Posti, you suck

Kaiken sokerihuuruisen ja hyväntuulisen joulunvieton jälkeen on hieman purettava ajatuksiani Postista. Koska nyt ärsyttää, ja todella paljon. Ja ehkä tässä on muutama tiedonmurunen, joka on jollekin hyvä tietää. Keskareiden (jotka haluaisin tällä hetkellä esittää erääseen tiettyyn suuntaan) sijaan kuvituksena talvisia kuvia tältä viikolta.

Tapahtui nelisen viikkoa sitten

Mies tilasi minulle yllätykseksi Ruohonjuuresta English Tea Shopin joulukalenterin. Lempäälän osoitteeseemme omalla nimellään ja valiten lähikauppamme pakettiautomaatin saapumispaikaksi. Saapumisilmoitus-tekstarin tullessa oli aika jännittävää se, että kalenteri oli Kuopion Cittarissa pakettiautomaatissa. Mies yritti asiaa selvitellä, ja selvisi, että hänellä on Netpostissa ollut voimassa omana lähetyspisteenä Kuopio. Joku jäännös Kuopiossa asumisen ajalta. Samaan aikaan miehellä on kuitenkin vuoden voimassa oleva osoitteenmuutos tänne Lempäälään ja hän tosiaan oli tehnyt valinnan tänne Lempäälään noutopaikaksi. Tavallaan siis oma moka, kun ei ole muistanut tuota siirtää, mutta kaikki muu posti, myös pakettiautomaattiposti on tullut perille ihan Lempäälään tästä huolimatta. Kun sitten asia selvisi, yritti mies tiedustella Postilta, josko he voisivat uudelleen ohjata paketin tänne lähikauppaamme. Juu ei voi. Lähettäjän pitää ilmoittaa uudelleenlähetys Postille. 

Miten ihmeessä pitäisi Ruohonjuurien ja Stockmannien kokoisille paikoille saada esitettyä tarve siirtää posti jonnekin muualle? Tai ulkolaisille nettikaupoille? Eikö olisi helpompi, että saaja voisi tarvittaessa siirtää lähetyksen sinne, missä asuu? Ihan naurettavaa tällainen säätö. No, joulukalenterin kanssa meni onneksi niin, että miehen entinen työkaveri oli juuri tulossa tännepäin ja haki paketin sitten Postista ja toi mukanaan tänne Tampereelle. Muuten se olisi palautunut Ruohonjuurelle, eli ihan todella typerä systeemi. Äärimmäisen harvoin suuttuva mieheni kiehui raivosta koska kaiken typerän säädön lisäksi Postin asiakaspalvelu oli äärimmäisen epäystävällistä.

Tapahtui jokin aika sitten 

Lähetin Mungokirppis-ostajalle paketin, mutta ostaja oli vielä reissussa. Vanhaan systeemin tottuneena ostaja oli olettanut, että paketti olisi kaksi viikkoa postissa, joten hän ehtisi sen reissunsa jälkeen hakea. Yllätys oli aika ikävä, kun Posti toimitti paketin takaisin 7 vrkn kuluttua, minä jouduin maksamaan 9,90 € sen lunastamisesta Postista ja maksamaan uudelleen postikulut. Kaiken kaikkiaan koko hommaan menikin sitten 24 €. Todella hienoa. Posti on siis lyhentänyt säilytysajan viikon mittaiseksi ja paketin palautuessa sen lunastus Postista tosiaan kustantaa kympin. Aikamoinen ylläri. Ottaen vielä huomioon sen, että käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että maanantaina Postiin saapunut lähetys lähetetään pois seuraavan viikon maanantaina. Harmi vaan, että saapumisilmoitus lähetetään asiakkaalle silloin ma, jolloin se on perillä ti tai ke. Eli periaatteessa aikaa hakea paketti voi olla vaikka ke-su, jos saapumisilmoitus ei eksy postissa. Kts. jäljempänä.

Tapahtui viime viikolla

Eräs PR-toimisto postitti mulle ja eräälle tamperelaiselle bloggaajalle paketit Helsingistä. Leikitään, että Anna Pastakille oli lähetyskoodi 001 ja Bloggaajalle X lähetyskoodi 002. Lähettäjän kuitissa ne on juuri näin. Pastakille 001 ja X:lle 002.

Pyysin seurantakoodia pakettiin entisestä oppineena (kts. jäljempänä) ja huomasin, että pakettini on Tampereella Sokoksella. Aika jännä, kun yleensä ne tulee tohon lähikauppaan. No ei siinä, oli asiaa Sokokselle onneksi muutenkin. Hieman hämmentyneinä katsoimme siinä postityöntekijän kanssa, että paketissa on nimi X.X. eikä suinkaan mun nimi. Huom, mä kuitenkin sain sen paketin sieltä Postista. Ilman valtakirjaa tai mitään saapumisilmoitusta, vaan ihan vaan seurantakoodilla ja aivan erinimisenä ihmisenä. Vähän jännä, ei valanut suurta uskoa lähetysten turvallisuuteen. No ei siinä, ajattelin, että ehkä mennyt laatikot sekaisin ja avasin paketin. Joo ei ollut mun paketti se. Mulle tuli sitten tuohon Lempäälään vielä samana iltana paketti omalla nimelläni, mutta eri seurantakoodilla. Onneksi tunnemme kaikki toisemme ja saimme asian keskenämme sovittua ja bloggaaja X saa pakettinsa minulta. Ei se tosin hänelle jouluksi ehtinyt. Että sillä lailla. Edelleen on mysteeri, miten asiassa on voitu sekoilla näin pahasti Postin toimesta ja mitä ihmettä siinä on käynyt. Nimittäin kuitissa on Anna Pastak seuratntakoodi 001, mutta paketissa on seurantakoodi 001 ja ihan eri nimi. Posti only knows.

Tapahtui pari päivää sitten 

Ollaan lähdössä kolmeksi viikoksi lomalle. Mun duunien puolesta mä saan aika paljon paketteja, joten käyn Postissa kyllä pari kertaa viikossa. Ihan vähintään. Kyselin siis lähiPostista, että voisiko sinne laittaa ylös, että tällä sukunimellä tulevat paketit pidettäis pidempään säilössä, kun nykyisin tuo 7 vrkn säilytysaika ei oikein riitä mihinkään. Ei voi. Huom, tässä välissä lienee paikallaan kertoa, että Matkahuollon kanssa riitti puhelu lähipisteeseen, missä iloisen mukava asiakaspalvelija kysyi vaan, että milloinkas ootte takaisin ja voivat sitten soitella jahka ollaan takaisin, ja sopia hyvä toimitusaika tai voi noutaa aukioloaikojen puitteissa. Kesti minuutin ja homma hoidossa. S-Marketin työntekijät siinä Postin pisteellä totesivat, että pitää soittaa Postiin ja ilmoittaa sinne tällainen järjestely ja sieltä tulisi heille sitten järjestelmään tieto, että he voivat pitää paketteja kauemmin. Että eivät voi saajan suostumuksella sitä pelkästään tehdä. Soitin Postiin, jonotin 17 minuuttia asiakaspalveluun, jonne esitin asiani. ”En mä kyllä oo koskaan kuullut tällaisesta mahdollisuudesta, en mä oikeen tiedä, miten tällainen…” Ehh. Mitäpä jos selvittäisit? ”Ei meillä taida tuollaista mahdollisuutta olla”. Kun mä jonotan 17 minuuttia asiaani sen mukaan, mitä Postin asiamiehet S-Marketissa ovat ohjeistaneet, mä haluan hieman vakuuttavamman vastauksen kuin ”ei taida olla”.

Pyysin saada puhua jonkun asiasta paremmin perillä olevan kanssa ja Postista lupasivat soitella takaisin. Tunnin päästä sama aivan pihalla oleva tyyppi soitti takaisin ja totesi, että ei tällainen ole mahdollista, vaan lähettäjän pitää ilmoittaa postille, että pakettia pitää säilyttää pidempään. ”No mitä jos minä en tiedä, kuka mulle lähettää jotain, kun osa mun paketeista tulee mulle täysin yllättäen eri yrityksiltä ja näytelähettämöiltä? Tai miten kuvittelet asian hoituvan esim. brittiläisen nettikaupan kanssa?” Vastaukseksi sain hiljaista nikottelua ja ”niiin no, lähettäjän pitäisi tämä ilmoittaa”. Voi hyvä Luoja. Jätin Danten kummisedälle valtakirjan ja ilmoitin, että ilmoittelen jos tulee joku paketti, mikä pitää noutaa Postista ennen kuin mies palaa reissustamme, jos hän viittisi sen hakea, kun asuu tässä melko lähellä. Mielestäni on vaan käsittämätöntä, että saajana/tuotteen tilaajana joudun pyytämään ystävää hätiin, enkä voi itse ilmoittaa Postiin, että hei, mä haen nää parin viikon päästä sitten. Saa nähdä montako pakettia menee ohi tän loman aikana ja montako kertaa joudun pyytämään ystävältä palvelusta.

ja sitten, jo valmiiksi ollessani vihainen Postille kaikesta tästä säädöstä…

Tapahtui tänään

Tsekkasin Postin viimeksi eilen ja tänään asioille lähtiessä katsoin nopsasti postilaatikon. Jahas, saapumisilmoitus. Nappasin kirjeen mukaani ja painelin asioille. Viimeisenä Postiin. Avasin kirjeen vasta Postin jonossa, ja sitten hyytyi hymy. Jaaha. Tänään (28.12.) saapuneessa saapumisilmoituksessa oli ilmoitettu, että paketti lähetetään takaisin 26.12. Postin lähettämä paperi-ilmoitus on lähetetty 19.12., mutta oli meillä 28.12. Ja paketti lähetetty takaisin siis oletettavasti eilen, koska käsittääkseni Postin pitäisi olla kiinni Tapaninpäivänä.

Sellaista. Eniten ehkä tyrmistytti myyjän vastaus, kun kysyin siinä äärimmäisen ärsyyntyneenä, että mihinhän mä voisin valittaa asiasta. Nooo, kyllä siitä kannattaa valittaa Postille, vaikka ei se mitään auta. No mulla nyt on vähän parempaakin tekemistä kuin tehdä valitus, joka ei kanna mihinkään.

Millä h%&#€in perusteella Posti on kokenut hyväksi ideaksi lyhentää säilytysaika 7 vrk:ksi, jos he eivät edes sen viikon aikana saa toimitettua yhtä paperista saapumisilmoitusta perille? En itse asiassa tiedä, mitä missasin. Lähettäjänä oli eräs yhteistyökumppani, joka oletettavasti lähetti Dantelle joululahjan. Seurantakoodista päätellen paketti on jo takaisin heillä itsellään ja noudettu. Yllättävää, että Posti on vauhdikas ainoastaan palauttaessaan jotakin noutamatonta lähetystä, mutta ai niin, hehän tienaavat siitä melkein kympin.

Asuessamme Kuopiossa n. 20 % mun paperisista saapumisilmoituksista ei koskaan tullu perille. Pyydän aina lähettäjältä seurantakoodia, mutta bloggaajana en usein edes tiedä, mikä paketti meille on tulossa ja mistä. Vaikea pyytää seurantakoodia yllätyksistä.

Tapahtuu seuraavaksi

Heti palattuani lomalta Mungoshopin ääreen taidankin vaihtaa postitusmuodon Ärräpaketiksi ja Matkahuolloksi, sillä suoraan sanottuna Posti on kiilannut viime viikkoina mua eniten ärsyttäväksi yritykseksi Suomessa. Olen jo pitkään valinnut noutopaikaksi Ärrän ja K-Marketin (eli Postnordin ja Matkahuollon) jos vaan mahdollista, ja jatkossakin tulen välttelemään Postia vieläkin enemmän. On ihan naurettavaa, että valtiollinen postijärjestelmä on noin huono. Jokainen asia on tehty mahdollisimman hankalaksi ja rahankiilto silmissä. Ällöttävää.

Postille terveisiä. Tervetuloa pian 2018-vuoteen. Nykyään aika paljon tulee paketteja eri yrityksiltä, ja voipi olla vähän vaikeaa saada lähettäjään yhteys, jotta paketti saataisiin perille tai pidennettyä säilytysaikaa. Nykyään kun on tällainen jännä asia kuin in-ter-net (uus juttu, vaikea sisäistää kasarille juurtuneella infrastruktuurilla) ja se mahdollistaa nettishoppailun, niin voi olla, että ihan hirveän helppo tämä teidän lähtökohtanne ei asiakkaille ole. Asiakkaalle helppous ja luotettavuus lienee aika tärkeitä asioita, joten olisi ehkä hieman petrattavaa. On nimittäin aika ällistyttävää vaatia asiakasta olemaan yhteyksissä johonkin yritykseen Jenkeissä, jotta saisi pidettyä pakettinsa Postissa esim. viikon loman ajan. Voin vaan kuvitella miten hankalaa on saada esim. joku joku amerikkalainen nettikauppa kontaktoimaan Suomen Postia (ja jonottamaan 17 minuuttia asiakaspalveluun :D) ilmoittaakseen, että heidän lähetystä voipi muuten pitää Lempäälän Ässällä hieman pidempään 😀

Kyllä. Ärsyttää.

Kommentit (96)
  1. Täysin aiheellista ärtymystä! Etkä todellakaan ole ainoa.. itsekin suosin muita vaihtoehtoja aina kun se vaan on mahdollista! Hei mikäs ihana kaulaliina-asia noissa kuvissa vilahtaa?!

  2. Voisi olla hyvä vetää hieman henkeä ennen tällaista kirjoitusta. Tarkoitukseni ei ole puolustella puolin eikä toisin, mutta eivät nämä kaikki tapaukset kyllä Postin piikkiin mene. On asiakkaan itsensä vastuulla varmistaa toimitusosoite, ja tuosta säilytysajan lyhentymisestä on sen verran hyvin tiedotettu, ettei sen pitäisi tulla enää yllätyksenä. Mielestäni on myös ihan ymmärrettävää, ettei säilytysaikoihin aleta tehedä poikkeuksia, muutenhan siellä olisi kohta jokainen Pirjo ja Pekka pyytämässä erityiskohtelua. Kasvavassa pakettivirrassa loppuu tilat – siksi sitä kiertoa siellä yritetään nopeuttaa. Se nyt ei tietysti ole oikein, että ilmoitukset tulevat myöhässä tai ovat sekaisin. Postin sovellus puhelimeen voisi auttaa tuohon ilmoitusasiaan, sinne pitäisi rekisteröityä tulevat lähetykset?

    Itsellänikin on ikäviä kokemuksia, mutta tuntuu, että nykyään Posti tuomitaan automaattisesti kaikesta ja välillä ihan oikeasti täysin syyttä.

    1. Samaa mieltä Karlin kanssa. Posti on aiheuttanut meillekin harmia ja hukannut kirjeitä, mutta osa kirjoittamistasi asioista ei todellakaan ole Postin syytä.

      1. Niissä joissa asia ei teknisesti ole postin syytä, vika onkin systeemissä joka ei palvele ketään kunnolla, liian pienessä työvoimassa, epäorganisoidussa järjestelmässä, jossa yksi aspalvelija sanoo yhtä ja toinen toista. Missä yhdellä paikkakunnalla sääntö on yksi ja toisaalla toinen.

        Esim. 7 päivän säilytysaika ei ehkä ole Postin ”vika”, mutta on se todella harmillinen asiakkaalle. Ja se, että virhetapauksissa tai erityistapauksissa ei voi saajana oikaista asiaa, vaan pitää lähettäjän oikoa asia. Maailmassa, jossa nettitilauksia on paljon ja on melko mahdotonta saada ulkolainen yritys X kontaktoimaan Suomen postia.

        Ennen kaikkea savuaa sen takia että räikeissä postin virheissä, posti ei myönnä virhettä ja asiakaspalvelu on aivan todella kuraa. Joko ei tiedetä eikä viitsitä selvittää tai sitten asiat tehdään todella epäystävällisesti.

    2. Tuosta olen nyt minä erimieltä että hyvin ja hyvin tiedotettu. Eipä minunkaan lähipiirissä asiasta tiedetty. Eli jos et seuraa iltapäivälehtiä ja et tykkää postin facebooksivuista ja tilaa paljoa niin on ollut melko vaikeaa saada tietää asiasta.

      1. Luen iltapäivälehdet ihan päivittäin ja tilaan sen verran että n. kerran viikossa tulee käytyä postissa enkä oo kuullukkaan että se noin lyhyeks olis muttunu. Yleensä onneks kun tilaan niin tulee se viesti mutta aika saatanasta ton paperisen kanssa kun sitäkin saa sen päivän kaks odotella. Ei oo todellakaan hyvin tiedotettu.

    3. Mietin samaa kuin Karli edellä. Mielestäni hieman erikoista tuohtua jos ei saakaan haluamaansa erikoiskohtelua, kohtahan sitä pyytäisi jokainen (varsinkin usein postissa asioivat, niinkuin sinäkin), mihin se raja sitten vedetään? Toiselle venytetään sääntöjä ja jollekin toiselle ei? Asiamiespostien tilat on rajalliset yhä kasvavassa pakettivirrassa, puhumattakaan muutenkin työn hektisyydestä jolloin yhä enemmän pitää ehtiä ja usein lyhennetyssä työajassa.

      Ikävää että asiat eivät aina kulje mallikkaasti, itsellänikin on melkoisesti kokemusta erilaisista kommelluksista eri kuljetusfirmojen kanssa.

      1. Tuohtuminen tässä tapahtui lähinnä koska a) Kuopiossa vielä keväällä tällainen oli oikein OK ja b) koska Postin pisteestä kertovat onnistuvan ja aspasta ei. Eniten tuohtumusta aiheuttaa viikon säilytysaika entisen 2 sijaan. Lisäksi musta on hyvin outoa, että ihminen ei voi vaikkapa lisämaksusta pyytää lisäsäilytysaikaa. Kyllä ihmiset käyvät lomalla ja viipyvät siellä enemmän kuin 7 päivää, joka on todella lyhyt säilytysaika.

        En olekaan vaatimassa erityiskohtelua, vaan järkevämpää systeemiä tasapuolisesti kaikille.

        1. Pahoittelen jos kirjoitin aikaisemman viestini kovin kärkkäästi.
          Oikeassa olet, systeemi kaipaisi ehdottomasti parannusta, päivitystä vastaamaan asiakkaiden tarpeita kokonaisvaltaisemmin.

        2. Olen samaa mieltä Annan kanssa. Eiköhän se ole kaikkien etu ja ekologisempaa, että paketteja ei lähetetä takaisin niin nopeasti, sillä sehän vasta työllistää kun paketti palautuu ja mahdollisesti tilataan uudestaan. Luulisi että näin iso yritys pyrkisi toteuttamaan toimintaansa LEAN periaatteella, jolloin säästyy aikaa, rahaa ja resursseja, ja säästää luontoa kun ei tarvii lennättää/kuskata/ajella pakettien perään.

        3. Toisaalta olen myös itse sitä mieltä että kyllä ihmisen pitää tilauksensa ym osata hoitaa pitkät lomamatkat silmällä pitäen. Jos joku lomasta tietämätön lähettää yllärinä jotain niin ae ei voi olla kovin ”tärkeää” ja kyllähän se silti palautuu lähettäjälle.
          Ymmärrän että ärsyttää mutta ehkä vähän nihkeetä näin räikeästi mustamaalata vaikkei ny mennykä ku strömsössä. :/

    4. Se on jännittävää toi säilytysajan lyhennys jos Postista tulee tekstiviesti sekä saapumisilmoitus joissa kummassakin on säilytysaika ilmoitettuna 14vrk. Kun sitä käy 8vrk kohdalla hakemassa postista niin saakin kuulla että lähetys on siellä kyllä mutta eivät voi luovuttaa sitä, koska säilytysaika lyhentynyt 7vrk. Eli ei, siitä ei todellakaan ole ilmoitettu saati tiedotettu kunnolla.

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *