Ketoilen kedossa, eiku

Tämän aiheen takia on ollut hieman pidempi radiohiljaisuus, halusin nimittäin keskittää kaikki ajatukseni tähän blogitekstiin. Kyseessä on siis #ihmiskoe pidemmältä aikaväliltä.

Monille ketodieetti on ainakin sanalta tuttu. Ketodieetti, eli tutummin keto, on ruokavalio, jossa hiilarit vedetään niin minimiin, kuin mahdollista. Tällöin elimistö menee ketoosiin. Ketoosissa elimistön polttoaineena toimivat ketoaineet.

Kun sanoin, että päivittäisien hiilihydraattien saanti vedetään minimiin, tarkoitan sitä. Nyt puhumme nimittäin alle 50 gramman päivittäisestä hiilariannoksesta, puhtaassa ketodieetissä hiilarit ovat täysin 0/päivä. Kaloreita ei tässä ruokavaliossa lasketa. Itse menen nyt 30 grammaa hiilihydraatteja/päivä, suunnittelen vähentäväni vielä enemmän.

Entä miten elimistö reagoi siihen, kun hiilihydraatit eivät enää toimikaan elimistön pääasiallisena polttoaineena?

Elimistö saattaa lamaantua hetkeksi aikaa, kun polttomoottorit eivät saakaan reilua hiilihydraattiannostaan. Tämä saattaa aiheuttaa pahoinvointia, huimausta, väsymystä ja ”keto-flunssan”. Nämä ovat kuitenkin ohimeneviä ja näitä oireita voi hallita juomalla runsaasti vettä ja nauttimalla jodioitua suolaa runsaasti (tervetuloa korkea verenpaine). Tottumisaika kestää 3 vrk jopa kuukauteen, minulla kesti noin viikon, jolloin olin tavallista äreämpi, voin pahoin ja nukuin jatkuvasti. Eli tavalliset oireet.

Tämä aika kannattaa kuitenkin kestää, koska tulokset puhuvat puolestaan ja se olotila on jotain niin ihmeellistä sen jälkeen. Energiaa riittää, nukun paremmin sekä mielialani on jatkuvasti korkealla, verensokeri ei enää heittele. Lisäksi ensimmäisen viikon saldo pudotetun painon osalta oli 4,2 kiloa, toki tämä on suurimmaksi osaksi nestettä. Alkuviikon jälkeen painon putoaminen normalisoitui ja osaan odottaa aina n. 0,5 – 1 kilon muutosta alaspäin painossa.

Joo joo, hieno juttu, mutta miten siis elimistö toimii, jos se ei saa hiilareita?

Elimistön polttoaineena toimivat ketoaineet, eli elimistö polttaa rasvaa. Tarkemmin sanottuna prosessi menee niin, että kun sokereista saatavaa energiaa ei ole enää tarjolla, elimistö alkaa polttamaan rasvahappoja. Maksassa ketoaineet muodostuvat, kun rasvahappojen poltto lisääntyy, eli elimistö menee ketoosiin, eräänlaiseen paastotilaan. Itse tykkään ajatella niin, että ketoosissa ns. buuttaan oman kehoni, jolloin elimistöni alkaa käyttämään omia rasvavarastojaan + ruuasta saatavia rasvoja polttoaineena.

Tämä ketoosi on siis suoraan sanoen ihmiselle luonnollinen olotila. Ajatellaanpa hetki. Söivätkö luolamiehet karkkia, kakkuja, suklaata jne. herkkuja elääkseen? Eivät. He söivät lihaa, kalaa ja kasviksia. Siis samoja aineita, mitä syödään ketoruokavaliossa. Heillä elimistö siis poltti rasvaa hiilihydraattien sijasta.

Voinko jatkaa ketoosia vaikka loppuelämäni ajan?

Voit jatkaa, itse tosin aion höllätä jossain välissä ja ottaa välillä joitain päiviä rennommin. Mutta jos haluat olla puhtaasti ketoosilla vaikka vuoden ajan, se on fine.

Mitä ketoruokavaliossa voi syödä?

Lihaa, kalaa, kasviksia, marjoja ja hedelmiä jossain määrin, kananmunia… Siis aika lailla kaikkea mahdollista. Maan alla kasvavat juurekset ovat kiellettyjä puhtaassa ruokavaliossa, mutta esimerkiksi minä en pystyisi elämään ilman porkkanoita, joten joskus lipsun 🙂

Oma herkkuni on tämä salaatti:

  • raejuusto
  • katkarapu
  • tonnikala
  • ananas (tosi paljon hiilareita, mutta hups)

Ja nämä siis vain sekoitetaan yhteen. Maistuu tosi hyvälle, uskokaa pois, tätä olen syönyt useasti lounaaksi töissä.

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *