Marraskuun puoliväli

Parin päivän päästä pitäisi olla amk-koe, hain insinööriksi mutta niin väsynyt vielä ja pitäisi alkaa painamaan ihan hirveästi eteenpäin matikan laskujen petrauksessa. Aika raskasta. Ostin tänään 200€:lla Arketilta vaatteita, tilasin kahdet erilaiset villalegginssit jota ajattelin siis perusleggareiden päälle, joskus on vaan helpompaa heittää jotain siistiä ja lämmintä omien urheiluleggareiden päälle eikä aina alle, sillä joskus ei oo vaan aikaa repiä niitä aluskerrastoja alta mutta tää on nyt tämmöinen aivojen syöttämä mielikuvahaave (argh! miksi mä oikeastaan sorruin tähän sillä ihmiset just mielikuvillaan tuhoavat tätä planeettaa kun kuvittelevat että tarvitsevat jotain mutta totuus on niin toinen!) ja sitten valkoisen merinovilla pooloneuleen esim.collegepaitojen alle. Katsotaan pidänkö mä nyt niitä tuotteita, mun ei pitäisi ostaa mitään vaatteita, vaikka noh oiskin tarvis, ainakin välillä silloin kun ei vaatteisiin oikeasti mahdu. Pitää oikeasti skarpata tän no buy vuoden suhteen tai muuten tästä tulee vain low buy – vuosi.

Olen tässä vaiheessa kokeillut muutamia eri sovelluksia, millä voi myydä vanhoja vaatteitaan. Myin liki kymmenen vaatetta vähänkäytetty.fi palvelussa, oikeastaan hain sillä kirppismestariksi mutta alkoi tuntua, että tämä on oikeastaan firman keino saada lisää myyjiä vaan palveluunsa, tämä ei sovi sellaisille, joista tuntuu, että myyn kuitenkin semilaadukasta vaatetta, sillä itse hinnoittelussa poljin vaatteiden hinnat aika alas, jotta olisin samalla keskiviivalla muiden kanssa. Itseäni vähän häiritsee se että vaatteet on kovin halpoja, koska se on loppuen lopuksi illuusiota, ei ne vaatteet ole halpoja, koska jos ne on, niin se tarkoittaa että ihmishengetkin on halpoja! Ja sitten sekin, että jos vaatteet on aina halpoja niin sitten siihen koukuttuu ja tulee törsättyä enemmän kuin ajatteli ja silloin ne varsinkaan ei ole halpoja, jos tililtä on mennyt leijona osa, johonkin sellaiseen mikä ei ole oikeasti tärkeätä. No mutta itseäni vähän siis tökkii toi hinnoittelupolitiikka. Kymmenestä uudenveroisesta vaatteesta tuli tienestiä 30€, josta vielä miinustetaan 7€:n postikulut.

Emmyssä laitoin yhden kokonaisen yhden pahvilaatikon, jonka haki Budbee kotoani, tämä on vain Pääkaupunkiseudun iloja, muut joutuvat laittamaan postitse, siltikin samat 7€ postikulut tulevat tästäkin, jos ei saa jotain tarjousta uuden myyjän tilistä. Laitoinkohan joku 21 tuotetta yhteen pahvipakkaukseen, mm. Marimekkoa, sillä Emmy ei hyväksy pikamuotia, paitsi Zaran tuotteita. 21 tuotteesta tuli tuottoa yhteensä 60€. Zadaan käyttöä en vielä päässyt kokeilemaan sillä apilla oli jotenkin vaikea hyväksyä että sama tili myisi kovin erikokoisia vaatteita puhumattakaan että myisin miehen vaatteita, joten hmm..ehkä tuossa olisi jotain parantamisen varaa.Mutta olen kuitenkin kuullut että monet tekee hurjaa tienestiä Zadaassa. Entä sitten perinteinen tori.fi? Loistava, jos vaan kestää tehdä maailman huonoimmalla apilla töitä, osa viesteistä lähtee tai sitten ei, osa latautuu tai sitten ei. Sekä tietenkin pitää sietää ihmisiä, jollain tapaa. Tori.fi:n kautta myymistä tuotteista saa kuitenkin parhaimmat tienestit – jos haluaa rahaa, pitää nähdä vaivaa. Myin torissa kaksi vaatetta, semilaadukasta (vanhoja villaneulepaitoja) ja sain 90€.

Toinen havaintoni on, että ei kannata tehdä hetken mielijohteesta erilaisia ostoksia tai ladata sovelluksia. Latasin Elisan viaplayn ja ajattelin kokeilla 2vkoa, ainoa että se ei sitten toiminutkaan ’virhe toiminnossa’ toistui koko ajan ruudulle, itseasiassa alkoi tuntua, että omissa aivoissani on virhe, kun menin lataamaan mokoman apin, jossa ei edes selkeästi kerrottu miten palvelu irtisanotaan, kyllä siinä selitettiin, miten se jatkuu ja millä hinnalla, jos en ajoissa irtisanoisi sopimustani. No voi ääh!

Piti sitten viedä asia kuluttajaneuvontaan, kun Elisaan ei saa laitettua mitenkään muuten kuluttajareklamaatiota, asiakaspalvelija sivuutti koko ajan, kun halusin tietää, mihin laittaa kirjallinen reklamaatio palvelun toimimattomuudesta. Mutta miten joku yritys voi olla nykypäivänäkin noin kutala ja epärehellinen, ettei osaa fiksusti ilmoittaa miten toimia, kun x- ei halua jatkaa sopimusta? Ei, kun pitää olla kerrottuna, kuinka yritys työntää ongelmansa toisten palveluntarjoajien niskaan esim. hankit apin iphoneen – poistat itunes tilin kautta, paitsi niin kauan, kun se on ilmainen eli sen 2vko, sitä ei pystykään itunesin kautta irtisanomaan.

Eikä tilausta tai Elisaan luotua tiliä pysty poistamaan. Eikä Elisa suostu ottamaan mitään vastuuta asiasta! Olisin luullut, että nykypäivänä jotenkin byrokratia estäisi sen, että yritys ei voi puolestani pakolla päättää, mitä tilaan ja mitä en. Mutta ilmeisesti tässä just nojataankin siihen, että tilausta ei pysty purkamaan ennen kuin x ja sitten maksut juoksevat ja kun irtisanominen on niin hankalaa, niin moni jättää sen tekemättä tai sitten niitä juoksee x verran, ennen kuin sopimus on viimein irti. Laitoin sitten Applelle viestiä, että koen kyseinen Viaplay appi on huijaus, sillä se lähtee laskuttamaan tietyn ajanjakson jälkeen eikä käyttäjällä ole mitään mahdollisuutta hallinnoida tiliään. Katsotaan miten tämäkin tarina sitten edistyy. Onko joku muu koskaan joutunut samanlaiseen nihkeään tilanteeseen?

tyo-ja-raha ostokset oma-elama vastuullisuus
Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *