Ohjattua mielenrauhaa

Olen tyyppi, joka rasittuu todella herkästi nykypäivän hektisestä rytmistä, julkisten tilojen ihmismassoista, kännykän, tietokoneen tai television uutisvirrasta, joka puolelta tursuavasta informaatiotulvasta tai ihan vaan liian monesta samanaikaisesta aistiärsykkeestä. Ulkopuolelta tulevien ärsykkeiden lisäksi  tämän hetkinen elämäni aiheuttaa kovasti stressiä mm. taloudellisen tilanteen vuoksi ja huomaan käyttäväni energiaani ja aikaani älyttömiä määriä ihan vaan murehtimiseen ja miettimiseen.

Jokainen, joka on joskus kohdannut elämässään pidempiaikaisia vaikeita tilanteita ovat tietoisia siitä kuinka helposti murehtiminen ja negatiiviset ajatukset aiheuttavat syöksykierrettä toivottomuuden tiloihin. Murehtiessa sitä saattaa joutua syvälle tuskaisuuteen, josta ei tunnu olevan minkäänlaisia keinoja päästä pois vaikka todellisuudessa keinot voivat olla ihan siinä vieressä tai muutokset aivan oven takana. Sieltä murheista nouseminen on kuitenkin monesti helpommin sanottu kuin tehty ja se on täysin ymmärrettävää.

Oli kyse sitten ulkoisten ärsykkeiden tai murheiden aiheuttamista rasituksesta, omalla kohdallani yhdeksi pelastavaksi tekijäksi olen löytänyt meditaation. Suhtautumiseni meditointiin oli aikoinaan melko vastahakoinen, ajatus mielen tyhjentämisestä ja auvoisessa zen-tilassa leijumisesta tuntui todella kaukaiselta enkä edes tiennyt mistä aloittaa. Ja rehellisyyden nimissä, en edelleenkään ole mikään zen-mestari, joka pystyy tyhjentämään mielensä omasta päätöksestään missä ja milloin vain. Minun meditointini on paljon arkisempaa ja simppelimpää.

Minun mediointini sijoittuu lähes poikkeuksetta iltaan, hetkeen ennen nukahtamista ja tarvitsen siihen apua. Lähes joka kerta kun menen sänkyyn ennen kumppaniani, asetan puhelimeni viereeni, laitan soimaan jonkun sopivan ohjatun nukahtamismeditaation ja käyn makaamaan selälleni. Ja lähes poikkeuksetta olen unessa ennen kuin ohjattu meditaatio on loppunut. Ilta on minulle aikaa, jolloin päivän aikana kertyneet ärsykkeiden aiheuttama stressi, ajatukset sekä murheet iskevät pahimmin päälle ja jos vaan makaan paikallani, en taatusti saa unta. Ohjattu meditaatio auttaa tähän käsittämättömällä tavalla ja nykyään tuo iltarutiinini on yksi päivän lempihetkistäni. Hetki, jolloin tiedän voivani levätä ja unohtaa kaiken muun.

Ohjatut meditaatiot ja niihin tehdyt sovellukset ovat tuoneet meditaation lähemmäs monia, myös minua. Pari vuotta sitten latasin itselleni Headspace-nimisen sovelluksen, jota suosittelen todella suurella lämmöllä niin kokeilukuukaudeksi kuin pidempäänkin käyttöön jos siitä innostuu. Kyseinen sovellus ravistelee ennakkokäsityksiä meditoinnin vaikeudesta ja tekee siitä todella helposti lähestyttävää. Tuon sovelluksen avulla itse tajusin, että voin meditoida juuri omalla tavallani. Tällä hetkellä kyseinen sovellus ei ole käytössäni, koska ylimääräistä rahaa ei vaan ole, mutta varmasti tilanteen muuttuessa tulen ottamaan sen käyttöön ja opettelemaan iltameditaation lisäksi myös uusia rutiineja. Headspacen lisäksi olen kokeillut sovellusta Calm, mutta jostain syystä tämä ei ollut lainkaan minulle sopiva, joten jätin kokeilun melko pikaiseksi. Olen kuitenkin kuullut tästäkin paljon hyvää, joten kannattaa sitäkin testata.

Nyt käytössäni on ilmainen Insight Timer, josta löytyy jos jonkinlaista ohjattua, kevyesti ohjattua ja ohjaamatonta meditaationauhaa. Siinä missä Headspacen meditaatio-ohjaaja on aina sama [ja niin ihana] Andy, on Insight Timerissa useita eri ohjaajia. Tämä on toimiva systeemi kunhan jaksaa olla kärsivällinen ja yrityksen sekä erehdyksen kautta löytää ne itselle sopivimmat. Headspace on mielestäni leikkisyydessään, tavoitteellisuudessaan ja visuaalisuudessaan Insight Timeria mukavampi, mutta jälkimmäinen toimii myös erinomaisesti. Ja kuten sanoin, se on ilmainen.

Olen nyt aktiivisesti meditoinut noin vuoden ajan keskimäärin pari kertaa viikossa ja huomaamattani olen oppinut tekniikoita, joilla pystyn ajoittain rauhoittamaan itseäni tai jopa auttaa itseäni nukahtamaan ilman nauhaa. Ehdottomia suosikkejani ohjatuissa meditaatioissa ovat body scanit, joissa käydään vartalo tiedostaen läpi rentouttaen jokainen osa siitä ja tätä teen niinä hetkinä kun en esimerkiksi puolison nukkuessa vieressä tohdi nauhoja kuunnella.

Suosittelen meditointia [tai mindfulnesia, suht samoista asioistahan tässä on kyse] ihan jokaiselle ja haluan rohkaista jättämään pois ennakkoluulot ja ajatukset, joita aihe saattaa herättää. Jos tuntuu, että aihe kiinnostaa, muttet tiedä mistä aloittaa, suosittelen ehdottomasti lataamaan Headspacen ja aloittamaan sieltä ensimmäisestä harjoituksesta, siitä se lähtee sitten ihan itsestään.

Meditoitko tai harjoitatko sinä mindfulnesia? Onko sulla joku tietty hetki päivästä pyhitetty tälle vai harjoitatko näitä milloin sattuu? Entä onko sulla jotain suosikkisovellusta meditoinnin apuna?

[Psst! Blogini on seurattavissa Bloglovinissa, joten käyhän klikkailemassa ja saa tieto uusista postauksista! Joivottavasti saadaan tänne Lilyyn se ihan oma seuraamistoiminto myös pian.]

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *