Lähde sokrateskävelylle!

Antiikin Kreikan filosofina ja yhtenä historian merkittävimpänä ajattelijana tunnettu Sokrates tapasi kävellä pitkin katuja ja toreja oppilaidensa kanssa. Kävellessään hän haastoi oppilaitaan analysoimaan omaa ajatteluaan. Opetusmenetelmä on sittemmin nimetty kuvainnollisesti Sokrates-kävelyksi.

Sokrates-kävely on toimiva menetelmä omien tavoitteiden selkiyttämiseksi. Kehon liike synnyttää liikettä myös aivoissa. Aivojen aktivoiminen puolestaan päästää luovuuden valloilleen. Tuolloin omien ajatusten jäsentäminen sekä uusien oivallusten tekeminen tehostuu! Sokrates-kävelyllä rauhallinen käveleminen mahdollistaa keskittymisen haluttuun aiheeseen.

Sokrates-kävelyn kannalta keskeistä on myös työskentely-ympäristö. Kävelylle kannattaa lähteä johonkin mieluiseen ja rauhalliseen paikkaan, jossa ajatustyöskentely onnistuu ilman ylimääräisiä häiriöitä. Esimerkiksi metsässä kävelemisellä on mieltä parantava vaikutus: jo muutama metsässä vietetty minuutti tehostaa tarkkaavaisuutta, vähentää stressiä ja kohentaa mielialaa.

Sokrates-kävelylle kannattaa lähteä luotettavan ystävän, työkaverin tai koulutetun asiantuntijan kanssa. Kävelyn aikana sinä kerrot tilanteestasi ja ajatuksistasi. Sinulla voi esimerkiksi olla jokin tavoite, jonka pyrit saavuttamaan, tai huoli, johon haluaisit löytää ratkaisun. Kävelyn aikana toinen osapuoli kuuntelee sinua ja esittää välikysymyksiä. Kävely kannattaa omistaa kokonaan yhden tietyn asian käsittelyyn, ja muita asioita voidaan käsitellä sitten toisella kerralla 🙂

Kysyjän on hyvä muistaa, että avoimia että avoimia kysymyksiä esittämällä vastaaja pääsee ajattelemaan itse. Sen sijaan suljettuja kysymyksiä esittämällä keskustelua ohjataan tiettyyn suuntaan. Usein suljettuihin kysymyksiin voi vastata lyhyesti joko ”joo” tai ”ei”. Siksi Sokrates-kävelyllä kannattaa esittää ajattelua edistäviä avoimia kysymyksiä:

  • Mitä?
  • Missä?
  • Miten?
  • Miksi?
  • Millä tavalla?

Kysymykset voivat olla esimerkiksi:

Mitä ajattelet siitä?

Miltä se tuntui sinusta?

Mitä se merkitsee sinulle?

Mitä asioita sinun tulee ottaa huomioon?

Mitä ajattelit tehdä asialle?

Miksi teit niin?

Mitä muuta voisit tehdä?

Millä perustelet tuota väitettä?

Millä muulla tavoin asiaa voisi tarkastella?

Mitä hyviä ja huonoja puolia siinä on?

Miten selität sen?

Miksi tämä asia on tärkeä sinulle?

Mitä sitten tapahtui?

Miten yrität onnistua siinä?

Millaisia haasteita sinulla on edessäsi?

Kysyjä voi myös reflektoida ja toistaa puhujan ajatuksia, esimerkiksi: ”Tarkoitatko siis, että…”, ”Kuulostaa siltä, että…”. Keskeistä on myös se, miten ja millaisella äänensävyllä kysyjä muotoilee asiansa.

Jotta Sokrates-kävely tuottaa tulosta, osallistujilla tulee olla vilpitön pyrkimys löytää ainakin tyydyttäviä ratkaisuja. Lisäksi osallistujien tulee tehdä yhteistyötä: he eivät saa pyrkiä toistensa ylipuhumiseen tai ”voittamaan” toisiaan keskustelussa. Kaikista tärkeintä on siis kiinnittää huomiota vuorovaikutuksen laatuun!

Olen itse osallistunut Sokrates-kävelylle eräässä työpaikan koulutusviikonlopussa sekä yhdellä yliopiston kurssilla. Aikomuksenani on myös kokeilla, toimisiko Sokrates-kävelyn idea tavallisella iltalenkillä yhdessä kaverin kanssa 😀 Tähän mennessä kokemukseni ovat myönteisiä. Uskoisin, että Sokrates-kävelyä soveltamalla myös työpaikalla voisi toteuttaa varsin onnistuneita  palavereita ja aivoriihejä!

Miltäs kuulostaa? Lähtisitkö sinä Sokrates-kävelylle tuulettamaan ajatuksiasi?

PS. Lisää ohjeita Sokrates-kävelyn toteuttamiseen löytää Instagramista #oppimista_johtamassa !

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *