Terapian tarpeessa

Luin pääsiäislomalla Kaisa Jaakkolan Palaudu & vahvistu kirjan, joka opettaa kädestä pitäen parempia arjesta palautumisen taitoa. Taitoja, joita tarvitaan viimeistään silloin kun elämä heittää häränpyllyä ja muutokseen sopeutuminen on tahmaista tai liki mahdotonta. Palautumiseen ja unen merkitykseen on alettu kiinnittämään entistä enemmän huomiota. Tiesitkö että esimerkiksi yhden huonosti nukutun yön haitat ovat moninkertaisesti suuremmat kuin ruokailun tai liikkumisen samanmittaisen puutteen seuraukset? Se että nukkuu, ei tarkoita automaattisesti, että unesi on laadukasta ja virkistävää.

Olen aina ollut tasaisen varma nukkuja. Menen nukkumaan 22.00-22.30 välillä ja herään 6.30-7.00 välillä. Onnekas? Kyllä. Vaatiiko se minulta työtä tai uhrauksia? Todellakin. Tuo rytmi nimittäin pätee ainoastaan silloin, kun elämässäni on kaikki hyvin. Muistan muutaman stressin aiheuttaman ajanjakson elämässäni, kun unettomuus seurasi minua joka yö ja olin valmis hyppäämään metron alle uupumuksen vuoksi.

Rupesin oireilemaan noin vuosi edellisen eroni jälkeen. Eron tapahtumat tunkeutuivat painajaismaisina uniini, sykkeeni oli koholla, minulla oli vaikeuksia nukahtaa ja heräilin useamman kerran yön aikana. Säikyin julkisella paikalla, kun luulin nähneeni tiettyjä henkilöitä, olin vuoroin ärtyisä tai jopa aggressiivinen ja minun oli vaikea keskittyä töihin sekä koulutehtäviin. Hakeuduin vastahakoisesti terapiaan, koska mua suorastaan nolotti haaskata terapeutin aikaa erojutuilla. Onneksi hakeuduin. Minulla todettiin todella vaikea traumaperäinen stressihäiriö eli PTSD. Hoitona sain EMDR-silmänliiketerapiaa, jonka avulla trauma saatiin purettua mun kehosta. Lisäksi hoitona toimi perinteinen keskusteluapu asioiden purkuun.

Olin ikuisesti kiitollinen nykyiselle miehelleni, joka huomasi avuntarpeeni, vaikka esitinkin vahvaa selviytyjää. Hän on jälkikäteen tunnustanut, että pelkäsi todella paljon puolestani ja sitä mitä minulle tapahtuu, jos en hae apua ajoissa. Kerroin terapiasta myös läheisille ystäville ja he kaikki liputtivat avun hakemisen puolesta. Tuosta kokemuksesta selviytyminen vahvisti omaa sietokykyä. Kokemukseni toimii minulle voimavarana. Olen nykyään paljon vahvempi. Perusta on paikattu. Kehoni on oppinut, että vaara on ohi ja että nykyhetkeen voi luottaa. Sen verran skeptinen olen silti, että vaikka usein puhutaankin siitä, että entisten kumppaneiden kanssa voi yrittää rakentaa ystävyyttä, niin siihen en lähde. Koko neljän vuoden ajanjakso ja siihen liittyvät ihmiset on deletoitu kovalevyltä sekä näin arkisemmin ilmaistuna kaikilta somefeedeiltä. Eiköhän meillä kaikilla riitä muitakin haasteita elämässä, ilman että sinne pitää väkisin istuttaa mukaan empatiakyvyttömiä sadisteja.

Jos olet tilanteessa, että edes harkitset terapiaa, niin mene. Muista olla sitkeä. Terapeutteja on monenlaisia, ja juuri sulle sopivan tyypin etsimiseen kannattaa käyttää aikaa. Ja vaikka et tarvitse terapiaa, niin lukaisepa Jaakkolan kirja. Siitä ei ole koskaan mitään haittaa, että oppii palautumaan kiireisestä arjesta eikä siitä että ymmärtää elämäntapahtumien pitkäkestoiset vaikutuksen kehoon ja mieleen. Superia pääsiäistä! Muistakaa levätä.

Tätä kirjoittaessa soi: India.Arie ft. Gramps Morgan – Therapy

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *