Nuku muru nuku!

Saanko kertoa sinulle salaisuuden? Sellaisen salaisuuden joka pidentää elinikääsi, parantaa muistiasi ja tekee sinusta entistä luovemman. Se myös pienentää sydänkohtauksen, aivohalvauksen ja diabeteksen riskiä. Salaisuus, joka tekee sinut onnelliseksi, vähentää masennuksen ja ahdistumisen oireita. Arvaatko jo mistä on kyse? Salaisuuden hyödyntäminen saa sinut näyttämään upealta, pitää sinut hoikempana ja vähentää ruokahaluasi. Se toimii myös suojapanssarin tavoin suojaten sinua syövältä, dementialta ja vilustumisilta. Kyseessä ei ole ihmepilleri eikä sitä saa purkista minkään kaupan hyllyltä. Salaisuus on ilmainen ja meillä jokaisella on mahdollisuus hyödyntää sitä – nimittäin nukkumalla. Puhutaanpa siis hetki unesta.

Sylvie Tittel

Harvoin olen mistään tietokirjasta niin vakuuttunut, että suosittelen sitä kesken lukukokemuksen. Matthew Walkerin Miksi nukumme – unen voima on yksi tärkeimmistä teoksista, joka on päätynyt yöpöydälleni. Oletko aina halunnut tietää miten kofeiini ja alkoholi vaikuttavat uneen? Tai mitä REM-unen aikana todella tapahtuu? Tai miten eri eläimet nukkuvat? Näihin ja moniin muihin elämänlaadun parantamiseen liittyviin asioihin löydät vastaukset kirjan sivuilta.

Kuinka pitkään nukut?  Ja muistathan kun vastaat tähän, että 8 tuntia unta on eri asia kuin maata 8 tuntia sängyssä, jos siihen sisältyy aktiviteettia kuten lukemista. Just saying, koska itse tein tämän mokan, kun asiaa pohdin. Tiesitkö että keskimääräinen yöunien määrä on vähentynyt 9 tunnista 6,5 tuntiin? Teollistumisen myötä vähentyneellä unen määrällä on vakavia seurauksia niin yksilön kuin yhteiskunnan tasolla. Walker suosittelee nukkumaan 8-9 tuntia joka yö. Tunnustan tässä heti, että en juurikaan pääse kahdeksaan tuntiin joka yö. Järkytyin kun luin, että jatkuvat  alle 7 tunnin yöunet vaikuttavat terveyteen todella negatiivisesti.  Vähäiset yöunet mm. tuhoavat aivoja, heikentävät immuunijärjestelmää sekä sotkevat verensokerin tasapainon. Aika pelottavaa!

Kate Stone Matheson

Kirjaa on vielä monta sivua jäljellä, mutta jo nyt olen tehnyt mm. seuraavat parannukset:

  • Pyrin säännölliseen unirytmiin. Menen nukkumaan ja herään samaan aikaan, myös viikonloppuisin.
  • Makuuhuone on entistä pimeämpi ja viileämpi. Olen myös konmarittanut huoneesta kaikki tekniset laitteet.
  • Käyn lämpimässä suihkussa iltaisin ja hieron jalkoihini laventeliöljyä. Yritän rentouttaa ja valmistaa itseäni höyhensaarille muutamalla restoratiivisella venytyksellä.

Jos et ole vielä kirjaa lukenut, niin hanki se heti. Mikäli kuulut tähän samaan klubiin mun kanssa, niin lupaan että elämäsi muuttuu hetkessä, kun pistät levon etusijalle. Oletko lukenut Walterin kirjan? Mitkä on sun parhaimmat vinkit laadukkaampaan yöuneen? Kaikki vinkkiviitoset otetaan kiitollisena vastaan. Kauniita unia itse kullekin!

Tätä kirjoittaessa soi: Claude Debussy – Clair de Lune

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *