Vihdoinkin ravitsemusterapeutin vastaanotolla

Painonpudotushaasteeni on ottanut aimo harppauksen eteenpäin, sillä sain vihdoinkin aikaiseksi varata ajan ravitsemusterapeutille Terveystaloon. Miksi terapeutti mukaan tähän proggikseen, saatat ehkä ihmetellä? Oman painonpudotuksen, terveydentilan sekä ennen kaikkea vanhan syömishäiriötaustan vuoksi, halusin nimenomaan ravitsemusterapeutin avuksi löytämään juuri minulle suunnatun yksilöllisen ruokavalion ja tukemaan minua ravitsemuskäyttäytymisen muutoksissa.

Toki halvemmalla pääsisin ostamalla jonkun fitnessvaikuttajan treeni- ja ravinto-ohjelman, mutta kuinka monella heistä on oikeasti osaamista sekä laaja-alaista ymmärrystä ravitsemuskäyttäytymisen syyseuraussuhteista ja ravintotietoutta elintarvikkeista, ruoka- sekä ravintoaineista? Veikkaanpa, ettei suurimmalla osalla ole tästä puolesta hajuakaan. Bikinifitneksekseen osallistuminen 10 vuotta sitten, kun ei tee sinusta automaattisesti ammattilaista.

Kuva: Jannis Brandt

Mikäs se semmoinen ravitsemusterapeutti sitten on? No ensinnäkin ravitsemusterapeutti on Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston (Valvira) laillistama terveydenhuollon ammattihenkilö. Vain laillistettu ravitsemusterapeutti voi toimia ravitsemuksen erityisosaajana terveydenhuollossa. Toisekseen ravitsemusterapeutti ratkoo ravitsemuspulmia ja auttaa ruokaan ja syömiseen liittyvissä ongelmissa sekä niihin liittyvissä elämäntapamuutoksissa.

Oma haasteeni on pudottaa painoa sortumatta minkään sortin syömishäiriöihin. Haluan myös oppia syömään tasapainoisemmin. Tällä hetkellä syön vain muutaman kerran päivässä, aivan liian pitkällä ateriavälillä, jolloin päivän viimeinen ateria tuppaa menemään ahminnan puolella. Viikonloppuisin en muuta teekään kun ahmin kaloreita talteen, jotka viikolla ovat jääneet vajaiksi. En myöskään juo tarpeeksi vettä. Ruokani tulee pääasiassa Woltista aamiaista lukuunottamatta. Huono lähtökohta siis mille tahansa painonpudotukselle. Onneksi kyydissä on mukana nyt ammattilainen.

Ihan alkuun kävin labrassa ottamassa kattavan tutkimuksen verikokeiden avulla. Sieltä selvisikin D-vitamiinin puutostila sekä kohtalaisen korkea kolesteroli. Molempiin on onneksi helpot ratkaisut. Ensimmäiseen purkkimuodossa vitamiinilisän avulla ja toiseen katsomalla tuotteiden etikettejä vähän tarkemmin. Ravitsemusterapeutin vastaanotolla puolestaan kartoitettiin nykyinen ruokavalio, sen vahvuudet ja parantamisen paikat. Lisäksi selvitettiin mahdolliset sairaudet ja sukurasitteet sairauksien osalta.

Ensimmäisen tapaamisen kotiläksyksi sain tehtäväksi kirjata ylös ateriarytmini. Minun täytyy syödä noin 2-3 tunnin välein (maailman vaikeinta!!!) ja merkata ylös jokaisen ruokahetken kellonaika. Lisäksi merkitsen mahdolliset ahminnan A-kirjaimella kellonajan viereen. Minun täytyy pysyä ateriarytmissä vaikka näitä ahmintoja tulisikin päivän mittaan.

Kuva: Julia Zolotova

Sain lisäksi mukaani kattavan listauksen välipaloista. Kunnon välipala pitää sopivan kylläisenä ja tukee virkeyttä 3-4 tuntia. Se sisältää aina jotain värikästä, proteiinia sekä viljaa. Värikkääseen kategoriaan kuuluvat vihannekset, juurekset, marjat ja hedelmät joko tuoreina, kuivattuina, pakasteina tai kypsennettyinä. Sopiva annoskoko on minulle noin nyrkinkokoinen annos, joka vahvistaa kylläisyyttä, mutta sisältää vähän energiaa. Proteiineihin kuuluvat maitovalmisteet eli maito, piimä, jogurtti, rahka, viili, juusto (rasvattomina tai vähärasvaisina), lihaleikkeleet (vähärasvaisina ja vähäsuolaisina) sekä kala ja pähkinät. Näiden tehtävinä on myöskin vahvistaa kylläisyyden tunnetta. Viimeisessä kategoriassa ovat hyvät hiilarit eli kuituisat  täysjyväviljta eli leivät, leseet, myslit ja murot. Nämä auttavat pitämään verensokerin tasaisempana kylläisyyden tunteen lisäksi.

Oma suosikkivälipalani on ollut esimerkiksi kombo  marjoja + 2-3 dl jogurttia (hiilihydraatteja max.10g/100g) + mysliä (sokereita enint. 16 g/100g). Myös yhdistelmä tomaattia + 2-4 viipaletta kalkkunaa + kananmuna + 2 leipää – täysjyväleipä (kuitua vähintään 6%) + margariini on ollut toimiva erityisesti iltapäivisin ennen treenejä. Näitä ateriarytmiasioita siis harjoitellaan täällä parhaillaan. Seuraava tapaaminen on maaliskuun alussa ja katsotaan sitten mitä se pitää sisällään.

Onko siellä muita painonpudotuksen kanssa kamppailevia? Vertaistukea saat kommenttikentässä.

Tätä kirjoittaessa soi: Meghan Trainor – I Love Me

hyvinvointi terveys oma-elama ruoka-ja-juoma
Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *