Tanko, rengas vai kangas?

IMG-1730.jpg

Viikko on kulunut vauhdilla ja yhtäkkiä ollaan taas viikonlopun äärillä. Tämä viikko on jälleen rakentunut aika pitkälti treenien ympärille. Voiko sen jo myöntää? Olen addiktoitunut Vertical Clubin tarjontaan. Pari testiviikkoa takana ja hymy korvissa edelleen. Pidempään käyneet oppilaat kysyvät ahkerasti että mikä väline tuntuu omalta. Aionko erikoistua johonkin tiettyyn lajiin jne. Käyn tällä hetkellä treenaamassa maanantaista torstaihin niin että usein päivässä on tuplatunnit. Aerial Yogaa alkuun ja tekniikkatunti eri välineellä heti perään. Testissä ovat olleet niin tankotanssi, silkki, rengastrapetsi kuin hammock-temppuilu. Olen toistaiseksi tasaisen surkea kaikissa, mutta sen verran sinnikäs ja innostunut ettei lopettaminen ole käynyt mielessäkään. Edistymistä tapahtuu hitaasti, mutta varmasti. Tälläiselle kaikki mulle ja heti -ihmiselle perin kasvattava kokemus.

IMG-1727 2.jpg

Ilmajoogasta teinkin jo oman postauksen aiemmin. Nyt käyn lyhyesti läpi muut temppuilutunnit. Yläkuvassa näette ilmajoogaan ja Hammock Tricks-tunnin kankaiden perusvirityksen. Hammock Tricks-tunnilla tehdään nimensä mukaisesti temppuliikkeitä kangaslenkin eli hammockin kanssa. Pää alaspäin saa olla huolella ja solmuilta et voi välttyä. Yksi harvoista tunneista, jossa unohdan viimeistään pää alaspäin ollessani oikean ja vasemman sekä jalan ja käden eron. Vitsikkyyttä siis riittää, mikäli osaat nauraa itsellesi. Miten sitten Silks-tunti eroaa Hammock -tunnista? Paljon. Kuvassa näkyvää kangaslenkkiä ei enää ole vaan kankaat ovat auki lattiaan asti. Tunti sisältää kiipeämisharjoituksia, istumisia sekä helppoja inversiotemppuja. Fyysisesti tunti on huomattavasti raskaampi kuin Hammock-tunti. Ennen molempia tunteja suositellaan introtuntien ottamista niin saat perustekniikat haltuun eli esimerkiksi istuminen, kiipeäminen, inversio, sammakon alkeet, “sivujeesus” ja kippura tulevat tutuiksi.

IMG-1899.JPG

Tunti, jota jännitin ja odotin kaikkein eniten oli rengastrapetsi. Rengastrapetsi, engl. aerial hoop/lyra, on suuri renkaanmuotoinen trapetsi, jonka avulla voidaan tehdä koko kehoa vahvistavaa treeniä. Hoop-tunnilla olen saanut eniten onnistumisen hetkiä, vaikka se ei mun treenaamisessa pääasia olekaan. Rengas kiehtoo minua välineenä todella paljon ja asennot näyttävät vielä toistaiseksi eniten uskottavilta rengastrapetsilla taiteilessa. Viime tunnilla sain kiksit amatsoni-nimisestä liikkeestä, joka yksinkertaisuudestaan huolimatta näytti upealta ja vahvalta. Kunhan saan lisää itsevarmuutta ja rohkeutta, niin julkaisen tännekin näitä aikuisen naisen temppukoulukuvia. Ensiksi pitää työstää kuolemanpelko-ilmeeni pois.

Tankotanssi saapui Suomeen yli 10 vuotta sitten ja oli alusta alkaen varsinainen hitti. En itse silloin innostunut käymään tunnilla, kun tuntui että joka toinen henkilö roikkui tangolla. Jännästi sitä mieli muuttuu vuosikymmenen aikana. Myöhäisherännäinen täällä on kovin innoissaan joka viikkoisesta tunnista ja ymmärtää vihdoinkin mistä kaikki hypetys johtui. Tangolla pyöriminen on ihan huippuhauskaa. Ja rankkaa. Sen verran raskasta tämä harrastelu on ollut, että 3 päivää tarvitaan toipumiseen ja ruhjeiden paranteluun ennen kuin aloitan uuden 4 päivän treenisatsin.

En muista koska viimeksi olisin ollut näin motivoitunut mistään. Muistan lukeneeni jonkun liikuntasuosituksen siitä kuinka viikossa pitäisi olla 2,5h hengästyttävää liikuntaa ja 2 krt viikossa treeniä, joka kehittää lihaskuntoa, tasapainoa ja liikkuvuutta. Nämä tulevat kevyesti täyteen pelkästään Vertical Clubilla. Lisäksi 2h liikuntaa viikossa riittää parantamaan mielialaa huomattavasti. Tämä jos mikä on totta. Olen nykyään entistä rennompi. Hymyilen, nauran, enkä stressaa pikkuasioista. Winning! Jos minulta kysytään.

Tätä kirjoittaessa soi: Plain White T’s – Cirque Dans La Rue

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *