Autoimmuuniruokavalio osa 1: Periaatteet

Kerroin teille muutama viikko sitten, että mulla diagnosoitiin keväällä Hashimoton tauti. Tarkemmin sanottuna se selvisi maaliskuussa, eli oon nyt ehtinyt sulatella asiaa kolmisen kuukautta. Kun sain tuomioni ja opin mitä kaikkea tauti saattaa lyhyellä ja pitkällä aikavälillä aiheuttaa, oli ensimmäinen reaktioni no voihan helvetti. Sitten mulle kerrottiin, että tautiin ei oo periaatteessa minkäänlaista hoitoa, vaan ainoastaan sen aiheuttamaa kilpirauhasen vajaatoimintaa pystytään lääkkeillä fiksaamaan. En niellyt tätä kohtaa kokonaisena, vaan koska luotto tanskalaisiin lääkäreihin on nykyisin aika huteralla pohjalla, suuntasin suoraan googleen penkomaan asian todellista laitaa.

Ei tarvinnut kauaa penkoa, kun vastaan tuli autoimmuuniprotokolla – ruokavalio, jolla tutkitusti ja todistetusti (en jaksa penkoa lähteitä, jos ne kiinnostaa niin suosittelen, kröhöm, no sitä Googlea) saa kuriin autoimmuunitaudin jos toisenkin. Protokolla perustuu uskomukselle, että autoimmuunitaudit juontavat juurensa huonokuntoisesta suolistosta ja ruokavalion tavoitteena onkin saada se osa-alue kuntoon. Tiettyjen ruoka-aineiden välttämisen ja toisten lisäämisen uskotaan auttavan immuunijärjestelmän korjaamisessa, taudin oireiden rauhoittamisessa ja jopa koko taudin saamisessa niin kutsuttuun remissiotilaan. Autoimmuuniruokavalio on kaiken kaikkiaan todella terveellinen, tasapainoinen ja sopii jokaiselle, mistään pikaihmedieetistä ei siis ole kyse.

Moni teistä muistanee parin vuoden takaisen postaukseni, jossa kerroin olleeni vehnättömällä, maidottomalla ja sokerittomalla ruokavaliolla iho-ongelmien vuoksi ja saaneeni hyviä tuloksia nopeasti. Niin kiva kuin akneton naama olikin, lipsuin vähitellen takaisin vanhoihin ruokatottumuksiini ja hiljalleen ihon kuntokin taas huononi. Tänä keväänä mun to do -listalla oli ottaa itseäni taas niskasta kiinni syömisten suhteen, ja nyt mulla oli siihen painavampi syy kuin koskaan ennen.

Autoimmuuniprotokolla on samoilla linjoilla aiemman ihodieettini kanssa, mutta vielä paljon tiukempi. Periaatteena on se, että supertarkkaa ruokavaliota noudatetaan muutaman kuukauden verran, jonka aikana lautaselta poistetaan kaikki suolistoa mahdollisesti ärsyttävät ruoka-aineet. Tiukan vaiheen jälkeen ruoka-aineita aletaan taas yksitellen lisäämään ja testataan, aiheuttaako jokin niistä ikävän reaktion. Käytännössä nämä kaikki on alussa kielletty:

  • The usual suspects gluteeni, maitotuotteet, sokeri
  • Kaikki jyvät (riisi, ruis, kaura)
  • Kananmunat
  • Palko- ja koisokasvit (eli kikherne, papu, munakoiso, paprika, chili, peruna jne.)
  • Maissi
  • Voit ja margariinit
  • Lisäaineet sekä teolliset valmisruoat ja puolivalmisteet
  • Pähkinät ja siemenet (myös chia kuuluu tähän lokeroon)
  • Soija, tofu, miso
  • Kahvi (!!!!!)
  • Alkoholi (!!!!!!!)

Autoimmuuniruokavalion keskiössä on terveelliset, monipuoliset, ravinnerikkaat ruoat. Koska kaikki lisäaineet ja sekalaiset myrkyt ovat pannassa, on hyvä valita mahdollisimman paljon lähi- ja luomuruokaa plus vältellä kaiken maailman valmiita kastikkeita ja lisukkeita sekä punaista lihaa. Muun muassa oliivi- ja kookosöljy, vihannekset, rasvainen kala, avokado, yrtit, inkivääri, kurkuma, valkosipuli ja bataatti paistattelevat puolestaan suosiossa. Hedelmiä voi syödä, mutta sokerikiellon vuoksi niiden määräksi on suositeltu maksimissaan paria päivässä.

Eikö kuulostakin aikamoiselta? Monen yllä luetellun ruoka-aineen epäterveellisyys on ihan maalaisjärjellä pääteltävissä, mutta joukossa on myös monta todellista yllättäjää. Kukapa arvaisi, että vaikkapa kikherneitä, kananmunia, munakoisoja, chiaa tai pähkinöitä pitäisi autoimmuunipotilaana vältellä.

Mä oon ollut nyt vaihtelevan tiukalla autoimmuuniruokavaliolla kolme kuukautta ja tulokset puhuvat puolestaan (niistä myöhemmin lisää). Koska tästä postauksesta tulisi muuten kirjan mittainen, jaan sen muutamaan osaan. Seuraavassa kerron lisää omasta ruokavaliostani ja miten oon ylläolevaa soveltanut. Spoiler alert: oon ottanut vähän vapauksia, ja silti pyyhkii aika hyvin!

Facebook | Bloglovin | Instagram

Kommentit (4)
  1. Moi,

    En yleensä jaksa puuttua somen lääketieteeseen kantaa ottaviin juttuihin, mutta sä oot mun lempibloggari niin musta tuntuu että tää on sen arvoista. Olen siis yleislääkäri ja teen myöskin immunologiaan liittyen väitöskirjaa joten uskon tietäväni asiasta aika hyvin.

    Hienoa, että oot saanut ”autoimmuuniruokavaliosta” toivon kipinän! On aina mahtavaa, kun joku motivoituu syömään terveellisesti. Tästä ”autoimmuuniruokavaliosta” ei ole kuitenkaan valitettavasti mitään hyötyä Hashimoton kannalta. Hashimoton etiologiassa ei ajatella myöskään suolen toiminnan olevan häiriintynyttä. Tarkistin vielä juuri nyt, että asiasta ei ole tullut mitään uusia julkaisuja eli tietoni ovat ajan tasalla. Ainoa asia, mistä kannattaa huolehtia on että saa ruokavaliostaan tarpeeksi seleeniä (n. 50mcg/vrk). Eli valitettavasti ainoa varsinainen hoito on tyroksiinihoito.

    Ehkäisyssäkin ainoat mahdolliset tekijät ovat stressin välttäminen ja jodin liiallisen saannin estäminen (eli ei luontaistuotteille, mitä tällä saralla pyörii ihan liikaa). Tärkein riskitekijä on perintötekijät, mille ei valitettavasti mitään voi.

    Ymmärrän, että googlaamalla maallikko löytää paljon virheellistä tietoa ja voi tuntua lohduttavalta, että taudin patogeneesiin pystyisi itse vaikuttamaan. Valitettavasti tällöin usein potilas syyllistyy turhaan siitä, jos ei pysty hyvinkin tarkkoja ohjeita noudattamaan – ja vieläpä ihan turhaan. Kuten itsekin mainitsit, tuossa ruokavaliossa jätetään pois turhaan myös monia terveellisiä asioita ja tällöin kavennetaan ruokavaliota turhaan ja tehdään terveellisestä elämästä hankalampaa.

    Googlasin vielä autoimmuuniruokavalion ja sieltä löytyy vieläpä lääkäreiden mielipiteitä. Mainitsematta nimiä haluan kertoa että valitettavasti autoimmuunisairauksien ympärille on kerääntynyt markkinaraon haistaneita yksittäisiä lääkäreitä, jotka ovat toimineet vastoin tutkimustietoa ja myöskin Lääkäriliiton ohjeistuksia. Useammalta onkin tämän vuoksi rajoitettu lääkärin oikeuksia. Tätä on kyllä vaikea pelkän Googlen perusteella saada selville. Sen takia suosittelen, että käyttäisit lähteenäsi vain hyvin luotettavia lähteitä, esimerkiksi Terveyskirjastoa. Myös mulle saa laittaa mailia jos siltä tuntuu, laitan mielelläni vaikka lääkäreiden materiaalia sulle jos haluat perehtyä oikeasti luotettavaan aineistoon 🙂

    Ja rohkaisuna – ymmärrän, että on rajua saada tässä iässä kroonisen sairauden diagnoosi. Onneksi tämä tauti saadaan lääkityksellä oireettomaksi.

    Kiitos sulle parhaasta blogista! 🙂

    1. Kiitos pitkästä kommentista ja asiaan perehtymisestä! En oon ihan valmis tekemään täyskäännöstä ja uskomaan, etteikö Hashimotoa saisi autoimmuuniprotokollalla kuriin ja että kaikki löytämäni tieto ois ihan huuhaata… mutta toisaalta, mistä mä oikeasti mitään tiedän 😀

      Osittain mun ruokavaliovillitys liittyy myös siihen, että pyrin kontrollifriikkinä aina tekemään JOTAIN kohtaamilleni ongelmille enkä osaa jättäytyä täysin muiden ihmisten käsiin (asiaa ei auta Tanskan ongelmallinen terveydenhultosysteemi, jonka ansiosta mun tauti on todennäköisesti ehtinyt tehdä tuhoa jo vuosia). Ruokavalio jota noudatan on toisaalta superterveellinen, paljon terveellisempi kuin aiempi elämäntapani, eli en usko että tästä ainakaan mitään haittaa on. Olokin on parantunut huimasti.

      Kommenttisi oli kuitenkin hyvä muistutus siitä, että mun pitää tähän liittyen enemmän painottaa etten oo asiantuntija ja ihmisten pitäisi kääntyä oman lääkärinsä puoleen sen sijaan että sokkona uskoo meikäläistä. Kiitos siis vielä ja kivaa kesää 🙂

  2. Hei,

    aivan ihanaa, että jokin muukin on saanut apua autoimmuuniprotokollasta. <3 Kyseessähän on rauhoitusruokavalio, jota lähdetään mahdollisuuksien mukaan purkamaan. Itsellänikin on yli viisi autoimmuunisairautta, enkä tiedä mitä tekisin ilman tätä!!! Nämähän on tehty usein tukemaan lääkehoitoa (ei välttämättä korvaamaan niitä). Tutkimukset pyörivät lähinnä jenkkilässä näiden suhteen – toivotaan että sieltä saataisiin pian jotain vielä Suomeenkin!

    Ruokavaliohan liittyy yksinkertaisuudessaan elimistön tulehduksellisuuden alentamiseen (suoliston kautta), ravintorikkaaseen ruokaan ja ärsykkeiden poistamiseen. Kokonaisuuksiahan tässä ollaan 🙂

    T: Mari /Biohakkerielämää
    https://www.lily.fi/blogit/biohakkerielamaa/

    1. Hieno kuulla, että koet saaneesi apua ruokavaliosta! 🙂 Mäkin uskon, että se vaikuttaa kokonaisuuteen vaikkei lääkitystä välttämättä korvaakaan. Esimerkiksi aknen kaikkoaminen ruokavalion avulla muutamassa viikossa on kiinnostava indikaattori siitä, että jotain parantumista kropassa selkeästi tapahtuu…

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *