritys X kontaktoimaan Suomen postia.

Ennen kaikkea savuaa sen takia että räikeissä postin virheissä, posti ei myönnä virhettä ja asiakaspalvelu on aivan todella kuraa. Joko ei tiedetä eikä viitsitä selvittää tai sitten asiat tehdään todella epäystävällisesti.

Hilus (Ei varmistettu)

Tuosta olen nyt minä erimieltä että hyvin ja hyvin tiedotettu. Eipä minunkaan lähipiirissä asiasta tiedetty. Eli jos et seuraa iltapäivälehtiä ja et tykkää postin facebooksivuista ja tilaa paljoa niin on ollut melko vaikeaa saada tietää asiasta.

minä (Ei varmistettu)

Luen iltapäivälehdet ihan päivittäin ja tilaan sen verran että n. kerran viikossa tulee käytyä postissa enkä oo kuullukkaan että se noin lyhyeks olis muttunu. Yleensä onneks kun tilaan niin tulee se viesti mutta aika saatanasta ton paperisen kanssa kun sitäkin saa sen päivän kaks odotella. Ei oo todellakaan hyvin tiedotettu.

garmentgrey

Mietin samaa kuin Karli edellä. Mielestäni hieman erikoista tuohtua jos ei saakaan haluamaansa erikoiskohtelua, kohtahan sitä pyytäisi jokainen (varsinkin usein postissa asioivat, niinkuin sinäkin), mihin se raja sitten vedetään? Toiselle venytetään sääntöjä ja jollekin toiselle ei? Asiamiespostien tilat on rajalliset yhä kasvavassa pakettivirrassa, puhumattakaan muutenkin työn hektisyydestä jolloin yhä enemmän pitää ehtiä ja usein lyhennetyssä työajassa.

Ikävää että asiat eivät aina kulje mallikkaasti, itsellänikin on melkoisesti kokemusta erilaisista kommelluksista eri kuljetusfirmojen kanssa.

Anna (Ei varmistettu)

Tuohtuminen tässä tapahtui lähinnä koska a) Kuopiossa vielä keväällä tällainen oli oikein OK ja b) koska Postin pisteestä kertovat onnistuvan ja aspasta ei. Eniten tuohtumusta aiheuttaa viikon säilytysaika entisen 2 sijaan. Lisäksi musta on hyvin outoa, että ihminen ei voi vaikkapa lisämaksusta pyytää lisäsäilytysaikaa. Kyllä ihmiset käyvät lomalla ja viipyvät siellä enemmän kuin 7 päivää, joka on todella lyhyt säilytysaika.

En olekaan vaatimassa erityiskohtelua, vaan järkevämpää systeemiä tasapuolisesti kaikille.

garmentgrey

Pahoittelen jos kirjoitin aikaisemman viestini kovin kärkkäästi.
Oikeassa olet, systeemi kaipaisi ehdottomasti parannusta, päivitystä vastaamaan asiakkaiden tarpeita kokonaisvaltaisemmin.

Linda (Ei varmistettu)

Olen samaa mieltä Annan kanssa. Eiköhän se ole kaikkien etu ja ekologisempaa, että paketteja ei lähetetä takaisin niin nopeasti, sillä sehän vasta työllistää kun paketti palautuu ja mahdollisesti tilataan uudestaan. Luulisi että näin iso yritys pyrkisi toteuttamaan toimintaansa LEAN periaatteella, jolloin säästyy aikaa, rahaa ja resursseja, ja säästää luontoa kun ei tarvii lennättää/kuskata/ajella pakettien perään.

Sssape (Ei varmistettu)

Toisaalta olen myös itse sitä mieltä että kyllä ihmisen pitää tilauksensa ym osata hoitaa pitkät lomamatkat silmällä pitäen. Jos joku lomasta tietämätön lähettää yllärinä jotain niin ae ei voi olla kovin "tärkeää" ja kyllähän se silti palautuu lähettäjälle.
Ymmärrän että ärsyttää mutta ehkä vähän nihkeetä näin räikeästi mustamaalata vaikkei ny mennykä ku strömsössä. :/

Helinä (Ei varmistettu)

Se on jännittävää toi säilytysajan lyhennys jos Postista tulee tekstiviesti sekä saapumisilmoitus joissa kummassakin on säilytysaika ilmoitettuna 14vrk. Kun sitä käy 8vrk kohdalla hakemassa postista niin saakin kuulla että lähetys on siellä kyllä mutta eivät voi luovuttaa sitä, koska säilytysaika lyhentynyt 7vrk. Eli ei, siitä ei todellakaan ole ilmoitettu saati tiedotettu kunnolla.

Kristiina / Cava blogi (Ei varmistettu) http://Www.cavablogi2.blogspot.com

Samanlaisia kokemuksia täällä päässä, naurettavaa puuhastelua Postilta. En ala edes avaamaan, kun nyt jo tulee sauhut korvista. Ehkä yhden esimerkin kuitenkin voisin jakaa; lähiPostista soitettiin mulle JOULUAATTONA että tule hakemaan paketti. Tästä paketista ei ollut tullut edes viestiä / noutolappua. Toisaalta hyvä että soittavat, mutta onko pakko keskeyttää joulupuuron syönti ja varsinkin juuri, kun joulurauha on julistettu

heinz (Ei varmistettu)

Halleluja.

rar (Ei varmistettu)

Mulla on ihan yhtä hirveitä kokemuksia myös PostNordin, Matkahuollon kuin DHL:nkin kanssa :D PostNord ei ilmoittanut pakettien saapumisesta, ja jos en olisi tajunnut katsoa seurantakoodia netistä, olisi huonekalut lähteneet takaisin Saksaan parin päivän päästä. Uuden toimituksen sopimisesta 10e lasku jäätävän jonottamisen takia... Matkahuollon 3-5pv toimitus kesti 14pv ja paketti päätyi aivan väärään noutopisteeseen. Tämäkin huonekaluostos, joten oli tosi mukava yllätys lähteä toiselle puolelle kaupunkia. DHL ei soita kysyäkseen ovikoodia, ja vie paketin heti ensimmäisen yrittämän (toimitus vaan arkisin toimistoaikoina, milloin harvat ihmiset on kotona) jälkeen toiselle puolelle kaupunginosaa. Todnäk kiertävät siis koko päivän kerrostalojen ovien takana, koska ainakin pk-seudulla kaikkialla on nykyään ovikoodit. :D Niiiin turhauttavaa ja epäoikeudenmukaista palvelua, kaikilta tahoilta! Ps. Kivaa jännitystä luo myös Postin saapumisilmoitukset ilman noutopaikkaa, kun läheltä löytyy useampi Posti. Kiitos tästä mahdollisuudesta avautua :D

esse (Ei varmistettu)

Samanlainen. kokemus PostNordista myös mulla. Ilman seurantakoodia ei olis ollu mitään hajua, että ovat yrittäneet pakettia toimittaa. Postin toiminta myös kaukana asikaslähtöisyydestä.

Itäsuomen iita (Ei varmistettu)

Minulla taas täysin päinvast kokemus, dhl toi brittifirman pienen paketin, en ollut kotona, kuski soitti henk koht numeroon että saako jättää terassille jemmaan ettei tarvitse yrittää sopia uutta aikaa. Sai jättää ja sain paketin. Toki varmaan kuski ja myös asiakas kohtaista mutta meillä ainakin natsasi hyvin.

Sade (Ei varmistettu)

Niin asiaa! Itselle saapui samalla kertaa muistutuslasku, sekä lasku, jossa ilmoitettiin siirryttävän perintään, ellen maksa eräpäivään mennessä. Paha vaan, että tuo eräpäiväkin oli mennyt viikko ennen kirjeen saapumista. Ja alkuperäistä laskua en ole saanut vieläkään. Osoitteenmuutoksen olin tehnyt ohjeiden mukaan. Onneksi kirje sentään saapui, olisi ollut hurjaa huomata menettäneeni luottotiedot!

Tintti (Ei varmistettu)

Perinnästä ei menetä luottotietoja. Vasta jos ei perinnänkään kautta maksa laskujaan, menee tapaus oikeuteen, josta sitten saa tuomion ja maksuhäiriömerkinnän. Kukaan ei vahingossa menetä luottotietojaan.

Marine (Ei varmistettu)

Minä olen kanssa repinyt pelihousuni postin toimintaan. Minulle tuli paketti, saapumisilmoitus tuli 20.12 ja paketti pitää noutaa 21.12, öh tähän kyseiseen postiin on meiltä 40km suuntaansa ja ei juuri nyt ollut muualle asiaa. No ei kun pakettia noutmaan koska se lähtee huomenna jo takaisin. Tilasin miehelleni joululahjan postin pakettiautomaattiin. Tuli viesti, paketti on noudettavissa postin väliaikaiseata toimipisteestä kauppakeskuskseta. Mistä h****tin kauppakeskuksesta, kyseisell alueella on kolme isoa kauppakeskusta. Lauantaina joulustressissä kävin kaikissa kolmessa enkä löytänyt tätä väliaikaista pistettä yhdestäkään. Maanantaina paketti jo palautuisi takaisin. Siinä menee miehen lahja jos en paikkaa löydä. Ma töiden jälkeen uudestaa sompailemaan näihin keskuksiin ja kas oli yhteen niistä tullut lappu että kyseinen paikla löytyy keskikäytävältä todella perältä. Paketin sain mutta hermo meni totaallisesti.

Riikka (Ei varmistettu)

Ymmärrän kyllä, että säilytysaikaa lyhennettiin, jotta aika olisi yhtenäinen pakettiautomaatin noutoajan kanssa, mutta tiedottaminen oli kyllä aika heikkoa ja luulenpa ettei kovinkaan moni ole ollut tietoinen tästä muutoksesta.

Kannattaa muuten ladata Postin sovellus (ellei sinulla jo sitä ole), sieltä näet sinulle tulossa olevat paketit (ilmeisesti seurantakoodiakaan ei tarvitse etukäteen tietään). Kun paketti on noudettavissa, voi paketin kätevästi noutaa sovellukseen tulevalla QR-koodilla :)

Julia (Ei varmistettu)

Huhhuh, järkyttävää toimintaa postilta! Voin kyllä yhtyä noihin kokemuksiin, ulkomailta ajoissa tilatut joululahjat pyörineet Suomen Postilla ympäriinsä ja minulle vaan ilmoitettiin, että paketti on hukkunut. Ihan uskomatonta. Ollut kyllä hermo kireällä myös täällä päässä Postin suhteen.

Luulisi, että nykypäivänä asiakaskokemuksista oltaisiin kiinnostuneempia..

Mariaa (Ei varmistettu)

Siis voi kuule miten oon saanu taistella Mr. Postin kanssa!!!!! Ei huutomerkit riitä, siis niin monet feilaukset ja voi hyvä tavaton. Oon nyt lähettänyt Zadaa paketit matkahuollolla ja muut paketit ärrällä ja päivääkään en kadu! Pakettimateriaalien hinnat nousee vähän väliä postilla ja siihen lisäksi postimaksut (jotka on vielä kalliimmat postissa kuin netissä!!) niin huhhei. Ärräpaketti on niin kätsy kun se laatikko tulee mukana, ite ei tarvi ostaa mitään pakettimateriaalia <3
Mun puolesta posti vois painua sinne missä valoa ei näe. Samaa laatua kun UPS, ainut et sanon sitä HUPS koska ...

Jenni (Ei varmistettu)

I feel you!!! Toimin itse yhdistyksen jäsensihteerinä ja kun aloitin hommat, niin valehtelematta sain viisi kertaa soittaa samasta asiasta Postin asiakaspaveluun. Mun piti siis saada jäsenmaksukuoria varten kuorien postitus-ja laskutusosoite muutettua. Jokaisen puhelun jälkeen mulle sanottiin, että tiedot on nyt muutettu mut sit kun teen tilauksen ni huomaan ettei tiedot olekaan oikeat. :D Nyt ne luojan kiitos on jo kunnossa mut kyl mä kans manasin Postin alimpaan helvettiin ja pistin useamman närkästyneen palautteen niille menemään.

Anne-Mari (Ei varmistettu) http://www.pochetteroulette.com/

Jaan täysin Postiin liittyvän ärsytyksen! Nytkin jännittää vähän, ehtiikö yksi paketti palautua lähettäjälle ennen kuin pari päivää vuodenvaihteen jälkeen oon taas kotona. Oon itsekin siirtynyt ajat sitten suosimaan Matkahuoltoa aina, kun vaan mahdollista. Joulun alla suututti myös väliaikaiset pakettien noutopisteet. Oli kätevästä kaukana, kun tilasin paketin valitsemaani pakettiautomaattiin lähikaupassa, mutta sitten se lopulta pitikin hakea pitkän matkan päästä ostoskeskuksesta, jossa ei ollut juuri minkäänlaisia opasteita pisteelle, ja jonne mulla ei muuten ollut mitään asiaa. Jurppi niin sairaasti. :D

Jessica (Ei varmistettu)

Just :D mä sain kerran postin saapumisilmoituksen tekstarina n klo14 aikaan ja suunnilleen klo 18 sieltä tuli uusi viesti että ”voisitko ystävällisesti noutaa pakettisi mahdollisimman pian, pakettiautomaatissa on ruuhkaa” (tai jtn tohon suuntaan). Okei, ymmärrän ruuhkan, mutta että ihan 4tunnin päästä piti jo viestiä syöttää :D
Täs parin vuoden sisällä on saanu älyttömän monta kertaa vaihdella naapurien kanssa posteja keskenään ja viedä toisten laskuja takasin postiin kun oikea osote on jossain 10kilometrin päässä. Hauska (tai ”hauska”) tapaus sattui viime viikolla kun kävin tyhjentämässä vanhempieni postilaatikon heidän ollessa matkoilla. Lajittelin siinä vanhempien laskut eri pinoon ja kenenkäs laskuja siellä välissä olikaan, mun mieheni :D ja ei, ei asuta lähelläkään vanhempiani No onneks tuli melkein oikeeseen osotteeseen, eikä jollekin joka pahimmassa tapauksessa ei koe tarpeelliseksi niitä toimittaa eteenpäin :D

Minna (Ei varmistettu)

Aamen!! :)

Hanna (Ei varmistettu)

Mäkin tilasin ennen joulua paketin olettaen että voin hakea sen sitten 14vrk kuluessa postista. Vaan eipä ollut kun tuo viikon säilytysaika, mitä kyllä kovasti ihmettelin. En tiedä missä vaiheessa se on muutettu ja minkä takia, koska se ei todellakaan riitä mihinkään!! Ärsyttää siis täälläkin postin toiminta vaikka ei ihan noin paljoa kommelluksia ole omalle kohdalle sattunut, ainakaan vielä!

Fyssari (Ei varmistettu)

Ei hyvä luoja :D Postille semmosia terkkuja että äly hoi, älä jätä! Se pitää vaan muistaa, että nämä ei ole postin työntekijöiden vika. Oikeastaan voin kuvitella, että nämäkin asiakaspalvelijat joiden kanssa asioit, ovat ehkä sisimmässään noloissaan tietämättömyydestään. Vaan kysymys kuuluu, miten saadaan yrityksen protokollaa toimimaan paremmin, jotta asiakkaat ovat tyytyväisiä ja homma toimii silti taloudellisesti kannattavana. Noin se ei ainakaan toimi :D Turha varmaan kysyä, laitoitko jo postiin palautetta?

Annika (Ei varmistettu)

Mä en ihmettele yhtään tätä. Postin toimipisteessä työskennelleenä tällainen säätö kuulostaa tutulta. En tosin montaa ihan näin värikästä tapausta muista, mutta siinä yrityksessä tuntuu olevan langat aivan solmussa. Kukaan ei vaikuta olevan täysin perillä siitä, kuka on vastuussa mistäkin ja kenen puoleen kääntyä ongelmatilanteissa. Ja tietysti tämä välittyy asiakkaalle tällaisena säätönä. Näiden tapausten varjolla Postilla ei myöskään vaikuta olevan järin suuret intressit asiakaslähtöiseen palveluun..

Meillä kävi myös hauska keissi tässä joulukuun alussa, kun mies tilasi nettikaupasta tavaraa ja se oli meidän yllätykseksi sitten toimitettu Postin väliaikaiseen noutopisteeseen jouluruuhkien välttämiseksi. Ko. paketinhan olisi siis pitänyt saapua lähikauppaan n. 200m päähän, mutta sen sijaan se täytyikin hakea viikon kuluessa 6km päästä sellaisesta paikasta, johon ei edes julkinen liikenne kulje. Noh, ei siinä mitään, paketti oli varsin pieni ja ollaan molemmat nuoria ja terveitä joten se oli helposti sieltä haettavissa, vaikkei meillä autoa olekaan. Vähän kuitenkin mietin vanhuksia sekä niitä ihmisiä, jotka tilaavat jotain raskasta sillä ajatuksella, että kyllähän sen jaksaa tuosta lähikaupasta kotiin kantaa. Minua tässä ihmetytti hiukan se, millä oikeudella Posti vaihtaa noutopistettä kesken sopimuksen (pakettia tilatessa oli siis valittu noutopisteeksi se lähikauppa). Ehkä multa on vaan mennyt jotain ohi.

Eli kyllä, ymmärrän miksi ärsyttää, ja ärsyttäisi muakin näiden sun tapausten jälkeen! Ketuttaahan se, että ainut asia mitä Posti tällä hetkellä näyttää osaavan on hintojen jokavuotinen korottaminen. VR ja Posti, näille kahdelle Suomi voisi 100v kunniaksi tehdä jotain. :D

Hilus (Ei varmistettu)

Minä tilasin juurikin tiettyyn smartpostiin sen takia, että voin joustavasti hakea paketin sitten. Kappas vain kun tuli viesti, että paketti on väliaikasessa pisteessä, viikko aikaa noutaa ja btw ollaan auki vain ma-pe 10-20. Itsehän olin töissä tuon välisen ajan -.-
Että en nyt sitten tiedä kuinka se meidän joulukiireitä helpotti :P. Myöskin kun asiasta olisin halunnut antaa palautetta, niin sen anto on tehty niin vaikeaksi että se jäi.

Bea (Ei varmistettu)

Täysin samat kokemukset. Paketteja on palautunut, enkä tiedä keneltä ne on tullut. Olen jonottanut asiakaspalveluun tunteja, mua on siellä palloteltu ihmiseltä toiselle ja palvelu on ollut oksettavan huonoa. Itse käytän nykyään vain ärrää, en missään olosuhteissa syydä pennejä enää Postille. Täysin ala-arvoinen laitos.

Chuuko (Ei varmistettu)

Ja postihan ei taida jakaa kirjepostia enää tiistaisin ollenkaan, ainakaan haja-asutusalueilla. Joten siitä yksi ekstrapäivä lisää saapumisilmoituksen toimitukseen... Oli kyllä melkonen asiakaspalvelurumba tässä itselläkin joku viikko sitten, kun pakettiautomaattiin saapuneeseen pakettiin ei tullutkaan sitä avauskoodia tekstiviestillä, kun nettitilauksen puhelinnumeroon oli lipsahtanut yksi väärä numero. Onneksi oli suomalainen verkkokauppa...

Linda (Ei varmistettu)

Voi ei miten ärsyttävää! Olen niin samoilla linjoilla kanssasi, Posti on suomen huonoin yritys. Mulla kävi niin, että sain saapumisilmoituksen postilaatikkooni. Hakiessani pakettia, paketissa luki osoitteeni lisäksi ainoastaan etunimeni, eli jostakin syystä sukunimeni puuttui paketista, eikä virkailija suostunut antamaan pakettia. Minulla oli kuitenkin saapumisilmoitus ja seurantakoodi, mikä ei Postin virkailijalle riittänyt, vaan sain saman ohjeen kuin sinä, pitäisi pyytää aasialaista verkkokauppa ilmoittamaan koko nimeni postille. Just! Odotin pari päivää, ja kävin kokeilemassa onneani, josko Postin toinen virkailija voisi antaa pakettini, ja niinhän siinä kävi, eri virkailija toimi eri säännöillä, ja sain ilokseni paketin noudettua :) Ja kiitos tiedosta postin uudesta 7 päivän palautussäännöstä :)

Nauis (Ei varmistettu)

Noh eipä se ole toki postin vika jos pakettitarrasta puuttui sukunimi ja ei työntekijä ole välttämättä uskaltanut antaa pakettia jos ei ole ihan varma että saa niin tehdä.. Pelaa niin sanotusti varman päälle ettei ainakaan tule sitten sanomista jälkikäteen (työnantajalta siis :D)
Toki asiakkaan näkökulmasta se tuntuu tyhmältä ja ottaa päähän.. Onneksi kuitenkin sait paketin lopulta!

Ei liity tähän mutta pääasia on kuitenkin muistaa ettei ne kaikki postin työntekijät ole pyllystä ja syyllisiä jos jotain menee pieleen.. Voin kertoa että syö motivaatiota jos joutuu joka päivää kuulemaan ja lukemaan haukkuja :D

Linda Martesuo (Ei varmistettu)

Tietenkin ymmärrän että se ei ole työntekijän vika, mutta jos sukunimeni puuttui paketista, niin miten sain saapumisilmoituslapun postiluukusta jossa on sukunimeni? Ja miten työntekijöitä on ohjeistettu toimimaan niin eri tavalla?

Laura (Ei varmistettu)

Amen!

Kaisa Ilola (Ei varmistettu)

Huh, onpas mennyt mutkalle ja vielä monta kertaa meidän kanssa hommat. Ymmärrän kirjoituksestasi tihkuavan kiukun meitä kohtaan. Olen todella pahoillani, että kaikki tuo on päässyt tapahtumaan.

Kirjoituksessasi on paljon sellaisia tapahtumia, joita tutkisin mielelläni tarkemmin. Ihan sen takia, että voisimme parantaa omaa toimintaamme ja toisaalta saisimme jatkossa tarjottua sinulle suoraan sujuvampaa palvelua.

Vähän tarvitsisin sinulta apuja lisätietojen saamiseen eli jos laittaisit yhteystietosi (vaikka email osoite) minulle, niin kysäisisin muutamia tarkempia tietoja noihin lähetyksiin liittyen.

Kaikesta huolimatta oikein ihanaa, kohta vaihtuvaa, uutta vuotta !
t. Kaisa Ilola Postilta

Lee (Ei varmistettu)

Ihan me kaikki muutkin tavan tallaajat kaivataan sitä sujuvampaa palvelua, tuskin riittää että Annalle sitä meinaatte tarjota.

Mää vaan (Ei varmistettu)

Ja mistäköhän senkin tietää, että tää Kaisa Ilola on oikeesti postilainen eikä mikään trolli? Tyyppi ei virallisesti esittele itteensä ja pyytää vaan laittaa kertomatta laittaan spostilla henk.koht. tietoja ittestään.

Vitsinä hauska, MUTTA jos tää ny sattuski oleen oikee tyyppi Postin aspasta, nii mää en kestä xDDD. Vois alkaa itekki leikkiin eri firmojen aspoja netissä. Ei herätä luottamusta.

Kaisa Ilola (Ei varmistettu)

Ihka oikea postilainenhan minä. Trolliepäilyn voi poistaa vaikka tsekkaamalla minut posti.fi sivulta tai linkedIN:stä. Vastaan mm. Postin asiakaspalveluista ja postin myymälöistä. Seuraamme laajasti saamaamme palautetta ja voidaksemme parantaa, tarvitsemme joskus tarkempia tietoja. Siksipä pyysin niitä ja ihan viralliseen työsähköpostiini.
Kaisa Ilola

Emilia (Ei varmistettu)

Olisi mukava, jos ottaisit ihan näin julkisesti kantaa siihen, miten on mahdollista, että bloggaajan pakettia on säilytetty 7 vrk paperisesta saapumisilmoituksesta huolimatta. Eikö tällöin säilytysajan kuuluisi olla 14 vrk? 7 vrk vain, jos saapumisilmoitus tulee tekstarilla tai meilitse.

marix
Mari style - oho

Säilytysaika on 14 vrk, jos lähettäjä on ostanut pidemmän säilytysajan paketille.

https://www.posti.fi/henkiloasiakkaat/apu-ja-tuki/sailytysajat.html

jasmin (Ei varmistettu)

Joo. Ehdottomasti tällaisia kirjoituksia enemmän ja jokaisesta mahdollisesta tuutista niin saadaan vähemmänkin valveutuneet yksilöt vaihtamaan matkahuoltoon tai muihin palveluihin postin sijaan. Ihan älytöntä toimintaa heiltä.

Satu (Ei varmistettu)

Veit jalat suustani! Terkut vaan Postille täältäki. Ehkä kantsis vaihtaa kokonaan ruohonleikkuuseen tätä menoa. Se näyttää hoituvan

Raija (Ei varmistettu)

Kiitos tasta Anna! Toivottavasti kirjoitus paatyy jonkun postin ihmisen silmiin ja sita kautta oikeasti mietittavaksi siellapain.. Nimittain et todellakaan ole ainut jolla on ongelmia postin kanssa. Kaikintavoin jo valttelen normaalilla postilla lahettamasta yhtaan mitaan silla mitaan takeita postin perille menemisesta ei oikeasti enaa ole ollenkaan, niin paljon omiakin lahetyksia on ihan kadonnut kuin tuhka tuuleen. >:(

Ritti (Ei varmistettu)

Ei perhana mitä säätöä. :D Samaan aikaan postilla saattaa mennä 500 euroa yhden postikortin kuljettamiseen saarella asustavan ihmisen postinkantoon (tarkistin vielä ylen uutisen :D), joka ei ole normaalien yhteysaluksien päässä. Laki vissiin sen edellyttää, että arkipäivinä täytyy posti myös sinne kulkea. Eikä siis siinä, niinhän se kuuluukin. Tässä maassa vaan välimatkat ovat pitkiä ja maastot vaihtelevat vesistöistä metsän kautta kaupunkiin. Mut jotenkin koomista, että me "helppojen" yhteyksien päässä asustelevat saadaan odottaa yhtä lappua viikon, kun se jo pelkän lain mukaankin pitäs jaella venematkan päässä asustelevallekin päivittäin.
Itellä meni uuden luottokortin tunnusluku naapuriin, vaikka oli kirjeessä oikeat tiedot. Naapurilla oli sama pankki, joten katsomatta sen enempää oli sen avannut. Inhimillinen virhe tietysti vain postinjakajalta, mutta kun tiedustelin kuka ottaa vastuun siitä, että uudet koodit ja kortit pankissa maksaa itselleni taas lisää, niin vastuu ei kuulemma kuulu postille. Pieniä juttuja, mut pistää ketuttamaan.

Anonym (Ei varmistettu)

Onko käytössäsi Postin sovellusta? On muuten älyttömän kätevä, sillä sen kautta saat tiedon sinulle tulevasta paketista usein ennen kuin lähettäjä on vienyt sitä edes postin tiskille. Tiskilläkin nopea lunastaa QR-koodilla.

HOMEY

En tiedä, tuleeko sun paketit kirjattuna yleensä vai miten, mutta jos ei tule kirjattuna, voi kuka tahansa noutaa ne (Postin paketit siis) ilman valtakirjaa. Hakijan henkkarit ja lähetystunnus/hyllypaikka riittää. Kirjattuihin tietty sitten tarvitaan se valtakirja.

Mascar
Päiväunien jatkoaika

Aloin tätä lukiessa miettimään, että mun ystävä laittoi joulupaketin kummitytölleen. Paketista olisi pitänyt tulla paperinen ilmoitus, ei muuten ole näkynyt.. eikä viestiäkään vaikka oli ilmoitettu numero. Onneksi oli koodi minulla ja sain paketin haettua. Postin sivuilla sillä oli kyllä noutoajaksi merkitty 2 viikkoa vaikka kaikki muut paketit, joista viestit on tulleet on ollut se 7 päivää, tosin äsken kun postin viestejä selasin, oli monessa vain 6 päivää noutoaika

Pages

Kommentoi